کد خبر: 39311 - تاریخ: شنبه، 23 نوامبر 2013 - 19:09

گفتگو با استاد محسن فرهمند قاری دعای دلنشین عهد

راستش را بخواهید علاقه‌ای به شناخته شدن در بین مردم ندارم.

به گزارش خوبان به نقل از عقیق، او چندان اهل مصاحبه نیست، اما دعوت ما را رد نمی‌کند و در فرصتی مناسب به سوالات ما پاسخ می‌دهد.

 

*خیلی‌ها شما را با صدای گرم مناجات و دعاهایتان می‌شناسند و کمتر با چهره شما آشنایی دارند. اگر اجازه دهید گفت‌وگو را از زندگی در خانواده پدری‌تان آغاز کنیم.

من پنجمین و آخرین فرزند یک خانواده مذهبی هستم و در یکی از محله‌های قدیمی تهران به‌دنیا آمدم. پدرم از کودکی در محله قنات‌آباد زندگی می‌کرد و مادر مرحومم تا قبل از ازدواج همراه خانواده‌اش در محله خانی‌آباد ساکن بود. به‌قول معروف بچه جنوب شهر تهرانم.

 

*گویا پدرتان هم ذاکر اهل بیت(علیهم‌السلام) بودند؟

بله، پدر و عموی مرحومم ذاکر اهل بیت(علیهم‌السلام) بودند. هنوز پدرم با وجود سن و سال بالا در بعضی هیات‌های قدیمی و به‌خصوص هیات‌هایی که خودش جزو بانیان آن بوده، مدح ائمه را می‌گوید.

 

*مداحی در مجالس اهل بیت(علیهم‌السلام) را از چه زمانی شروع کردید؟ 

از دوران کودکی با تشویق پدر و عمویم در مجالس مذهبی مداحی می‌کردم اما به‌صورت رسمی و جدی از ۱۷ سالگی وارد این حیطه شدم. آن زمان هر هفته در منزل یکی از اساتیدم هیاتی در شب‌های جمعه برگزار می‌شد و من به تشویق آنها در آن مجلس روضه می‌خواندم. اولین باری که می‌خواستم در جمعبزرگسالان هیات مداحی کنم، ابتدا به امام زمان‌(عج) توسل کردم. بعد شعری در مدح حضرت خواندم و ذکر را شروع کردم. البته آن مجلس هنوز هم در شب‌های جمعه برگزار می‌شود و جمعیت زیادی در آن شرکت می‌کنند اما من بعد از مدتی به‌دلیل دوری راه، توفیق شرکت در آن مجلس را از دست داده‌ام.

 

*منظورتان از اساتید که به آن اشاره کردید آقایان مداح بودند؟ 

خیر، زمان تحصیل در دبیرستان البرز تهران به‌یادگیری علوم دینی و تحقیقات مذهبی علاقه زیادی نشان می‌دادم. برای همین معلمین مدرسه مرا به دو نفر از اساتید علوم دینی معرفی کردند. با تاکید آنها مطالعات عربی را هم شروع کردم.

 

*در کنار مداحی به‌کار خاصی هم مشغولید؟ 

از‌‌ دوران جوانی همراه با درس خواندن تدریس هم می‌کردم. بعد از گرفتن دیپلم، در رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران پذیرفته شدم. همزمان با تحصیل، به یادگیری دروس دینی هم پرداختم. بعد از پایان دانشگاه و خدمت سربازی با وجود اینکه معلم دینی چند دبیرستان بودم، یک‌بار دیگر برای تحصیل در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی در کنکور شرکت کردم. علاوه بر این به‌عنوان کمک‌ویراستار کتاب‌های علوم دینی و عربی کنار یکی از اساتید وارد کار ویراستاری شدم.

 

*چه شد که از مداحی وارد مناجات‌خوانی و دعا‌خوانی شدید؟ 

از سال ۷۳ ‌همراه چند نفر از دوستان یک گروه چهار نفره‌ را تشکیل دادیم و به سفارش مدارس، سرودهای مذهبی را به مناسبت‌های مختلف در استودیو ضبط می‌کردیم و در قالب آلبوم‌های کاست به آنها می‌دادیم. درواقع یکی از مدارس تهران تهیه‌کننده کار بود و ما چهار نفر با نام گروه «مصفا» کار را انجام می‌دادیم. کار خوبی بود. تقریبا برای خیلی از جوانان جای کاست‌های موسیقی غربی را گرفته بود.‌‌

همان ایام بود که کار دعاخوانی را هم شروع کردم. موسسه امام رضا‌(ع) طرحی به نام «عترت» را انجام می‌داد و قرار بود ۱۴ «سی‌دی» به‌نام وجود مقدس چهارده معصوم(علیهم‌السلام) تولید کنند. به ما پیشنهاد دادند در پروسه تهیه «سی‌دی» با آنها همکاری کرده و نمایشنامه‌ها و سرود‌ها را اجرا کنیم.

بعد از آن قرار شد ادعیه و زیارت‌های مربوط به آن امام در هر «سی‌دی «آورده شود. بدین ترتیب شروع کار دعاخوانی من در‌‌ همان موسسه امام رضا‌(ع) و در پروسه تولید «سی‌دی»های «عترت» بود. البته چون من و دوستان ناممان را روی «سی‌دی»‌ها نمی‌نوشتیم، کسی ما را نمی‌شناخت و برای سفارش کار با موسسه امام رضا(ع) تماس می‌گرفتند.

 

*برای مناجات‌خوانی از الگوی خاصی پیروی می‌کردید؟ 

دعاخوانی موضوعی نیست که اگر بخواهید حرفه‌ای شوید نیاز به تعلیم دستگاه‌های موسیقی داشته باشد. یعنی اصلا لازم نیست برای دعا آهنگ ساخت بلکه دعا خواندن کاملا جوششی است. یعنی وقتی کسی قصد می‌کند دعایی را بخواند، بعد از توسل به اهل بیت(علیهم‌السلام) باید به مفهوم جملات توجهداشته باشد.

به‌عنوان مثال وقتی می‌گویید: «فالان من عذابک من یستنقذنی» جمله را طوری باید ادا کنید که این معنا را برساند که اگر الان در عذاب تو بیفتم، کیست که من را نجات دهد. به‌عبارت دیگر لحن دعا خواندن باید مطابق بر معنا باشد تا تاثیرگذاری آن حداکثر شود. در دعا و مناجاتی که ائمه(علیهم‌السلام( می‌خواندند، رکن جذاب همین گرمی صدا ناشی از تطابق لحن با معنا بوده که مردم را سمت دعا می‌کشاند. بنابراین شرط اول دعاخوانی، دانستن ادبیات عرب در حدی است که معانی را بدانیم. بعد از آن لحن خوب و صدای جذاب می‌تواند موثر باشد. البته بی‌توجهی به معانی دعا می‌تواند آن را تا اندازه آوازخوانی تنزل دهد. این مسئله باید مورد توجه علمای دین باشد تا حرمت ادعیه حفظ شود.

*با وجود اینکه مناجات‌های شما به‌خصوص دعای عهد مدام از رادیو و تلویزیون پخش می‌شوند چرا مردم تصویر شما را نمی‌بینند؟! دلیل حضور کمرنگ شما در مصاحبه‌ با صدا‌و‌سیما و مطبوعات چیست؟ 

راستش را بخواهید علاقه‌ای به شناخته شدن در بین مردم ندارم. چون از دوران کودکی و نوجوانی که با تشویق پدر و عمویم و بعد از آن با تشویق اساتید وارد این کار شدم یاد گرفتم تلاش کنم اثری در شأن آن بزرگواران خلق کنم تا آن اثر به یادگار بماند و شناخته شود، نه اینکه خودم را به مردم بشناسانم. تا به‌حال در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی مربوط به ادعیه و زیارت‌ها از من دعوت کرده‌اند به‌عنوان کار‌شناس میهمان یا کار‌شناس تلفنی حضور داشته باشم اما قبول نکرده‌ام. چون در فضایی که من کار کرده‌ام جاییبرای چهره شدن و خودنمایی وجود ندارد.

 

*شما مناجات‌ها و دعاهای زیادی خواندید؛ با کدامیک از آنها ارتباط بیشتری برقرار کرده‌اید؟ 

فکر می‌کنم در طول ۱۹ سالی که کار دعاخوانی را انجام می‌دهم، حدودا دو بار مفاتیح را کامل خوانده‌ام و صحیفه سجادیه را برای موسسه‌ای که صحیفه گویا تهیه می‌کرد ضبط کرده‌ام اما در میان تمام دعا‌ها، فضای ضبط دعای عهد فضای خاصی بود که هیچوقت از یادم نمی‌رود ولی در مجموع دعای صباح و زیارت آل‌یاسین را بیشتر دوست دارم.

 

*کمی هم درباره زندگی خانوادگی‌تان بگویید. همسرتان خیلی ساکت است! 

نکته‌ای که مایلم درباره همسرم بگویم این است که او خیلی به دعا خواندن من آن طور که مردم اهمیت می‌دهند ‌توجهی ندارد. مرتب هم می‌گوید »فکر نکن خبریه!» فکر می‌کنم اگر چنین همسرانی در کنار افرادی مثل من باشند شاید بهتر بتوانند خدمت اهل بیت(علیهم‌السلام) را انجام دهند و دچار عجب و غرور نشوند. درواقع همسرم همیشه ترمزی برای غرور من بوده. به همین دلیل فکر می‌کنم اگر تمام خالقان آثار دینی چنین همسرانی داشته باشند، کسی دچار منیت و شهرت‌طلبی نمی‌شود. چون دائم تذکر می‌دهد و یادآوری می‌کند که برای جلب رضایت مردم، رضای اهل بیت(علیهم‌السلام) را از دست ندهم.

 

*خانم فرهمند‌! نظر شما چیست؟ حرف‌های آقای فرهمند را تایید می‌کنید؟ 

طبیعی است هر انسانی دوست دارد دیده شود اما کسی که در فعالیت‌های مذهبی وارد می‌شود و موفقیتی به‌دست می‌آورد باید بداند که موفقیتش را مرهون لطف خدا و اولیاء الهی است. به همین دلیل باید مراقب باشیم کاری نکنیم که موجبات برخورداری از این لطف را از بین ببریم. البته آقا محسن خودش مراقب است این برکت را از دست ندهد. این‌طور نبوده که فقط تذکرات من موثر باشد. من صدای او را خیلی دوست دارم و همیشه با نوای دعا خواندنش به آرامش می‌رسم ولی در عین حال معتقدم این حنجره، حنجره‌ای نظرکرده است. به همین دلیل نمی‌خواهم اتفاقی بیفتد که او این فیض را از دست بدهد.

 

*خانم فرهمند‌! اگر موافقید به دوران ازدواجتان برگردیم. وقتی ۱۱ سال قبل می‌خواستید به خواستگاری آقای فرهمند پاسخ مثبت بدهید می‌دانستید که ایشان‌‌ همان خواننده دعای عهد معروف هستند؟ 

از روحیه مذهبی او خبر داشتم و می‌دانستم که در مجالس مذهبی مداحی می‌کند و دعا می‌خواند ولی نمی‌دانستم دعای عهدی که از ‌تلویزیون پخش می‌شود، صدای اوست؛ هرچند که آن موقع هم دعای عهد را با صدای او می‌خواندم و تکرار می‌کردم. بعد‌ها ‌که این را فهمیدم خیلی خوشحال شدم.

آقای فرهمند‌:‌ ازدواج من و همسرم خیلی سریع انجام شد. من با برادر همسرم دوست بودم و می‌دانستم که خانواده مذهبی و مقیدی هستند. آن موقع من به دلیل کاری در عربستان زندگی می‌کردم. با وساطت برادر همسرم‌، مادر و خواهرانم به خواستگاری رفتند و من هم چند‌بار به‌صورت تلفنی با ایشان صحبت کردم .وقتی متوجه شدیم در موارد مهم و اساسی زندگی با هم همفکریم، تصمیم به ازدواج گرفتیم. من هم چند روز قبل از ازدواج به تهران آمدم و پنج روز بعد از ازدواج همراه همسرم به عربستان برگشتیم.

 

*خانم فرهمند‌! پس شما هم همراه آقای فرهمند ‌چند سالی در عربستان زندگی کرده‌اید! حتما امکان حج عمره و تمتع برای شما فراهم بوده؛ درست است؟ 

بله، ما پنج روز بعد از ازدواج به عربستان سفر کردیم و در ریاض ساکن شدیم. دوری از خانواده برای من سخت بود اما خوشبختانه در جایی زندگی می‌کردم که تا مکه با اتومبیل ۹ ساعت فاصله داشت. این مسئله به من آرامش می‌داد. البته آقا محسن ‌اول دوست خوبی برایم بوده و بعد همسر خوبی برای مناست. آن دوران تجربه خوبی در زندگی من بود. چون هر‌از‌گاهی به زیارت می‌رفتیم. به‌خصوص ماه‌های حرام که بیت‌الله‌الحرام خلوت بود، طواف کردن و انجام اعمال عبادی خیلی آسان و لذت‌بخش انجام می شد.

 

دعای عهد را بعد از سفر کربلا خواندم 

در بین تمام دعاهایی که با صدای محسن فرهمند از برنامه‌های تلویزیونی پخش می‌شود، دعای عهد حال و هوای به‌خصوصی دارد. خودش درباره این دعا می‌گوید: «به‌نظر من نکته مهم در ماندگاری نوای دعای عهد این است که از ابتدا تا انتها، ملودی برخاسته از دعا بود و فی‌البداهه خوانده شد.

در دعای عهد باید توجه داشت که دعا از تمجید پروردگار شروع می‌شود) اللهم رب النور العظیم و رب الکرسی الرفیع). تا جایی که به درخواست‌ها و اظهار نیاز می‌رسد. در مورد درخواست‌ها هم باید گفت درخواست التماسی با اعلامی تفاوت دارد. اگر دعای عهدی که خوانده‌ام ماندگار شده، کسی به‌دنبال دلایل کرامتی و عرشی نباشد و لو اینکه باور دارم عنایتی به حقیر شده اما توجه به این جنبه‌ها نباید مانع از توجه به تکنیک دعاخوانی شود. چون مداحی با دعاخوانی متفاوت است. دلیلی ندارد که یک مداح خوب الزاما دعاخوان خوبی هم باشد یا بالعکس«.

خوب است بدانید او این دعا را که صبح‌ها از تلویزیون پخش می‌شود یکی دو روز بعد از زیارت عتبات عالیات خوانده. ماجرا را از زبان خودش بخوانید؛ » اردیبهشت سال ۷۷ برای اولین بار به زیارت عتبات عالیات رفتم. صدام هنوز بود و برای ورود به عراق باید به سوریه می‌رفتیم و بعد وارد خاک عراق می‌شدیم. سفر طولانی اما پربرکتی بود.

دو سه روز بعد از بازگشت به ایران بود که مدیر موسسه امام رضا‌(ع) از من خواست تمام دعاهای مربوط به امام زمان‌(عج) را اجرا و ضبط کنم. ضبط را از دعای عهد شروع کردم و مدت هشت دقیقه بدون وقفه‌ دعا را خواندم. بعد از ضبط، من و صدابردار تا اندازه‌ای منقلب شده بودیم که آن روز دیگر نتوانستیم دعای دیگری را ضبط کنیم. البته این دعا را با یک اشتباه لفظی خوانده‌ام اما با وجود اینکه آن را چندین بار اصلاح کرده‌ و ورژن‌های بهتر و باکیفیت‌تری ضبط کرده‌ام ولی هیچکدام جای دعای آن روز را نگرفته‌اند

نظرات بینندگان

انتشار یافته:۶۵

    • اعظم
       | 2015/03/20 - 13:34
      پاسخ
      +22
      -2

      در سال 83 تنها برادرم را از دست دادم.برای او دعای عهد را می خواندم.تا اینکه چهل بار خواندم شب در خواب برادرم را دیدم که لباس سربازی پوشیده بود و گفت که سرباز امام زمان شده و برادرم دعای عهد را با صوتی سیار دلنشین می خواند گمانم بر این شد که چون سرباز امام زمان هست چنین صوت دلنشینی دارد.تا اینکه مدتها بعد برای اولین بار در عمرم دعای عهد را از تلوزیون شنیدم شوکه شده بودم این همان صوتی بود که برادرم در خواب عهد را می خواند.

      • ناشناس
         | 2017/10/20 - 06:10
        پاسخ
        +4
        0

        خداوند بزرگ رحمت کند منم سال 93برادرم رو از دست دادم رب العالمین. همه رفتگان به خاک رو وارد رحمت بی واسعه خود کند آمین (محمد)

  1. یه بنده خدا
     | 2015/01/21 - 17:57
    پاسخ
    +8
    -1

    سلام با تشکر از شما جناب اقای فرهمند من همیشه دعاها رو با صدای شما گوش میدم و میخونم مخصوصا دعای ندبه زیارت امین الله و زیارت ال یاسین..
    صداتون بسیار زیبا و دل نشین هست و یک حزن و سوز در صدای شما هست که اون رو زیبا کرده…
    در هر حال این ها از توفیقات خداوند است که به شما عنایت کرده..ان شاالله که قدرشو بدونید و اطمینان دارم که میدونید …لطفا همین طور مخفی بمونید من تا مدتها به دنبال فامیلی شما بودم تا بتونم بقیه ادعیه ها رو هم با صدای شما بتونم داشته باشم چون فقط دعای عهد رو از شما از تلویزیون دیده بودم و صدا و سیما هم کم لطفی میکردن و اسم فامیلی شما رو نمی نوشت..
    با تشکر از شما
    یا علی

  2. صالح علی
     | 2016/02/26 - 23:21
    پاسخ
    +5
    0

    سلام علیکم من از بچگی تا الان که 15 سال دارم صدای استاد فرهمنرو گوش میکردم و از خدا میخواستم که صدایم شبیه به صدای استاد فرهمند شود من هروز دعای عهد زیارت ال یاسین و… گوش میکردم تا اینکه روزی در مدرسه قرار شد دعای عهد بخوانیم و من با کمال اختیار قبول کردم با لحن استاد شروع کردم به خواندم وقتی تمام شد همه با تعجب من را نگاه میکردن از ان موقع به بعد من را شبه فرهمند صدا میزنند الان هم در مجالسی زیارت ال یاسین میخوانم بسیار دوست دارم که دعا خوان و مداح شوم.

  3. ناشناس
     | 2016/08/1 - 19:23
    پاسخ
    +6
    0

    با سلام ودعای خیر
    انشاالله که آقای فرهمند در تمام دوران زندگی شان موفق وموید باشند . به قول خانومشون این حنجره نظر کرده است . چه بسا دلهایی با صوت زیبای ایشون شکسته و به طرف خدا رفته .خدا همیشه پشت وپناهشون باشه . یا حق

  4. ناشناس
     | 2016/10/12 - 15:48
    پاسخ
    +4
    0

    هر روز در مسیر‌ دعای عهد ایشان رو گوش می کنم و البته سایر قرائت های ایشون رو؛ حس غریبی داره؛ انگار خود شنونده داره در تنهایی ساده و بی آلایش خودش می خونه

  5. صادق
     | 2017/04/1 - 15:46
    پاسخ
    +11
    0

    باعرض سلام وادب واحترام خدمت استاد فرهمند?خدارا شاکریم بخاتر انسانهایی که عزت بزرگی را در گمنام بودن می بینند واقعا اگر دنیا هم این گونه میاندیشید جهان پراز عدل وداد میشد من هم در صفرهای مجازی راهیان دور ازصدای دل نشین استاد فرهمند زیاد بهره مند میشوم ومن الاه توفیق

  6. ناشناس
     | 2017/04/1 - 15:58
    پاسخ
    +3
    0

    باعرض سلام وادب واحترام حضور محترم استاد گران قدر فرهمند?خداوند مطعال راسپاس گذاریم بخاطر این قدر خشوعی که به ایشان عنایت فرمودند من هم ازصدای دلنشین استاد درصفرهای مجازی راهیان نور زیاد استفاده میکنم واقعا عذت وبزرگی در گمنامی است ☆

  7. مریم
     | 2017/04/4 - 22:47
    پاسخ
    +4
    0

    سلام خدمت استاد بزرگوار خیلی صدای دلنشین و ملکوتی دارید.واقعا زیبا هستند و خوش به سعادت شما که چنین صدای رو دراین زمینه گذاشتین اجرتون با خدا

  8. گمگشته
     | 2017/05/26 - 15:37
    پاسخ
    +2
    0

    عرض سلام و ادب
    تنها همسفر حج واجبم دعای امین الله جناب استاد فرهمند بود….
    من الله توفیق

  9. عاطفه خدابخش
     | 2017/10/6 - 17:56
    پاسخ
    +2
    0

    سلام خدا حفظتون کنه و قطعا خداست که صدای زیبا رو به بنده هاش میده و میدونه به چه کسی چه صدایی بده صدای شما خاطره انگیزترین صدای زندگیمی دفعه اولی که مشهد رفتم (در بزرگسالی19سالگی)که اولین خاطره ام از مشهد مقدس هست 7صبح بود که یکی از دعاهای شما پخش شد و همیشه میگفتم صدای چه شخصی بود بسیار دلنشین و سوز خاصی داره تا امروز که بعد دقیق 6سال متوجه شدم صدای شماست….

  10. ناشناس
     | 2018/03/20 - 18:24
    پاسخ
    +2
    0

    سلام .اقای فرهمند امیدوارم ارزویتان براورده شود . دعایتان کردم برادر گرامی.سلام مرا به دختر گلتان زینب خانم برسانید . خدا پشت وپناهتان باشد .

  11. علی رحیمی
     | 2018/04/9 - 00:52
    پاسخ
    +4
    0

    باسلام خدمت استاد فرهمند بنده دردوران نوجوانی نمازنمی خواندم هرچندازخانواده مذهبی بودم.یک روزدعای عهد شمارا،که درگوشی یکی ازدوستانم بودگوش کردم به طوراتفاقی،صدای شماکاری بامن کردکه والله دگرگون شدم.توبه کردم ونمازخواندنم راشروع کردم.صدای شما زمینی نیست.صوتی است ازسوی اسمان …دعاگوی شما علی رحیمی

  12. ناشناس
     | 2018/05/9 - 01:16
    پاسخ
    +2
    0

    باسلام.خانمی هستم که ده ساله ازدواج کردم و فرزند ندارم.نیت کردم که در دوران بارداریم هر روز دعای عهدی که شما تلاوت کردین و زمزمه کنم تا فرزندم از سربازان امام مهدی باشند انشااله..خدا حفظتان کنه استاد محترم و برایم دعا کنید

  13. ناشناس
     | 2018/06/5 - 22:43
    پاسخ
    +1
    0

    سلام خواهش میکنم اگر استاد فرهمند در دسترس شما هستند به ایشون بفرمائید که قرآن رو بخونند..من خیلی دوست دارم ختم قرآن رو با صدای ایشون داشته باشم.. حیف این صداست که قرآن رو نخونند.. لطفا بهشون بگید…

  14. زهرا
     | 2018/06/30 - 07:14
    پاسخ
    +1
    0

    سلام خدا حفظشون کند و اینقدر دنبال خواننده دعای عهد بودم که یک روز اتفاقی دعاهای تقویم گوشیم رو با صداهای مختلف گوش میدادم که پی به اسم وفامیل شما بردم وبعد سرچ اسم وفامیل شما عکس شما را دیدم همیشه فکر می کردم شما سرباز گمنام امام زمان هستیدهمیشه موفق وپیروز باشید التماس دعا.

  15. مصطفی نجاتی
     | 2018/10/5 - 15:12
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام به جناب استاد فرهمند آزاد گرامی !
    نمیدانم در مورد وجود مبارک شما چی بگوییم ؟ اقای فرهمند خیلی مشتاق آگاهی در مورد شخصیت شما بودم که خوشبختانه با شنیدن دعای عهد در تلویزیون هادی نایل شدم به پیدا کردن اسم شما واقعا شما بهترین بنده خداوند (ج) متعال هستید که از همچو نعمت و مرحمت الهی بهره مند هستید که احدی چنین نعمت الهی را دارا می باشند این لحن و صدای ملکوتی شما دل آدمی را به آسمان الهی سوق مدهد اگر چه این دل سیاه و کوردل هم باشد در پناه ایزد متعال باشید و آرزوی بهترین ها را استدعا میکنم ارزو دارم که روزی از نزدیک با شما دیدار داشته باشم

  16. عباس
     | 2018/12/7 - 21:08
    پاسخ

    ای وااله به آقای فرهمند
    اولین بار سال ۱۳۸۲ بود که صوت دعای ایشان به گوشم خورد. یادم هم هست که غلط اعرابی داشت و هر چی می گفتم بابا این بنده خدا غلط خونده کسی باورش نمی شد. تا اینکه امشب دیدم خود استاد هم به این نکته واقف اند.
    یکبار هم سال ۱۳۹۲ بود که از نزدیک ایشان را دانشگاه خودمون (دانشگاه خواجه نصیر) دیدم.

  17. بنده خدا
     | 2019/01/6 - 13:49
    پاسخ

    از خداوند درخاست طول عمر و عاقبت بخیری برای استاد فرهمند دارم

  18. بیرانوند
     | 2019/02/2 - 10:54
    پاسخ

    سلام وقت بخیر آقای فرهمند عاجزانه از شما درخواست دارم سوره یس رو بخونید و روی سایت ها بزارین خیلی دوس دارم این سوره رو با صدای شما داشته باشم. پیشاپیش متشکرم خدا خیرتون بده

  19. خلیلی
     | 2019/05/1 - 09:54
    پاسخ

    با سلام خدا رو شکر میکنم یکی از آرزو های من امروز برآورده شد آرزو داشتم قاری دعای عهد رو بشناسم خدا خیرتان بده که اینقدر حال ما رو خوب میکنید قدر صداتون رو بدانید صدای شما از جنس آسمانه

  20. محمد حسین صفاریان
     | 2019/05/27 - 19:32
    پاسخ

    سلام
    امروز روز خوبی بود که تونستم با قاری دعای عهد اشنا بشم.خیلی ها با همراهی دعای عهد گریه ها کرده ومنقلب شده اند

  21. محدثه مرادی ۱۳ ساله از شهر ری
     | 2019/05/30 - 05:07
    پاسخ

    آقای فرهمند دستتون درد نکنه با این صدای عالی .
    من تازه با دعای عهد شما آشنا شدم، یعنی صدای شما من را وادا کرد که چهل روز یا حتی همیشه آن را بخوانم.
    مسیر زندگیم رو عوض کردین.
    باز هم دستتون درد نکنه

  22. ملی
     | 2019/07/21 - 02:52
    پاسخ

    سلام میگه اگر به برده ….
    کشی است ….
    بر چرخه حیات پدر شما را در میارم….

    و اقتصاد …دانه ها…..

    توانای ملی را ببین

  23. مریم
     | 2019/08/31 - 22:03
    پاسخ

    سلام.چه خوبه که انسان آرامش رو بین این کلامات حس کنه.زمانی که حس می کنی خودتی و خدات و ی عالمه حرف نگفته.اگر میشه برای منم دعا کنید.دعای دیگران در حق کسی زودتر مستجاب میشه.

  24. گفت فرقان
     | 2019/09/7 - 15:31
    پاسخ

    سلام .اقای فرهمند ..
    خانوادها پسر دختر ها به وقت ازدواج کنید ..ولی قران را با خط چاپی فارسی زیر نویس حط درشت چاپ کنید ..
    بچه هایما بهرمند بشند ..
    سوره فرقان..

  25. ترانه
     | 2019/09/14 - 14:57
    پاسخ

    با سلام و دعای خیر
    جناب استاد فرهمند شما صاحب یک صدای بهشتی و سرشار از آرامش و معنویت هستید خدا به وجود شما برکت و به شما عمر با عزت بدهد انشاالله .

  26. سوره الکافرون
     | 2019/10/16 - 21:51
    پاسخ

    سلام
    استاد فرهمند .
    هیچ مومن ی مومن نیست .
    مگر به حیدر کرار پی ببره.
    سی کن مومن
    ..سوره الکافرون

  27. ....
     | 2019/10/16 - 22:12
    پاسخ

    سلام
    هیچ مومن ی مومن نیست مگر به فرمان خدا پی ببرد.
    سورالفجر.
    تقاض می گیرم

  28. شهاب
     | 2019/11/3 - 08:34
    پاسخ
    +1
    0

    سلام علیکم
    خداوند محبت خود را در قلب کسی قرار دهد او را مورد الطاف و محبت های خود هم قرار می دهد.
    لطفی که در حق برادر فرهمند به مدد حضرت سیدالشهداء علیه السلام شده است، آرزوی هر موحدی ست که بعد از مرگش در خدمت به دین ماندگار شود و از او باقیات الصالحاتی بر جای بماند.
    امیدوارم خدای عزیز هم بر ما منت دهد و چنین توفیقاتی عنایت فرماید.

  29. امام حسین
     | 2019/11/3 - 17:17
    پاسخ

    سلام
    من برف پایزیم تو دعا کن من میریزم..
    تو دعا کن عمر مومن زیاد بشه…
    و سوا کن این دعا را…
    …الله..

  30. ب
     | 2019/11/13 - 23:51
    پاسخ

    سلام
    من نامرد روزگارم
    ..تو بدم بمیر بدم ..
    به هر حال فرقی نمیکنه..
    نانشجوی عزیز…
    یکه بچه بیار ..
    بهترین زندگی را بکن..
    این یک بچه میگم خیلی نعمت است..

    یکی مرد جنگی به از صد هزار
    ..
    زندگی نعمت خدا است دختر پسر فرق نمیکنه..
    ..بح از صد هزار..

  31. گ
     | 2020/01/20 - 19:21
    پاسخ

    سلام
    ادم حوا کجا بنزین تمام کردن با فضاپیما
    ..ها…
    در زمین سکونت کردن..
    ……

  32. ناشناس
     | 2020/01/25 - 16:42
    پاسخ

    سلام
    به نام روح قدوس یعنی شوروی..
    ..پدسوخته بشین…حالا فهم داری…
    ….پس تو لاکپش خوب مردم دور میدی….
    ..عجب حقوق …

  33. ناشناس
     | 2020/01/25 - 16:44
    پاسخ
    0
    -1

    سلام روح لک لک اند سر زیر بگیر.‌..لو دفته جهاتی هستید…
    پس حقوق مردمی پرسنل میگیرید..
    ..مثله دولت پرسنل…کارمند جاهل..

  34. ناشناس
     | 2020/01/25 - 16:52
    پاسخ
    0
    -2

    سلام اقای فرهمند وقتی بسم الله میکنی چی میگی…تمام جاهل های کشور..میگند بسم روحانی..
    ..یعنی احمق امحق است..سخن کوتاه جاهل ..کارمند لک لک..

  35. رضا تبریزی
     | 2020/04/30 - 10:38
    پاسخ

    واقعا صدای بی نظیر
    در هر دینی باشه مطمینم صدای استاد بهش آرامش خاصی میده

  36. ابوالفضل
     | 2020/05/17 - 02:56
    پاسخ

    استاد کارش درسته من از بچگی به صداش گوش دادم .عاشق صوت دعای عهدش هستم . اصلا صداش مثل بقیه عادی نیست انگار یه بار معنوی خاصی داره

  37. ز-س-تیریزی
     | 2020/12/11 - 05:12
    پاسخ

    آقای فرهمند؛خداخیرتان دهد .من در سفر حج واجب وقتی داشتیم به سمت غار حرااز کوه بالامی رفتیم ،دعای عهد شما را گوش دادیم خیلی لذت معنوی بردیم .همیشه سلامت باشی وخدا توفیق خدمت بیشتر به اسلام روبهتون عطا کنه .یاعلی

  38. رضا
     | 2021/06/18 - 11:00
    پاسخ

    استاد فرهمند خیلی صدای زیبا و دلنشینی دارید دعا خواندن شما خیلی زیباست من زیارت عاشورا با صدای شما رو خیلی دوست دارم و همیشه با صدای شما زیارت عاشورا رو گوش میدم.امیدوارم همیشه سالم و سلامت باشید بزرگوار

  39. عدنان
     | 2022/04/21 - 15:51
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی استاد فرهمند
    دوست دارم که در صورت امکان استاد فرهمند دعاها را با صدای زیبایش و اینکه زبانش در دعا خواندن مثل قاریان قرآن کشور عربی باشد

  40. خوزستآن
     | 2022/05/7 - 12:12
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای محسن فرهمند
    از نوای زیبا و دلکش شما حتی جمادات هم به گریه می افتند
    کاش با لهجه عربی هم این دعاها را بخوانید تا لذت معنوی بیشتری ببریم و در پایان از خدا طول عمر و سعادت دنیوی و اخروی خواهانیم. با تشکر

  41. ناشناس
     | 2022/05/8 - 21:19
    پاسخ

    با سلام و احترام جناب استاد فرهمند….
    صدای شما بسیار زیبا و دلنشین و لذت بخش است، فقط ای کاش با لهجه عربی میخواندید….
    برایتان آرزوی توفیق روزافزون دارم….

  42. رقیه
     | 2023/09/11 - 16:39
    پاسخ

    با عرض ادب و سلام محضر انور آقای حاج محسن فرهمند آزاد، خدا خیر دنیا وآخرت رو نصیبتون کنه انشاءالله عاقبت بخیر بشین، وقتی که صوت زیبا ودلنشن دعای عهد ازحجرهٔ پاک شما توسط صدا وسیما پخش شد، یه مدتی مردم از همدیگه میپرسیدند این دعای چیه چقدر قشنگه، کسانی که واردتر بودند به ادعیه می‌گفتند دعای عهد آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که همه مون هر روز بعد از نماز صبح باید بخونیم، مردمی که یه عمر در خواب غفلت بسر می‌بردند تازه فهمیدندامام زمانی هم هست وبرای اینکه از یاران آن حضرت باشیم دعای عهدی هست که هرروز بعد از نماز صبح وباتوجهباید اون رو بخونیم، شما یاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف رو در دلها زنده کردید، انشاءالله مورد توجه خاصّ آقا امام زمان عجل الله قرار بگیرید واز سر بازان مخصوص آقامون باشید وبه دیدار مولامون زود زود نائل گردید ودر ظهور شون یار ویاور مورد اطمینان حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشید، از اینکه هموطن شما هستم به خودم میبالم وخدا و شکر میکنم، صدای شما ملکوتیس هزار الله اکبر هزارماشاءالله چون هر کی میشنوه به یاد خدا میفته، خدا عمر طولانی وباعزت در کمال صحت وسلامت بشما عنایت بفرماید وتمام حاجاتتون رو فوق رغبتتون کرامت بفرماید انشاءالله

  43. منتظر
     | 2023/12/13 - 23:35
    پاسخ

    سلام من هم سالها پیش که دعای عهد استاد فرهنمد رو شنیدم شروع کردم به خوندن و سعی کردم چهل روز بخونم بعد از اون الحمدلله بیشتر وقت ها میخوندم تا حفظ شدم .. یک استاد عزیزی ب من گفتن اگر دعا رو حفظ هستین میتونین در قنوت نماز صبح تون بخونید
    یاعلی

  44. بنده خدا
     | 2024/02/23 - 16:11
    پاسخ

    سلام
    من صلوات ضراب اصفهانی در عصر روز جمعه را با صدای استاد فرهمند می خوانم
    بی شک ثدای سما موهبت الهی است و موهبت عطیم تر این که این نعمت خدا خداداده را صرف خدا و قرآن و اهل بیت مطهرش ساخته اید الحمد لله الهی شکر
    جناب استاد من از درگاه خداوند برای شما و تمام حق پویان حق اندیش عالم بهترین های درگاهش را عاجزانه خواهانم
    هدایت و سعادت و آخرت به خیری و رضایت احدیت زیر سایه امام زمان
    ان شاا…از سربازنشان باشید و باشیم به زودی زود.

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads