کد خبر: 45415 - تاریخ: چهارشنبه، 19 فوریه 2014 - 20:12

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد:

کاهش 58 درصدی ذخیره آب سد سفیدرود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از کاهش 58 درصدی ذخیره آب سد سفیدرود نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش خوبان، علیرضا شعبان‌نژاد بعد از ظهر امروز در همایش تخصصی برنج در راستای اجرای طرح «بسیج همگام با کشاورز» در این شهر با اشاره به وجود 238 هزار هکتار شالیزار در گیلان اظهار کرد: امسال یک‌میلیون و 100 هزار تن شلتوک از شالیزارهای استان برداشته شده است.

وی به تولید 750 هزار تن برنج بومی و بازارپسند در گیلان اشاره کرد و افزود: 40 هزار تن برنج راتون در کشت دوم برداشت شده است.

شعبان‌نژاد آب را از ابزار مهم در کشاورزی دانست و بیان کرد: سالانه یک‌هزار و 200 میلی‌متر میانگین بارندگی در گیلان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه پراکنش بارندگی در این استان مناسب نیست، تصریح کرد: بیشتر بارندگی‌ها در فصل پاییز است.

وی، باران‌های پاییزی را سبب آسیب رساندن به توسعه کشت دوم برنج عنوان کرد.

شعبان‌نژاد نیاز آب کشاورزی گیلان را سه میلیارد متر مکعب ذکر کرد و یادآور شد: سالانه یک‌میلیارد و 50 میلیون متر مکعب آب در سد سفیدرود مدیریت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به ذخیره‌سازی 400 میلیون متر مکعب آب در سد سفیدرود، خاطرنشان کرد: 58 درصد کاهش ذخیره آب در پشت سد سفیدرود نسبت به سال گذشته داریم.

وی بر استفاده از آب‌های داخلی برای کشت برنج در گیلان تاکید کرد و افزود: نیاز سالانه برنج کشور 2 میلیون و 800 هزار تن است و دو میلیون و 300 هزار تن تولید داخلی داریم.

*500 هزار تن نیاز واردات برنج کشور است

شعبان‌نژاد نیاز واردات برنج کشور را 500 هزار تن اعلام کرد و گفت: امسال یک‌میلیون و 200 هزار تن برنج وارد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از تولید 35 درصد برنج کشور در این استان خبر داد و بیان کرد: 95 درصد برنج تولیدی  گیلان از رقم‌های بومی است.

وی با بیان اینکه زمین‌های کشاورزی گیلان 120 روز در سال فعال هستند، تصریح کرد: شالیزارهای گیلان مدت هشت ماه از سال فعال نیست و باید زمان بهره‌برداری از شالیزارها را به دو برابر افزایش دهیم.

شعبان‌نژاد برنج را محصول راهبردی کشور خواند و یادآور شد: خودکفایی در محصول برنج حائز اهمیت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بر استفاده بهینه از منابع کشاورزی تاکید کرد و گفت: آموزش و ترویج برای توسعه کشاورزی مهم است.

وی با تاکید براینکه به دنبال توسعه رقم‌های پر محصول برنج نیستیم، اظهار کرد: از کشاورزان تولیدکننده برنج پر محصول حمایت می‌کنیم.

شعبان‌نژاد رقم‌های بومی برنج هاشمی، صدری و علی کاظمی را از داشته‌های کشاورزان گیلان دانست و بیان کرد: با رقم‌های بومی می‌توانیم به خودکفایی برنج برسیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان مکانیزاسیون زمین‌های کشاورزی را از موضوع‌های مهم خواند و تصریح کرد: ضریب مکانیزاسیون زمین‌های کشاورزی گیلان ارتقا پیدا می‌کند.

وی به قابلیت تجهیز و نوسازی 180 هزار هکتار شالیزارهای گیلان اشاره کرد و افزود: 61 هزار هکتار از شالیزارهای استان تجهیز و نوسازی شده است.

*تجهیز 55 هزار هکتار شالیزارهای گیلان

شعبان‌نژاد از تجهیز و نوسازی 100 هزار هکتار زمین‌های کشاورزی با استفاده فاینانس خارجی در کشور خبر داد و یادآور شد: 55 هزار هکتار اراضی مذکور در گیلان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: 55 درصد شالیزارهای استان در مدت سه سال تجهیز و نوسازی می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads