کد خبر: 37420 - تاریخ: سه‌شنبه، 22 اکتبر 2013 - 10:39

4 روستاي اطراف شهرستان انزلي بلعيده شد

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقيقات تهران از بلعيده شدن 4 روستاي اطراف شهرستان انزلي توسط شهر بندرانزلي در نيم قرن اخير خبر داد.

به گزارش خوبان، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقيقات تهران از بلعيده شدن 4 روستاي اطراف شهرستان انزلي توسط شهر بندرانزلي در نيم قرن اخير خبر داد.

دكتر مسعود مهدوي در گفت‏وگو با ایسنا، گفت: همزمان با رشد شتابان شهرنشيني در نيم قرن اخير، تغيير كاربري اراضي روستايي نيز شدت گرفته است.

وی با اشاره به تحقيقي که درخصوص خیزش و تغيير كاربري اراضي روستايي شهرستان انزلي در نيم قرن اخير انجام داده است، تصريح كرد: شهر بندرانزلي به عنوان تنها نقطه شهري در شهرستان به عنوان كانون جذب جمعيت مهاجر است و اين روند طي قرن اخير شهر را با افزايش جمعيت و كاهش اراضي مواجه كرده است.

انزلی

وی ادامه داد: شهر ناگريز به سمت اراضي روستاهاي اطراف توسعه مي‏يابد و طي اين روند شهر بندرانزلي چهار روستا از روستاهاي اطراف چون سوسر، نوير، شاهر و كليور را در خود ادغام كرده و همچنين روستاهاي بشمن و طالب آباد كه در حاشيه شهر واقع شده‏اند از اين قاعده مستثني نبوده و بخش زيادي از اراضي روستاها تغيير كاربري يافته و به سازه‏هاي شهري تبديل شده است.

وي با بيان اينكه تراكم جمعيت، كمبود زمين، شهر را ناگريز به توسعه به سمت اراضي پيراموني هدايت مي‏كند، اضافه كرد: شهر نيز با رشد افقي خود به سمت روستاهاي حاشيه كه در محل بلافصل آن واقع شده‏اند حركت كرده و اراضي روستايي را در خود حل مي‏كند و با گذشت زمان روستاها به صورت كامل توسط شهر بلعيده مي‏شوند.

وي خاطرنشان کرد: طي اين فرايند رفته رفته اراضي روستايي نيز تغيير كاربري داده و نماهاي شهري در روستا ظاهر و در نهايت با آن ادغام مي‏شوند و اين روند ادامه دارد و ساير روستاهاي اطراف شهر نيز در امان نيستند و با گذشت زمان به شهر مي‏پيوندند، بدين ترتيب خيزش شهري يك گسترش نامنظم و پراكنده را در پيرامون خود ايجاد كرده و اراضي روستايي را نيز تغيير كاربري مي‏دهد.

 

انتهای پیام/64


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads