کد خبر: 35380 - تاریخ: سه‌شنبه، 24 سپتامبر 2013 - 13:10

تربت در بروزرسانی خود نوشت:

فیسبوک امن است، آسوده بخوابید

تربت

چندی است که خبرهای ضد و نقیضی در رابطه با حضور مسئولین درجه اول مملکتی در فیسبوک شنیده می شود. فعالیت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و متعاقب آن حضور بعضی دیگر از دست اندرکاران دولت در شبکه اجتماعی فیسبوک و رد و بدل کردن اطلاعاتی بین کاربران، توجه همگان را برانگیخته.

به گزارش خوبان، تربت در بروزرسانی خود نوشت:

در دهه اخیر با رشد چشمیگر رسانه های ارتباط جمعی و بالاخص شبکه های اجتماعی و همچنین استقبال بی نظیر نوجوانان و جوانان، شاهد مرزبندی جدیدی در این حوزه ی ارتباطاتی هستیم. با بررسی حجم و گستردگی این نوع از ارتباطات به روشنی دیده می شود که مردم جامعه ، با ازلت نشینی و حرکت بسمت فردیت گرایی (individualism) خود را در کام این دام عظیم می بینند ، این در حالی است که نه تنها مسئولین، قدمی در راه اصلاح و بازتولید ارزشهای مقدس اسلامی براساس پیشرفت های عصر حاضر برنمیدارند ،بلکه خود با فعالیت در این «محیط های ارتباط جمعی نوین»،  عامل تشویش افکار عمومی،تحریک و القای سلامت محیطی آن ، محسوب می گردند ، دست به دست دادن این عوامل ، شرایطی را رقم زده است تاعینک غفلت بر چشم مردمان سرزمین مان سنگینی کند. با این مقدمه کوتاه سوال اصلی که ذهن نویسنده را مشغول خود کرده است هدف و غایت این نوع زمین هاست !! زمینی که توسط دشمن ایجاد شده ، توسط دشمن قانون گذاری شده و توسط دشمن مدیریت می شود و همگان همچون اسباب بازی هایی در آن نقش می بازند!

کسی منکر تبادل اطلاعات نبوده ، نیست و نخواهد بود ، ولی بازی با اطلاعات درکدام زمین؟ آیا رد و بدل کردن اطلاعات با بیسیم کدگذاری شده دشمن در هنگام جنگ ، حرکت عقلانی خواهد بود؟آیا مسئولین ما نباید خود الگویی برای سایرین باشند؟

چندی است که خبرهای ضد و نقیضی در رابطه با حضور مسئولین درجه اول مملکتی در این محیط ها شنیده می شود که بعضی از آنها تکذیب و بعضی دیگرهمچنان در حال فعالیت می باشند. فعالیت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و متعاقب آن حضور بعضی دیگر از دست اندرکاران دولت در شبکه اجتماعی فیسبوک و رد و بدل کردن اطلاعاتی بین کاربران ، توجه همگان را برانگیخت.

شبکه های اجتماعی غربی عمدتا پس از جذب کاربران مطلوب در حد جهانی ، یا بطور کامل به بخش دولتی و امنیتی کشورهای مطبوع واگذار می شوند و یا با اخذ قراردادی های بلند مدت ، با چندین سازمان جاسوسی و امنیتی شناخته شده اطلاعات جمع آوری شده را در اختیار آنها قرار می دهند . حال تصور کنید در این جنگ نرم و تقابل جمهوری اسلامی ایران با دول غربی فعالیت کاربران ایرانی و بخصوص مسئولین کشوری در آن چقدر می تواند خطرناک باشد. سوالی که ممکن است در اینجا برای شما مطرح شود این است که تبادل بعضی از اخبار و اطلاعات ظاهرا ساده در این محیط چقدر ممکن است به ضرر شخص و یا کشور تمام شود؟!

برای توضیح این مساله به یکی از ترفندهای تبلیغاتی شبکه اجتماعی فیسبوک اشاره می کنم  که براساس آن می توان به نتایجی رسید. این شبکه اجتماعی معروف که در آخرین اخبار منتشر شده دست کم با ۱۵ سازمان جاسوسی قراردادهایی را منعقد کرده است برای جذب هرچه بهتره تبلیغات متنی خود با دسته بندی کردن اطلاعات متنی و غیر متنی کاربران سایت ،علایق کاربران را شناسایی و براساس آن تبلیغ مورد نظر مشتری را هدفمند برای کاربر نشان می دهد و یا با فروش اطلاعات شخصی کاربران به شرکت های آمارگیری بطور مستقیم از اطلاعات سوءاستفاده میکند. فناوری که فیسبوک برای آنالیز اطلاعات خود استفاده میکند ،«هوش مصنوعی» نام دارد.

این فناوری که مدل خاصی از برنامه نویسی محسوب می شود در محیط هایی مورد استفاده قرار میگیرد که بهم ریختگی داده ای وجود داشته باشد و سیستم با الگرویتم های ساده توانایی تحلیل داده ها را نداشته باشد نمونه ساده ای از این فناوری در سیستم های ترجمه گر وجود دارد که متن را به زبان های گوناگونی برمیگردانند.بکار گیری این فناوری در این سایت ، نشان دهنده این موضوع است که تحلیل اطلاعات شخصی کاربران این شبکه اجتماعی به چه مقدار پیچیده و سازمان دهی آن از چه اهمیتی برخوردار است.

حال فعالیت وزیر و یا مسئولین کشوری همچون ایران در این محیط و جمع بندی دشمن از علایق و تصورات آن مسئول به اندازه افشاگری اطلاعات محرمانه حکومتی می تواند خطرناک باشد. چرا که با تشخیص ذهنیت وزیر کشور در رابطه با موضوعات مختلف پیدا کردن راه های برخورد با آن وزیر برای سایر کشورهای دوست و دشمن راحتر می شود.

برای روشن شدن اهمیت این موضوع توجه شما را به بعضی از موارد بررسی شده توسط کارشناسان این حوزه جلب می کنم:

•«رونن برگمن» کارشناس اسرائیلی امور اطلاعات و نویسنده کتاب «جنگ مخفی اسرائیل در ایران» به پایگاه خبری «بی‌بی‌سی» می‌گوید: زیر نظر داشتن شبکه‌های اجتماعی در اینترنت، حداقلی چیزی است که باید از سرویس اطلاعاتی هر کشور انتظار داشت‏.‏ برگمن تاکید می‌کند‏:‏ اسراییل از اطلاعات شخصی که به میزان زیادی در اینترنت یافت می‌شود، برای شناسایی افرادی که احتمال دارد به این رژیم کمک کنند، استفاده می‌کند.

•یکی از اصلی‌ترین مخالفین فیس‌بوک، «جولین آسانژ»، مؤسس ویکی‌لیکس است؛ آسانژ معتقد است وقتی کابران فیس‌بوک اسامی خود، آدرس، محل سکونت، شغل، دوستان و اقوام خود را بە فیس‌‌بوک اضافه می‌کنند، در واقع دارند بە صورت رایگان برای سازمان‌های جاسوسی آمریکا کار می‌کنند و برای آن‌ها دست به ساخت پایگاه داده‌های حاوی اطلاعات شخصی خود می‌زنند.

•«الک روس»، دیپلمات آمریکایی چندی پیش در کنفرانسی با بیان این که شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک کشورها را تحت تاثیر قرار می‌دهند،‌ افشا کرد که واشنگتن برای رسیدن به اهداف خود به تربیت «دیپلمات‌های دیجیتال» روی آورده است.

•تجربه درین مک برین، گزارشگر پایگاه تحلیلی «اینفو وارز» آمریکا نشان می‌دهد که فیس‌بوک نه تنها در تجارت جمع‌آوری و نظارت بر داده‌ها مشارکت دارد بلکه در بعضی موارد بە اشخاص تحت نظارت خود در مورد اینکه تحت بررسی می باشند هم اطلاع می‌دهد؛ تاکتیکی کە پلیس مخفی نظام‌های دیکتاتوری مورد استفاده قرار می‌گرفت.به گزارش فارس،‌ هرچند که اطلاعات دقیقی از تعداد اعضای ایرانی عضو فیس‌بوک وجود ندارد اما نکته قابل تامل این است که همانطور که گفته شد، سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا به راحتی از اطلاعات و حتی علایق و ویژگی‌های شخصی اشخاص عضو این شبکه (که بصورت رایگان در اختیارشان قرار گرفته است) استفاده می‌کنند.

در حالی که مسئولین و کارشناسان غربی به کرات از استفاده ی ابزاری سازمان های جاسوسی از شبکه های اجتماعی، اذعان داشته اند ولی چرا ما و مسئولین با آگاهی از این اعتراف ها همچنان در زمین دشمن توپ می زنیم؟! این سوالی است برای باورمندان.

ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارم غشاوه ؛ خداوند بردل ها و گوش های آنها مهر نهاده وبر چشمهایشان پرده ای افکنده است.

از مسئولین و هم وطنانمان بدور ، که در این وادی، زمین گیر شوند.

face book

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads