کد خبر: 4377 - تاریخ: دوشنبه، 2 جولای 2012 - 11:58

نمایندگان مجلس با 139 رای با حذف تعطیلاتشان مخالفت کردند

هم 30 روز تعطیلات هم 30 روز مرخصی؛ برای نمایندگان مجلس

طرحی که می‏توانست حداقل شائبه ی رفاه زدگی در میان نمایندگان را که در افکار عمومی ایجاد شده است، تا حدودی مرتفع کند، با نه بهارستان نشینان روبر شد.

“تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس”  یکی از دستوراتی بود، که ساعاتی از وقت امروز صحن علنی مجلس را همراه با حاشیه‏ هایی به خود مشغول کرد و در نهایت نیز خانه ملت، وکلای خود را از بهره‏مندی تعطیلات یک ماهه تابستانی محروم نکرد.

به گزارش  خوبان به نقل از رجانیوز، وقتی ریش و قیچی دست مجلس باشد، حالا اشکالی ندارد نمایندگانی که به گفته رییس قوه مقننه حقوق‏‏شان گاهی کمتر از حقوق کارمندان دولت است، می‏خواهند بر خلاف تمام اقشار و مشاغل کشور اعم از کارمندان و کارگران و … بر مصوبه قبل از انقلاب عمل کرده و یک ماه را به تعطیلات بروند آن هم بدون مرخصی.
نکته ‏ای که علی مطهری با صراحت لهجه خود در لابلای نظرات موافق و مخالف به آن اشاره کرد و گفت: اگر تعطیلات تابستانی نباشد خانواده نمایندگان پس چه زمانی به مسافرت و تعطیلات بروند؟
اما ماجرای امروز از آنجا آغاز شد یک فوریت طرح اصلاح ماده(84) آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که با امضای 25 نماینده تقدیم مجلس شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.
این طرح بر این نکته صراحت داشت که تعطیلات یک ماهه تابستان نمایندگان حذف شده و این مدت جهت سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه و رسیدگی به وظایف نمایندگی اختصاص یابد.
بر اساس ماده 84 آیین‌نامه داخلی مجلس که تصویب آن به قبل از انقلاب بر می‏گردد “تعطیلات تابستانی مجلس در هر سال سی روز است که زمان آن با تشخیص مجلس تعیین می‌شود. هیأت رئیسه می‌تواند در تنظیم‌برنامه جلسات علنی و کمیسیون‌ها به‌گونه‌ای عمل کند که نمایندگان در هر ماه یک هفته کاری هم برای رسیدگی به وظایف نمایندگی فرصت داشته‌ باشد.”
نمایندگان هم مرخصی دارند هم تعطیلات
یک عضو جبهه پایداری به عنوان طراح این طرح یک فوریتی به توضیح لزوم آن پرداخت و گفت: ماده 84 آیین‌نامه داخلی مجلس دو بخش دارد که در بخش اول این ماده به نمایندگان اجازه داده می‌شود تا هر سال و در فصل تابستان یک ماه به تعطیلات بروند و صراحتاً این جمله قید شده است که مجلس یک ماه برای تعطیلات تابستانی تعطیل می‌شود.
حمید رسایی با بیان اینکه در ادامه این ماده نیز بحث سرکشی و پی‌گیری وظایف نمایندگی آمده است، افزود: در این طرح یک فوریتی درخواست کرده‌ایم که این تعطیلات تابستانی از آیین‌نامه حذف شود و این فرصت یک ماهه در بحث سرکشی و رسیدگی به حوزه‌های انتخابیه سرشکن شود.
به گفته نماینده مردم تهران در مجلس این ماده آیین‌نامه را نمایندگان مجلس نهم تصویب نکرده‌اند و این ماده و این تعطیلی تابستانه از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است و همچنان استمرار پیدا کرده و در قوانین پس از انقلاب نیز آمده است.
وی اظهار داشت: همچنین ماده 85 آیین‌نامه می‌گوید که نمایندگان مجلس مثل تمام کارکنان نظام جمهوری اسلامی یک ماه مرخصی نیز دارند.
رسایی ماده 84 را ترویج نوعی راحت‌طلبی برای مجلس که با انتقادات فراوان روبرو می‌شود توصیف کرد و گفت: در مجلس هشتم نزدیک عید فطر یک لایحه به مجلس آمد که یک روز به تعطیلات عید فطر اضافه می‌شد که مجلس هشتم با یک روز اضافه شدن به تعطیلات عید فطر موافقت نکرد ولی بلافاصله پس از آن جلسه به تعطیلات تابستانی دو هفته‌ای رفت و این سبب انتقادات زیادی به مجلس شد.
عضو جبهه پایداری با تاکید بر اینکه اگر مجلس بخواهد بسیاری از قوانین را اصلاح کند باید از خود شروع شود، خاطر نشان کرد: اقدام در مجلس مواردی از این دست به دولت، قوه قضاییه و جامعه پیام دارد که ما می‌خواهیم زنده و سالم باشیم.
رسایی با بیان اینکه مطمئناً نمایندگان مجلس نهم در این چهار سال به دلیل اینکه تعطیلات در کشورمان زیاد است، طرحی را می‌آورد تا این تعطیلات کم شود، افزود: بنابراین لازم است ابتدا ما این کار را از خودمان شروع کنیم و تعطیلات مجلس را کم کنیم تا بتوانیم در موارد دیگر تصمیم قاطعانه بگیریم.
وی در ادامه خطاب به نمایندگان یادآور شد: اکثر شما نمایندگان در این مدت یک ماهه تعطیلات تابستانی کار نمایندگی انجام می‌دهید و به حوزه انتخابیه خود سرکشی می‌کنید اما فحش تعطیلات تابستانه را می‌خورید، همچنین از آنجا که از هفته دیگر تعطیلات تابستانه مجلس شروع می‌شود، رسانه‌ها از اکنون انتقادات خود را به این تعطیلات آغاز کرده‌اند که البته این انتقادات نیز به حق است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در همین هفته گذشته در رادیو این موضوع به بحث گذاشته شد، تصریح کرد: در مجلس هشتم نیز در چنین برنامه‌ای در رادیو یکی از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس برای بررسی این موضوع حضور داشت که وقتی مجری از این عضو هیئت‌رئیسه مجلس هشتم در این خصوص سؤال کرد، ایشان مجبور شد صحبت خلاف واقع مطرح کند و گفت که این یک ماه تعطیلات تابستان همان مدت مرخصی نمایندگان است، در حالیکه ماده 85 می‌گوید که نمایندگان یک ماه مرخصی سالانه دارند، بنابراین این تعطیلات طبق ماده 84 تعطیلات تابستانه است.
رسایی با بیان اینکه ممکن است نمایندگان بگویند که نماینده احتیاج به استراحت و مرخصی دارد، گفت: البته این موضوع درست است و نماینده نیز نیاز به تعطیلات دارد، اما نمایندگان یک ماه زمان مرخصی دارند، همچنین ممکن است نماینده‌ای بگوید ما در این یک ماه بخواهیم کار تحقیقاتی انجام دهیم، بنابراین بهتر است بگوییم که ما یک ماه برای مطالعه می‌رویم نه تعطیلات تابستانی.
وی ادامه داد: همچنین می‌گویند که میزان تعطیلات مجالس دنیا بسیار بیشتر از مجلس شورای اسلامی است که باید بگویم مجلس ایران در طول 4سال حدود 350جلسه برگزار می‌کند، یعنی حدود یک چهارم در یک دوره جلسه دارد.
وی در پایان تصریح کرد: پاسخ مثبت به این فوریت، پاسخ مثبت به فرمایشات مقام معظم رهبری است، هویت مجلس را زنده و سالم می‌کند و پیام مثبتی به جامعه دارد، بنابراین بهتر است قبل از رفتن به تعطیلات این تصمیم را بگیریم و به جامعه پیام دهیم که ما قصد داریم یک مجلس زنده و سالم باشیم.
طرح حذف تعطیلات تابستانی تبیلغاتی است
نماینده مردم ارومیه اولین نفری بود که به عنوان مخالف این طرح به بیان نظرات خود البته با چاشنی نیش و کنایه به طراح این طرح پرداخت.
 قاضی‏پور در ادامه دفاع خود با بیان اینکه ما به مرخصی نمی‌رویم و در مدت تعطیلات نیز به نقاط روستایی حوزه انتخابیه خود سرکشی می‌کنیم، تصریح کرد: ما در تهران خیلی راحت هستیم، در مجلس راحتیم، سر موقع غذا می‌خوریم و سر موقع کار می‌کنیم، بنابراین شما برادران عزیز در کمیسیون حضور داشته باشید، در صحن علنی حضور فعال داشته باشید، تأخیر نداشته باشید، همین کفایت می‌کند.
این نماینده مجلس ادامه داد: رفتن نمایندگان مجلس به مرخصی اسمش مرخصی است، در واقع مأموریت است؛‌ نمایندگانی که زحمت می‌کشند خودشان می‌دانند که مرخصی اصلاً معنایی ندارد چرا که ما نمایندگان شهرستانی باید در شهرستان خود حضور داشته باشیم و اگر یک روز موبایل ما خاموش باشد باید به صدها نفر پاسخگو باشیم.
قاضی‌پور با بیان اینکه نمایندگان شهرستانی هر هفته هزاران کیلومتر به حوزه‌های انتخابیه‌های خود می‌روند و به روستاها و شهرهای حوزه انتخابیه خود سرکشی می‌کنند، خاطرنشان کرد:  بنابراین اگر این تعطیلات تابستانه را در حوزه انتخابیه نباشد پس چطور می‌توانند به روستاها سرکشی کنند و مشکلات مردم را ببینند.
وی در پایان با تاکید بر اینکه این طرح یک طرح تبلیغاتی برای تعداد اندکی از نمایندگان است و بنابراین نباید به چنین طرحی رأی مثبت داد، گفت: اجازه دهید تا نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه خود سرکشی کنند و با مردم، کشاورزان، روستاییان و مسئولان شهری خود دیدار داشته باشند و کارهای نمایندگی خود را انجام دهند.
تا کنون اکثر نمایندگان در تعطیلات تابستانی به رفق و فتق مشکلات مردم می‌پرداختند در جریان بررسی این طرح رئیس مجلس به عنوان موافق سخنرانی کرد. علی لاریجانی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید به متن این طرح توجه داشته باشند چرا که نگرانی مخالفین این طرح این است که در این یک ماه که اسمش تعطیلات تابستانی است، نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه خود می‌روند و وظایف نمایندگی خود را دنبال می‌کنند، گفت: نمایندگان در این یک ماه تعطیلات در واقع به مناطق خود می روند و به رتق و فتق امور مردم آن شهرستان‌ها رسیدگی می‌کنند که در چهار سال گذشته نیز من این وضعیت را مشاهده کردم، یعنی در شرایط سختی که نمایندگان در طول هفته در صحن مجلس هستند چهارشنبه بعد از ظهر به حوزه‌های انتخابیه خود می‌روند و به آن مناطق سرکشی می‌کنند.
 
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: در این ایام که اسمش تعطیلات تابستانه است اغلب نمایندگان کار سرکشی به حوزه انتخابیه را انجام می‌دهند بنابراین وقتی که نمایندگان چنین اقدامی انجام می‌دهند پس چرا عنوان تعطیلات تابستانی را یدک بکشند، وقتی نمایندگان برای سرکشی به مناطق خود می‌روند پس می‌توان این یک ماه را هم جزو مواردی گذاشت که نمایندگان به حوزه انتخابیه می‌روند.
لاریجانی با اشاره به متن این طرح گفت: این طرح نمی‌گوید که این یک ماه از بین برود بلکه تصریح دارد که این زمان جزو زمان‌هایی باشد که نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه می‌روند لاکن این مدت را به عنوان تعطیلات تابستانی نمی‌گذارند چرا که در طرح آمده است چهارماه برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه باشد، بنابراین به جای تعطیلات تابستانی زمان توجه به حوزه‌های انتخابیه را افزایش دادندو این یک حسن و دغدغه بسیاری از نمایندگان است.
وی با بیان اینکه عنوان تعطیلات تابستانی حذف می‌شود و به نمایندگان اجازه داده می‌شود تا مدت زمان سرکشی به حوزه انتخابیه و رسیدگی به امورات مردم بیشتر شود، گفت: بنابراین پیشنهاد من این است که به این طرح رأی دهید که چرا که روح این طرح مثبت است و دغدغه‌ نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه را برطرف می‌کند.

بالاخره پس از بیان نظرات تعدادی دیگر از نمایندگان، یک فوریت طرح حذف تعطیلات تابستانی نمایندگان با 84 رای موافق، 139 رای مخالف و 11 رای ممتنع به تصویب نمایندگان نرسید، تا به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گیرد و طرحی که می‏توانست حداقل شائبه ی رفاه زدگی در  میان نمایندگان را که در افکار عمومی ایجاد شده است، تا حدودی مرتفع کند، با نه بهارستان نشینان روبر شد.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads