کد خبر: 39139 - تاریخ: پنج‌شنبه، 21 نوامبر 2013 - 13:07

مدیرکل دامپزشکی گیلان خبرداد؛

معدوم سازی ۵۷۶ کیلوگرم گوشت آلوده در رشت

مدیر دامپزشکی گیلان با بیان اینکه هزار و۴۴۸ دام در ایام محرم مورد بازرسی قرار گرفت، گفت: مقدار ۵۷۶ کیلوگرم از لاشه این دام‌ها به علت آلودگی معدوم شد.

به گزارش خوبان، سهراب عاقبتی شامگاه چهارشنبه در جلسه بررسی اقدامات نظارتی اداره کل دامپزشکی گیلان در ماه محرم در جمع کارشناسان اظهار کرد: 18 اکیپ ثابت و 18 اکیپ سیار شامل 26 دکتر دامپزشک، 67 بازرس گوشت و 18 ناظر شرعی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) برای حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت دام‌های قربانی و تأمین بهداشت عمومی تعداد هزار و 448 گوسفند زنده را مورد بازرسی قرار دادند.

وی افزود: در بازرسی و نظارت‌های بهداشتی بر دام‌های قربانی و نذری از این تعداد مقدار 576 کیلوگرم از لاشه دام‌های مذکور به علت آلودگی ضبط و معدوم شد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به نقش سلامت فرآورده‌های خام دامی در تأمین امنیت غذایی جامعه، گفت: نذورات گسترده خیران و استقبال از فرآورده‌های دامی در تهیه نذورات ایام خاص به ویژه در ماه‌های محرم و صفر، دامپزشکی را به عنوان متولی بهداشت و سلامت فرآورده‌های خام دامی در این ایام موظف می‌کند تا حضور فعال داشته باشد.

عاقبتی تصریح کرد: در این ایام با موارد غیرمجاز کشتار دام در سطح معابر عمومی، تمام مراکز مرتبط با فرآورده‌های خام دامی مانند آشپزخانه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها، مراکز عرضه سطح شهر، سردخانه‌ها، مساجد، تکایا، محل‌های استقرار هیئت‌های مذهبی و موسسات خیریه که تامین کننده مواد لازم برای هیئت مذهبی و مردم هستند، برخورد می‌شود.

وی کشتار غیرمجاز دام، تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی و موارد مشابه را از جمله مصادیق تهدید علیه بهداشت عمومی بیان کرد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به ماده 688 قانون مجازات اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به این قانون، هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود ممنوع است و برای مرتکبان آن از طرف مراجع قضایی مجازات در نظر گرفته شده است.

عاقبتی گفت: قانون سازمان دامپزشکی کشور تمام صاحبان و مسئولان نگهداری دام، کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و مراکز تهیه و آماده کردن فرآورده‌های خام دامی را مانند اشخاص و موسسات و شرکت‌های خصوصی و یا دولتی و یا وابسته به دولت هر نوع شرکت و سازمانی که به نحوی با پرورش دام و تهیه و آماده کردن فرآورده‌های خام دامی اشتغال دارند، موظف به اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای سازمان دامپزشکی کشور کرده است.

وی از مسئولان هیئت‌های مذهبی خواست در تهیه غذا، از فرآورده‌های خام دامی سالم و بهداشتی استفاده کنند و رعایت بهداشت را در تمام مراحل آماده‌سازی، نگهداری و به کارگیری این مواد در نذورات و تغذیه هیئت‌ها داشته باشند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads