کد خبر: 44694 - تاریخ: یکشنبه، 9 فوریه 2014 - 11:56

آخرین پرواز ایران-آمریکا

پرواز انقلاب که دوازدهم بهمن سال 57 به زمین نشست کسی شاید گمان نمی کرد که پروازهای مستقیم تهران- نیویورک تا یکسال بعد از انقلاب هم ادامه داشته باشد تا آنکه آمریکا خود، جلوی این پروازها را گرفت.

به گزارش خوبان26 دی ماه سال 1357 که شاه با هواپیمای شاهین از کشور فرار کرد، ذهن کمتر کسی از انقلابیون به سمت قطع پروازهای مستقیم ایران-آمریکا می رفت؛ حتی وقتی یک تاجر ایرانی هواپیمای ایرباس فرانسوی را با پرداخت سه میلیون دلار دربست اجاره کرد و پرواز انقلاب دوازدهم بهمن سال 57 در فرودگاه انقلاب به زمین نشست، هنوز کسی از قطع پروازهای ایران و آمریکا سخن نگفته بود و تا تقریبا یک سال بعد هم این اتفاق رخ نداد.

IMG11052513

هواپیمای شاهین که شاه مخلوع را از ایران خارج کرد بعدها به عنوان هواپیمای تشریفاتی کشور استفاده می شد

هواپیمایی که شاه را از ایران به مقصد مصر خارج کرد یک بوئینگ آبی 707 بود که شاه مخلوع و همسرش از آن برای سفرهای داخلی و خارجی استفاده می کردند. این هواپیما با هدایت سرهنگ معزی از کشور خارج شد، معزی اسفندماه همان سال هواپیما را به کشور بازگرداند و سه سال بعد، در مردادماه سال 60 این بار بنی صدرخائن را به همراه سرکرده منافقین با بوئینگ 707 از کشور خارج می کند.

IMG11054001

پرواز انقلاب هم که به زمین نشست کمتر کسی فکر می کرد پروازهای مستقیم ایران- آمریکا تا یکسال دیگر ادامه داشته باشد

هواپیمایی که در خط هوایی ایران- آمریکا استفاده می شد از نوع بوئینگ 727 بود. اولین خط هوایی تهران به فرودگاه جان اف کندی نیویورک در سال 1975 (1354) راه اندازی شد. این پرواز یک توقف در فرودگاه لندن داشت و سپس دوباره راهی نیویورک می شد. مدتی بعد بوئینگ های 747 به خط هوایی تهران – نیویورک اضافه شد. این پروازها تا یک سال بعد از انقلاب ادامه داشت تا آنکه ماجرای گروگان گیری و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا پیش آمد. سه روز بعد از ماجرای تسخیر لانه جاسوسی، آمریکا جلوی پرواز ایران را گرفت.
16 آبان سال 1358 یک فروند بوئینگ 747 از تهران به سمت فرودگاه جان اف کندی نیویورک پرواز کرد و در حالی که در آمریکا برای فرود آماده می شد دولت آمریکا اعلام کرد که هواپیمای ایرانی حق فرود در هیچ از یک فرودگاه های ایالات متحده را ندارد. این پرواز به سمت فرودگاه مونترال کانادا تغییر مسیر داد. خط پروازی تهران- لس آنجلس هم که قرار بود راه اندازی شود هیچ وقت راه نیفتاد.

IMG11055404

دولت آمریکا سه روز بعد از تسخیر لانه جاسوسی اجازه فرود بوئینگ 747 ایرانی را در فرودگاه جان اف کندی نیویورک نداد

منبع: مجله مهر

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads