کد خبر: 40579 - تاریخ: دوشنبه، 9 دسامبر 2013 - 13:32

دریای خزر تالاب آق را بلعید

بخش وسیعی از تالاب آق آستارا توسط «خزر» بزرگترین دریاچه جهان بلعیده شد.

بخش وسیعی از تالاب آق آستارا توسط «خزر» بزرگترین دریاچه جهان بلعیده شد.

به گزارش خوبان، شهروز قلی نژاد، رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا در مصاحبه با ایسنا گفت: پیشروی آب دریای خزر، برداشت بی رویه شن و ماسه از سواحل و بهره برداری از منابع تأمین آب تالاب مهمترین دلیل تخریب این تالاب زیبا است.

وی در ادامه به شرایط بحرانی این تالاب که در حاشیه پناهگاه حیات وحش لوندویل و مسیر استراحت پرندگان مهاجر قرار دارد اشاره و خاطر نشان کرد: اعتباری جهت احیا در جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان پیش بینی شده است که با نگاه ویژه مسئولان و اختصاص سریع این میزان اعتبار، عملیات مرمت و احیای توسط کارشناسان آغاز می شود.

به گزارش ایسنا، تالاب آق یکی از مهمترین مناطق حفاظت شده کشور است که در جنوب شرقی شهر آستارا و در بخش ساحلی پناهگاه 1074 هکتاری حیات وحش لوندویل واقع در منتهی الیه غربی جنگل‌های هیرکانی در استان گیلان قرار گرفته است.

علاوه بر مناطق جنگلی این پناهگاه، در بخش تالابی بخش وسیعی پوشیده از نی زار و لویی بوده و به دلیل داشتن ذخایر مناسب غذایی، در طول سال محل مناسب برای تولید مثل و زمستان گذرانی گونه‌های مختلف پرندگان است.

وسعت این تالاب که محل زیست انواع عقاب‌ها، جغد، قو، غاز، قرقاول، قره خروس، فلامینگو، پلیکان، درنا، پرستوی دریایی، مرغ ماهیخوار، بلبل، سار، سینه سرخ، کبک، کبوتر وحشی، اردک، لک لک، بلدرچین، فاخته، قمری، خروس وحشی، دارکوب، مرغابی، چنگر، حواصیل و کاکائی است در گذشته به بیش از 100 هکتار می رسیده که بر اثر تغییرات طبیعی و پیشروی آب دریای خزر به کمتر از 10 هکتار کاهش یافته است.

27098

انتهاي پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads