کد خبر: 41770 - تاریخ: پنج‌شنبه، 26 دسامبر 2013 - 11:46

رئیس دیوان عدالت اداری:

رئیس جمهور گذشته به مردم دروغ می گفت/ می‌گویند با داس نیامدیم اما مدیران را جابه‌جا می‌کنند

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: یکی از مصیبت ها در دوره گذشته این بود که آقای رئیس جمهور محترم به مردم دروغ می گفت و قانون را علناً زیر پا می گذاشت.

به گزارش خوبان: حجت الاسلام محمد جعفر منتظری در نشستی با نمایندگان دفاتر استانی دیوان عدالت اداری اظهار داشت: در دوره گذشته قانون گریزی و قانون ستیزی وجود داشت و این موضوع باعث می شد وقتی مردم وضعیت را می دیدند به کسی اعتماد نکنند.

وی افزود: یک آدم متخلف و مجرم را برخلاف قانون بر سر کار گذاشته و به رای دیوان عدالت درباره ابطال این انتصاب عمل نشد.

منتظری گفت: یکی از مصیبت ها در دوره گذشته این بود که رئیس جمهور قانون را علنا زیر پا می گذاشت و اگر خیلی می خواست احترام بگذارد قانون را دور می زد.

رئیس دیوان عدالت اداری افزود: مصیبت این اخباری است که دارد گندش در می آید و ما آن زمان فریاد می زدیم که این فرد صلاحیت این پست را ندارد. وقتی مردم ببینند یکی از عالی ترین مقامات کشور قانون را این گونه لگدمال می کند دیگر به جایی اعتماد نمی کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مرجع قضایی و حکمی که دادگاه صادر می کند محترم شمرده نشود سنگ روی سنگ بند نمی شود.

رئیس دیوان عدالت اداری

منتظری سپس به فساد مالی افشا شده در ترکیه اشاره کرد و گفت: به خاطر فساد مالی افشا شده در ترکیه چند وزیر استعفا دادند. متن استعفای یکی از وزرا عجیب است، او گفته استعفا می دهم تا مقام قضایی مانعی برای تحقیقات در این زمینه نداشته باشد. حالا ما از یک آدم فاسد دفاع کنیم و هر چه بگویند این فرد پرونده دارد، محکومیت دارد، در جواب گفته شود که او باید بر سر کار باشد، این با آموزه های دینی ما سازگار نیست.

رئیس دیوان عدالت اداری سپس به نقش و جایگاه دیوان عدالت اشاره کرد و گفت: دیوان عدالت یک مرجع برخاسته از انقلاب است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ما این نهاد قضایی را نداشتیم. دیوان عدالت اداری با این کیفیت و ساختار در کمتر کشوری دیده می شود. از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است که مرجع قضایی در خارج از دستگاه اجرایی برای پایش دستگاه اجرایی درست شده است. دولت در اینجا هیچ نفوذی ندارد.

وی افزود: اگر کلید عزل و نصب رئیس دیوان عدالت در اختیار رئیس جمهور و یا وزیری بود مطمئنا فعالیت دیوان عدالت تعطیل پذیر می شد. بعضی می گویند با داس نیامدیم اما در بعضی از ادارات دولتی مسئولین و مدیران را جابه جا می کنند.

منتظری تاکید کرد: طرح شکایت در دیوان عدالت اداری به دو صورت است در برخی موارد شکایت کننده ذینفع می باشد و در مورد دیگر مهم نیست فرد در این پرونده ذینفع باشد و هر شهروندی می تواند شکایت کند. رئیس قوه قضائیه، رئیس دیوان عدالت اداری و یا هر شهروند عادی و بیسوادی می تواند به موجب قانون از دستگاههای اجرایی شکایت کند. جایگاه دیوان عدالت اداری از ابتدا تشریح و تفسیر نشده و اگر این کار صورت می گرفت وضعیت ما الان بهتر بود.

وی ادامه داد: اگر فردی از یکی از نقاط غربی، شرقی، شمالی و یا جنوبی کشور می خواست شکایتی را در دیوان عدالت اداری مطرح کند باید به تهران می آمد اما از چهار سال قبل با کمک مجلس بحث دفاتر استانی مطرح و افتتاح نمایندگی دیوان عدالت در استانها آغاز شد.

رئیس دیوان عدالت اداری سپس به همکارانش تاکید کرد: نباید یک تلفن یا سفارش باعث شود به سمتی برویم و تحت تاثیر این تماس ها قرار بگیریم. در بقیه دستگاههای قضایی همیشه دو طرف پرونده از مردم هستند اما در دیوان عدالت یک طرف مردم و طرف دیگر دولت است. وای به حال ما اگر تحت تاثیر سفارش قرار بگیریم.

اغلب وکلا به دنبال بازارگرمی هستند

وی افزود: باید خدمت رسانی به مردم در قالب ارشاد و معاضدت را سرلوحه کار خود قرار دهیم. 98 درصد مردم به حقوق خود آشنایی ندارند و همه مردم نمی توانند وکیل بگیرند، البته اغلب وکلا به دنبال بازارگرمی برای خود هستند.

رئیس دیوان عدالت اداری تاکید کرد: یکی از آسیب زاترین موضوعات در فرهنگ اداری ما این است که به عهد و پیمان پایبند نیستیم، در زمان استخدام همه تعهدات را قبول می کنیم اما بعد از مدتی سر مردم کلاه می گذاریم، دیر می آییم، زود می رویم و به وظایف خود عمل نمی کنیم. تمام این تشکیلات که برای خود درست کرده ایم و تمام قوانین برای این است که ما در جایگاهی بنشینیم و به مردم خدمت کنیم. مردم اگر ببینند یک اداره برای آنها صادقانه کار می کند حتی اگر به حق خود نرسند باز هم راضی هستند. اگر ببینند قانون در نظام جمهوری اسلامی اجرا می شود ناراضی نخواهند بود.

منبع: مهر

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads