کد خبر: 48369 - تاریخ: پنج‌شنبه، 10 آوریل 2014 - 15:18

چهارمین قسط از دارایی‌های ایران امروز در سوئیس بلوکه می‌شود!

بر اساس توافق ژنو، امروز، موعد پرداخت چهارمین قسط از دارایی‌های بلوکه شده ایران به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار است.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، امروز پنج شنبه ۱۰ آوریل ۲۰۱۴ برابر با ۲۱ فروردین ۱۳۹۳، موعد پرداخت چهارمین قسط از اقساط ۸ گانه ایران به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار بر اساس توافق ژنو است.

بر اساس توافق هسته‌ای ژنو در سوم آذر ماه ۹۲ که از ۳۰ دی ماه همان سال به اجرا گذاشته شد، ایران در مدت ۶ ماه، در ۸ نوبت، ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی بلوکه شده خود در بانک‌های خارجی را دریافت خواهد کرد که تاکنون گفته می‌شود ۳ قسط از این مبالغ به حساب بانک مرکزی ایران در سوئیس واریز شده است.

به گفته منابع غربی، ایران مبالغ این اقساط را در ازای عملِ گام به گام به تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب توافق ژنو دریافت خواهد کرد.

اولین و دومین قسط ایران به مبلغ یک میلیارد دلار را ژاپن و سومین قسط به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار را کره جنوبی را پرداخت کرده‌اند.

این درحالی است که بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، پول‌های آزاد شده ایران در سوئیس در بانک‌های این کشور خاک می‌خورد چراکه بانک‌های غربی همچنان از تحریم‌های آمریکا علیه ایران هراس دارند و ایران برای دسترسی به دارایی‌های آزاد شده خود کار سختی پیش رو دارد.

اما مقامات غربی مدعی‌اند که مقامات ایران در تعیین محل انتقال این مبالغ تعلل کرده‌اند و این امر یکی از دلایل تاخیر در دسترسی ایران به پول خود بوده است.

گفتنی است، سید عباس عراقچی ، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان دو روز پیش و در پایان روز اول مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین در گام نهایی در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: توافق ژنو در همه ابعاد اجرا می شود مسائل مالی و بانکی پیچیدگی هایی دارد و سال ها آمریکایی ها تلاش کردند مکانیزم ها را متوقف کنند. راه اندازی دوباره آنها زمان خاص خود را می طلبد. تا جایی که به ما مربوط است مکانیزم ها در جریان است.

موعد پرداخت پنجمین قسط ایران نیز ۵ روز بعد در ۱۵ آوریل به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار خواهد بود.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads