کد خبر: 40495 - تاریخ: یکشنبه، 8 دسامبر 2013 - 11:32

حمید رسایی در دانشگاه گیلان:

خط قرمز ایران در ژنو رعایت نشد/به فهم دشمن مشروعیت دادیم‌/‌تحریمی لغو نشده ‌است

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه غنی‌سازی هسته‌ای ایران محدود شده است، گفت: خط قرمز ایران در توافق‌نامه ژنو رعایت نشده است.

به گزارش خوبان، حجت‌الاسلام حمید رسایی در برنامه «راه روشن … » در دانشگاه گیلان با اشاره به اشکالات موافقتنامه ژنو اظهار کرد: آیا چیزی که دادیم نسبت به چیزی که گرفتیم با هم مساوی است، و اگر مساوی، چقدر پایین و بالاست و ما بسیاری چیزها را دادیم و کمترین چیزها را گرفتیم.

 

*موافقتنامه ژنو یک تفاهمنامه است

 

وی افزود: به عقیده بنده در موافقتنامه ژنو متن غیر حقوقی است البته آقایان می‌گویند ما این را امضا نکردیم در حالی که اخباری که در سایت‌ها بود پس از توافق تیم مذاکره کننده با 1+5 اشتون و ظریف در سازمان ملل حاضر شدند و آن را امضا کردند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه روز یکشنبه بنده نخستین کسی بودم که در مجلس معترض شدم، گفت: آقای ابوترابی تبریک گفت و بنده اعتراض کردم که چه چیزی را تبریک می‌گویی و ما نمی‌دانیم چه شد زیرا تا آن روز همه چیز را محرمانه کرده بودند.

 

وی افزود: طبق قانون اساسی موافقتنامه‌ها باید به تصویب مجلس برسد بنابراین موافقتنامه ژنو یک تفاهمنامه است.

 

رسایی با اشاره به اینکه تفاهمنامه الزام‌آور نیست، تصریح: ما داوطلبانه تعهد دادیم و آنها نیز داوطلبانه تعهد دادند بنابراین اینکه دیگر تبریک گفتن ندارد.

 

‌نماینده مردم تهران اضافه کرد: آنچه که ما دادیم و چیزی که از آنها گرفتیم قابل مقایسه نیست.

 

وی به مقدمه و پایان متن موافقتنامه اشاره کرد و متذکر شد: این مراحل جامع شامل فرآیند گام به گام و متضمن یک برنامه غنی‌سازی با تعریف مشترک و محدودیت‌های عملی و شفاف‌ساز به منظور برنامه هسته‌ای ایران است.

 

رسایی افزود: در این متن آمده است که شما می‌توانید برنامه هسته‌ای داشته باشید و از دیدگاه این توافقنامه ما نیروگاه اتمی بوشهر و 20 درصد نیاز اورانیوم را داریم و آمریکایی‌ها می‌گویند روسیه به شما تعهد داده که 20 بار اورانیوم غنی‌سازی شما را تامین کند و برنامه هسته‌ای را می‌توانید با او داشته باشید.

 

وی گفت: دقت لازم در این زمینه صورت نگرفت در حالی که آنها می‌گویند غنی‌سازی ما باید تعریف مشترک و محدودیت‌های عملی داشته باشد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در ژنو به فهم دشمن مشروعیت دادیم، خاطرنشان کرد: طبیعی است که دشمن اجازه نمی‌دهد مراحل بعدی را برداریم.

 

*برای غنی‌سازی هسته‌ای باید به کشوری تضمین دهیم که سابقه جنگ در ناکازاکی و هیروشیما را دارد

 

وی افزود: بارها برای بازرسی آمدند اما حتی یک مورد پیدا نکردند و تمام آن بر اساس «اما و اگر» است یعنی داریم به کشوری جواب می‌دهیم که سابقه جنگ در ناکازاکی و هیروشیما را دارد و اکنون نیز بمب هسته‌ای دارد و بر اساس ان‌پی‌تی سکوت شده است.

 

رسایی افزود: ما بمب اتم نداریم و اعتقادی به سلاح هسته‌ای هم نداریم آن وقت ما باید به آنها تضمین دهیم که نمی‌خواهیم دست از پا خطا کنیم آیا این زور نیست.

 

*خط قرمز ایران در توافق‌نامه ژنو رعایت نشده است

 

وی با تصریح بر اینکه غنی‌سازی ایران محدود شده است، یادآور شد: خط قرمز ما در توافق‌نامه ژنو رعایت نشده است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: احمدی‌نژاد جهت درست را به هدف رساند مانند هدفمندی یارانه‌ها که اشکالاتی دارد و باید برطرف شود اما اکنون دوستان جهت ندارند و تمرکز دولت یازدهم روی سیاست خارجی است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس، بانک مرکزی و تحریم‌های نفتی و صنعتی را سه وجه تحریم ذکر کرد و یادآور شد: به سه دلیل تولید بمب اتم، رعایت نکردن حقوق بشر و حمایت از تروریسم ایران را تحریم کرده‌اند.

 

*هیچ تحریمی لغو نشده و تنها در یک مورد تعلیق شده است

 

وی با بیان اینکه در موافقت‌نامه ژنو اساساً هیچ تحریمی لغو نشده است، خاطرنشان کرد: حقوق‌دان‌های ما 27 مورد تعهد دادند و هشت مورد گرفتند که لغو تحریم در آن نیست و هیچ تحریمی لغو نشده و تعلیق شده است.

 

رسایی ادامه داد: تحریم‌های بانکی و نفتی که اصلی هستند تعلیق نشدند و تنها تحریم‌های صنعتی تعلیق شدند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس به نامه روحانی به رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و متذکر شد: روحانی در این نامه نوشته بود این پیروزی و حق غنی‌سازی را تثبیت کردیم و تمام تحریم‌ها در یک بازه زمانی برداشته می‌شود؛ و حضرت آقا نیز در پاسخ فرمودند جناب روحانی دستیابی به آنچه که مرقوم داشته‌اید قابل تقدیر و تشکر از تیم هسته‌ای است.

 

وی با اشاره به اینکه روحانی در ارسال نامه خود به رهبری عجله کرد، یادآور شد: باید صبر می‌کرد تا تیم هسته‌ای باز می‌گشت.

 

رسایی خاطرنشان کرد: حضرت آقا بارها فرمودند که نسبت به آنها خوش‌بین نیستند و اینها راضی نمی‌شوند مگر همراه آنها باشید.

منبع: فارس

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads