کد خبر: 45827 - تاریخ: چهارشنبه، 26 فوریه 2014 - 00:01

استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد؛

بستن کمربند ایمنی احتمال مرگ سرنیشنان خودرو را تا 75 درصد کاهش می دهد

وی استاندار نبودن خودروها و جاده ها را عامل بالابودن تلفات جاده ای در کشور و منطقه دانست و تصریح کرد: نقش کمربند ایمنی در کاهش تلفات جاده ای بسزا است. بستن کمربند ایمنی احتمال مرگ سرنشینان جلو را بین 40 تا 75 درصد و سرنشینان عقب را بین 25 تا 75 درصد کاهش می دهد.

به گزارش خوبان: دکتر محتشم اکبری استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان در همایش روز ملی سلامت مردان ایرانی که در کانون شهید حق شناس خمام برگزار شد گفت: مهم ترین مشکلی که در دنیا وجود دارد و به عنوان یکی از بلایای کشورهای غربی محسوب می شود، بحث تروماهای جاده ای است. پیش بینی شده تا سال 2020 سومین عامل مرگ میر در جهان همین تروماهای جاده ای باشد.

اکبری با بیان این که 80 درصد این مرگ و میرها در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد گفت: در ایران سالیانه بین 20 تا 30 هزار تلفات جاده ای داریم و از این حیث ایران رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

این استاد دانشگاه  با بیان این که ایران عملاً در رتبه‌‌ی نخست جهان در بحث تصادفات جاده‌ای است گفت: چون 4 کشوری که در زمینه تلفات جاده ای دارای آمار بیشتری نسبت به ایران هستند، جزو جزایر تازه استقلال یافته محسوب می شوند، پس کشور ما عملاً رتبه یک تلفات جاده ای را در جهان داراست.

اکبری خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر حدود 15 هزار تروما داشتیم که متاسفانه 68درصد آن مربوط به تصادفات جاده ای است. استان گیلان با آمار 612 کشته به ازای هر 1000 کیلومتر رتبه یک تصادفات جاده ای را در سطح کشور دارد.DSC00273

این استاد دانشگاه یکی از دلایل این موضوع را موقعیت خاص گیلان از لحاظ ترانزیتی و سوق الجیشی بودن آن دانست و گفت: ترانزیت با وجود این که مزایای فراوانی دارد و باعث رونق اقتصادی منطقه می شود، اما این قبیل مشکلات را هم در پی دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این که مردان به نسبت زنان بیشتر در معرض ضایعات نخاعی هستند اظهار داشت: 85 درصد ضایعات نخاعی مربوط به مردان است و بیشترین آسیب متوجه خود راننده می باشد.

وی استاندار نبودن خودروها و جاده ها را عامل بالابودن تلفات جاده ای در کشور و منطقه دانست و تصریح کرد: نقش کمربند ایمنی در کاهش تلفات جاده ای بسزا است. بستن کمربند ایمنی احتمال مرگ سرنشینان جلو را بین 40 تا 75 درصد و سرنشینان عقب را بین 25 تا 75 درصد کاهش می دهد.

اکبری در پایان با اشاره به اهمیت استفاده از کلاه ایمنی گفت: استفاده از کلاه ایمنی در موتورسواران مرگ میر را به طرز قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.
انتهای پیام/

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads