کد خبر: 40416 - تاریخ: شنبه، 7 دسامبر 2013 - 13:15

در خطبه های نماز جمعه؛

امام جمعه خمام: آمریکا و اروپا هنوز در توحش به سر می برند

حجت الاسلام عاشوری: آيا در مقايسه با فرهنگ ناب اسلامي، نبايد بگوييم که آمريکا و اروپا هنوز در توحش به سر مي برند؟

به گزارش خوبان: حجت الاسلام عاشوری در خطبه های نماز جمعه روز گذشته شهر خمام با انتقاد از الگوپذیری ناصحیح افراد جاهل از دیگران گفت: افراد جاهل و ضعيف العقل گمان مي کنند هرکس يا کشوري که از علم بيشتر و صنعت پيشرفته تري برخوردار باشد، حتماً از فرهنگ و عقيده بالاتري هم برخوردار است. لذا قبل از اينکه علم و صنعت آنها را به کار بگيرند، فرهنگ آنها را مي پذيرند.

 

حجت الاسلام عاشوری ادامه داد: برخي از جوانان يا نوجوانان وقتي يک مهارت ممتازي را در ورزشکار يا هنرمند و يا بازيگري مي بينند، عوض اينکه آن مهارت ممتاز را در خود ايجاد کنند، از سبک آرايش و شيوه لباس پوشيدن او تقليد مي کنند. بني اسرائيل هم دقيقاً همين کار را کردند.

 

امام جمعه خمام در ابتدای خطبه دوم با تشبیه نمودن تقوا به یک نرم افزار هوشمند در وجود آدمی گفت:  تقوا همچون نرم افزاري هوشمند در وجود آدمي است که لحظات عبادت را به ياد انسان مي آورد و در برابر گناهان، مقاومت مي کند. بنابراين لازم است که همه مؤمنين آن را با ارده اي قوي در قلب خود نصب کرده و مرتب به روز رساني نماييد. چون بدون تقوا خرمن اعمال انسان، تباه مي شود و به خدا نمي رسد.

 

خطیب نماز جمعه ی خمام ضمن تبریک میلاد امام محمد باقر(ع) و امام موسی کاظم (ع) در ماه صفر، خاطرنشان کرد: حضرت موسی بن جعفر (ع) تأکيد زيادي بر يادگيري احکام ديني داشتند و فرمودند:«احکام دين خدا را بياموزيد که دانستن آنها، کليد بصيرت و کمال عبادت است… و کسي که احکام دينش را بلد نباشد، خداوند از اعمال او راضي نخواهد بود.»

 

امام جمعه خمام درادامه خطبه ها، با اشاره به 18 آذر ماه – روز معرفی عراق به عنوان مسئول و آغازگر جنگ از سوی سازمان ملل – این روز را یک روز تاریخی برای کشور ما دانست و تصریح کرد: در شرايطي که همه قدرت هاي جهاني سعي در متجاوز نشان دادن ايران اسلامي در جنگ تحميلي را داشتند، دبيرکل وقت سازمان ملل متحد(خاوير پرز دکوئيار) براساس شواهد و مدارک فراوان و تحقيقات گسترده اي که انجام داد، طي يک گزارش رسمي به شوراي امنيت سازمان ملل، در تاريخ 18 آذر ماه 1370 رژيم بعث عراق را بعنوان متجاوز در حمله 31 شهريور ماه 1359 به ايران، معرفي کرد و بر ادعاهاي (حدود 11 سالِ) آمريکا و اروپا و کشورهاي مرتجع عرب منطقه، خط بطلان کشيد.

امام-جمعه-خمام

حجت الاسلام عاشوری یادآور شد:  همين ادعاي بي اساسي را که امروزه اين کشورهاي متخاصم، راجع به قصد توليد سلاح هسته اي، نقض حقوق بشر و حمايت از تروريسم عليه ايران دارند، در آن روز ها هم راجع به تجاوزگري و جنگ طلبي، عليه کشور ما داشتند؛ ولي گويا از آن رسوايي جهاني عبرت نگرفته اند. آنها هر از چند گاهي موجي ايجاد کرده و اتهامي را عليه کشور ما به راه مي اندازند. لکن هرچه صدايشان بلندتر باشد، رسوايي شان نيز بيشتر خواهدشد.

 

امام جمعه خمام در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه با اشاره به تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 19 آذر ماه سال 1363 به فرمان امام خمینی (ره) گفت: فرهنگ اسلامي ما بايد در نوع لباس و نحوه پوشش و شيوه آرايش ما، نمايان باشد؛ در سبک معماري، شکل خانه ها و ترکيب در و پنجره هايمان، خودش را نشان بدهد؛ در آداب نشست و برخاست، اخلاق گفتگو و احترام بزرگان، ظهور کند؛ وقت شناسي، وجدان کاري و هر چيزي که از محاسنات اخلاقي باشد در فرهنگ اسلامي ما به آنها توصيه شده است.

 

حجت الاسلام عاشوری با اشاره به اهمیت نهاد فرهنگ عمومی خاطرنشان کرد:  نهاد فرهنگ عمومي، مسئوليت بسيار خطيري بر عهده دارد ولي متأسفانه در خور اهميت آن، مورد توجه قرار نمي گيرد. همه آن چيزهايي که باعث پيشرفت ملل اروپايي شده، در اسلام بر آن تأکيد شده است. اگر اروپايي ها دين را از صحنه زندگي خود حذف نمي کردند، قطعاً زندگي امروزشان به مراتب بهتر از آنچه که هست مي شد و نورانيت علمشان صدها و بلکه هزارها برابر مي گرديد. و لکن توقف آنها در چارچوب مادّيت، باعث تنگ نظري و دشمني شان با ساير ملل جهان گرديده و جنگ هاي فاجعه آميز و خسارت بار جهاني را به وجود آورده اند و همچنان نيز به دنبال آتش افروزي در سراسر جهان هستند.

 

خطیب نماز جمعه خمام با اشاره به حادثه یازده سپتامبر و انفجار برج های دوقلو در آمریکا گفت:  آمريکا به خاطر انفجار مشکوک دو تا برج که هرگز عاملين آنها مشخص نشد، دو کشور افغانستان و عراق را ويران کرد و ميليون ها کشته و بي خانمان بر جا گذاشت. ولي در فرهنگ اسلامي ما، اميرالمؤمنين(عليه السلام) به عنوان خليفه مسلمين شهيد مي شود؛ لکن وصيّت مي کند که فقط شخص قاتلش را قصاص کنند، آن هم يک ضربه بيشتر به او نزنند. آيا در مقايسه با اين فرهنگ ناب اسلامي، نبايد بگوييم که آمريکا و اروپا هنوز در توحش به سر مي برند؟

 

امام جمعه خمام در پایان گفت: هدف اصلي فشارهاي غرب بر جمهوري اسلامي ايران، طي 34 سال گذشته با بهانه‌هاي گوناگون حقوق‌بشر، تروريسم و سلاح هسته‌اي، جلوگيري از پيشرفت‌هاي جمهوري اسلامي ايران، عقب‌نگه‌داشتن،  منزوي کردن، شکست دادن و ساقط کردن آن بوده است. به همين جهت خواهان برچيده شدن چرخه سوخت هسته اي در ايران هستند؛ بدون شک اگر آنها مي توانستند با اِعمال تحريم ها و اِلقاي تهديدها به مقصد خود برسند، هيچگاه تن به مذاکره با ايران نمي دادند.

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads