کد خبر: 38953 - تاریخ: سه‌شنبه، 19 نوامبر 2013 - 10:08

نرخ سالمندی در گیلان 8.1 درصد است

مدیرکل ثبت احوال گیلان نرخ سالمندی در استان را 8.1 درصد اعلام کرد.

به گزارش خوبان به نقل از مهر: زاهد خندستانی ظهر دوشنبه در جلسه ثبت احوال استان میانگین نرخ سالمندی کشوری را 5.7 درصد اعلام کرد و افزود: این نرخ در گیلان بسیار بالا است.

وی اظهارداشت: ازدواج طی مدت پنج ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد کاهش و متاسفانه طلاق افزایش یافته است.

مدیرکل ثبت احوال گیلان گفت: نرخ رشد جمعیت استان در پنج ماهه سال جاری هفتاد صدم درصد هست در حالیکه این رقم در سطح کشور 1.3 درصد است.

وی در ادامه به شاخص تی اف آر (میزان باروری زنان) در بازه زمانی 15 تا 49 سال اشاره کرد و افزود: این شاخص در گیلان 1.4 است.

خندستانی با بیان اینکه عمل جایگزین سازی فرزند در خانواده های گیلانی انجام نمی شود، اظهارداشت: هر خانواده باید حداقل دو فرزند داشته باشد تا عمل جایگزینی انجام شود.

وی با اذعان اینکه هرم جمعیتی گیلان با این روند بهم خواهد خورد، بیان داشت: جمعیت جوان کاهش و به میان سالی و پیری افزوده می شود.

مدیرکل ثبت احوال گیلان گفت: این مهم می تواند از حیث اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای استان تبعات مختلف سوء داشته باشد بنابراین دغدغه مقام معظم رهبر ی در خصوص جمعیت باید با حساسیت در جامعه پیگیری شود.

وی با طرح سئوالی مبنی براینکه چرا در گیلان کاهش جمعیت اتفاق می افتد، گفت: افزایش میانگین سن ازدواج مردان و زنان، تمایل کم فرزند آوری در بین بانوان، پائین بودن شاخص تی اف آر و سایر موارد از مهمترین این عوامل است.

خندستانی یادآورشد: بانوان گیلانی تمایلی به فرزند آوری ندارند اگر تمایلی داشته باشند این تمایل را به تعویق می اندازند، هرچه این تمایل کم باشد میزان فرزندآوری کاهش پیدا می کند.

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

یک نظر ثبت شده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads