کد خبر: 35733 - تاریخ: شنبه، 28 سپتامبر 2013 - 21:25

روحانی در فرودگاه مهرآباد:

کاخ سفید در تماس با سفیر ایران خواستار گفتگوی تلفنی شد/ اقدامات در چارچوب سیاست رهبری خواهد بود

رئیس جمهور گفت:دیروز درست در لحظه ای که آماده حرکت به سمت فرودگاه بودیم اطلاع دادند که کاخ سفید با سفیر و نماینده دائم ما در نیویورک تماس گرفته و درخواست چند دقیقه مکالمه تلفنی را داشته است به همین دلیل با موبایل سفیرمان تماس گرفتیم و این مکالمه انجام شد.

به گزارش خوبان: دکتر حسن روحانی پس از ورود به تهران درپی سفر 6 روزه به نیویورک در جمع خبرنگاران درباره اهداف و دستاوردهای سفر به نیویورک افزود: رئیس جمهور ایرانهدف سفر به آمریکا این بود که مطالبات و حقوق مردم را در صحنه بین المللی تبیین و دنبال کنیم که خوشبختانه در این سفر فرصت بیشتری فراهم بود.

رئیس جمهور با اشاره به سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اجلاس خلع سلاح هسته ای و اجلاس وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد تصریح کرد: در این سخنرانی ها نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران و مواضع کشور به خوبی تبیین شد.

روحانی با اشاره به بخش دوم دیدارهای خود در نیویورک یادآور شد: در این دیدارها با 17 تن از مقامات ملاقاتهایی داشتم که از جمله آن دیدار با دبیر کل سازمان ملل، رئیس صندوق پول، دبیر سازمان کنفرانس اسلامی و مقامات کشورهای مختلف دنیا برگزار شد.

وی ادامه داد: تقریبا با همه کشورهای اروپایی از جمله آلمان، ایتالیا، فرانسه، اتریش که درخواست ملاقات داشتند دیدارها انجام شد و با کشورهای آسیایی از جمله ژاپن، تونس، عراق، لبنان و همچنین مقامات ارشد کشور ترکیه دیدار داشتم.

رئیس جمهور با بیان این که چند سخنرانی و حضور در جلسات از برنامه های دیگر حضور در نیویورک بود اظهار کرد: در همین زمینه یک سخنرانی در جمع صاحب نظران شورای روابط خارجی آمریکا و جامعه آسیا یک سخنرانی در جمع مدیران و اندیشمندان و یک سخنرانی در جمع مدیران مسئول مطبوعات و رادیو تلویزیون های به نام آمریکا صورت گرفت همچنین جلسه ای با رهبران آمریکایی برگزار شد.

روحانی اضافه کرد: البته از همه پر شور تر حضور در جمع ایرانیان آمریکا بود که بسیار جلسه پرشوری بود. همان شور و نشاطی که در ایران و در بین جامعه ایرانی احساس می کنیم در ایرانیان خارج از کشور نیز ملاحظه می شود و به واقع ما از آنها روحیه گرفتیم.

وی همچنین به مصاحبه های خود و انجام یک مصاحبه مطبوعاتی اشاره کرد و گفت: هدف اصلی ما این بود که موضوعات مهمی که مدنظر ما است از قبیل مسئله هسته ای، امنیت منطقه، مسائل سوریه و فلسطین دنبال شود.

رئیس جمهور گفت: همچنین مبارزه با خشونت در جهان از دیگر اهداف ما بود که در این زمینه پیشنهادی در سخنرانی من مطرح شد که در پی آن راه حلی برای مبارزه با خشونت در جهان اندیشه و دنبال شود.

در ادامه این نشست خبری رئیس جمهور با اشاره به طرح مسئله سوریه در مذاکرات گفت: در مسئله سوریه مباحث خوبی با مقامات اروپایی و عربی داشتیم.

وی همچنین درباره طرح مسائل هسته ای افزود: به طور طبیعی نسبت به مسائل هسته ای با کشورهای اروپایی بیشتر بحث کردیم و اولین جلسه 1+5 در سطح وزرا که از سال 2005 تاکنون انجام نشده بود تشکیل شد که اولین گام برای حرکت به سمت حل مسئله هسته ای است.

روحانی خاطر نشان کرد: به اعتقاد من گام اول درست و خوب بوده که اتخاذ شده است.

روحانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اخباری درباره اینکه در جریان این سفر رئیس جمهور آمریکا درخواست ملاقات با شما داشته اما این فرصت در طول سفر فراهم نشده و در واپسین دقایق حضور شما در نیویورک، اوباما موفق به تماس تلفنی با شما شده است در این تماس چه گذشته است؟ گفت: در همان روزهایی که به این سفر عازم بودم اولین خبرها را دریافت کردم که مقامات آمریکایی ابراز تمایل کردند که با ما ملاقاتی داشته باشند، وقتی وارد نیویورک شدم این مسئله مفصل تر مطرح شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما زمان کافی نداشتیم که این ملاقات صورت گیرد، ادامه داد: زمان کافی نبود که ملاقات به صورت دلخواه و مفید باشد و نقطه نظرات به طور کامل مطرح شود به همین دلیل این درخواست را نپذیرفتیم، به خاطر این بود که وقت کافی برای هماهنگی این ملاقات نبود.

روحانی با اشاره به اینکه بین ما و آمریکا مسائل بسیاری از 60 سال گذشته وجود داشته، گفت: آمریکا با ایران قبل و بعد از انقلاب تنش هایی داشته، مسائل مهمی در منطقه نسبت به ایران بوده است، اینکه ملاقاتی در سطح دو رئیس جمهور بعد از 35 سال انجام شود نیاز به مقدماتی داشت به همین دلیل این کار نارس بود، به همین دلیل این ملاقات انجام نشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اعلام کردیم که در این سفر مقدمات لازم برای این ملاقات فراهم نشده است، ادامه داد: این مسئله البته در آمریکا سروصدا کرد، رسانه های آمریکایی عنوان کردند که آمریکا تحقیر شده و درخواست ملاقات داده اما درخواست آن رد شده است، البته مسئله به این شکل نبود.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: دیروز درست در لحظه ای که آماده حرکت به سمت فرودگاه بودیم اطلاع دادند که کاخ سفید با سفیر و نماینده دائم ما در نیویورک تماس گرفته و درخواست چند دقیقه مکالمه تلفنی را داشته است به همین دلیل با موبایل سفیرمان تماس گرفتیم و این مکالمه انجام شد.

روحانی درباره مباحث طرح شده است، گفت: بحثی که با اوباما داشتیم عمدتا مسئله هسته ای بود، گفتیم این مسئله نه تنها حق مردم ایران است بلکه غرور ملی ملت ایران است که رئیس جمهور آمریکا هم عنوان کرد ما به حقوق هسته ای ملت ایران اذعان داریم.

وی ادامه داد: درباره 1+5 گفتم با دریچه ای که از سوی ملت ایران ایجاد شده باید از این فرصت استفاده و در این مسئله تسریع کرد که رئیس جمهور آمریکا گفت: من به وزیر خارجه دستور می دهم که در این امر تسریع داشته باشد؛ عمده بحث ما این بود که در بحث هسته ای با سرعت بیشتری عمل کنیم.

رئیس جمهور گفت: به طور کلی هر گونه سیاستی که از سوی جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شود در چارچوب عزت و مصلحت و سیاست کلی که رهبری ترسیم کردند، خواهد بود.

روحانی تاکید کرد: هر جا لازم بدانیم برای منافع ملت و حقوق مردم و رفع مشکلاتی که غیر قانونی بوده عمل خواهیم کرد. باید در این زمینه انعطاف حکمت آمیز و نرمش داشته باشیم. همان طور که رهبری فرمودند باید نرمش قهرمانانه باشد و اصول، آرمان و عزت ملت مدنظر قرار گیرد.

روحانی با اشاره به اینکه در این سفر احساس کردم همه مقامات به ملت بزرگ ایران و نقش ایران در منطقه و جهان اذعان دارند، خاطر نشان کرد: هیچ مقامی نبود که با من ملاقات کند و از عظمت انتخابات حرف نزند، آقای دبیر کل هم بحث مفصلی درباره موقعیت ایران داشت.

وی افزود: وقتی ملت این همه عظمت دارد، ما می توانیم به پشتوانه و حمایت این ملت و رهنمودهای رهبری مسائل هر چند پیچیده را حل کنیم به طوری که در این سفر لمس کردم که زمینه این مسئله در دنیا وجود دارد و باید قدم به قدم جلو برویم، مشکلات یک شبه حل نمی شود.

روحانی خاطر نشان کرد: باید امید ما به ملت بیش از همه وجود داشته باشد تا به اهداف مدنظر ملت جامه عمل بپوشانیم.

 

منبع: مهر

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads