کد خبر: 46681 - تاریخ: چهارشنبه، 12 مارس 2014 - 10:24

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان خبر داد:

رتبه نخست گیلان در تولید صنوبر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: کسب مقام اول در زمینه تولید صنوبر از مهمترین دستاوردهای استان در حوزه جنگل بوده است.

به گزارش خوبان، رحمت الله رحمانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در حاشیه همایش “منابع طبیعی، رسانه و ارتقای فرهنگی” که امروز سه شنبه 20 اسفندماه به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در سالن همایش سازمان جهاد کشاورزی گیلان برگزار شد، ضمن تاکید بر لزوم علم گرایی در مدیریت منابع طبیعی خاطرنشان کرد: بر اساس نظریه های علمی، رفع مشکلات زیست محیطی دارای رابطه ای مستقیم با مشکلات اجتماعی است که توجه به این مهم، می تواند زمینه ساز رفع کامل معضلات مربوط به جنگل باشد.

رحمانی به تصویب طرح صیانت به عنوان راهکاری اساسی در جهت رفع مشکلات زیست محیطی توسط مجلس اشاره کرد و افزود: موضوع و شاکله اصلی این قانون، پیرامون بحث کاهش برداشت از جنگل های شمال کشور بوده است اما متاسفانه بدلیل برخی مشکلات موجود در زمینه اختصاص اعتبارات لازم، اجرای این قانون تا حد زیادی با مشکل مواجه شد.

وی استفاده انسان، دام و نیز قاچاق چوب را از موارد مصرف منابع جنگلی استان برشمرد و با اشاره به مصارف بی رویه این منابع، بحث خام فروشی را از دیگر معضلات این بخش عنوان کرد.

رحمانی از طرح افزایش تولید از منابع جلگه ای و کاهش برداشت از جنگل در قانون صیانت گفت و تصریح کرد: با وجود تصویب این قانون شاهد هنجارشکنی های بسیاری در سطح جنگل ها بودیم که در سال گذشته 382 مورد برخورد با قاچاقچیان و نیز مجروحیت 17 تن از ماموران جنگلداری و اهالی روستا به ثبت رسیده است.

وی با تاکید بر لزوم قرار گرفتن برنامه های حفاظت منابع طبیعی در مسیر طرح های جامع از اهمیت توجه جدی دستگاه های مربوطه به وضعیت معیشت روستائیان و جنگل نشینان گفت و اظهار کرد: در حال حاضر 27 هزار خانوار در جنگل های گیلان در حال زندگی هستند که زندگی و معیشت آنها وابسته به جنگل و منابع طبیعی است که برای اجرای هرچه بهتر قوانین حفظ منابع طبیعی، نیازمند تامین مالی و بیمه ای این خانوارها هستیم که در این صورت، روستائیان و جنگل نشینان، خود به عنوان بهترین حافظان محیط زیست به شمار می روند.

“برای مردم و با مردم” شعاری بود که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان از آن به عنوان شعار امسال این نهاد برای هفته منابع طبیعی و آبخیزداری یاد کرد و ادامه داد: تقدیر از هنر گذشتگان و نیز بازنشستگان عرصه حفاظت محیط زیست از جمله برنامه های مهمی به شمار میرود که امسال در دستور کار این نهاد قرار گرفت.

رحمت الله رحمانی در ادامه از موفقیت های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: کسب مقام اول در زمینه تولید صنوبر از مهمترین دستاوردهای استان در حوزه جنگل بوده است که هم اکنون تمام مصرف استان را در زمینه چوب صنوبر پاسخ می دهد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده همگان از منابع درختی جلگه ای، از ظرفیت های بالای استان در زمینه تامین چوب راش گفت و تصریح کرد: تغییر رویکرد مردم جهت استفاده از این منابع می تواند بخش عظیمی از مشکلات موجود در بخش کمبود منابع اساسی، بخصوص در نقشه های توپوگرافی با شیب تند را برطرف سازد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان همچنین از مقام اول استان در بخش ممیزی مراتع گفت و از اعطای 165 هزار سند به دامداران خبر داد.

رحمانی در پایان با اشاره به وجود 150 گونه گیاه دارویی در سطح جنگل ها و مراتع استان، به برنامه های آموزشی کشاورزان در این زمینه در سال 93 اشاره کرد و اظهار داشت: توجه به این مهم می تواند علاوه بر ارتقای سطح رفاه اقتصادی ساکنان جنگل، وابستگی آنها را به منابع طبیعی کاهش دهد.

منبع: ایسنا

انتهاي پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads