کد خبر: 46097 - تاریخ: دوشنبه، 3 مارس 2014 - 13:29

طبق آمار و ارقام؛

گیلان پیرترین استان ایران

گیلان درحال حاضر با داشتن ۲۰۰ هزار نفر شهروند بالای ۶۵ سال پیرترین استان کشور است.

به گزارش خوبان، براساس نظر کارشناسان سازمان ملل اگر جامعه ای ۷ درصد جمعیتش بالای ۶۵ سال باشد، آن جامعه را جامعه پیرمی گویند ودرحال حاضراین آمار در گیلان ۸درصد است .

خندستانی مدیرکل ثبت احوال گیلان با بیان اینکه یکی از مهمترین عوامل پیری دراین استان پایین بودن نرخ باروری است گفت :درحال حاضرنرخ باروری در استان گیلان ۹/۱۲ دهم در هزار است که این آمار درکشور ۷/۱۸ اعلام شده است.

کنعانی استاد دانشگاه و جمعیت شناس هم سیاست های کاهش جمعیت را دراین زمینه موثردانست و گفت: ازسال ۶۵ سیاست تعدیل جمعیت با شعار فرزند کمتر زندگی بهتر درجامعه رواج پیدا کرد وهمزمان با این سیاست شرایط اقتصادی و فرهنگی هم در تاثیرگذاری این شعار وکاهش جمعیت تاثیرداشت.

وی افزود: اگر رشد جمعیت با همین روند درحال کاهش باشد در۲۰ سال آینده میزان جمعیت سالمند کشور به ۲۰ درصد خواهد رسید که این آمار از نظر اقتصادی وفرهنگی به ضررجامعه خواهد بود .

معصومی جامعه شناس واستاد دانشگاه هم تغییر شرایط فرهنگی جامعه، گذار ازجامعه سنتی به مدرن وشرایط اقتصادی را مهمترین عوامل کاهش جمعیت عنوان کرد وگفت: درذهن مردم هنوز همان شعار فرزند کمتر زندگی بهتر نقش بسته وجایگزین کردن باور دیگری به زمان برنامه ریزی وسیاست گذاری دولت دارد.

شاکری نیا روانشناس هم عوامل روحی را دراین زمینه تاثیرگذار دانست وگفت: تاثیرپذیری از بعضی از فرهنگ های غربی درکاهش جمعیت تاثیرگذاراست بطوریکه افراد به سمت فردگرایی تمایل دارند وداشتن یک فرزند را مانع لذت فردی واستقلال خودشان می دانند.

حقانی پور یکی دیگر از روانشناسان معتقد است بالارفتن سن ازدواج تحصیل دختران، اشتغال زنان و تاثیرپذیری از فرهنگ غرب ازعوامل کاهش جمعیت است که باید برای جلوگیری ازآن فرهنگ سازی کرد.

بررسی ها نشان می دهد : پیرشدن جامعه عواقبی همچون کند شدن سرعت چرخ اقتصاد، از دست دادن نیروی انسانی کارا، تحمیل هزینه های نگهداری از سالمندان و افزایش هزینه های بیمه ها را در برخواهد داشت.

منبع: خبر گیلان

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads