کد خبر: 43799 - تاریخ: سه‌شنبه، 28 ژانویه 2014 - 20:34

احمد توکلی:

افزایش ۲ برابری قیمت‌ حامل‌های انرژی از توان مردم خارج است

عضو کمیسیون تلفیق گفت: کسب درآمد ۵۲ هزار میلیاردی هدفمندی به معنای افزایش دو برابری قیمت‌هاست که این موضوع از توان مردم خارج است.

به گزارش خوبان، احمد توکلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در برنامه صبحگاهی «روز از نو» شبکه دو، درباره افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی، گفت: همیشه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی همه چیز را اصلاح نمی‌کند، اگرچه قیمت پایین انرژی باعث مصرف بی‌رویه آن می شود، اما من همواره با اصلاح یکباره قیمت‌ها موافق نبوده‌ام.

وی افزود: قرار بود که اجرای قانون هدفمندی طی پنج سال انجام شود، اما رییس جمهور وقت نقض قانون کرد و نتیجه‌اش این شد که از محل اختلاف قیمت‌ها پول نقد جمع آوری شد و دوباره رقم بیشتری از آن به شکل سرانه به مردم پس داده شد.

این عضو کمیسیون تلفیق اظهار داشت: با این اوضاع هم مردم آسیب دیدند و هم تولیدکنندگان که با افزایش شدید هزینه‌ها حتی برخی واحدهای تولیدی مجبور به تعطیلی شدند.

احمد توکلی افزود: به این دلایل در اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی ما اصرار به اجرای تدریجی قانون در طی پنج سال و سالی 20 درصد افزایش قیمت سوخت داشتیم.

وی گفت: در حالی که دیدیم به یکباره حدود 67 درصد قیمت سوخت افزایش یافت و نتیجه‌ آن تورم و رکود بود. در عین حال از افزایش قیمت‌ها، سهم هر فرد از یارانه 18500 تومان بود. در حالی که دولت با پرداخت 44500 تومان مجبور به چاپ اسکناس و بدهی به نهادهای دیگر شد و در نتیجه شرایط فعلی رقم خورد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: امیدوار بودیم، دولت یازدهم درخصوص اجرای طرح هدفمندی تصمیمات عاقلانه‌تری بگیرد، اما متاسفانه طرحی که دولت در مجلس ارائه کرد، چندان با قبل تفاوت ندارد و من شدیدا با اجرای سریع مرحله دوم هدفمندی مخالفم.

این نماینده مجلس گفت: در سال 89 و شروع طرح هدفمندی نرخ تورم حدود 10 درصد بود، اکنون نرخ تورم 35 درصد درصد است. نرخ رشد تولید ملی 6/6 درصد بود که این نرخ اکنون منفی شش دهم درصد است. نرخ ارز آزاد 1073 تومان بود که الان حدود 3000 تومان است، بنابراین با شرایط فعلی مشخص است که شروع مرحله دوم هدفمندی نسبت به سال 89 متفاوت و شرایط سخت‌تر است.

توکلی تصریح کرد: معتقدم طرح هدفمندی یارانه‌‌ها را به مدت چند ماه به شکل فعلی ادامه دهیم و در این فرصت با بررسی همه جانبه، کار بهتری انجام شود.

وی افزود: دولت می خواهد از اصلاح قیمت‌ها 52 هزار میلیارد تومان به دست آورد که در حال حاضر از اصلاح قیمت‌های انرژی ماهانه 2500 میلیارد تومان به دست می‌آید، اگر سه ماهه سال جدید را همین طور ادامه دهیم، یعنی 7500 میلیارد تومان به دست می‌آید و معنی آن این است که در 9 ماه باید 45 هزار میلیارد تومان به دست آید، یعنی ماهانه 5000 میلیارد تومان است.

عضو کمیسیون تلفیق تصریح کرد: این یعنی افزایش 2 برابری قیمت سوخت که بنده شدیدا مخالف بودم و معتقدم مردم به یکباره توان افزایش 2 برابری قیمت‌ها را ندارند، ولی متاسفانه در کمیسیون تلفیق رای آورد و امیدوارم در صحن مجلس بتوانیم طرح پیشنهادی را اعلام کنیم.

توکلی افزود: یکی از مصوبات خوب کمیسیون تلفیق این بود که در طرح هدفمندی دوباره افراد مورد نظر شناسایی شود به این شکل که دوباره همه می توانند فرم پر کنند و اعلام تقاضا شود و دولت این اجازه را دارد که گردش مالی افراد را کنترل کند و اگر فردی خلاف واقعیت رفتار کرده بود سه برابر یارانه‌ای را دریافت کرده ، پس دهد.

وی در پاسخ به این سوال که گردش مالی افراد آیا ورود به حریم شخصی افراد است، گفت: من اعتقادی به این موضوع که انجام این کار ورود به حریم شخصی افراد است، ندارم. همانطور که در همه جای دنیا این کار انجام می شود و اگر پولی غیر عادی منتقل شود، بررسی دقیق در مورد آن انجام می‌شود.

احمد توکلی در پاسخ به این سوال که آیا در طرح جدید به نسبت افزایش قیمت‌ها یارانه به مردم تعلق می‌گیرد، گفت: خیر، البته طرح‌های حمایتی برای اقشار آسیب پذیر انجام می‌شود، اما به همین دلیل ما اصرار داریم تا آسیب شناسی بیشتری انجام شود و امیدواریم در شرایط جدید که تعامل دولت و مجلس بیشتر شده عاقلانه‌تر تصمیم گرفته شود و شرایط بهتر شود.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads