کد خبر: 4274 - تاریخ: شنبه، 30 ژوئن 2012 - 21:06

نمایندگان مجلس نهم نیامده به تعطیلات می‌روند

حمید رسایی، نماینده مردم تهران در توضيح ارائه طرح حذف تعطيلات گفته بود كه با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب و دغدغه ای که شخصا از دوره قبل داشتيم برای از بین بردن این ویژه خواری اداری طرحی را با امضاء 26 نماینده و با قید یک فوریت به صحن علنی می آوریم که براساس آن ماده (84) آئین نامه داخلی مجلس اصلاح می شود.

 چندي پیش یک عضو کمیسیون اصل 90 از تهیه طرحی فوریتی برای حذف یک ماه تعطیلات تابستانه مجلس شورای اسلامی توسط 26 تن از نمایندگان ملت خبر داد.
تعطیلات نمایندگان مجلس اگرچه درچند سال اخیر هم راستا با افزایش انتقادها از میزان بالای تعطیلات رسمی در کشور مورد توجه بوده ولی طرح جدی آن به مقام معظم رهبری در دیدار با فراکسیون روحانیون مجلس هشتم باز می گردد.
اردیبهشت ماه دو سال پیش بود که روح الله حسینیان، نماینده مردم تهران و رئیس فراكسیون انقلاب اسلامی با اشاره به جلسه 30 فروردین فراكسیون روحانیون مجلس با رهبر انقلاب، گفت که ایشان نسبت به غیبت نمایندگان و صندلی خالی آنان در مجلس انتقاد كردند و گفتند مجلس باید با دقت مسائل را بررسی كند.
طرح لغو تعطیلات تابستاني نمايندگان
حمید رسایی، نماینده مردم تهران در توضيح ارائه طرح حذف تعطيلات گفته بود كه با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب و دغدغه ای که شخصا از دوره قبل داشتيم برای از بین بردن این ویژه خواری اداری طرحی را با امضاء 26 نماینده و با قید یک فوریت به صحن علنی می آوریم که براساس آن ماده (84) آئین نامه داخلی مجلس اصلاح می شود.
این عضو کمیسیون اصل 90 مجلس تصریح کرد که طبق ماده(84) آئیین نامه داخلی مجلس، نمایندگان از یک ماه تعطیلات برخوردارند و دقیقا در این ماده عنوان تعطیلات تابستانه ذکر شده در حالی که آنها هم مانند تمام کارکنان نظام جمهوری اسلامی یکماه مرخصی استحقاقی دارند.
در صورت تصویب طرحی که رسایی از آن سخن می گوید هیئت رئیسه مجلس ملزم به حذف یکماه تعطیلات تابستانه مجلس می شود و در عوض با توجه به ضرورت سرکشی بیشتر نمایندگان به حوزه های انتخابیه و ارتباط مستمر با مردم جهت انجام وظایف نمایندگی‌شان در صورت صلاحدید هیأت رئیسه، زمان حضور آنها در حوزه ها افزایش می یابد.
در حال حاضر نمایندگان هر ماه یک هفته به حوزه های انتخابیه می روند اما با اصلاح ماده(84) آئین نامه داخلی مجلس هیأت رئیسه می تواند حداقل یک هفته را برای تعطیلات تابستانی اختصاصی دهد که مجموع آن در طول سال نیز بیش از 4 ماه نمی شود.
انتقادها به تعطیلات مجلس
انتقادها پیرامون تعطیلات مجلس در همان نقل قول دیدار سال 89 مقام معظم رهبری با اعضای فراکسیون روحانیون مجلس نیز آمده بود که ایشان درباره تعطیلات مجلس و تاخیر برخی نمایندگان نیز فرمودند با توجه به این كه تعطیلات مجلس زیاد است، اما با این تعطیلات باز هم جلسات علنی مجلس با تاخیر شروع می شود.
بر همین اساس مجلس هشتم نمایندگان منتقد خودش را نسبت به موضوع تعطیلات داشت.
حسن کامران در میانه همان سال با انتقاد از تعطيلات زياد مجلس تاكيد كرد كه مجلس برخلاف دو قوه ديگر نبايد تعطيلات تابستاني داشته باشد.
این نماینده مردم اصفهان با این استدلال که 2 قوه مجريه و قضائيه از تعطيلات تابستاني برخوردار نيستند می گفت: مجلس شوراي اسلامي هم بايد مثل 2 قوه ديگر تعطيلات تابستاني نداشته باشد، چرا كه نمايندگان همچون كارمندان ديگر از مرخصي استفاده مي‌كنند و اين مرخصي سرجاي خود محفوظ است.
حكم منطق بر اجراي طرح حذف تعطيلات
علی اصغر زارعی نماينده تهران در مجلس نهم هم در گفتگويي در خصوص علت تعطیلات پیاپی مجلس نهم اظهار مي كند كه بررسی های ما از آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نشان می دهد که زمان تهیه این آیین نامه به نوعی از برخی از مجالس دنیا الگو گیری شده است و تقریباً قبل از انقلاب هم همین تعطیلات تابستانی برای نمایندگان وجود داشته است.
شاید برای برخی از کشورها وجود این گونه تعطیلات صحیح باشد ولی عملاً برای کشور ما الگو گیری از دیگر مجالس دنیا در این خصوص مناسب نمی باشد.
نماینده مردم تهران گفت كه منطق حکم می کند که همین طرح را برای امسال اجرا کنیم و سعی کنیم با دقت و سرعت بیشتری هم اعمال شود و نواقص آن که روشن شد برای سال آینده برای تکمیل آن طرح دیگری مطرح شود.
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads