کد خبر: 37414 - تاریخ: دوشنبه، 21 اکتبر 2013 - 20:10

شرمن، نماد تفکر ضدایرانی واشنگتن؛

به کسی که ژن ایرانی را فریبکار می‌داند می‌توان اعتماد کرد؟

سوال مهم اینجاست که با این مواضع آمریکایی‌ها، آیا می‌توان به این کشور اعتماد کرد؟ اگر عمق تحلیل آمریکایی‌ها از ایرانیان این است که در ژن ایرانی فریبکاری وجود دارد، چگونه می‌توان با آمریکایی‌ها به اعتمادسازی مبادرت ورزید؟

به گزارش خوبان، همان‌طور که رسانه‌ها قبلا خبر دادند، وندی شرمن، فردی که مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی‌ها در چارچوب 1+5 با جمهوری اسلامی ایران است و در واقع، حریف شرمنمذاکراتی اصلی تیم ایرانی محسوب می‌شود، در سخنانی اهانت‌بار به نژاد ایرانی توهین کرده و در جلسه‌ای در سنای آمریکا مدعی شده است که «فریب‌کاری در ژن ایرانیان است.»

البته از آنجا که ایران کشوری 300 ساله نیست و هزاران سال تمدن و تاریخ در پیشینه ذهنی خود دارد، در شان یک رسانه ایرانی نیست که جواب خانم شرمن را مثل خود ایشان بدهد. با این حال، بد نیست برخی موارد به خانم شرمن و حتی فراتر از ایشان یادآوری شود:

1- خانم شرمن از کی تا به حال در حوزه زیست‌شناسی تخصص پیدا کرده‌اند؟ بر اساس کدام مستند علمی ملت ایران را به چنین چیز اهانت‌باری متهم می‌کند؟ مگر این ملت همان ملتی نیست که رئیس‌جمهور آمریکا سال‌هاست در پیام‌های نوروزی خود سعی می‌کند خود را با آن دوست نشان دهد؟ البته عمق دوستی ایالات متحده با ملت ایران از همین سخنان خانم شرمن کاملا واضح است!

2- پیشینه تاریخی و تمدنی ایرانیان آن‌چنان درخشان است که دشمنان این ملت هم بدان معترف‌اند. ایرانیان دست‌کم می‌توانند بگویند که ژن ایرانی دارند اما خانم شرمن آیا مطمئن است اجدادش از کدامین سرزمین به ینگه دنیا مهاجرت کردند؟

3- خانم شرمن به‌خوبی می‌داند که ایرانیان فریبکار نیستند اما به‌غایت هوشمندند. تاریخ کهن و همچنین پیشینه معاصر ملت ایران تجربیاتی ایجاد کرده که از نتایج آن هوشمندی است. اتفاقا چالش 60 ساله با ایالات متحده به این هوشمندی افزوده است و باعث شده تا ایرانیان بدانند با سیاست‌مداران هتاک آمریکایی چگونه برخورد کنند.

4- این نخستین بار نیست که آمریکایی‌ها به ایرانی‌ها توهین می‌کنند. قبلا هم گفته بودند که باید ریشه ملت ایران را خشکانید و البته هرگز به این آرزو نرسیدند. از سیاست‌مداران آمریکایی بیش از توهین و هتاکی انتظاری هم نیست!

5- سوال مهم اینجاست که با این مواضع آمریکایی‌ها، آیا می‌توان به این کشور اعتماد کرد؟ اگر عمق تحلیل آمریکایی‌ها از ایرانیان این است که در ژن ایرانی فریبکاری وجود دارد، چگونه می‌توان با آمریکایی‌ها به اعتمادسازی مبادرت ورزید؟ این سوالی جدی است که دیپلمات‌ها باید پاسخ آن را بدهند.

6- شرمن به عنوان دیپلمات کارکشته‌ای که نماد حزب متبوعش نوعی چهارپای مشهور به حماقت است، حتما در زمان تحلیل ژن ایرانی‌ها به این نتیجه هم باید می‌رسید که در بین ایرانیان بی‌اعتمادی به آمریکا موج می‌زند. اگر دولت ایالات متحده روزی واقعا بخواهد این بی‌اعتمادی را التیام بخشد، از گذر توهین به‌جایی نخواهد رسید.

7- چاره‌ای جز این نیست که بپذیریم شرمن نماد تفکر آمریکایی‌ها در مواجهه با ایران است. در گزارشی دیگر گفتیم که اگر کشورها با هویت خود با یکدیگر تعامل می‌کنند، پس شرمن نماد هویت آمریکایی است. بر این اساس اصلا تحلیل اشتباهی نیست که عبارات وی را عبارات مجموعه دولت آمریکا بدانیم. قطعا در تعامل با دولتی با این انگاره‌های ناهنجار، چار‌ه‌ای جز احتیاط همراه با قاطعیت و چاشنی بدبینی نیست.

8- دستگاه دیپلماسی کشور نیز که حتما حفاظت از شان و وجهه ملت ایران را وظیفه خود می‌داند، طبعا از یک‌سو باید پاسخی عزتمندانه به این سخنان مقامات آمریکایی بدهد و از سوی دیگر، در مواجهه با آمریکایی‌ها در پرونده هسته‌ای کاملا محتاط و دوراندیش باشد. اینها همین خیالات را در خصوص ایران دارند که در سخنان شرمن آمده است.

وندی شرمن، همان سیاست‌مدار آمریکایی است که قبلا ابراز داشته بود که اگر مناقشه هسته‌ای ایران یک کتاب باشد، به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای ایران تنها می‌تواند فصل آخر این کتاب باشد. وی در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون، مشاور او در خصوص کره شمالی بود. شرمن در حوزه مذاکرات هسته‌ای کاملا با تجربه و خبره است. برخی منابع توافق هسته‌ای 1997 بین کره شمالی و ایالات متحده را به شرمن نسبت می‌دهند، توافقی که اگرچه باقی نماند اما به شرمن شهرت «درباز کن وزارت خارجه» را داد.

تخصص شرمن به زعم خودش در بازداشتن کشورها از دست‌یابی به سلاح هسته‌ای است، این سیاست در خصوص کره شمالی با نوعی مدارا همراه گشته اما در خصوص ایران همراه با تندترین تحریم‌های تاریخ است.

منبع: فارس

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads