کد خبر: 4269 - تاریخ: شنبه، 30 ژوئن 2012 - 20:55

به دنبال بی توجهی مسئولان:

مسوولان در خواب، دلار و سکه در شتاب

این روزها با وجود نوسان شدید قیمت دلار و سکه، دیگر از حضور پلیس ها در حوالی میدان فردوسی تهران برای جمع کردن دلالان دلار خبری نیست. بستن صرافی های غیرمجاز توسط بانک مرکزی هم نتوانسته تب دلار را فرو بنشاند و روند صعودی قیمت ارز از یک ماه پیش با سرعت زیادی آغاز شده است. با این وجود افزایش قیمت سکه، شتاب کمتری نسبت به دلار دارد.

به گزارش خوبان به نقل از مشرق، پیش بینی اینکه چه عواملی در پشت پرده توانسته اند اینچنین بر قیمت دلار و سکه تاثیر گذارند ، کار زیاد سختی نیست ، اما در این گزارش بنا نداریم به این موضوع بپردازیم و صرفا به بازخوانی اظهارات مسئولان اقتصادی دولت در ماههای پیش می پردازیم و اینکه چرا امروز نرخ دلار به حدود 2060 تا 2100 تومان رسیده است . با وضعبت کنونی، نرخ دلار در بازار آزاد کمی کمتر از دوبرابر نرخ ارز مرجع 1226 تومانی اعلام شده توسط بانک مرکزی است. خبرنگار ما برای اطلاع از صحت و سقم این خبر با برخی صرافی های مشهور تهران به گفت و گو پرداخت که حاصل آن تایید خبر افزایش قیمت دلار با نوسان از 2000 تومان تا 2100 تومان بود و آخرین قیمت تا ساعت 17 امروز را خرید 2020 تومان و فروش 2060 تومان اعلام کردند . در حالی که پیش از این اعلام شده بود دولت طرحی با عنوان بمب ارزی در دست دارد که به گفته معاون اول رییس جمهور، می تواند همه دنیا را متعجب کرده و قیمت دلار را به طور چشمگیری کاهش دهد، اما این بمب ظاهرا به خوبی عمل نکرده و قیمت ها را به حالت قبل بازگردانده است.

این روزها با وجود نوسان شدید قیمت دلار و سکه، دیگر از حضور پلیس ها در حوالی میدان فردوسی تهران برای جمع کردن دلالان دلار خبری نیست. بستن صرافی های غیرمجاز توسط بانک مرکزی هم نتوانسته تب دلار را فرو بنشاند و روند صعودی قیمت ارز از یک ماه پیش با سرعت زیادی آغاز شده است. با این وجود افزایش قیمت سکه، شتاب کمتری نسبت به دلار دارد. این موضوع می تواند ناشی از عرضه نه چندان قابل توجهه سکه توسط بانک مرکزی باشد. بانک مرکزی پیش از این همزمان با افزایش قیمت سکه، پیش فروش آن را آغاز کرد، اما با وجود تاثیر این اقدام بر کاهش قیمت سکه، بانک مرکزی برای مردم روش های جایگزین مانند تحویل اوراق بهادار را پیشنهاد کرد. همین اقدام باعث شد جلوی افزایش عرضه سکه به بازار گرفته شودو دوباره قیمت ها روند صعودی را تجربه کنند. عرضه سکه های پیش خرید شده نیز از چند روز گذشته متوقف شده، چون دست کم دو ماه دیگر به سررسید تحویل سکه های شش ماهه پیش فروش شدن فرصت باقی است. هنوز مدت زیادی از طعنه های وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی به خریداران سکه در روزهای اوج قیمتی نگذشته که می گفتند کاهش قیمت ها را مردم گوشزد کرده بودند و متضرر شدن آنها را پیش بینی می کردند، اما ظاهرا دلالان و کسانی که به گفته محمود بهمنی تا 5 میلیارد تومان هم در پیش خرید سکه سرمایه گذاری کرده اند، دست به کار شده و قیمت ها را افزایش دادند. جدول زیر به خوبی نشان می دهد که قیمت امروز دلار و سکه با قیمت دوم بهمن ماه سال گذشته چه مشابهت هایی دارد. (قیمت ها به تومان) دلار سکه طرح قدیم سکه طرح جدید نیم سکه ربع سکه سکه گرمی بهمن 90 2000 1.000.000 950.000 470.000 250.000 114.000 تیر 91 2060 800.000 780.000 390.000 195.000 95.000 از سوی دیگر این روزها از مسوولان اقتصادی دولت خبری نیست. آنها بدون هیچ توضیح یا توجیهی فقط نظاره گر افزایش قیمتها در بازار هستند. نگرانی ها از افزایش قیمت ارز آنجا بیشتر می شود که تاثیر این افزایش قیمت در اواخر سال گذشته، هم اکنون بر تولید و نیز عرضه کالاهای مصرفی مردم در بازار هم اکنون نمایان شده است. گرچه آن روزها مدیران اقتصادی کشور تاکید داشتند که چون هیچ کالایی با ارز آزار وارد و یا تولید نمی شود پس نرخ های موجود در بازار تاثیری بر قیمت تمام شده نخواهند داشت، اما امروز به خوبی مشخص شده که قیمت کالاهایی مانند گوشت، مرغ و شیر به شدت از افزایش قیمت ارز در ماه های پایانی سال گذشته تاثیر گرفته و دست کم 30 درصد افزایش قیمت را ایجاد کرده است. امیدواریم با تصمیمات درست و اقتصادی مسئولان اثر افزایش قیمت این روزهای دلار،به افزایش قیمت مجدد کالاها منجر نشود و البته مشخص نیست آیا این بار هم دولت از بمب ارزی دیگری خبر خواهد داد یا نه !

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads