کد خبر: 47043 - تاریخ: سه‌شنبه، 18 مارس 2014 - 10:00

رئیس اداره ثبت احوال خمام در گفتگوی تفصیلی با خوبان خبر عنوان نمود؛

تاسیس نمایندگی دائمی اداره ثبت احوال در خشکبیجار/ فاطمه و ابوالفضل در صدر نام های سال 92

با پیگیری های مجدانه مسئولین خشکبیجار از بهمن ماه امسال موفق شدیم مجوز نمایندگی دائم اداره ثبت احوال برای بخش خشکبیجار را کسب کنیم و ان شاالله تا پایان سال نمایندگی دائم اداره ثبت احوال در خشکبیجار دایر خواهد شد.. این نمایندگی تمامی خدماتی که مردم خشکبیجار برای انجام آن مجبور بودند به خمام بیایند را انجام می دهد.

به گزارش خوبان: اداره ثبت احوال خمام جز معدود اداراتی است که در بخش خمام مستقر می باشد و مستقیماً زیر نظر اداره ثبت احوال استان به فعالیت مشغول است. بدین منظور با امیر حسن زاد، رئیس اداره ثبت احوال خمام و خشکبیجار  به گفتگو نشستیم.

خوبان خبر: اداره ثبت احوال خمام از چه زمانی تشکیل شد؟

اداره ثبت احوال خمام از سال 1368 جز ادارات انتزاعی از اداره ثبت احوال رشت بود. از ابتدای تاسیس آن آقایان یعقوبیان، صفری و براری مسئولیت اداره ثبت احوال خمام را بر عهده داشتند.

از تیر ماه سال 1390 بنده از اداره ثبت احوال صومعه سرا به اداره ثبت احوال خمام منتقل شدم.

با کمک آقای حسینی بخشدار وقت خمام و فرماندار قبلی رشت و دیگر مسئولین، توانستیم در سال 90 در ساختمان جدید مستقر شویم و اداره ثبت احوال خمام از حالت استیجاری به حالت تملیکی تغییر نماید.

بعد از آن تلاش نمودیم تا شبکه ابلاغ وقایع حیاتی خمام که از زمان مدیریت آقای براری استارت آن زده شده بود، را تکمیل نماییم.

شبکه ابلاغ وقایع حیاتی از دهیاران، شوراها و خانه های بهداشت در روستاها و متصدیان شهرداری در امور وفات در شهرداری ها شکل می گیرد.

همچنین از سال 90 تلاش کردیم تا بیشتر فعالیت هایمان منعطف به خشکبیجار شود. پیش از این ما یک نماینده غیر رسمی در آنجا داشتیم.

از زمان تصدی آقای پیرخندان بخشدار وقت خشکبیجار، بنا به درخواست و پیگیرهای ایشان و بخشدار فعلی جناب شاددوست و حمایت های امام جمعه محترم، اعضای شورای اسلامی شهر خشکبیجار و اعضای شورای بخش، از بهمن ماه امسال موفق شدیم نمایندگی دائم اداره ثبت احوال برای بخش خشکبیجار را کسب کنیم و ان شاالله تا پایان سال نمایندگی دائم اداره ثبت احوال در خشکبیجار دایر خواهد شد. این نمایندگی روزانه تمامی خدماتی که مردم خشکبیجار برای انجام آن مجبور بودند به خمام بیایند را انجام می دهد. تمامی مجوزهای این کار گرفته شده و برای مکان آن نیز شهرداری و کلیه مسئولین به ما کمک کردند تا ما بتوانیم این مکان را  دایر نماییم.

رئیس اداره ثبت احوال خمام

خوبان خبر: عملکرد اداره ثبت احوال خمام در سال 92 چگونه بود؟ 

مهمترین کاری که در سال 92 صورت گرفت بحث آرشیو ثبت احوال و نظارت بر این آرشیو بود.

با تمام شدن این طرح در سطح کشور عملا محدودیت صدور از بین می رود و هر کس به هر اداره ثبت احوالی برود می تواند خدمات مورد نظر را دریافت نماید و برای ارائه این خدمات دیگر ما محدودیتی نخواهیم داشت.

با کمک فرمانداری و مسئولین ما توانستیم تجهیزات کارت ملی هوشمند را مستقر نماییم.

در دهه فجر امسال ما توانستیم گیشه مخصوص کارت ملی هوشمند را با حضور مسئولین اداره ثبت احوال استان راه اندازی کنیم. چون تا قبل از این مردم برای انجام این کار به رشت مراجعه می نمودند.

در حال حاضر ایستگاه کاری آن در اداره ثبت احوال خمام تاسیس شده و اولویت فعلی با افراد 15 ساله ای است که برای دریافت کارت ملی هوشمند مراجعه می نمایند.

فعالیت بعدی ما فعال سازی پورتال اطلاع رسانی اداره ثبت احوال خمام می باشد. از جمله امکانات این پورتال این است که در صورت مفقود شدن کارت ملی یا شناسنامه، اشخاص می توانند با مراجعه به این پورتال و دادن رمز، در صورتی که این مدارک در یکی از ادارات ثبت احوال نگهداری شده باشد از این موضوع اطلاع پیدا نمایند.

خوبان خبر: آیا وقایع حیاتی به موقع به اداره ثبت احوال خمام اطلاع داده می شود؟

در سال 1390 در ثبت به موقع وقایع حیاتی، اداره ثبت احوال خمام به عنوان یکی از سه اداره برتر استان انتخاب شد.

بخشدار وقت آقای حسینی، از دست استاندار لوح تقدیر برترین اداره و برترین رئیس شورای ثبت وقایع حیاتی را دریافت نمودند.

الان شبکه اعلام وقایع حیاتی از حالت سنتی به حالت مدرن تبدیل شده است و وقتی در یک دهستان یکی از وقایع حیاتی اتفاق می افتد، لازم به مراجعه دهیاران به اداره نیست.

در روستاهای بخش های خمام و خشکبیجار با پیگیری هایی انجام شده و کمک های مردم، دهیاران، خانه های بهداشت و همه ی اعضای شبکه و در داخل شهرهای خمام و خشکبجیار با کمک شهرداری های این دو شهر ما مشکلی در زمینه اطلاع یافتن از وقایع حیاتی نداریم و تقریبا 99/5 درصد وقایع حیاتی به موقع به اداره ثبت احوال اطلاع داده می شود.

در بحث ازدواج و طلاق هم شبکه اطلاع رسانی فعال شده است. مضافاً بر این که در هر 15 روز، اعلامیه های ازدواج و طلاق به اداره ثبت احوال خمام اطلاع داده می شود.

امیر حسن زاد رئیس اداره ثبت احوال خمام

خوبان خبر: درصد فراوانی نام ها، چه دختر و چه پسر برای امسال به چه صورت بوده است؟

در نه ماهه اول سال 92، اسامی فاطمه، زهرا و نازنین زهرا با فراوانی 31، 20 و 17 و نام های ابوالفضل، امیرعلی و امیرحسین برای پسرها با فراوانی 23، 17، 15 بیشترین بوده است.

خوبان خبر: چه نام هایی نمی توانند در شناسنامه افراد ثبت شوند؟

اسامی که متقاضیان انتخاب می کنند باید در کتاب فرهنگ نام گزینی که سازمان چاپ کرده است، درج شده باشد. اگر در این کتاب اسم مورد نظر چاپ نشده باشد، درخواست کننده با ارائه منبعی که اسم مورد نظر در آن قرار دارد ( و یا تصویر این منبع) از سازمان درخواست رسیدگی می کند. ثبت احوال استان نیز با تشکیل کمیته مشورتی نام به بررسی اسم مورد نظر می پردازد. اگر کمیته این اسم را مناسب تشخیص دهد، اسم انتخاب خواهد شد.

خوبان خبر: آمار ولادت و وفات در خمام و خشکبیجار در سال 92 را بفرمایید؟

در نه ماه اول سال 92، 593 فقره ولادت در این دو بخش ثبت شده  که از این تعداد 103 ولادت ذکور شهری، 102 ولادت اناث شهری ، 200 ولادت ذکور روستایی و 178 ولادت اناث روستایی می باشد.

همچنین 388 فقره وفات ثبت شده است که از این تعداد 47 فقره ذکور شهری ، 35 فقره اناث شهری، 179 فقره ذکور روستایی و 124 فقره اناث روستایی می باشد.

چون اداره ثبت احوال هر دو بخش یکی است، آمارها تفکیک شده نیستند.

خوبان خبر: فرهنگ نام گزینی در سال جاری با سالهای گذشته چه تفاوتی داشته است؟

معمولا اسامی مذهبی همواره در صدر نام ها قرار دارند.

در برخی ایام خاص مثلاً زمانی که یک ماه قمری دو بار در طول یک سال شمسی تکرار می شوند، فراوانی نام های مذهبی خیلی بیشتر می شود.

در برخی مواقع مثل زمانی که یک سریال تلویزیونی مورد اقبال عمومی قرار می گیرد، اسامی شخصیت های این سریال در فرهنگ نام گزینی تاثیر خود را می گذارند.

خوبان خبر: به نظر شما خشکبیجار چه زمانی دارای یک اداره مستقل ثبت احوال خواهد شد؟

بنای ما این است که تا پنج سال آینده، شورای شهر خشکبیجار بتواند زمین آن را تهیه نماید.

خوبان خبر: چه دلیلی داشته است که خشکبیجار تا کنون از داشتن اداره ی ثبت احوال محروم مانده است؟

یکی از دلایل این است که خشکبیجار زیرمجموعه ی خمام است و ارائه خدمات برای شهروندان خشکبیجاری سهل است. در نتیجه این نیاز کمتر احساس می شد.

اما بخش هایی مثل لشت نشاء و کوچصفهان  چون زیرمجموعه ثبت احوال رشت هستند و برای دریافت خدمات خود مجبورند تا رشت مسافت قابل توجهی را طی کنند، برای مردم این دو بخش این نیاز بیشتر احساس شد و در نتیجه پیگیری های بیشتری نیز انجام شد.

اما خوشبختانه با پیگیری های مجدانه مسئولین بخش و وحدت و همدلی ای که بین مسئولین خشکبیجار اعم از امام جمعه محترم، بخشدار محترم و رئیس و اعضای شورای شهر وجود دارد خشکبیجار نیز در آینده ای نزدیک صاحب اداره ثبت احوال خواهد شد.

خوبان خبر: برنامه ی خاصی برای سال 93 در دست اجرا دارید؟

در تلاشیم تا حداقل یک و حداکثر دو دفتر پیشخوان خدمات ثبت احوال در بخش خمام تاسیس کنیم.

حسن آن در این است که مردم می توانند صبح و عصر خدمات دریافت کنند و از مراجعه به اداره بی نیاز می شوند.

اداره ثبت احوال به سویی پیش می رود که بخش اعظم خدمات خود را بصورت الکترونیک عرضه کند و نیازی به مراجعه حضوری مردم به اداره نباشد.

تهیه این دفتر در خمام اولویت دارد اما در صورت امکان ما قصد تاسیس آن در خشکبیجار را نیز داریم.

خوبان خبر: در پایان اگر صحبتی دارید…

از دهیاران عزیز ، همکاران خانه بهداشت و شهرداری ها که کمک کار ثبت احوال بودند کمال تشکر را دارم. اگر ثبت احوال جز ادارات خوب استان است، نتیجه تلاش این عزیزان است.

از وقتی که در اختیار سایت خوبان خبر گذاشتید، سپاسگزاریم.

 

انتهای یپام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

انتشار یافته:۴

  1. اشکان
     | 2014/03/19 - 08:51
    پاسخ
    +2
    0

    واقعا رئیس با کفایتی هستند من ایشون رو از نزدیک می شناسم آدم بسیار بی غل و غمی هستند

  2. حاج احمد
     | 2014/03/25 - 10:56
    پاسخ
    +3
    0

    با تشکر فراوان از جناب آقای حسن زاد ،بودن چنین مدیرانی جوان ولایق باعث مباهات استان می باشد .

  3. احمد کاظمی
     | 2014/03/25 - 11:06
    پاسخ
    +2
    0

    با تشکر فراوان از جناب آقای حسن زاد،استفاده از چنین نیروهای جوان ،متدین وبالیاقت باعث مباهات استان می باشد .

  4. محمد
     | 2014/03/26 - 08:55
    پاسخ
    +3
    0

    با سلام و خسته نباشید امیدوارم در تمام مراحل خدمت در زیر پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی موفق و پیروز باشید

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads