کد خبر: 40388 - تاریخ: جمعه، 6 دسامبر 2013 - 17:37

وقتی سید احمد‌خاتمی از حرف ظریف لذت برد

جناب دکتر ظریف در دیدار با جامعه مدرسین مطلبی را عنوان کردند که من از آن لذت بردم. ایشان گفتند که اعضای این هیأت وقتی برای مذاکره سوار هواپیما شدند در موبایل‌هایشان مفاتیح داشتند و دعا می‌خواندند.

به گزارش خوبان به نقل از ایسنا،  آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با مورد توجه قرار دادن مناسبت‌های پیش رو و همچنین سالگرد شهادت آیت‌الله مدرس در هفته‌ای که گذشت، این شخصیت را مجتهدی مخلص که یک تنه در مقابل استبداد رضاخانی ایستاد و هزینه‌اش را هم پرداخت، توصیف کرد و افزود: فریاد حق‌مدارانه مدرس خاموش نشده و این موج همچنان تا پیروزی انقلاب اسلامی باقی ماند تا اینکه دودمان آن خاندان جنایتکار از بین رفت.

وی همچنین با اشاره به درگذشت نلسون ماندلا، ضمن اینکه او را رهبر مبارزه با استعمار و آپارتاید خواند، گفت: ما آزادگی و تلاش برای نجات ملت‌ها را پاس می‌داریم و به مردم آفریقای جنوبی به خاطر این اتفاق تسلیت می‌گوییم. ضمن اینکه اگر می‌خواهند راه او را ادامه دهند، بدانند که راه نلسون ماندلا، فرهنگ ستم‌ستیزی است.

خاتمی در ادامه، فرا رسیدن 16 آذر و روز دانشجو را گرامی داشت و اظهار کرد: دانشجویان عزیز ما در پیشینه افتخارآمیزشان پیشگامی در مبارزه با آمریکا را در مقاطع مختلف دارند. من به آنها می‌گویم که این افتخار را حفظ و مراقبت کنند تا کسانی چنین افتخاری را از دستشان نگیرند.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران خطاب به دانشجویان گفت: در بین شما کسانی مقابل نیکسون ایستادند و به شهادت رسیدند، همچنین افتخار شماست که جاسوسخانه آمریکا را که به غلط نامش را سفارتخانه گذاشته بودند، اشغال کردید؛ بنابراین نگذارید کسانی که واداده هستند و به آرمان‌های خود پشت کرده‌اند این افتخار را از شما بگیرند و سازش را پیشه شما کنند.

وی با بیان اینکه “شما دانشجویان عزیز، امیدهای آینده کشور و در خط مبارزه با تحریم‌ها هستید و با علم و فناوری آنگونه که تاکنون ایستاده‌اید، همچنان می‌توانید بایستید”، افزود: شما بالاتر و فراتر از این هستید که احزاب قدرت‌طلب و فتنه‌گران از شما استفاده ابزاری کنند. شما بزرگ هستید و آینده کشور و مدیریت آن به دست شما رقم می‌خورد و ان‌شاءالله با ایمان و تعهدات و با برجستگی علمی‌تان افق روشنی را برای کشور حضرت بقیةالله‌الاعظم رقم بزنید.

این عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان در ادامه به بیان مباحثی در رابطه با مسائل هسته‌ای کشورمان اشاره و اظهار کرد: اگرچه رییس محترم جمهور و وزیر محترم امور خارجه توضیحات فراوانی در این راستا ارائه کرده‌اند، اما من نیز می‌خواهم نکاتی را بیان کنم از جمله اینکه ما در این عرصه همراه آقا یعنی مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای هستیم و معتقدیم هر حرکتی که در راستای این رهنمودها صورت بگیرد، مورد تائید ملت است.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه “ان‌شاءالله مذاکره‌کنندگان ما هم خود را ملتزم به این اصل می‌دانند”، خاطرنشان کرد: اگر موفقیتی در این گفت‌وگو و بیانیه به دست آمده، مدیون مقاومت ملت است و سربلندی این ملت بی‌تردید از گذر مقاومت و نه تنها میز مذاکره رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: ما با دشمنانی طرف هستیم که جز منافع خودشان چیزی نمی‌بینند و جز قدرت، نمی‌فهمند و بر این اساس است که مصلحت کشور و نظام آن است که همه در فرهنگ مقاومت بدمیم و بدانیم اگر دشمن کمترین ضعفی از ما ببیند، پیشروی می‌کند و آنچه موجب درجا زدن دشمن می‌شود همین مقاومت است.

سیداحمد خاتمی همچنین تاکید کرد: تلاش‌های دیپلماتیک باید به قوت خود باقی باشد اما همراه با آن نشاط انقلابی و مقاومت نیز وجود داشته باشد که این موضوع تجلی‌یافته شعار باشکوه و انقلابی مرگ بر آمریکای شما ملت است.

امام جمعه موقت تهران خطاب به نمازگزاران گفت: شما خبر دارید و بنده هم به عنوان عضو هیأت رئیسه خبرگان به یاد دارم که زمانی به ما اجازه نمی‌دادند حتی دو سانتریفیوژ برای پژوهش محققان داشته باشیم اما به فضل خدا و با مقاومت شما مردم و تلاش فرزندان در حوزه دانش و فناوری امروز 19 هزار سانتریفیوژ در حال گردش است.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: همراه با مقام معظم رهبری، بار دیگر می‌گوییم و تکرار می‌کنیم که ما به هیأت مذاکره‌کننده خودمان اعتقاد داریم و می‌گوییم اینها هم فرزندان این ملت و عاشورایی هستند و به نوکری اباعبدالله‌الحسین (ع) افتخار می‌کنند و سفارش ما به این خوبان این است که عزت عاشورایی این ملت را حفظ کنید. ملت ما ملت هیهات من‌الذله است و شما تجلی‌بخش این شعار در مذاکراتتان باشید.

خاتمی با اشاره به حضور وزیر امور خارجه در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: جناب دکتر ظریف در دیدار با جامعه مدرسین مطلبی را عنوان کردند که من از آن لذت بردم. ایشان گفتند که اعضای این هیأت وقتی برای مذاکره سوار هواپیما شدند در موبایل‌هایشان مفاتیح داشتند و دعا می‌خواندند.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ما به همان میزان که به مذاکره‌کنندگان خود اعتماد داریم، به کشورهای غربی بی‌اعتماد هستیم. اینها پیمان سرشان نمی‌شود، خدای اینها منافعشان است. وقتی هیات‌ مذاکره‌کننده به ایران رسید اوباما اعلام کرد که گزینه‌ها حتی گزینه نظامی روی میز است و به دروغ هم این موضوع را گفت که ما جلوی بمب اتم ایران را گرفتیم. این چه ادبیاتی است؟ ما اوباما را از بی‌ادب‌ترین رییس‌جمهورهای دنیا می‌دانیم.

وی افزود: همین روزها وزیر خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی سفر داشته و گفته است که اسرائیل و امنیت آن برای ما اصل است؛ در حالیکه اسرائیل دشمن درجه یک اسلام است و به تعبیر زیبای امام (ره) باید از صحنه روزگار محو شود. آن وقت اینها دم از پایبندی به قرارداد می‌زنند. کدام پایبندی؟ ما به اینها می‌گوییم در منطق ما تا وقتی که پایبند به قراردادمان باشید بر طبق گفته اسلام، ما هم پایبند خواهیم بود اما به مجرد کمترین نشانه پایبند نبودن می‌گوییم که قرارداد را لغو کنید و این موضوع در سوره انفال آمده است.

این نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: شما می‌گویید اگر ایران پایبند نبود ما دوباره تحریم‌ها را وصل می‌کنیم. ما هم به شما می‌گوییم اگر شما به قراردادتان پایبند نبودید، تکلیف شرعی و قانونی ما این است که به وضعیت قبل از این مذاکرات برگردیم.

احمد خاتمی در ادامه با اشاره به مباحثی در حوزه مسائل داخلی کشور گفت: طی یکی – دو ماه اخیر رییس محترم قوه قضاییه این نکته را مطرح کردند که فتنه‌گران دوباره جان گرفتند. دادستان محترم کل کشور نیز در مصاحبه‌شان رسماً گفته‌اند که ما چون به اینها ارفاق کردیم، ادعاهای آنچنانی دارند. استفاده از کلمه فتنه، یک ادبیات است و آنها که ولایت را قبول دارند می‌دانند که مقام معظم رهبری درباره حوادث سال 88، 200 بار از کلمه فتنه استفاده کردند؛ بنابراین کسانی که بگویند فتنه چیست و این مرزها را کنار بگذارند، با خط آقا مقابله کرده‌اند.

وی با بیان اینکه فتنه 88 یک اعتراض نبود و جرم‌هایی اتفاق افتاد، اظهار کرد: جرم خیانت به این ملت و به تباه کشیدن حضور میلیونی این مردم، جرم اهانت به سیدالشهدای عاشورای سال 88، چنانچه خیابان انقلاب و میدان آزادی و جاهای دیگر به میدان جنگ تبدیل شده بود، جرم اهانت به امام (ره) و آتش زدن عکس ایشان در 16 آذر 88، جرم کشتن بی‌گناهان، جرم حمله به پایگاه، سپاه و بسیج، جرم به آتش کشیدن مسجد، جرم تخریب اموال مردم و جرم ارتباط صمیمانه با بیگانگان در خاطره ملت باقی مانده است.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: احساس می‌شود این روزها برخی از فتنه‌گران دوباره جان گرفته‌اند و طلبکار شدند. اگر طلبکار نمی‌شدند، من احساس نمی‌کردم که وارد این میدان شوم اما اینها با سوءاستفاده از شرایط موجود و اینکه برخی دوستان سابقشان و شرکای جرمشان پست گرفته‌اند، پررو و طلبکار شده‌اند و احساس می‌کنند دیگر فضا، فضای آنهاست.

سیداحمد خاتمی ادامه داد: من به فتنه‌گران می‌گویم جمعیت ده‌ها میلیونی 9 دی 88 نمرده‌اند و در صحنه حاضرند بنابراین اگر باز بخواهید فتنه‌گری کنید باز با همین شکوه به صحنه می‌آیند و سفره فتنه‌گری را جمع می‌کنند. ما از خدا می‌خواهیم که اینها به دامن ملت بیایند ولی اینها احساس می‌کنند که یکه‌تاز هستند در حالیکه میدان این معرکه متدینین، جبهه‌ای‌ها و خانواده معظم شهدا هستند.

وی همچنین اظهار کرد: برخی می‌گویند چرا حرف‌های تفرقه‌آمیز می‌گویید، در حالیکه این شمایید که تفرقه ایجاد می‌کنید و به جای اینکه از کرده نادرستتان عذرخواهی کنید، طلبکارانه حرف می‌زنید و مصاحبه می‌کنید و بدانید مردم عزیز ما به فضل خدا تا آخرین نفس و قطره‌های خونشان پای ارزش‌های انقلاب ایستاده‌اند.

خاتمی همچنین در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته تهران با مورد توجه قرار دادن بحث انصاف و ضرورت رعایت آن در عرصه‌های مختلف، گفت: افراد در جامعه دینی در عرصه زندگی خانوادگی، اجتماعی و سیاسی حق‌مدار و حق‌گرا هستند و نه اینکه حزب‌مدار، گروه‌مدار و حتی خویش و قوم‌مدار باشند.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران در ادامه با بیان اینکه “باید در ستایش‌ها و انتقادها، انصاف را رعایت کرد”، تصریح کرد: برخی از ما وقتی می‌خواهیم از کسی تعریف کنیم، بسیار مبالغه می‌کنیم. برای برخی فقط بارک‌الله و احسن کافی است ولی می‌خواهیم از چنین شخصی تعریف کنیم آفرین و صدآفرین می‌گوییم که اسم این، مبالغه است.

وی افزود: گاهی هم وقتی وارد دنده انتقاد می‌شویم، حاضر نیستیم هیچ نقطه مثبتی از طرف مقابل را بپذیریم و این هم بی‌انصافی است. انصاف را باید در دوستی‌ها و دشمنی‌ها مورد توجه قرار داد. وقتی با یک نفر بد هستیم، نباید این سبب شود که مرز عدالت دیده نشود. باید در قضاوت‌ها نیز انصاف را رعایت کرد و دانست که قضاوت فقط برای محکمه نیست. آن دبیر محترم و استاد دانشگاهی که اوراق دانش‌آموزان و دانشجویان را تصحیح می‌کند هم یک قاضی است و اگر یک درصد نمره کم و زیاد کند فردای قیامت باید جواب بدهد.

امام جمعه موقت تهران در پایان تاکید کرد: در عرصه‌های سیاسی نیز قضاوت راجع به عملکردها را باید در نظر گرفت و طوری نباید حرف بزنیم که فردای قیامت پاسخی نداشته نباشیم.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads