کد خبر: 41300 - تاریخ: پنج‌شنبه، 19 دسامبر 2013 - 10:02

واکنش‌ها به اظهارات آقای تئورسین/ آیا اصلاح طلبان فکر جدیدی در سر دارند؟

در پی اظهارات عجیب حجاریان در یک روزنامه دولتی مبنی بر انحلال مجلس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی واکنش های متعددی به آن نشان داده و اظهار داشتند حجاریان باید از گذشته عبرت بگیرد.

به گزارش خوبان به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا، در هفته گذشته حجاریان در مصاحبه ای با روزنامه آرمان از انحلال مجلس صحبت کرد و اظهار داشت: نمایندگان بر خلاف خواسته مردم حرف بزنند و عمل کنند و بعد آن وقت ببینند آیا مردم حوزه‌های انتخابیه‌شان آنها را به شهرشان راه می‌دهند؟ اگر این کار را بکنند مردم آنها را حتی به شهرهایشان راه نمی‌دهند.

وی گفت: من معتقدم حتی اگر قرار باشد قانون اساسی عوض شود، باید شرایطی فراهم شود تا مانند بسیاری از کشورها، دولت بتواند مجلس را منحل کرده و انتخابات زودهنگام برگزار کند تا مردم مجدداً رای دهند و سیستمی هماهنگ پدید آورند. البته چنین چیزی در این کشور عملاً امکان‌پذیر نیست؛ چراکه آقای جنتی خود را هم بالای سر دولت و انتخابات آن می‌داند و هم بالای سر مجلس.

در واکنش های زیادی که از سوی نمایندگان به این صحبت حجاریان صورت گرفت، حتی برخی از اصلاح طلبان نیز نسبت به سخنان وی واکنش نشان دادند.

 

اکرمی:حجاریان از روی بیکاری حرف می زند

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اظهارات حجاریان درباره انحلال مجلس توسط دولت، گفت: آقای حجاریان از روی بیکاری این حرف‌ها را می‌زند چرا که این اظهارات خلاف قانون اساسی است.

وی افزود: طبق قانون اساسی هیچ نهادی نمی‌تواند مجلس را منحل کند و اینکه بگویند، قانون اساسی باید اصلاح شود حرف درستی نیست.

اکرمی با بیان اینکه اظهارات اخیر حجاریان نشان می‌دهد که وی خیلی بیکارتر از گذشته شده است، تاکید کرد: حرف‌های حجاریان درباره انحلال مجلس، گرچه به روابط مجلس و دولت لطمه‌ای نمی‌زند اما به نفع دولت آقای روحانی نیست.

 

تاجگردون: قانون اساسی اجازه انحلال یک قوه به دست قوه دیگر را نمی دهد

غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی  نیز با اشاره به پیشنهاد حجاریان برای انحلال مجلس از سوی دولت با اصلاح قانون اساسی گفت: من به یاد دارم که این پیشنهاد در زمان آقای هاشمی رفسنجانی و بازنگری قانون اساسی توسط یکی از حقوقدانان مطرح شد.

این عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت ادامه داد: اما در همان زمان هم این مسئله با مخالفت‌های فراوانی روبرو شد. چراکه قانون اساسی ما فاقد چنین ساختاری است. به طور کلی چنین ظرفیتی را برای اجرای این قانون ندارد.

تاجگردون گفت: در قانون اساسی ما دولت و قوه مقننه، دو قوه مستقل از یکدیگر هستند که قوه مقننه توانمندی نظارت بر کار این قوه را دارد.

این عضو فراکسیون رهروان ولایت ادامه داد: به همین دلیل چنین تصمیماتی به هیچ عنوان درباره شرایط فعلی ایران صدق نمی‌کند و به هیچ عنوان هم اجرایی نیست.

 

نادران: حجاریان دچار بدمستی شده است

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس در واکنش به اظهارات اخیر سعید حجاریان گفت: آیا آقای حجاریان زمانی هم که آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور بود همین اعتقاد را داشت؟ یا از امروز که آقای روحانی در این جایگاه قرار گرفته این اعتقاد را پیدا کرده که باید شرایط انحلال مجلس برای دولت فراهم باشد.

وی افزود: برخی از اصلاح‌طلبان تندرو که ولع قدرت داشتند و از قدرت به دور بودند امروزه دچار بدمستی شده‌اند و اگر مدیریت نشوند به سرنوشتی بدتر از سرنوشت مجلس ششم دچار می‌شوند.

 

جهانگیرزاده: اظهارات حجاریان غیردموکراتیک است

جواد جهانگیر‌زاده عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان اینکه قالب اظهارات حجاریان غیردموکراتیک است، گفت: در سال 68 وقتی بحث بازنگری در قانون اساسی مطرح بود، برخی پیشنهاد دادند که شرایط انحلال مجلس برای ولی‌فقیه فراهم باشد؛ اما مقام معظم رهبری به طور جدی با این پیشنهاد مخالفت کرده و تأکید کردند این پیشنهاد باید از دستور خارج شود چراکه معظم‌له مجلس را عصاره ملت می‌دانند.

 

دهقان: حجاریان حیا را فراموش کرده است و بزرگتر از دهانش حرف می‌زند/ او کم ظرفیت است

محمد دهقان عضو هیئت رئیسه خانه ملت با اشاره به اظهارات اخیر سعید حجاریان درباره ایجاد تغییر در قانون اساسی گفت: این افراد حیا را فراموش کرده‌اند و حرف‌هایی بزرگ‌تر از دهانشان می‌زنند. یک جریان تندرو اصلاحات به دنبال پنهان شدن پشت سر دولت روحانی برای دستیابی به مقاصد سیاسی خود در انتخابات آینده است، البته این جریان تندرو دولت روحانی را نیز پشت‌سر خواهد گذاشت.

وی افزود: این جریان در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد چون تصور می‌کرد می‌تواند از مجلس استفاده کند تلاش کرد تا خود را دلسوز مجلس نشان دهد و امروز این تفکر را در قبال دولت دارند! ما انتظاری از آقای حجاریان و تندروهای اصلاحات نداریم اما امروز ما می‌خواهیم به دولت آقای روحانی که با شعار اعتدال سر کار آمد، توصیه کنیم مراقب این جریان تندرو اصلاحات باشد.

نماینده مردم طرقبه و چناران مجلس را نماد وجود دموکراسی و مردمسالاری دینی در کشور دانست و اضافه کرد: اینکه امروز آقای حجاریان این عبارات ناشایست را به کار می‌برند و نمایندگان را به خاطر انجام وظایف خود تهدید می‌کند، ظرفیت کم آقای حجاریان را نشان می‌دهد. آقای حجاریان با سخنانش نشان داد که هنوز از تندروی دست نکشیده است.

 

خرسند: حجاریان از گذشته اش درس بگیرد

حجت‌الاسلام محمد خرسند عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی نیز در این باره مطرح کرد: متأسفانه برخی از افراطیون جریان اصلاحات قصد درس گرفتن از گذشته را ندارند.

وی تأکید کرد: انحلال مجلس توسط دولت خلاف اظهارات امام(ره) است. آقای حجاریان بهتر است بداند که خانه ملت طبق گفته امام خمینی(ره) باید همیشه در رأس امور باشد.

 

بذرپاش: حجاریان این روحیه اش را از قاجار به ارث برده است!

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران نیز در این خصوص گفت: این صحبت‌ها بعضاً خواست قلبی افراد است که مدت‌ها در گلو فرو برده بودند و حال ناگهان از زبانشان خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه در قاجاریه، انحلال مجالس با دستور دولت‌های وقت اتفاق می‌افتاد و حتی بالاتر از آن نماد دموکراسی کشور هم به توپ بسته می‌شد در همین زمینه یادآور شد: این روحیه از قاجار به بعضی از دوستدارانشان در زمان کنونی به ارث رسیده و از این حرف‌ها نباید تعجب کرد.

آصفری: فکر حجاریان آسیب دیده است

محمد حسن آصفری، دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفت: به نظر می‌رسد آقای حجاریان مدتی که در منزل بوده، فکرش آسیب دیده است.
آصفری افزود: مجلس در راس امور است و هیچ‌کس، غیر از مقام معظم رهبری نمی‌تواند مجلس را منحل کند. کشور ما کشور ولایتی است و این صحبت آقای حجاریان نشان می‌دهد ظاهرا مقداری فشار عصبی به او وارد شده است که اینگونه موضع‌گیری می‌کند.
وی ادامه داد: مگر زمان قاجار است که مجلس منحل شود این در حالی است که آن زمان هم رضاشاه به صورت غیرقانونی مجلس را منحل کرد. احدی نمی‌تواند مجلس را منحل کند؛ چرا که مجلس یک قوه مستقل است و در راس همه امور قرار دارد و در جمهوری اسلامی جایگاه مجلس به طور دقیق مشخص و مبین است.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

یک نظر ثبت شده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads