کد خبر: 36387 - تاریخ: یکشنبه، 6 اکتبر 2013 - 22:20

گفت و گو با اسماعیل نژاد علی نیا؛ مسئول واحد آتش نشانی خمام

زمان رسیدن به محل حادثه در ایستگاه آتش نشانی خمام بین 3 تا 5 دقیقه است/ مزاحم تلفنی زیاد داریم

مهم ترین وظیفه ی یک آتش نشان، نجات جان و مال انسان ها است که در وهله ی اول نجات جان آن ها مهم می باشد و در وهله ی بعدی تلاش برای جلوگیری از خسارت مالی مطرح است.

به گزارش خوبان: گرچه حرفه آتش نشانی از مشاغل سخت و زیان آور است اما با مقایسه شرایط حرفه ای شغل آتش نشانی در کشورمان با دیگر کشورهای پیشرفته دنیا، متاسفانه در ایران به اندازه کافی به فراهم آوردن امکانات و شرایط اقتصادی و روحی مساعد برای آتش نشانان توجه ویژه ای نشده و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته شغل آتش نشانی در زمره مشاغل با ریسک خطر بالا محسوب می شود.

در این زمینه برای آشنایی با ایستگاه آتش نشانی خمام، با اسماعیل نژاد علی نیا، واحد مسئول آتش نشانی خمام هم صحبت شدیم.

خوبان خبر: برای شروع مصاحبه، از خودتان برای ما بگویید؟ چه شد که آتش نشان شدید؟

اسماعیل نژاد علی نیا هستم. متولد سال 1357 از سال 1385 بنا به دستور شهردار وقت خمام، در ایستگاه آتش نشانی خمام مشغول به کار شده و به عنوان مسئول واحد آتش نشانی خمام انتخاب شدم. دیپلم دو رشته ی آتش نشانی و ادبیات دارم.

خوبان خبر: اداره آتش نشانی خمام چند سال است که در خمام فعالیت می کند؟

از سال 1355 در خمام فعالیت دارد.

خوبان خبر: واحد آتش نشانی خمام چند پرسنل دارد؟

این واحد 10 پرسنل دارد که به صورت سه شیفت مشغول به فعالیت هستند.

خوبان خبر: آتش نشانی خمام چه امکاناتی در اختیار دارد و آیا این امکانات با استانداردهای روز دنیا منطبق است؟

امکانات ما بسیار محدود است و در واقع می توان گفت چیزی نداریم. ما سه دستگاه کامیون 2700 لیتری و یک دستگاه نیسان داریم. با توجه به تغییر بافت شهری خمام و آپارتمان نشینی های فزاینده و افزایش روزافزون جمعیت طی این مدت، این مقدار امکانات بسیار ناچیز است.

ما فاقد نردبان اسنوکول و ست هیدرولیک امداد ( ست نجات ) هستیم.

با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر خمام و واقع شدن آن بین شهرهای انزلی و رشت که بسیار پرتردد هستند، اکثراً ماشین های حمل سوخت در این مسیرها حرکت می کنند و این امر باعث افزایش حادثه در شهر خمام می شود. در نتیجه می طلبد که ما امکانات بیشتری داشته باشیم.

SAM_8675

خوبان خبر: زمان رسیدن به حادثه در ایستگاه آتش نشانی خمام چند دقیقه است؟

در حوادثی که ما بین کمربندی خمام تا منطقه ساختمان اتفاق می افتد، و حتی تا روستای چاپارخانه بین بازه زمانی 3 تا حداکثر 5 دقیقه در صحنه ی حادثه حاضر می شویم.

خوبان خبر: در طول روز چند تماس تلفنی با واحد آتش نشانی خمام برقرار می شود؟ از این تعداد چند مورد مزاحم تلفنی هستند؟

مزاحم تلفنی که زیاد داریم حداقل 10 مورد مزاحمت در طول یک روز داریم و به طور متوسط می توان گفت که در طول هفته 3 مورد حریق داریم.

خوبان خبر: حوزه کاری شما در بخش خمام چه مناطقی را در بر می گیرد؟

شهر خمام و تمام روستاهای بخش خمام جز حوزه کاری ما هستند و در صورت درخواست کمک از شهرهای اطراف، با هماهنگی شهردار به محل حادثه اعزام می شویم.

خوبان خبر: به طور اختصار وظایف اصلی آتش نشانی و خدمات ایمنی را بیان نمایید.

مهم ترین وظیفه ی یک آتش نشان، نجات جان و مال انسان ها است که در وهله ی اول نجات جان آن ها مهم می باشد و در وهله ی بعدی تلاش برای جلوگیری از خسارت مالی مطرح است.

خوبان خبر: یکی از موثرترین اقدامات در جلوگیری از آتش سوزی ها، پیشگیری می باشد. سازمان آتش نشانی در ترویج این موضوع چه اقداماتی را انجام داده است؟

سابقاً برای تمام مغازه هایی که به دنبال پروانه کسب بودند، باید مجوز آتش نشانی دریافت می شد. یعنی مامور آتش نشانی باید مغازه را از لحاظ دارا بودن کپسول آتش نشانی و نوع ساخت مغازه تایید می کرد و سپس این مجوز صادر می شد. این موضوع از دو جهت مفید بود: اول این که مغازه صاحب یک کپسول آتش نشانی بود که در مواقع خطر از آن استفاده می شد و ثانیا این که مامورین آتش نشانی با مغازه یک آشنایی اولیه پیدا می کردند  و این موضوع در صورت بروز حریق، کمک حال آن ها بود.

اما از زمانی که کسب مجوز برای مغازه ها از طرف شهرداری به صنف واگذار شده است دیگر مجوز آتش نشانی نیاز نیست.

خوبان خبر: در خصوص ساختمان های جدید الاحداث چطور؟

دریافت مجوز آتش نشانی برای ساختمان های جدید الاحداث نیز اجباری نیست و مهندس ناظر ساختمان یا مالک در صورت درخواست به شهرداری، می تواند صاحب کپسول آتش نشانی شود.

خوبان خبر: با توجه به این که یک مامور آتش نشان همواره باید از لحاظ آمادگی بدنی در حد مطلوبی باشد، برای ایجاد این آمادگی چه اقداماتی را انجام می دهید؟

برخی از پرسنل در بیرون ایستگاه به کلاس های ورزشی می روند. برخی دیگر نیز در همین ایستگاه به ورزش هایی مثل والیبال می پردازند و خلاصه این که همواره آمادگی بدنی خود را حفظ می کنند.

 خوبان خبر: آیا آتش نشانان برای ورود به آتش نشانی دوره های خاصی را پشت سر می گذارند و در طول خدمت بازآموزی می شوند؟

کسانی که از طریق آزمون ادواری وارد آتش نشانی می شوند یک دوره آموزش می بینند ولی افرادی که تحت عنوان راننده وارد آتش نشانی می شوند، در همین جا یک دوره آموزش مقدماتی توسط خود ما داده می شود. آموزش عملی نیز در همین جا صورت می گیرد. اگر در سطح استان نیز کلاسهایی برگزار شود، این افراد در آن کلاس ها شرکت خواهند کرد.

خوبان خبر: چه عواملی می تواند در موفقیت کار یک آتش نشان موثر باشد؟

اول این که یک آتش نشان باید به شغل خود علاقه داشته باشد و هدف خود را نجات جان و مال انسان ها قرار دهد. و دوم این که تجربه کافی داشته باشد و مهم تر این که حس نوع دوستی وافری در او وجود داشته باشد.

خوبان خبر: به نظر شما انتخاب یک روز در طول سال به عنوان روز آتش نشانی و ایمنی چه قدر می تواند حائز اهمیت باشد؟

با انتخاب این روز مردم با وظایف آتش نشانی آشنا می شوند و سختی ها و خطرات آن را می شناسند.

خوبان خبر: در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

از شهردار و شورای اسلامی شهر خمام که در حق ما لطف زیادی دارند تشکر می کنم.

همچنین از شما نیز متشکرم.

 

انتهای پیام/

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

یک نظر ثبت شده است

  1. یاران گمنام امام زمان عج
     | 2013/10/7 - 12:40
    پاسخ
    +2
    -1

    سلام . لطفا از مسئول آتش نشانی خمام سوال بپرسین که چرا هروقتی ماشین ها آتش نشامی به محل اعزام می شوند آب برای خاموش کردن آتش ندارن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بیجاره ا.ن خونه یا مغازه که بیشتر می سوزد ازتش

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads