کد خبر: 45879 - تاریخ: چهارشنبه، 26 فوریه 2014 - 20:12

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان:

رودخانه زرجوب و گوهررود به زهرجوب و گله رود تبدیل شده اند

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: با بی توجهی ما انسانها رودخانه زرجوب و گوهر رود به زهر جوب و گله رود تبدیل شده اند.

به گزارش خوبان، رودخانه‌ها يکي از منابع انساني تأمين آب براي مصارف گوناگون از جمله کشاورزي، شرب و صنعت است و رودخانه گوهررود يکي از رودخانه‌هاي مهم رشت محسوب مي‌شود که از کوه‌هاي لاکان سرچشمه مي‌گيرد و پس از عبور از روستاي لاکان از ضلع غربي شهر رشت مي‌گذرد.

اين رودخانه در گذشته به عنوان تفرجگاه و مكاني براي ماهيگيري مورد استفاده قرار مي‌گرفت و علاوه بر آن در مسير خود آب مورد نياز به منظور آبياري مزارع را تامين مي‌كرد، اين در حاليست که کاهش آبدهي رودخانه در طي مسير خود بر اثر برداشت‌هاي روزافزون آب از يک سو و در عين حال تخليه پساب‌هاي شهري، صنعتي به رودخانه از سوي ديگر وضعيت کيفي آن را به مخاطره افکنده است و علاوه بر تاثير وضعيت فوق الذکر بر اکوسيستم منطقه، در نهايت اين رودخانه به تالاب وارد شده و خود يکي از عوامل آلودگي تالاب بين‌المللي انزلي به شمار مي رود.

رودخانه

زمانی رودخانه های زرجوب و گوهررود باعث سرسبزی و نشاط رشت بودند و همچنین مرزهای آبی که این شهر کهن را از سایر شهرها و محله های اطراف جدا می کرد، اما امروزه بوي تعفن آن به خصوص در فصل گرما، باعث رنج شهروندان و مسافران رشت شده است.

گوهررود از ۷۰۰ متری کوه‌های سراوان سرچشمه می‌گیرد و با پیوستن به رودخانه زرجوب رودخانه پیربازار را تشکیل می‌دهد و در انتها با طی ۴۰ کیلومتر به تالاب انزلی می‌ریزد و علاوه بر تاثير وضعيت فوق الذکر بر اکوسيستم منطقه، در نهايت اين رودخانه به تالاب وارد گشته و خود يکي از عوامل آلودگي تالاب بين‌المللي انزلي به شمار مي رود.

به گزارش ایسنل، محمدرضا برجي مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به معضلات زیست محیطی موثر بر دو رودخانه زرجوب و گوهررود خواستار بسیج همه دستگاهها برای رفع آلودگیها و بازسازی و شکوفایی این دو رودخانه شد.

وي اضافه كرد: 2 رودخانه زرجوب و گوهررود که در زمانی نه چندان دور مامن آبزیان و تفرجگاه مردم بود، اکنون با بی توجهی ما انسانها به زهرجوب و گله رود تبدیل شده است.

وی احداث سیستم تصفیه خانه فاضلاب صنعتی شهر رشت و ساماندهی جایگاه دفن زباله و کنترل شیرابه های زباله سراوان را از راه های حل بحران و رفع آلودگی این رودخانه دانست.

مدير كل حفاظت زيست گيلان اجرای طرح ساماندهی فاضلاب شهر رشت را نیز از راه های جلوگیری ورود آلودگیها و افزایش آلاینده های این رودخانه ها اعلام كرد و گفت: شورای کلانشهر رشت و دیگر دستگاهای اجرایی مرتبط باید عزم خود را برای رفع آلودگی و بازسازی این رودخانه جزم کنند تا بار دیگر مردم بتوانند از زیبایی عبور دو رودخانه از دل شهر و توانمندیهای نهفته در آن استفاده كنند.

 

اخبار مرتبط: 

ننگ آلودگی بر چهره شاهرگ حیاتی رشت

 

انتهاي پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads