کد خبر: 4664 - تاریخ: چهارشنبه، 11 جولای 2012 - 18:34

احتمال تعطيلي BBC فارسي شدت گرفت

افتضاح ديگر برنامه “نوبت شما” مربوط به چند روز پيش مي شود. ماجرا از اين قرار بود كه دو تن از مخاطبان که به گفته بی بی سی یکی از تهران و دیگری از اهواز با این شبکه تماس گرفته بودند، دقیقا جملات مشابهی را درباره تاثیر تحریم ها بر زندگی مردم ایران بیان کردند…

شبكه دولتي- سلطنتي بي بي سي فارسي كه با هدف تاثيرگذاري بر روي مخاطبان فارسي زبان به‌خصوص مردم ايران چند سالي است كه آغاز به كار كرده و در باطن ماهيتي ندارد جز مبارزه با اهداف جمهوري اسلامي، اين روزها با مشكلات و بحران‌هاي عديده‌اي روبرو شده است.

 به گزارش خوبان به نقل از  بولتن، بخشي از اين مشكلات به چگونگي و شيوه‌هاي توليد و تنظيم و ارائه‌ خبر اين شبكه باز مي‌گردد. ماهيت عنادگونه بي بي سي با جمهوري اسلامي تا بدانجا پيش رفته كه حتي سعي مي‌كند با كنار هم گذاشتن اخبار دروغ و غلط و نيز شايعات، و جهت‌دار كردن حرفه‌اي آن، به اهداف مورد نظر خود دست پيدا كند. همين امر موجب شده كه مخاطبين اين شبكه روز به روز كمتر شوند. كارشناسان رسانه معتقدند كه يك رسانه ممكن است براي مدتي بتواند افكار عمومي را در جهت مطلوب خود سوق دهد اما هنگامي كه ماهيت اخبار دروغ و اهداف مغرضانه‌ آن مشخض شد، ديگر نمي‌تواند سوار بر موج افكار عمومي بشود. چرا كه ديگر اصل مهم “اعتماد” به آن رسانه براي مردم از بين رفته است. موضوعي كه به نظر مي رسد امروزه در مورد بي بي سي فارسي شاهد آن هستيم. اين موضوع را مي توان حتي در گفتگوهاي تلفني برخي مخاطبان بي بي سي نيز به خوبي ملاحظه كرد.

بخش ديگر مشكلات بي بي سي به عوامل اجرايي آن و افتضاحات اخلاقي كه در آن شبكه رخ داده بر مي‌گردد. كه معلوم نيست آيا بي بي سي يك “شبكه خبري” است يا يك “نايت كلاب”! همين چندي پيش بود كه خبر رابطه جنسي “صادق صبا”(متولد خمام ،رشت)مدير بخش بي بي سي فارسي و “پونه قدوسي”، مجري برنامه “نوبت شما” منتشر شد و بار ديگر آبرو و حيثيت اين رسانه را به باد داد.

                                                                           پونه قدوسی (برادر زاده آیت الله شهید قدوسی)

وسعت این خبر و سکوت سنگین ۲ نفر دخیل در این ماجرا تا آنجا پیش رفت که حتی رسانه های ضدانقلاب مجبور به انتشار این خبر شدند و خبر دادند که این مجری از شبکه بی بی سی حذف شده است.در برنامه نوبت شما نیز یکی از مخاطبان بی بی سی فارسی پس از لحظاتی در حال بیان ماجرای این تجاوز بر روی آنتن زنده بود که مجری برنامه مذکور بلافاصله سخنان آن مخاطب را قطع و تاکید کرد که مجبوریم “به خاطر رعایت حال آن مجری”! چنین تماس هایی را قطع کنیم.

بخش ديگر و شايد مهم‌ترين بخش مشكلات و بحران‌هاي اين شبكه دولتي به برخي برنامه‌هاي آن و چگونگي نحوه اجراي آن مربوط مي شود. به طور مثال برنامه “نوبت شما” كه اين روزها دائما در حال سوتي دادن است به‌طوري كه موجبات خنده مخاطبان داخلي و خارجي را فراهم كرده است.

شبکه بی بی سی فارسی با وجود لینک کردن برنامه نوبت شما به رادیو بی بی سی، همچنان در حال از دست دادن بینندگان خود است. یکنواخت شدن برنامه از یک سو و قضاوت های یک طرفه از سوی دیگر، افزایش تماس های مخالف اهداف شبکه و کلافه شدن مجری و در ادامه قطع تماس بینندگان را پی دارد.

برنامه نوبت شما که در اصطلاح قرار بود یک برنامه تحلیلی توسط خود مردم باشد و هرکسی بتواند به راحتی از طریق تلفن و ایمیل و پیامک به ارائه نظرات خود به صورت آزادانه بپردازد عملا به محلی برای القائات فکری جریان های هدایت کننده بی بی سی تحت نام مردم تبدیل شد.

نوبت شما برنامه ای مخاطب محور است که تاکید زیادی بر گذاشتن بار اصلی برنامه روی مخاطب دارد اما در عمل تئوری های از پیش طراحی شده آن به نحوی است که همه چیز از جمله ارائه نظرات مخاطبان را تحت الشعاع قرار می دهد.

 یکی از معمول ترین کارهای این برنامه قطع سخنان کسی است که در جهت مواضع از پیش تعیین شده نوبت شما صحبت نمی کند. این قطع مکالمه به بهانه های مختلف از جمله قطع ارتباط، ضعیف بودن صدا و… تنها در مورد افرادی صورت می گیرد که سوالات برنامه و پاسخ های از پیش طراحی شده را به چالش می کشند.

در این راستا بی بی سی در يكي از اقدامات خود سعی کرد تا تماسی را وصل کند که در آن تماس، مخاطب مورد نظر به مجری برنامه “پونه قدوسی” (نوه شهید آیت الله قدوسی) که هنوز هم مساله تجاوز به وي از ذهن بینندگان پاک نشده بود، فحاشی کند تا در آینده بی بی سی با استناد به آن، حرفی برای گفتن داشته باشد و مدعی شود که برخی از مخاطبانی که از ایران تماس می گیرند در راستای تخریب این شبکه صحبت می کنند و این مساله دلیل فیلتر شدن تماس ها از ایران است.

نکته جالب این است که بی بی سی برای رسیدن به خواسته خود اقدام به پخش کلماتی خلاف عفت عمومی کرد و نشان داد برای اثبات حقی برای خود، برای هیچ مرزی حتی مرزهای اخلاقی احترامی قائل نیست. اما پونه قدوسی، مجری این برنامه، نتوانست سناریوی طراحی شده شبکه را اجرایی کند و تمام نقشه های بی بی سی را نقش بر آب کرد و آن کلمه ای را که نباید بیان می کرد، گفت. مجری برنامه هنگام خداحافظی با این مخاطب که به ظاهر از ایران تماس گرفته بود، گفت: “معذرت می خواهم از بی ادبی این همکار! ….”

افتضاح ديگر برنامه “نوبت شما” مربوط به چند روز پيش مي شود. ماجرا از اين قرار بود كه دو تن از مخاطبان که به گفته بی بی سی یکی از تهران و دیگری از اهواز با این شبکه تماس گرفته بودند، دقیقا جملات مشابهی را درباره تاثیر تحریم ها بر زندگی مردم ایران بیان کردند.

در تماس اول شخصی که خود را ” محسن از تهران” معرفی کرد درباره تاثیر تحریم ها گفت: “با عرض تشکر از تحریم های اروپا! با توجه به اینکه کشور ما در حالت تحریم قرار دارد، امید این را داریم که با این تحریم ها دولت تحت فشار بیشتری قرار بگیرد و قدرت سرکوب آن در داخل پایین بیاید، ملت ایران به جایی رسیده که با تحریم ها علیه دولت خودش احساس خشنودی می کند.

درست است که نان را گران می خریم ولی با تحت فشار بیشتر قرار گرفتن دولت ایران، لا اقل این را می فهمیم که کشورهای اروپایی به فکر مردم هستند و با وجود تحریم ها، فشار بیشتری به دولت می آورند تا فشار سرکوب پایین بیاید، از آن ها تشکر می کنیم.”

وی در این بازی نمایشی در پاسخ به اینکه “تقصیر تأثیر تحریم را به چه کسی باید مربوط دانست؛ دولت ایران یا دولت های غربی؟” گفت: “اگر دولت ایران با دنیا سر آشتی داشته باشد، چرا باید همه دنیا ما را تحریم بکنند؟ این در واقع نشأت گرفته از سرکشی دولت ایران است نه کشورهای اروپایی[!]”

در نمایش بعدی شخصی که خود را “علی از اهواز” معرفی کرد، در تماس با شبکه دولتی بی بی سی، با تکرار سخنان “محسن” _که به نظر می رسید آنها را از روی نوشته ای می خواند_ گفت: “جا دارد در این جا از تحریم های اروپایی تشکر کنم، با توجه به اینکه کشور ما در حالت تحریم قرار دارد، امید این را داریم که با این تحریم ها دولت تحت فشار بیشتری قرار بگیرد و قدرت سرکوب آن در داخل پایین بیاید، ملت ایران به جایی رسیده که با تحریم ها علیه دولت خودش احساس خشنودی می کند، درست است که نان را گران می خریم ولی با تحت فشار بیشتر قرار گرفتن دولت ایران، لا اقل این را می فهمیم که کشورهای اروپایی به فکر مردم هستند و با وجود تحریم ها، فشار بیشتری به دولت می آورند تا فشار سرکوب پایین بیاید، از آن ها تشکر می کنیم.”

اين ماجرا آن قدر براي مديران اين شبكه دولتي گران تمام شد كه در واکنشی فوری، دو تن از مجریان اصلی نوبت شما یعنی پونه قدوسی و سیاوش اردلان را از کار برکنار کردند.

مجموع اين موضوعات موجب شده تا كارشناسان نسبت به آينده اين شبكه، با ترديد و ابهام سخن گويند. آنها معتقدند كه به احتمال زياد در آينده اي نه چندان دور، شاهد ورشكستگي و انحلال بي بي سي فارسي خواهيم بود. چرا كه نه به لحاظ اقتصادي، توجيه مالي دارد و نه اينكه توانسته در اهداف ترسيم شده براي خود به سرانجام مطلوبي برسد.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

امکان نظر دادن برای این مطلب بسته شده است.

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads