کد خبر: 46217 - تاریخ: چهارشنبه، 5 مارس 2014 - 10:59

عضو اتاق بازرگانی گیلان خواستار شد؛

مبارزه جدی کشورهای حاشیه خزر با ژله‌ ماهی

عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان، خواستار مبارزه جدی کشورهای حاشیه خزر به ویژه روسیه با «ژله‌ماهی» (شانه‌دار مهاجم دریای خزر) شد.

به گزارش خوبان، محمدعلی شجاع‌پور روز گذشته در دیدار با ماکسیم بارانوف سرکنسول روسیه در رشت از عدم همکاری کشورهای حاشیه خزر به‌ویژه روسیه در از بین بردن ژله‌ماهی «شانه‌دار مهاجم دریای خزر» ابراز گله کرد.

وی با بیان اینکه شانه‌دار دریای خزر از دریای سیاه وارد دریای خزر شده است، تصریح کرد: از همان زمان شانه‌دار دست به انقراض ماهی کیلکا زد. معاون انجمن تولیدکنندگان پودر ماهی گیلان، کیلکا را خوراک اصلی ماهی خاویاری اوزون‌برون دانست و گفت: کیلکا مواد اولیه کارخانه پودر ماهی است.

وی با بیان اینکه قرار بود با پیشنهاد ایران هر پنج کشور حاشیه خزر با شانه‌دار مهاجم دریای خزر مبارزه کنند، افزود: به جز ایران بقیه کشورها به قول خود عمل نکردند.

شجاع‌پور ادامه داد: کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و روسیه هیچ مساعدتی با ایران برای از بین بردن شانه‌دار خزر نکردند.

وی با اشاره به اینکه کیلکا ماهی جزو مصرف این کشورها است، خاطرنشان کرد: با وجود این مسئله چه عاملی مانع از مبارزه با شانه‌دار شده است.

عضو اتاق بازرگانی گیلان انقراض ماهی کیلکا در دریای خزر به ویژه حوزه گیلان در بخش بندر کیاشهر را ناشی از وجود ژله‌ماهی دانست و یادآور شد: شانه‌دار دریای عمر سه ساله دارد و اگر با آن مبارزه نشود دیگر هیچ اثری از ماهی کیلکا باقی نمی ماند.

وی با بیان اینکه 24 کارخانه تولید کننده پودر ماهی در گیلان وجود داشت، متذکر شد: به دلیل انقراض ماهی کیلکا 13 واحد در مدت دو سال تعطیل شد و 11 واحد دیگر نیز اکنون با ضایعات تن ماهی کیلکا بین 20 تا 25 درصد مشغول فعالیت هستند.

شجاع‌پور، خواستار مبارزه جدی با شانه‌دار مهاجم دریای خزر با همکاری چهار کشور دیگر با ایران شد.

ماکسیم بارانوف نیز در نشست مذکور از برگزاری اجلاسی با حضور روسای شیلات پنج کشور حاشیه خزر خبر داد و اظهار کرد: برای حفظ و نگه‌داری دریای خزر هر پنج کشور باید کمک کنند زیرا سرنوشت این دریا توسط این کشورها تعیین می‌شود.

 

منبع: فارس

انتهای پیام/12


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads