کد خبر: 40812 - تاریخ: پنج‌شنبه، 12 دسامبر 2013 - 11:05

واشنگتن: ایران پس از ۶ ماه گرفتار مخمصه عمیق‌تری می‌شود/ تحریم‌ها تشدید می‌شود

وزیر خزانه داری آمریکا گفت که ایران پس از 6 ماه که توافق موقت فعلی به اتمام می‌رسد، در مخمصه عمیق‌تری گرفتار می‌شود.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، دیوید کوهن، وزیر خزانه داری آمریکا گفت که ایران پس از گذشت 6 ماه که توافق موقت فعلی بین این کشور و اعضای 1+5 به پایان می‌رسد، گرفتار مخمصه عمیق‌تری می‌شود.

بنا به گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، وزیر خزانه داری آمریکا گفت: «من به عنوان مقام اصلی مسئول طراحی و اجرای برنامه تحریم‌هایمان، مطمئن هستم که فشار تحریم‌ها بر ایران افزایش خواهد یافت.»

وی افزود: «ایران، ظرف شش ماه آینده، نسبت به الان، حتی گرفتار مخمصه عمیق تری خواهد شد.»

این مقام آمریکایی امتیازهای داده شده به ایران در توافق هسته‌ای ژنو را از لحاظ اقتصادی کم اهمیت دانست.

David+Cohen

 

کوهن گفت: «بیشترین تخفیف در تحریم‌ها این بوده که به ایران اجازه دسترسی به 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای خودش که در حال حاضر در خارج از ایران است داده شده است. علاوه بر این، تحریم‌های آمریکا در بخش صادرات پتروشیمی ایران و صنایع خودروسازی هم به طور موقت تعلیق خواهند شد.»

وزیر خزانه داری آمریکا تصریح کرد: «برآورد ما این است که این تجارت هم می‌تواند برای ایران ظرف 6 ماه آینده 1.5 میلیارد دلار درآمد ایجاد کند ـ آن هم در صورتی که ایران بتواند برای اتومبیل‌ها و محصولات پتروشیمی اش، مشتری پیدا کند.»

وی این فرایند را فرایندی «دشوار» توصیف کرد و ادعا کرد بخش اتومبیل سازی ایران مشکلات درازمدتی دارد و وارد کنندگان محصولات پتروشیمی هم قراردادهای طولانی مدت را ترجیح می‌دهند که با توجه به مدت 6 ماهه توافق ژنو انجام مبادلات اقتصادی در این حوزه‌ها امکان پذیر نخواهد بود.

این مقام آمریکایی در ادامه به رفع تحریم‌های طلا هم اشاره کرد: «این طرح مشترک، تحریم‌های مربوط به توانایی ایران برای خرید و فروش طلا را هم تعلیق می‌کند. اما چون نگه داشتن موانع باعث می شود ایران نتواند از ارزهای خارجی یا ارز خودش برای خرید طلا استفاده کند، این قرارداد هم دارای ارزش محدودی است.»

کوهن در بخش دیگری از اظهارات ضدایرانی اش گفت: «در صورتی که ایران به تعهداتش در این طرح مشترک عمل کند، طی 6 ماه آینده ـ عمدتا از طریق دسترسی به پول خود ـ 6 تا 7 میلیارد دلار تخفیف خواهد گرفت. 1 دلار از این پول از پول مالیات دهندگان آمریکا نیست.»

وزیر خزانه داری آمریکا گفت: «کل میزان تخفیف در تحریم‌ها تنها بخش کوچکی از 80 میلیارد دلاری است که ایران از اوایل سال 2012، به خاطر تحریم‌های نفتی آمریکا و اتحادیه اروپا از دست داده است.»

این مقام مسئول تحریم‌ها به حفظ معماری تحریم‌ها و ضررهای بیشتری که به اقتصاد ایران وارد می‌آید اشاره کرد و گفت که نظارت‌ها برای اعمال تحریم‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

کوهن گفت: «برای حفظ فشار بر اقتصاد ایران، ما همچنان بانک‌ها را با یک انتخاب خطیر مواجه می‌کنیم: آنها یا می‌توانند با بانک‌ها و واحدهای تجاری ایرانی که مشخص شده‌اند، تجارت کنند و یا با آمریکا ـ مبادله بازرگانی با هر دوی اینها امکان پذیر نیست.»

وی در پایان سخنانش تأکید کرد که واشنگتن به دنبال اطمینان از این خواهد بود که ایران قادر به صادر کردن یک بشکه نفت بیشتر از میزان فعلی نخواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads