کد خبر: 45357 - تاریخ: سه‌شنبه، 18 فوریه 2014 - 13:41

مديركل دامپزشكي گيلان خبر داد:

مشاهده تب برفكي در تعداد محدودي از گاوهاي گيلان

مديركل دامپزشكي گيلان از شيوع تب برفكي در برخی دامهاي سنگين گيلان خبر داد.

به گزارش خوبان، دكتر سهراب عاقبتي در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اينكه به منظور جلوگيري از شيوع تب برفكي تمام اقدامات لازم از سوي دامپزشكي گيلان در حال انجام است، گفت: تاكنون 4 كانون شيوع تب برفكي در دامهاي سنگين گيلان مشاهده شده است.

وي اضافه كرد: در گوسفند و بزهاي گيلان تاكنون هيچ بيماري تب برفكي به ما گزارش نشده است.

وي تاكيد كرد: بمنظور جلوگيري از شيوع بيماري قبل از ورود خودروهاي حمل علوفه به محوطه دامداري نسبت به ضدعفوني كف و لاستيك هاي آنها بايد اقدام شود و از ورود خودروهاي غيرضروري به داخل دامداري ها اكيدا جلوگيري شود.

دكتر عاقبتي از دامداري ها خواست تا از ورود افراد متفرقه به دامداري ممانعت كرده و براي مأمورين تلقيح مصنوعي، دامپزشكان و واكسيناتورها، لباس و چكمه مخصوص تهيه كنند و براي تزريق واكسن از سرنگ و سرسوزن خاص دامداري استفاده كنيد و يا اينكه با جوشاندن سرنگ و سرسوزن آنها را ضدعفوني كنيد.

مديركل دامپزشكي گيلان با بيان اينكه بايد از تردد بي مورد در بين دامداري ها خودداري كرده و پس از خروج از محل هاي تجمع دامداران نظير سكوي جمع آوري شير و… لباس و كفش خود را ضدعفوني كنيد، تصريح كرد: دام هاي جديد خريداري شده را به مدت 20 روز جدا نگهداري كرده و در صورت اطمينان از سلامت دامها آنها وارد گله كنيد.

دكتر عاقبتي به دامداران تاكيد كرد: در صورت مشاهده علائمي نظير آبريزش از دهان، لنگش و كاهش شير ضمن جداسازي دام مبتلا مراتب را به شبكه دامپزشكي شهرستان خود اطلاع دهيد.

به گزارش ايسنا و به نقل از اداره بهداشت و مديريت بيماريهاي دامي اداره كل دامپزشكي استان گيلان، عمليات مايه كوبي تب برفكي گله هاي گوسفند و بز از بيست و هفتم بهمن ماه سالجاري به مدت يك ماه در سراسر استان بصورن رايگان انجام خواهد شد.

در اين اطلاعيه از دامداران گيلاني خواسته شده ضمن همكاري با مأمورين دامپزشكي در امر مايه كوبي دام ها و رعايت موارد بهداشتي از حمل و نقل دام ها در اين مدت خودداري كنند. با توجه به اينكه بيماري تب برفكي يك بيماري ويروسي و واگيردار است علاوه بر انجام واكسيناسيون ضروري است دامداران سختكوش استان مسائل بهداشتي و قرنطينه اي پيشگيري و كنترل بيماري را رعايت كنند.

انتهاي پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads