کد خبر: 43538 - تاریخ: پنج‌شنبه، 23 ژانویه 2014 - 15:53

رییس جمهوری در چهل و چهارمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس:

ایران امروز نزدیک ترین، همگون‌ترین و با ظرفیت‌ترین اقتصاد نسبت به اقتصادهای موفقِ نوظهور است

رییس جمهوری اسلامی ایران در چهل و چهارمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس، ضمن تشریح شرایط جدید اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران گفت: اقتصادِ ایران را امروز نزدیک‌ترین، همگون‌ترین و با ظرفیت‌ترین اقتصاد به اقتصادهای موفقِ نوظهور می‌بینم و آینده را همراه و در کنار آنها ترسیم می‌کنم.

به گزارش خوبان: “حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی” رییس جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه چهل و چهارمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس اظهار داشت: آقای رییس، مقامات عالی‌رتبه؛ خانم‌ها، آقایان؛ اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد، برای رهبران جهان و حوزه‌های اندیشه و فکر، فرصت مغتنمی است تا با هم‌اندیشی و تعامل نسبت به مسایل مهم جهانی به بیان نگرانی‌ها و دلمشغولی‌های خود پرداخته و با گفت‌وگو و تبادل نظر، جریانی از اندیشه و فکر در اداره بهتر جهان پدید آورند.

وی افزود: من نیز از این منظر به اجلاس می‌نگرم، و خوشحالم که در مهم‌ترین گردهمایی اقتصادی ـ سیاسی ـ علمی جهان شرکت می‌کنم و نظراتِ خود را با شما در میان می‌گذارم. از پروفسور شواب و تیم مجمع جهانی اقتصاد، که از من برای شرکت در این اجلاس دعوت به عمل آوردند، تشکر می‌کنم؛ و امیدوارم بتوانم پیام دوستی، تعامل، همکاری و همزیستی صلح‌آمیز ملت خود را به شما رهبران، مسؤولین، کارآفرینان و اندیشمندان که از سراسر جهان به اینجا آمده‌اید؛ منتقل نمایم.

*دیدگاهِ من نسبت به مسایل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، دیدگاه اعتدال است

رییس جمهور خطاب حضار تصریح کرد: دیدگاهِ من نسبت به مسایل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، دیدگاه اعتدال است؛ و این درسی است که از اسلام آموخته و در زندگیِ سیاسی خود نیز عمیقاً تجربه کرده‌ام. بر همین مبنا بود که تصمیم به حضور در انتخابات ریاست جمهوری گرفتم، تا بتوانم اعتدال و تدبیر را، که ویژگی بارز ایرانیان و رمز موفقیت آنان در طول تاریخ بوده، در سطح کشور و منطقه و جهان، در حدّ توانم جاری کنم؛ و همان‌گونه که پیش‌بینی می‌کردم با لطف الهی، مردم خوب ایران نیز همین مشی و مرام را برگزیده، و اینک به حق، اجرا و تحقق آن را مطالبه می‌کنند. در منطقه و صحنه بین‌المللی نیز این گزینش ایرانیان، با استقبال مواجه شد، که نخستین آثار آن را در همین چند ماه حضور دولت تدبیر و امید، مشاهده می‌کنیم.

رییس جمهور تاکید کرد: از برگزارکنندگان کنفرانس، از این جهت نیز می‌خواهم تشکر ‌کنم، که با درک درستِ فضا و نیازهای افکارِ عمومی جهانی، در انتخاب موضوع کنفرانس امسال، «نیاز به بازآفرینی و ساماندهی مناسبات در نظامات جهانی» را مورد توجه قرار داده‌اند.

*هیچ کشوری، نمی‌تواند بی‌اعتنا به دیگران، مسایل خود را حل کند

دکتر روحانی ادامه داد: حوادث و تحولات شش سال اخیر در اقتصاد جهانی، نشان داد که هیچ کس نمی‌تواند تنها زندگی کند. هیچ کشوری، نمی‌تواند بی‌اعتنا به دیگران، مسایل خود را حل کند. هیچ بنگاه اقتصادی، نمی‌تواند بدون ایفای مسؤولیت اجتماعی خود، به رشد پایدار دست یابد؛ و هیچ قدرتی، نمی‌تواند سلطه خود را دایمی بداند. جهانی شدن، این بار، در شکل بحرانِ جهانیِ اقتصادی نشان داد که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، و اگر کشتی‌بانانِ خردمندی برنگزینیم، توفان‌ها به همه ما آسیب می‌رسانند؛ بحران‌های زیست‌محیطی، نشان داد که همه بر سر یک سفره نشسته‌ایم، و بی‌مبالاتی، عدم رعایت اخلاق و منافع مشترك جوامع، می‌تواند سرمایه بین نسلی انسان‌ها را نابود کند.

*سیاست‌های اقتصادی باید عدالت اجتماعی و منافع همگان را در نظر بگیرد

وی افزود: اعتراضات گسترده مردمی هم در همه قاره‌ها نشان داد، که سیاست‌های اقتصادی باید عدالت اجتماعی و منافع همگان را در نظر بگیرد؛ همه باید سود ببرند؛ و تنها سیاست‌ها و نظام‌هایی، پایدار خواهند ماند که به مردم، آن هم همه مردم، سود و منفعت برسانند. قرآن، کتاب آسمانی مسلمانان به ما آموخته است، که تنها آنچه به مردم سود می‌رساند، در زمین ماندگار خواهد ماند. (و اما ما ینفع الناس فیمکث فی الارض)

*دیدگاهِ اعتدالیِ من، منحصر به کشورم نیست

رییس جمهور با تاکید بر اینکه این دیدگاهِ اعتدالیِ من، منحصر به کشورم نیست، خاطر نشان کرد: بلکه جایگاه ایرانِ اعتدال‌گرا را، بر مبنای سیاست‌های مدبرانه و امیدبخش، در تصویر آینده اقتصاد جهانی، بسیار فراتر از آنچه پیش‌بینی شده، می‌بینم. از این رو در سیاست‌گذاری‌های جاری، نه فقط وضعیت امروز و آینده نزدیک، بلکه چشم‌اندازی بلندمدت را در نظر دارم. زیرا اقتصاد ایران، بنیه و ظرفیت آن را دارد که ظرف سه دهه آینده در زمره ده اقتصاد اول دنیا قرار گیرد؛ و این هدفی است که در کلانِ برنامه‌ریزی اجتماعی، اقتصادی، سیاست داخلی و سیاست خارجی در پی آن بوده، و برای تحقق آن، قصد جدی دارم.

* اقتصاد ایران را نزدیک‌ترین، همگون‌ترین و با ظرفیت‌ترین اقتصاد به اقتصادهای موفق نوظهور می‌بینم

وی خاطر نشان کرد: در مدتی که مسئولیت دولت را برعهده دارم همه موانع اجتماعی سیاسی و اقتصادی عمده را مهار و مرتفع نمودم و روشن‌تر باید بگویم من اقتصاد ایران را نزدیک‌ترین، همگون‌ترین و با ظرفیت‌ترین اقتصاد به اقتصادهای موفق نوظهور می‌بینم و آینده را در کنار آن‌ ترسیم می‌کنم چرا که انتخاب من از سوی مردم ایران در چارچوب یک نظام مردم سالار صورت گرفته و هم اکنون فرصت آن را پیدا کردم تا به آرمان‌های توسعه اقتصادی، مردم سالاری و بهبود روابط خارجی ایران بپردازم.

دکتر روحانی اظهار داشت: در این جا اعلام می‌نمایم که یکی از ارکان نظری و عملی دولت من تعامل سازنده بین‌المللی است و بدون کار و فعالیت بین‌المللی رشد قابل تحقق نخواهد بود.

* ایران از بالاترین نرخ در شاخص‌های توسعه انسانی در منطقه خاورمیانه برخوردار است 

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: در میان کشورهای در حال توسعه و هم چنین در منطقه خاورمیانه ایران از بالاترین نرخ در شاخص‌های توسعه انسانی برخوردار است. ما نهایت کوشش خود را به کار خواهیم گرفت تا این منبع عظیم ملی خود را در راستای توسعه کشور به کار گیریم.

وی تاکید کرد: در این راستا سیاست خارجی ایران نیز در مسیر بهره‌برداری وسیع از امکانات بین‌المللی برای توسعه اقتصادی است.

دکتر روحانی اظهار داشت: دولت من آمادگی کامل دارد تا با همه کشورهای همسایه در طیفی از مسائل از محیط زیست، پروژه‌های مشترک اقتصادی، توسعه تجارت، احقاق حقوق مردم فلسطین، جلوگیری از فاجعه انسانی در سوریه، امنیت خلیج فارس و مبارزه با تروریسم و افراطی گری وارد تعامل شده و به قواعد مشترک عملی و رژیم‌های حقوقی پایدار دست یابد.

*صلح و امنیت در خاورمیانه در گرو گسترش روابط در سطح بین‌المللی است

رئیس‌جمهور کشورمان افزود: من معتقدم که صلح و امنیت در خاورمیانه در گرو گسترش روابط اقتصادی، همکاری‌های اجتماعی، فرهنگی، گردشگری و ارج نهادن به بخش خصوصی و همکاری نخبگان در سطح بین‌المللی است.

دکتر روحانی تصریح کرد: بحران‌های آغاز قرن 21 نشان می‌دهند که بهره‌مندی اقتصادی به تنهایی برای تامین زندگی بهتر برای مردم کافی نیست.

وی تاکید کرد: مردم در کنار اقتصاد، فرهنگ، معنویت اخلاق هم می‌خواهند، اقتصاد بدون مرزهای اخلاقی به تخریب محیط زیست بشر می‌انجامد و به جای افزایش رضایتمندی به مسابقه حرص آلود مصرف و نابودی منابع بین نسلی انسان‌ها منجر خواهد شد.

دکتر روحانی گفت: اخلاق مشترک انسانی می‌تواند زمینه ساز حرکت پرشور مشترک جوامع بشری شود و بین آن‌ها پیوند دهد و نظم و امنیت و آرامش را ارتقا بخشد و زندگی را لذت بخش‌تر کند.

وی افزود: حضار محترم من به عنوان رئیس دولت به خوبی آگاه هستم که چه میزان ثبات رفتاری و سیاست‌گذاری در حکمرانی مهم است این اصل چه در صحنه داخلی و چه در عرصه بین‌المللی برای ما بنیادی است در هر جهت در حوزه سیاست خارجی همکاری‌های منطقه‌ای برای ما اولویت می‌یابد.

*قصد داریم روابط عمیق با کشورهای همسایه ایجاد نماییم

رئیس‌جمهور کشورمان اظهار داشت: قصد داریم روابط عمیق با کشورهای همسایه ایجاد نماییم و ما با همه کشورهای همسایه خود مانند ترکیه، عراق، روسیه، پاکستان، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه قفقاز و آسیای مرکزی مبنا را بر بازگشایی روابط تجاری، صنعتی و اقتصادی گذاشته و همکاری‌های سیاسی و چند جانبه‌ای را اغاز خواهیم کرد.

وی افزود: با کشورهای اروپایی نیزاز دیرباز روابط عمیق اقتصادی و تجاری داشته‌ایم و با اجرای توافق ژنو در هفته جاری و قدم‌های بعدی روابط ایران با حوزه اروپا کاملا به حالت عادی بازخواهد گشت.

*تعاملات ایران و آمریکا نیز در ماه‌های گذشته وارد مرحله جدیدی شده است

رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: تعاملات ایران و آمریکا نیز در ماه‌های گذشته وارد مرحله جدیدی شده است و برای اولین بار سیاستمداران دو کشور برای حل اختلافات در موضوع هسته‌ای با هم مذاکره، تبادل نظر و اتخاذ تصمیم نمودند این تحولی مهم در دوران پس از انقلاب اسلامی است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران نتیجه بیش از یک قرن مبارزات آزادی خواهانه ملت ایران بوده و این جمهوری نوپا در حال رشد و بالندگی است لذا لازم است هیئت حاکمه آمریکا واقعیت‌های تاریخی ایران را نه تنها در بیان بلکه در عمل نیز بپذیرد.

وی افزود: خانم‌ها و آقایان من از منطقه‌ای از جهان می‌آیم که با کمال تاسف در آتش ناامنی و خشونت می‌سوزد اگر چه کشور من به لطف انسجام ملی و مردم سالاری دینی و علی رغم فشارهای بیرونی فصل جدیدی از امنیت و امید را تجربه می‌کند ولی ما نمی‌توانیم در غم و رنج همنوعان خود در منطقه شریک نباشیم.

*خشونت، تروریسم آتشی در جامعه انسانی است

دکتر روحانی ادامه داد: خشونت، تروریسم آتشی در جامعه انسانی است که بی‌تردید زبانه‌های آن دامن آتش افروزان را نیز خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: این درست است که افراطی‌گری و خشونت از لشکر بیکاران و گرسنگان سرباز می‌گیرد. من بر این باورم که رویکرد ریشه‌ای در مبارزه با تروریسم باید از توسعه همه جانبه آغاز شود زیرا تنها با ارتقای فرهنگی و ایجاد فرصت‌های شغلی می‌توان امیدبه آینده را جایگزین یاس‌های انتهاری کرد و ایمان به خدا را، زمینه‌ساز خدمت به انسان‌ها و نه نابودی آن‌ها ساخت.

رئیس‌جمهور کشورمان تصریح کرد: اشکال اساسی در حکمرانی حاکمان مستبد این گونه بود که بیگانه از مردم و تنها با اتکا به بیگانگان اقتصاد جامعه را اداره کردند و مردم که خود را سهیم در این مدیریت ندیده‌اند در این ستم شوریده‌اند و در این میان سوداگران مرگ از این خشم و شورش طعمه برگرفته‌اند.

* امنیت جهان به امنیت منطقه خاورمیانه گره خورده است و امنیت این منطقه  با غفلت از مردم تامین نمی‌شود 

وی افزود: من اعتقاد دارم که امنیت جهان به امنیت منطقه خاورمیانه گره خورده است و امنیت این منطقه  با غفلت از مردم تامین نمی‌شود لذا برای امنیت جهانی هم باید سخن مردم منطقه را شنید و هم برای جامعه جوان این کشورها شغل و آینده امیدبخش فراهم کرد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: من به صراحت اعلام می‌کنم که راه امنیت از فرهنگ و اخلاق و توسعه می‌گذرد.

دکتر روحانی گفت: باید همگان در ایجاد امنیت بکوشند چرا که احساس عدم امنیت و محرومیت از حقوق انگیزه‌ای برای شوریدن بر نظام ناعادلانه است.

* لازمه جامعه جهانی ایمن و توسعه یافته برخورداری همگان از آزادی اقتصادی و حق تعیین سرنوشت سیاسی است

دکتر روحانی با بیان اینکه در ساماندهی جدید جامعه جهانی باید مطمئن شویم که همه ملت‌ها احساس فرصت برابر برای توسعه اقتصادی و اجتماعی می‌کنند و مسابقه‌ را مسابقه منصفانه شایستگی‌ها می‌بینند، تصریح کرد: اگر برخی بازیگران بی‌جهت از حضور در رقابت محروم شوند در نهایت همگان از استفاده حداکثری از توانایی‌ها محروم مانده‌اند زیرا لازمه جامعه جهانی ایمن و توسعه یافته برخورداری همگان از آزادی اقتصادی و حق تعیین سرنوشت سیاسی است.
 
*تحریم اقتصادی به جای آنکه به تفاهم و امنیت کمک کند واگرایی ها را تشدید خواهد کرد

وی اظهار داشت: هرگونه محدودیت و تحریم اقتصادی به جای آنکه به تفاهم و امنیت کمک کند واگرایی ها را تشدید خواهد کرد پس اگر لازمه امنیت توسعه است لازمه توسعه نیز دسترسی به دانش و فناوری است و ایجاد مانع سر راه تحقیق و توسعه کشورها و بدبینی‌ها و دشمنی‌ها می‌افزاید و در نهایت هم ناکام می‌ماند.

* ایران در دنبال کردن برنامه هسته‌ای خود جز استفاده صلح‌‌امیز از آنرا نمی‌خواسته و نمی‌خواهد

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: به همین دلیل است که ایران در دنبال کردن برنامه هسته‌ای خود جز استفاده صلح‌‌امیز از آنرا نمی‌خواسته و نمی‌خواهد و هیچ مانعی را نیز بر سر راه پیشرفت علمی خود نمی‌پذیرد.

رئیس جمهور خطاب به کسانی که تصور می‌کنند ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است بیان داشت: باید با قاطعیت و صراحت اعلام ‌کنم که سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در راهبرد کلان امنیت ما نداشته و ایران هیچ انگیزه‌ای برای چنین گرایشی ندارد نگاهی به تاریخ هم به وضوح نشان می‌دهد که ایران در سده‌های اخیر هرگز تهاجم و تجاوزی نداشته و صرفا و منحصرا در برابر تهدیدات و تهاجمات مستقیم و غیرمستقیم فعال بوده است.

دکتر روحانی گفت: هر زمان که تغییری ملموس و واقعی در عدول از خصومت‌ورزی دیگران مشاهده کند ایران نیز متناسب با آن پاسخ مثبت می‌دهد آنگونه که نمونه بارزی از این جهت‌گیری متناسب در موضوع هسته‌ای و تحولاتی که طی همین 5 ماه که مسئولیت اداره کشور را بر عهده گرفتم شاهد بودیم.

*مذاکرات اخیر نتیجه ارده‌ای بود که طرفین برای نیل به یک راه حل نشان دادند

وی با تاکید بر آنچه که در مذاکرات اخیر به دست آمد اظهار داشت: مذاکرات اخیر نتیجه ارده‌ای بود که طرفین برای نیل به یک راه حل نشان دادند و طرف مقابل پس از 10 سال تاکید و اصرار بر موضع غیرمنطقی و ناصحیح در نهایت به این نتیجه رسید که ملت ایران تحت هیچ شرایطی از حقوق خود به دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای صرفنظر نخواهد کرد.

رئیس قوه مجریه افزود: تداوم بدبینی‌ها و تشدید تحریم‌ها جز هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم برای تمامی طرفین درگیر حاصلی به همراه نخواهد داشت.

*آنچه در دست داریم؛ پیش‌درآمد و زمینه‌ای برای توافق و تعاملات بعدی است

وی تصریح کرد: اگرچه اختلاف نظرات با طرف مقابل کم نمی‌باشد و برخی از آن موارد در واقع کهنه و مزمن است و برخی قابل رفع هستند اما منافع و زمینه‌های مشترک زیادی نیز وجود دارد که امنیت، ثبات جهانی، توسعه اقتصادی، حراست از محیط زیست و مقابله با خشونت و افراطی‌گری نمونه‌هایی از این اهداف مشترک‌اند.

رئیس قوه مجریه گفت: پیشنهاد مقابله جهانی با خشونت و افراطی‌گری که اینجانب در اجلاس اخیر مجمع عمومی مطرح کردم که با اجماع اکثریت به تصویب رسید تکیه بر مبنای مشترک اخلاقی دارد و آن اینکه همه انسان‌ها از هر دین و نژاد و زبان ملیت در سرشت خویش کرامت، رحمت و اعتدال را می‌پسندند و از افراطی‌گری و کشتار بیگناهان و دیگران بیزارند.

* بیایید همه به این موج بپیوندیم و در مقابل متجاوزان به حقوق مظلومان بایستیم

رئیس جمهور اضافه کرد: پس بیایید همه به این موج بپیوندیم و در مقابل متجاوزان به حقوق مظلومان بایستیم و جهانی شدن را در تحقق اخلاق جهانی تجلی بخشیم.

دکتر روحانی  تاکید کرد: من بر مبنای اندیشه اعتدال و استوار بر دین‌باوری و تمسک به تعمال سازنده به رابطه دوستانه و پایدار با کشورها اندیشیده و همواره معتقد به تعاملی برابر و منصفانه در حوزه اقتصادی و سیاسی بوده‌ام، در این حوزه که یکی از حلقه‌های پیوند امنیت و اقتصاد، امنیت انرژی است.

وی ادامه داد: نگاه جهان به این حوزه از حساسیت ویژه ای برخوردار است، در گذشته نیز گاهی همین حساسیت زمینه‌ساز خشونت و جنگ‌ها و کودتاها بوده است در حالی که همین حوزه می‌تواند زمینه همکاری گسترده و پایدار را برقرار کند.

*جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد بر اساس اصل منافع مشترک در تامین امنیت انرژی جهان مشارکت سازنده کند

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با تکیه بر ذخایر بی‌نظیر انرژی خود در یک همکاری مستحکم بر اساس اصل منافع مشترک در تامین امنیت انرژی جهان مشارکت سازنده کند و نهادهای سازنده قابل اعتماد برای مشارکت بلند‌مدت را آغاز سازد.

رئیس جمهور گفت: من نظراتم در این زمینه را لحظاتی پیش در نشستی با صاحب‌نظران و مدیران حوزه انرژی بیان کردم و در اینجا فقط تاکید می‌کنم که از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران امنیت تولید و عرضه انرژی بر مبنای ضرورت‌های ژئواستراتژی کشورها بزرگترین زمینه‌ساز تبدیل انرژی به عامل اصلی و پایدار صلح و ثبات است.

*از همه حضار محترم دعوت می‌نمایم به ایران سفر کنید

دکتر روحانی اظهار داشت: مایلم از پروفسور شواب که از بنده دعوت کردند تشکر کرده و از همه حضار محترم دعوت می‌نمایم به ایران سفر کنید و زمینه‌های وسیع همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های امنیت‌ساز را خود مشاهده کنید. با بخش خصوصی و دولتی ایران تماس حاصل کنید.

رئیس جمهور در پایان با دعوت از حضار برای آشنایی با  فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی خاطرنشان کرد: از نزدیک مهمان‌دوستی ایرانیان را تجربه کنید تا با هم به این واقعیت برسیم که تنها از طریق تعامل، همکاری، همفکری، فهم متقابل و رشد فناوری و صنعتی و اقتصادی است که می‌توانیم برای مردمان‌مان زندگی‌ بهتر فراهم کنیم و صلح را پایداری ببخشیم و جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری بسازیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads