کد خبر: 48226 - تاریخ: سه‌شنبه، 8 آوریل 2014 - 17:56

نظر چهار تن از مراجع تقلید درباره ثبت نام دریافت یارانه نقدی

چهار تن از مرجع تقلید شیعیان در پاسخ به سئوال تعدادی از مقلدان مبنی بر اینکه آیا دریافت یارانه نقدی گفتند: فقرا و کسانی که درآمدشان کم است مسلماً برای آنها گرفتن یارانه حلال است و اما کسانی که به مقدار شأن خود درآمد دارند مسلماً شرایط دریافت یارانه را ندارند و گرفتن یارانه برای اینها جایز نیست.

به گزارش خوبان: حضرات آیات سبحانی، مکارم شیرازی، علوی گرگانی و نوری همدانی در پاسخ به سئوال تعدادی از مقلدان مبنی بر اینکه آیا دریافت یارانه نقدی
برای کسانی که دارای تمکن مالی بوده و نیازمند به استفاده از مبلغ آن نیستند، جایز است یا خیر، نظر خود را اعلام کردند.

آیت الله العظمی سبحانی در خصوص ثبت نام مردم در مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها تاکید کردند: کسانی که درآمد لازم دارند گرفتن یارانه جایز نیست.

ایشان افزودند: اصولاً وجوه یارانه بیت المال است و بیت المال مال کسانی است که استحقاق آن را داشته باشند.

مرجع تقلید شیعیان گفتند: فقرا و کسانی که درآمدشان کم است مسلماً برای آنها گرفتن یارانه حلال است و اما کسانی که به مقدار شأن خود درآمد دارند مسلماً شرایط دریافت یارانه را ندارند و گرفتن یارانه برای اینها جایز نیست.

آیت‌الله سبحانی افزودند: من فکر می کنم بیش از نیمی از مردم (غیر از طبقه کارگر در روستاها) به اندازه ای که شأن آنها است تمکن دارند و به یارانه نیاز ندارند، لذا باید احتیاط کنند و به مقداری که لازم است بگیرند و آنهایی که لازم نیست به دیگران واگذار کنند.

آيت‌الله مکارم شيرازی: بی‌نيازان برای دريافت يارانه اقدام نکنند

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به سئوال جمعی از مقلدان در خصوص دریافت یارانه نظر خود را اعلام کرد که متن کامل آن بدین شرح است:

با اهداء سلام و تحیت
باتوجه به اینکه بیت المال در شرایط کنونی در اختیار دولت اسلامی است و باید مطابق آنچه صلاح و مصلحت کشور می بیند صرف کند، بنابراین هرگاه وجوهی را پس از مشورت با مشاورین آگاه و صاحب نظر تخصیص به قشر خاص بدهند، دیگر اقشار نمی‌توانند از آن استفاده کنند و این که بعضی می‌گویند اموال بیت المال مربوط به همه اقشار است و امیر مؤمنان علی(ع) به طور مساوی بیت المال را تقسیم می نموده تعبیری اشتباه است، زیرا اموالی که وارد بیت المال می شد دو بخش بود، برخی مربوط به اراضی خراجیه بوده که به طور مساوی تقسیم می‌شد، بخش دیگری از قبیل زکات، خمس و انفال بوده است که طبق صریح قرآن مصارف معین دارد و در غیر آن مصرف نمی شده است و باتوجه به اینکه امروزه اموال خراجیه وجود ندارد مسئله مساوات مطرح نیست.
آیات عظام

بنابراین برادران و خواهران عزیز که از یارانه بی نیاز هستند اقدام به گرفتن یارانه نکنند و زندگی خود را با اموال مشکوک آلوده نسازند، ان شاءالله خداوند برکاتش را از محل دیگر نصیب آنها خواهد نمود و اضافه بر این ،‌انصراف آنها کمکی است به اقشار نیازمند و برکات کمک به آنها را نیز شامل خواهد شد.

انشاءالله دولت محترم به عهد خود وفا می کند و بخش مهمی از آن را صرف هزینه درمانی و بهداشتی برای عموم مردم کشور خواهد کرد.
همیشه موفق باشید

آيت‌الله علوی گرگانی: متمکنان نبايد يارانه بگيرند

آیت‌الله العظمی علوی گرگانی در پاسخ جمعی از مقلدان و متدینان در خصوص اخذ یارانه، نظر خود را اعلام کردند که متن آن بدین شرح است:

بسمه تعالی
از آنجا که یارانه جهت کمک به بخش ها و خانواده‌های نیازمند است لذا کسانی که عرفاً دارای تمکن مالی بوده و دریافت نکردن یارانه تاثیری در زندگی آنها ندارد، نباید یارانه دریافت کنند و متقابلاً، دولت محترم نیز موظف است این وجوه را صرف رفاه حال عمومی ملت کند.

آیت‌الله نوری همدانی: کسانی‌که احتیاج ندارند نباید یارانه بگیرند

آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی در پاسخ به سئوال تعدادی از مقلدان مبنی بر اینکه آیا دریافت یارانه نقدی برای کسانی که دارای تمکن مالی بوده و نیازمند به استفاده از مبلغ آن نیستند، جایز است یا خیر، اظهار کردند: این قبیل اموال که در اختیار دولت محترم قرار دارد بیت المال است و لازم است که مسئولان محترم حکومت اسلامی، بیت المال را در راه تامین احتیاجات ملت مصروف نمایند.

ایشان ادامه دادند: منتها احتیاجات باید دسته بندی شود و اولویت بندی هایی بر اساس الاهم فی الاهم مورد توجه کامل قرار بگیرد و تا توفیق خداوند مصروف شود و از این راه خدمت رسانی‌ها انجام بگیرد.

این مرجع تقلید شیعیان در پایان پاسخ خود افزودند: بنابراین چون معیار و ملاک صرف بیت المال در راه تامین نیازمندی‌ها است لذا کسانی که احتیاج ندارند نباید بگیرند.

 

منبع: ابنا

انتهای پیام/

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads