کد خبر: 35563 - تاریخ: پنج‌شنبه، 26 سپتامبر 2013 - 13:29

حوزه علمیه بین المللی امام علی (ع) رشت پایگاهی برای صدور ارزش های اسلامی به دنیا/ افتتاح با حضور آیت الله العظمی سبحانی

حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) رشت بزرگ‌ترین حوزه خاورمیانه است و با پذیرش طلاب خارجی و داخلی مروج دانش اسلامی کشورهای منطقه می‌شود.

به گزارش خوبان، حوزه های علمیه کانون پرورش علوم، معارف اسلامی، تربیت علمای بزرگ، متخصصان در علوم اسلامی  و همینطور این مراكز علمی رسالت پاسداری از اسلام و مسئولیت مرزبانی فكری جوامع اسلامی و شیعی را بر عهده دارند.

بدون ‌شك دشمن با استفاده از تحولات سریع جوامع بشری و پیشرفت علوم از فكر نو، شناخت نو، شعور نو، علم نو، فرهنگ نو، زبان نو، هنر نو، مكتب نو و انواع سلاح های علمی، فلسفی و ایدئولوژیكی جدید برای تهاجم همه جانبه به مرزهای اعتقادی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و فرهنگی جوامع اسلامی كه حوزه عمل حوزه‌ های علمیه به شمار می ‌رود، بهره و نیرو می‌گیرد. بنابراین باید تمامی تلاش و نهایت توان را بكار گرفت و آنچه را كه مقتضای زمان است، استقصا نمود.

حوزه علمیه آثار و برکات فرهنگی زیادی دارد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی  استاندار گیلان در این باره می گوید: راه اندازی این حوزه برای استان که مهد پرورش علما و فرهیختگان است آثار و برکات فرهنگی زیادی دارد.

محمد اکبرزاده ساخت حوزه‌ های علمیه را خدمت به فرهنگ اسلام و انقلاب دانست و افزود: حوزه ها نقش مهمی در ترويج فرهنگ ناب معارف اسلامي در جامعه دارند.

وی همچنین ساخت حوزه بین المللی امیر المومنین علی علیه السلام رشت را در راستای توسعه فعاليت ‌هاي ديني و اسلامي بسيار مهم و موثر برشمرد و اظهارداشت: با توجه به هجمه های شدید دشمنان نشر معارف اسلامی امروز یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

به هر ترتیب محیط حوزه‌های علمیه محیط صفا، صمیمیت، اخلاص و معنویت است؛ در میان طلاب حوزه، فرزندان اقشار مختلف جامعه  همچون روحانی ‌زاده، دهاتی، شهری، فرزند كارگر و تاجرزاده، فاقد تحصیلات جدید و تحصیلكرده نظام جدید، فقیر و غنی،  كم استعداد، با استعداد و نابغه دیده می شود ولی همه و همه ارزش هایی غیر از علم و تقوی را از دست می‌ دهند و در محیطی آكنده از زهد و قناعت در یك رقابت نامرئی به تجهیز علمی و معنوی می‌ پردازند.

طلاب و روحانیون  همواره نقش مهمی در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان دارند

 حوزه های علمیه، طلاب و روحانیون  همواره نقش مهمی در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان داشته و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند بود بنابراین ساخت و توسعه حوزه های علمیه همیشه باید مدنظر مسئولان باشد.

استاندار گیلان در این زمینه گفت: با ساخت این حوزه علمیه می توان با تربيت طلاب نسبت به تقويت محتوی فعاليت های مذهبی در استان و منطقه قدم موثری برداشت.

کیهان هاشم نیا با قدردانی از تلاش های نماينده ولی فقيه در گيلان برای ساخت اين حوزه افزود:  اين حوزه همچنين می تواند پايگاهی برای صدور ارزش های اسلام ناب محمدی ( ص) باشد.

به هر حال  فاز نخست حوزه  علمیه بزرگ امام علی علیه السلام رشت پنجشنبه چهارم مهرماه سال جاری به بهره برداری می رسد.

این مراسم ساعت 15 عصر روز پنجشنبه چهارم مهر ماه با حضور آیت الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع تقلید، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه کشور،آیت الله استادی رئیس شورای عالی حوزه های علمیه کشور، محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور، حجت الاسلام احمد مروی معاون امور ارتباطات و حوزوی دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام تقوی رئیس شورای سیاستگزاری ائمه جمعه کشور، آیت الله رسولی محلاتی نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن و عضو شورای سیاستگزاری ائمه جمعه کشور و حجت الاسلام اعرافی رئیس طلاب خارج از کشور حوزه های علمیه  افتتاح می شود.

مدیر اجرایی دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت در این ارتباط گفت: در مرحله نخست 300 طلبه در این حوزه تحصیل خواهند کرد که از این تعداد  150 نفر غیر ایرانی هستند.

حوزه علمیه بزرگ امام علی علیه السلام رشت در جهان اسلام بی نظیر است

مهدی مجرد حوزه علمیه بزرگ امام علی علیه السلام رشت را در جهان اسلام بی نظیر دانست و افزود:  این حوزه در زمینی به مساحت 40 هکتار ساخته می شود.

وی همچنین با اعلام اینکه نخستین مرحله واگذاری زمین این پروژه از سوی وزیر مسکن و شهرسازی وقت در چهار سال قبل انجام شد، اظهارداشت: این زمین جزو مصوبات سفر استانی رئیس جمهور نیز هست.

مدیر اجرایی دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت گفت: در این وسعت زمین 71 هزار متر ساخت و ساز می شود که 25 هزار متر مربع که شامل کلاس های درس، اتاق های استادان، نمازخانه، قرائت خانه، کتابخانه، موتورخانه، سلف سرویس، خوابگاه های اقامتی مجهز، سالن اجتماعات، چهار سالن های درس خارج، دارالشفاء است در فاز نخست به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: در فازهای بعدی این پروژه کتابخانه بزرگ، سالن آمفی تئاتر مجهز، امکانات ورزشی و رفاهی مناسب ایجاد می شود.

مجرد همچنین با اعلام اینکه 150 نفر طلبه از 20 کشور دنیا از قبیل چین، روسیه، قفقاز، آسیایی میانه و غیره امسال در این حوزه مشغول تحصیل می شوند، افزود: جمعه و شنبه جاری مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در حوزه امام علی علیه السلام رشت برگزار خواهد شد.

وی در ادامه از ساخت 10 خانه ویلایی برای استادان این حوزه  خبر داد و اظهارداشت: یک ساختمان دو طبقه نیز برای مدیر حوزه برنامه ریزی شده است.

تحصیل 150 نفر طلبه از 20 کشور دنیا در حوزه امام علی علی السلام رشت 

مدیر اجرایی دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت عنوان کرد: بخشی از فضای این حوزه به امور تجاری و رفاهی همچون سوپر مارکت، نانوایی، میوه فروشی، آرایشگاه، خشکشویی و سایر موارد اختصاص یافته تا طلاب با کمترین مشکل و دغدغه به درس و بحث بپردازند.

وی در ادامه  از ساخت یک سالن هزار و 700 متری سلف سرویس با یک آشپزخانه صنعتی مجهز در این مرکز علمی اشاره کرد و گفت: در مجموع  396 حجره با متراژ 50 متری برای حوزه علمیه امام علی علیه السلام ساخته می شود که از این تعداد هم اکنون  132 حجره آماده بهره برداری است.

مجرد یادآورشد: ساخت این حوزه از سال 1389 آغاز شده است و فاز نخست  آن  25 هزار متر مربع وسعت دارد.

مرحله نخست حوزه بزرگ اميرالمومنين علیه السلام رشت بازيربنای 25 هزار متر مربع مهر ماه امسال آماده پذيرش 300 طلبه جدید الورود است، اين حوزه در سه مرحله و در زمينی به وسعت 40 هكتار ساخته می شود و ظرفيت پذيرش دو هزار طلبه را دارد.

بانی ساخت این حوزه که از حیث وسعت بزرگترین حوزه خاورمیانه است آیت الله ” زین العابدین قربانی ” نماینده ولی فقیه و امام جمعه رشت است.

منبع: مهر

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads