کد خبر: 36125 - تاریخ: پنج‌شنبه، 3 اکتبر 2013 - 11:04

استقلال 2 - اف سی سئول کره 4؛

تساوی تلخ و ستاره‌ای که از چنگ استقلال پرید/ حسرت فوتبال ایران 20 ساله شد

نماینده فوتبال ایران در یازدهمین دوره رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا که امیدوار بود با پیروزی پرگل برابر نماینده کره‌جنوبی در دیدار برگشت به فینال این دوره از مسابقات راه پیدا کند، با کسب یک تساوی تلخ در ورزشگاه آزادی نتوانست به فینال راه پیدا کند.

به گزارش خوبان: آخرین دیدار از مرحله نیمه‌نهایی یازدهمین لیگ قهرمانان آسیا از ساعت 19 دیشب چهارشنبه بین دو تیم استقلال ایران و اف‌سی سئول کره‌جنوبی برگزار شد که این بازی با تساوی 2 بر 2 به پایان رسید. نتیجه‌ای که مانع از صعود آبی‌پوشان تهرانی به دیدار نهایی این مسابقات شد.

اف‌سی سئول کره‌جنوبی که یازده سال پیش با نام “آنیانگ ال جی چیتاز” در مرحله نیمه‌نهایی آخرین دوره مسابقات جام باشگاه‌های آسیا در سال 2002 موفق شده بود استقلال را در ورزشگاه آزادی با نتیجه 2 بر یک شکست داده و مانع از صعود این تیم به دیدار فینال شود، در مجموع دو دیدار رفت و برگشت به پیروزی 4 بر 2 مقابل شاگردان قلعه‌نویی دست یافت و حریف “گوانگجو اورگرانده” چین در دیدار فینال این رقابتها شد.

آخرین مرتبه‌ای که یک تیم ایرانی موفق به کسب عنوان قهرمانی یک مسابقه باشگاهی آسیا شده بود، به سال 1993 باز می‌گردد که طی آن تیم پاس ایران موفق شد با پیروزی برابر الشباب عربستان عنوان قهرمانی رقابتهای جام باشگاه‌های آسیا را از آن خود کند.

در این بازی که با قضاوت خلیل الغمدی عربستانی برگزار شد، جی‌لوید ساموئل (50) و محمد قاضی (75) برای استقلال و ها دائه سونگ (36) و کیم جین کیو (80 – پنالتی) برای تیم اف‌سی سئول کره‌جنوبی گل زدند. دژان دامیانوویچ و چا دو ری از اف‌سی سئول کره‌جنوبی هم از داور مسابقه کارت زرد دریافت کردند.

نیمه نخست بازی با حمله تیم اف‌سی سئول آغاز شد که ضربه سر دژان دامیانوویچ در دقیقه 3 توسط رحمتی دفع شد. استقلالی‌ها 5 دقیقه بعد صاحب یک موقعیت صددرصد گلزنی شدند که روی حرکت زیبای تاکتیکی، احمد جمشیدیان در محوطه جریمه تیم اف‌سی سئول صاحب موقعیت گلزنی شد اما ضربه او پس از برخورد با خط دفاع حریف به شکلی خطرناک از کنار دروازه به اوت رفت. البته خلیل الغمدی داور عربستانی این بازی، روی این صحنه دچار اشتباه شد و یک ضربه کرنر به سود استقلال نگرفت.

در دقیقه 10 بار دیگر دژان دامیانوویچ روی یک ضد حمله تا مرز تک به تک شدن با سیدمهدی رحمتی پیش رفت اما تکل به موقع بیگ‌زاده از پیش روی این مهاجم و ایجاد یک موقعیت خطرناک برای اف‌سی سئول جلوگیری کرد. 4 دقیقه بعد ضربه فرهاد مجیدی در محوطه جریمه به مدافع حریف برخورد کرد، کاپیتان استقلال توپ برگشتی را با یک پاس در عرض زیبا به سیاوش اکبرپور رساند که شوت زیبای این بازیکن از کنار دروازه تیم کره‌ای راهی اوت شد. در دقیقه 18 همین بازیکن بار دیگر شانس خود را امتحان کرد اما ضربه زیبای این بازیکن از بالای دروازه اف‌سی سئول راهی اوت شد.

پس از اینکه در 10 دقیقه دوم دو تیم بازی زیبایی را ارائه کردند و استقلالی‌ها تیم برتر میدان بودند، بازیکنان اف‌سی سئول برای آنکه از زیر حملات گسترده‌ آبی‌پوشان میزبان خارج شوند، سعی کردند بازی را اداره کنند و یکی دو موقعیت نه چندان حساس را هم در این دقایق روی دروازه رحمتی ایجاد کردند که هیچ نتیجه‌ای برای آنها در بر نداشت.

البته استقلالی‌ها نیز که مواظب ضدحملات نماینده کره‌جنوبی بودند، بیشتر برای رسیدن به دروازه این تیم به ارسال از جناحین خصوصا سمت راست زمین، جائیکه خسرو حیدری و در مواقعی احمد جمشیدیان در آنجا حضور داشتند، پرداختند که موقعیت‌هایی را روی دوازه حریف ایجاد کردند. در یکی از این حملات، توپ برگشتی توسط مدافعان اف‌سی سئول با شوت زیبای پژمان نوری همراه شد که این ضربه هم با اختلاف بسیار اندک از کنار دروازه میهمان کره‌ای به اوت رفت.

پس از این موقعیت، بیشتر توپ در میانه میدان و جناحین دروازه دو تیم در جریان بود و مدافعان دو تیم بهتر از نفرات هجومی حریف بازی می‌کردند تا اینکه در دقیقه 33 “سرجیو”ی برزیل از غفلت خط دفاع استقلال استفاده کرد و وارد محوطه جریمه شد اما شوت فنی این بازیکن، از کنار تیر عمودی دروازه آبی‌پوشان راهی اوت شد.

در دقیقه 36 فرهاد مجیدی روی یک توپ عمقی به گل رسید اما قبل از ضربه کاپیتان استقلال، کمک داور اعلام آفساید کرد. یک دقیقه بعد و روی ضربه برگشتی کرنر، “ها دائه سونگ” کاپیتان اف‌‎سی‌ سئول با یک ضربه فنی از پشت محوطه جریمه دروازه استقلال را باز کرد.

پس از این گل استقلالی‌ها چندین موقعیت دیگر گلزنی را بدست آوردند که در یکی از این فرصت‌ها، ضربه خسرو حیدری باز هم به مدافعان حریف برخورد کرد تا همچنان قفل دروازه تیم میهمان بسته بماند. البته این حمله با شوت دامیانوویچ که توسط رحمتی مهار شد، پاسخ داده شد.

آخرین موقعیت نیمه نخست هم به صحنه‌ای که درون محوطه جریمه اف‌سی سئول شکل گرفت و استقلالی‌ها اعتقاد داشتند مدافع کره‌ای روی پژمان نوری خطای پنالتی انجام داده است، مربوط می‌شد. در این صحنه پاس عمقی و زیبای احمد جمشیدیان در پشت مدافعان به نوری رسید که این توپ با تکل مدافع حریف کره‌ای دفع شد اما داور اعتقادی به پنالتی نداشت و از هافبک استقلال خواست از زمین بلند شود.

در آغاز نیمه دوم هم اف‌سی سئول نخستین موقعیت گلزنی را بدست آورد. در این صحنه روی اشتباه خط دفاع استقلال، دژان در محوطه 6 قدم صاحب توپ شد اما ضربه این بازیکن توسط سیدمهدی رحمتی دروازه‌بان استقلال مهار شد.

پس از این فرصت استقلالی‌ها حملات گسترده‌ای را روی دروازه حریف کره‌ای ایجاد کردند که در عرض دو دقیقه ضربات زیبای فرهاد مجیدی و محمد قاضی که در نیمه دوم به جای خسرو حیدری به میدان آمده بود، یکبار از کنار دروازه و یک مرتبه توسط دروازه‌بان ا‌ف‌سی سئول مهار شد. در دقیقه 50 استقلالی‌ها بالاخره توانستند روی یک کرنر دروازه کره‌ای‌ها را با ضربه سر جی‌لوید ساموئل باز کنند تا با این گل خیلی زود به بازی برگردند. دو دقیقه بعد استقلالی‌ها می‌توانستند گل دوم را به ثمر برسانند اما ضربه فرهاد مجیدی به کنار دروازه حریف کره‌ای برخورد کرد.

استقلالی‌ها که در 15 دقیقه آغازین نیمه دوم چهره هجومی به خود گرفته بودند، چندین مرتبه فرصت‌های خوبی را به حریف دادند. در دقیقه 56 سانتر “چا دو ری” از جناح چپ محوطه جریمه استقلالی‌ها در محوطه شش قدم روی سر دژان دامیانوویچ فرود آمد اما ضربه چکشی این مهاجم پس از برخورد به زمین، از کنار دروازه تیم میزبان به اوت رفت.

البته 3 دقیقه بعد این تیم کره‌ای باز هم روی ارسال کوتاه از جناحین صاحب یک فرصت مناسب شد که حضور به موقع مدافعان و رحمتی، این موقعیت را از حریف کره‌ای گرفت. در دقیقه 62 هم دژان در سمت چپ خط دفاع استقلال صاحب یک موقعیت عالی شد اما پاس در عمق او توسط مدافعان استقلال دفع شد.

شاگردان قلعه‌نویی در این لحظات بیشتر از جناح چپ و روی کارهای تاکتیکی هاشم بیگ‌زاده موقعیت‌هایی را روی دروازه اف‌سی سئول ایجاد کردند اما ضربات احمد جمشیدیان و این بازیکن راه به دروازه راه راه پوشان کره‌ای پیدا نکرد. اف‌سی سئولی‌ها در این دقایق باز هم روی ضد حملات، خود را به دروازه استقلالی نزدیک کردند و در دقیقه 72 یکبار توپ را به تیر دروازه رحمتی کوبیدند و در دقیقه 74 هم رحمتی در یک موقعیت تک به تک به خوبی ضربه دژان را مهار کرد.

پس از این فرصت‌ها استقلالی‌ها توانستند روی یک پاس عمقی در دقیقه 75 به گل دوم برسند. در این صحنه محمد قاضی در پشت مدافعان اف‌سی سئول صاحب توپ شد که ضربه اول او به تیر عمودی دروازه برخورد کرد اما توپ برگشتی باز هم به این مهاجم رسید تا او با یک بغل پای زیبا، دروازه حریف کره‌ای را باز کند.

استقلالی‌ها که پس از این گل سراپا حمله بودند، در دقیقه 79 باز هم روی ضد حمله حریف غافلگیر شدند و به تیم کره‌ای یک ضربه پنالتی دادند. در این صحنه حنیف عمرا‌ن‌زاده در محوطه جریمه روی چا دو ری خطایی را انجام داد که بلافاصله الغمدی عربستانی در سوت خود به نشانه پنالتی دمید. “کیم جین کیو” پشت این ضربه ایستاد و توانست دروازه رحمتی را باز کند.

در 10 دقیقه پایانی بازی هم دو تیم حملاتی را روی دروازه یکدیگر ایجاد کردند اما عملکرد خوب مدافعان و دروازه‌بان‌ها باعث شد اتفاق خاصی رخ نداده و در نهایت این بازی با نتیجه مساوی 2 بر 2 به پایان برسد، نتیجه‌ای که زمینه‌ساز حذف استقلال و صعود اف‌سی سئول به دیدار پایانی جام شد.

امیر قلعه‌نویی در این بازی سیدمهدی رحمتی، حنیف عمران‌زاده، امیرحسین صادقی، پژمان منتظری، هاشم بیگ‌زاده، پژمان نوری (72- آرش برهانی)، خسرو حیدری (46- محمد قاضی)، جی‌لوید ساموئل، احمد جمشیدیان، سیاوش اکبرپور و فرهاد مجیدی را به میدان فرستاده بود.

 

منبع: مهر

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads