کد خبر: 38077 - تاریخ: پنج‌شنبه، 31 اکتبر 2013 - 01:16

در چه صورتی‌ شنیدن صدای زن حرام‌ نیست؟

اگر صداى زن به‌صورت غنا نباشد و گوش‌دادن به صداى او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد.

به گزارش خوبان، به دنبال اظهارت نظر وزیر ارشاد در رابطه با خوانندگی زنان در هفته گذشته جنجال زیادی به پا شد. جنتی ادعا کرد که طبق نظر مراجع، اگر صدای زنان تک خوان موجب مفسده نشود ایرادی ندارد. او اضافه کرد که «تعدادی از مراجع در این باره چنین نظری دارند»

این صحبت های وزیر با واکنش های متعددی رو برو شد. آیت الله مکارم شیرازی شاید جدی ترین واکنش را به صحبت های جنتی نشان داد. این مرجع تقلید با اشاره به مطرح شدن برخی سخنان مبنی بر اعلام نظر فقها در خصوص خوانندگی زنان گفت: «گفته شده است که چرا می‌گویید خواننده زن نباشد. نصف جمعیت ایران زن است و فقها در این زمینه نظر دهند، این طرز سخن‌گویی سابقه ندارد.»

وی با انتقاد از جسور شدن و مدعی شدن این افراد گفت: «این‌ها خبر ندارند یک طلبه ۲۰ سال درس می‌خواند تا به مرحله اول اجتهاد برسد و باید برای مجتهد شدن ۴۰ سال درس خواند. وزارت ارشاد بداند تکرار این کارها سبب می‌شود که مردم فاصله بگیرند.»

اما این جنجال و حواشی پایان نیافت و تا امروز نیز ادامه داشت. برخی از رسانه ها خبر از حضور جنتی در مراسم آواز زنان دادند و جنتی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت آن را تکذیب کرد و به واکنش مراجع نیز پاسخ داد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران در حاشیه هیئت دولت در پاسخ به این سئوال که سخنان شما درباره تک‌خوانی خانم‌ها با واکنش برخی از مراجع روبرو شده است، اظهارداشت: در مورد حرمت تک‌خوانی خانم‌ها اتفاق نظری در بین مراجع نیست، در واقع اگر مفسده انگیز نباشد اشکالی ندارد.

نظر رهبری در رابطه با صدای زن چیست؟

در مسئله‌ی مذکور از مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای چنین سؤال شده است:

 گوش‌دادن به صداى زن هنگامى که شعر و غیر آن را با آهنگ و ترجیع مى‏خواند اعم از اینکه شنونده، جوان باشد یاخیر، مذکر باشد یا مؤنث چه حکمى دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چیست؟

اگر صداى زن به‌صورت غنا نباشد و گوش‌دادن به صداى او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد و فرقى بین موارد فوق نیست.

دقت شود که در این پاسخ چهار شرط «اگر» قید شده است. پس اگر آن تک خوانی [چه زن و چه مرد] از مصادیق غنا باشد، حتی اگر سه شرط دیگر هم مترتب نباشد، حرام می‌شود. و همین‌طور است هر یک از شروط دیگر. و در تعریف غنا می‌فرمایند: «غنا عبارت است از صداى انسان در صورتى که با ترجیع و طرب همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد که خواندن به این صورت و گوش‌دادن به آن حرام است – مسئله‌ی ۱۱۳۳». پس اگر زن همراه با موسیقی‌ای که شاید از مصادیق طرب باشد، آوازی خواند که به خاطر چهچه زدنش (مثل مستان سلامت می‌کنند که از رادیو جوان پخش شد) مصداق ترجیع و بالتبع غنا شد و …، بعید است جایی برای توجیه داشته باشد.

همچنین در پاسخ به سوالی دیگر از معظم له آمده است:

 اگر در موردى صداى زن مصداق غنا نباشد گوش دادن آن چه حکمى دارد؟

در حرمت غنا فرقى بین این که مغنّى زن باشد یا مرد نیست و شنیدن صداى زن اگر غنا نباشد، حرمت شرعى ندارد مگر آن که به قصد ریبه یا موجب ترتّب مفسده باشد ولى شنیدن خوانندگى زن که غالباً مشتمل بر مفسده است جایز نیست.

 ‫گوش‌دادن به صداى زن هنگامى که شعر و غیر آن را با آهنگ و ترجیع مى‏خواند اعم از اینکه شنونده، جوان باشد یاخیر، مذکر باشد یا مؤنث چه حکمى دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چیست؟

اگر صداى زن به‌صورت غنا نباشد و گوش‌دادن به صداى او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد و فرقى بین موارد فوق نیست.‬

 ‫اجراى کنسرت توسط زن براى زنان با علم به اینکه گروه نوازندگان نیز زن هستند، چه حکمى دارد؟

اگر اجراى کنسرت به‌صورت ترجیع مطرب(غنا) نباشد و موسیقى هم که نواخته مى‏شود از نوع لهوى حرام نباشد، این امر فى‏نفسه اشکال ندارد.‬

منبع: نیمروز


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads