کد خبر: 39003 - تاریخ: چهارشنبه، 20 نوامبر 2013 - 10:29

بخشدار خمام در جلسه پیگیری و مبارزه با بیماری های دامی عنوان کرد؛

آگاهی دامداران از بی خطر بودن واکسیناسیون ضروری است/ تب مالت از دو جنبه اقتصادی و بهداشتی مورد توجه است

بخشدار خمام، بالابردن آگاهی دامداران از بی خطر بودن واکسیناسیون را ضروری دانست و افزود: این واکسیناسیون هیچ خطری را متوجه دام نمی کند چرا که این واکسن ها ایمن هستند.

به گزارش خوبان: جلسه پیگیری و مبارزه با بیماری های دامی صبح روز سه شنبه در سالن اجتماعات بخشداری خمام برگزار شد.

در ابتدای این جلسه بخشدار خمام با اشاره به آمار سازمان جهانی بهداشت، از بین یک‌هزار و 709 عامل عفونی و بیماری‌زای شناخته شده در انسان، تعداد 832 مورد «49 درصد» از طریق حیوانات به‌ صورت مستقیم یا غیرمستقیم به انسان منتقل می‌‌شود.

استقامتی، بیمارهای قابل انتقال از حیوانات به انسان را بسیار متنوع دانست و افزود: به دلیل استفاده مکرر از فرآورده های دامی امکان ابتلا به این بیماری ها بسیار بالاست و علی رغم تلاش بسیاری از سازمان ها در کنترل این بیماری ها، هنوز آمار مرگ و میر در این زمینه بالاست.

بخشدار خمام اضافه کرد: از میان 156 بیماری نوپدید شناخته شده در انسان، 114 مورد (73 درصد) از حیوان به انسان انتفال پیدا می کند.

این مسئول، بیماری مالت را یکی از مهم ترین بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان ذکر کرد و گفت: تب مالت از هر دوجنبه اقتصادی و بهداشتی باید مورد توجه قرار گیرد.

1

وی ادامه داد: تب مالت یک بیماری عفونی ناشی از باکتری است که به احترام دیوید باروس کاشف اولیه ارگانیسم آن از طحال، در سال 1887 به نام بروسلا نامیده شد. این بیماری در دام موجب سقط جنین می شود و تولید شیر را کاهش می دهد. دوره ی نهفتگی آن بین 5 تا 60 روز است و در مردان 20 تا 60 ساله بیشتر شیوع دارد و به دلیل استفاده فراوان انسان از فرآورده های دامی، سلامت دام برای ما حائز اهمیت است.

بخشدار خمام، بالابردن آگاهی دامداران از بی خطر بودن واکسیناسیون را ضروری دانست و افزود: این واکسیناسیون هیچ خطری را متوجه دام نمی کند چرا که این واکسن ها ایمن هستند.

وی از رئیس اداره دامپزشکی رشت درخواست تشدید نظارت بر عرضه ی محصولات دامی را نمود و گفت: به صورت ویژه به این قضیه رسیدگی شود و تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود. در دهستان چوکام به دلیل عرضه ی مستقیم طیور در بازارهای هفتگی و با توجه به درپیش بودن فصل زمستان و مهاجرت پرندگان به این مکان، احتمال انتقال آنفولانزای فوق حاد پرندگان به این طیور وجود دارد.

2

استقامتی از شهرداری خمام و دهیاران روستاها خواست تا از زنده فروشان و دامپزشکی دعوت نمایند و به زنده فروشان اخطار داده شود که دیگر به این شکل نمی توانند در بازار زنده فروشی نمایند و این کشتار باید در مراجع ذی صلاح و با استانداردهای دامپزشکی صورت گیرد.

این مسئول جلوگیری از بیماری های دامی و فصلی مانند تب برفکی و آنفولانزای فوق حاد پرندگان را حائز اهمیت خواند و گفت: می خواهیم فرهنگ سلامتی را در جامعه نهادینه کنیم و باید ابتدا زیرساخت های آن مهیا شود. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است چرا که هزینه ی صرف شده برای پیشگیری مقرون به صرفه تر از ضررهایی است که برای درمان آن خواهیم پرداخت.

وی در انتها گفت: اجرای طرح مدیریت جامع دامی به‌ صورت پایلوت در بخش خمام احساس می‌‌شود تا با ایجاد یک طرح مدون برنامه‌ریزی بهتری داشته و علاوه بر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در بخش خمام بتوانیم ذخایر ژنتیکی بومی منطقه را حفظ کنیم.

3

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads