کد خبر: 34748 - تاریخ: دوشنبه، 16 سپتامبر 2013 - 17:39

رئیس جمهور در جمع فرماندهان سپاه:

سپاه در خط مقدم دفاع از انقلاب است/ سپاه وارد عمل شود و چند پروژه ملی اقتصادی را برعهده گیرد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه از سپاه می‌خواهیم بخشی از بار دولت و البته نظام را بر دوش بگیرد، گفت: بنده با فرمانده‌کل سپاه صحبت کردم که سپاه در چند پروژه بزرگ ملی بار را بر دوش بگیرد.

به گزارش خوبان، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران در مجمع سالیانه فرماندهان سپاه که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به سالروز 31 شهریور گفت: سپاه نقش تاثیرگذاری در جهاد مقدس و در کنار بسیج بر عهده داشت.

جبهه مقدسی که عزیزترین یاران انقلاب فدای شرف، عزت و استقلال این مرز و بوم شدند.

وی افزود: سپاهیان افتخار بزرگی بر دوش دارند و آن پاسدار بودن است که نه تنها پاسدار مرز و بوم کشور بلکه تا والحافظون لحدودالله هستند. سپاه پاسداران فرزند انقلابی است که فاصله زمانی با پیروزی انقلاب ندارد.

روحانی ادامه داد: از اولین ساعات پیروزی انقلاب اسلامی پاسداری، ایستادگی و جهاد برای حراست از انقلاب اسلامی شکل گرفت که بعدا به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نامیده شد. پاسداران برای استقرار انقلاب از جان مایه گذاشتند و هر کجا احساس خطر شد سپاه در خط مقدم دفاع از انقلاب حضور یافت.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: سپاه یک ارتش یا یک نیروی نظامی از آنچه در سایر کشورها وجود دارد نیست. سپاه که تشکیلش برای حراست و دفاع از انقلاب اسلامی بود دو سرمایه ویژه دارد که کمتر در نیروهای مسلح دیگر دیده می‌شود. اگر سپاه دارای سرمایه انسانی و سرمایه سخت‌‌افزاری و نرم‌افزاری نظامی که این در ارتش‌ها و نیروهای مسلح دیگر کشورها هم وجود دارد اما سپاه از آغاز دارای یک سرمایه بسیار مهم معنوی و اجتماعی بود.

روحانی در ادمه سخنانش خاطرنشان کرد: سرمایه معنوی همان بود که در شب عملیات پاسداران قبل از آنکه به نقشه نگاه کنند به خطوط زیارت عاشورا نگاه می کردند و قبل از آنکه رمز عملیات را در شب عملیات بیاموزند یاحسین و یازهرا را آموخته بودند و به زبان جاری می‌کردند. سرمایه معنوی سپاه به مفهوم ارتش ایدئولوژیک کشورهای شرقی نیست بلکه به معنای انگیزه‌های معنوی و دینی است که عمق آن تا 1400 سال قبل و تا کنار سفره‌ای که یاران پیامبر در آن جای داشتند و تا صحرای نینوای حسین‌بن‌علی(ع) با یاران بی‌نظیرش می‌رود.

روحانی با بیان اینکه سرمایه معنوی سپاه تا کنار فرات و وفای قمر بنی‌هاشم(ع) عمق دارد، گفت:‌سرمایه معنوی سپاه همان است که او را محبوب دل‌ها قرار داده است که اگر آن سرمایه سایش یابد و اندکی مردم نسبت به ایثار این بهترین نیروی وفادار انقلاب به تردیدی بیفتند سپاه دیگر آن سپاهی نیست که امام(ره) فرمود ای کاش من هم پاسدار بودم.

وی افزود: سپاه با سرمایه معنوی‌اش که تا امروز حفظ کرده و تا پایان حفظ خواهد کرد یک برتری و امتیاز نسبت به دیگر نیروهای مسلح دارد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد:‌ آنچه که باعث شده دشمن از سپاه بترسد هواپیما، موشک، زیردریایی، ناوچه، تانک و ادوات سپاه نیست چون اینها را ارتش‌های دیگر هم کم ‌و بیش دارند آنچه که دشمن از آن می‌هراسد انگیزه، معنویت، خلوص و اتصال سپاه با خاندان رسالت و اهل‌بیت(ع) و اتصال جبهه سپاه به جبهه بدر و کربلاست.

روحانی با بیان اینکه امید بلند سپاه را دشمن ندارد، گفت:‌این یک امتیاز بزرگ برای سپاه است و پاسداران آن را حفظ کرده‌‌اند و البته باید آن را ارتقاء هم ببخشند زیرا پاسداران تجربیات زیادی را در فراز و نشیب‌های حوادث این سی و چند سال کسب کرده‌‌اند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سرمایه ویژه دیگر سپاه سرمایه اجتماعی است، اظهار داشت: یعنی سپاه در دل مردم و در کنار مردم است. سپاه باید دژ مستحکم و پناه همه مردم اعم از مسلمان، غیرمسلمان، شیعه، غیرشیعه و شهری و روستایی باشد. تمام مردم ایران وقتی سپاه پاسداران یا یک پاسدار را می‌بینند باید احساس امنیت و آرامش کنند یعنی تمام شهروندان بقا و استمرار حقوق شهروندی و حقوق مسلم جامعه اسلامی خودشان را در کنار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و به ویژه سپاه می‌بینند.

وی با بیان اینکه سپاه زینت نظام است، تاکید کرد: امنیت توسط سپاه تامین می‌شود و سرمایه اجتماعی سپاه بسیج 20 میلیونی و چند ده میلیونی را ایجاد می‌کند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه حضرت امام(ره) تاکید کردند که نیروهای مسلح نباید وارد بازی‌های سیاسی شوند، گفت: این یعنی سپاه مافوق جریانات سیاسی است نه در کنار و داخل جریانات سیاسی. پایگاه سپاه جایگاه کل مردم است و این را امام در زمان جنگ و از همان روز اول اعلام کردند که سپاه وارد بازی‌های سیاسی نشود چون سپاه باید متعلق به کل ملت ایران باشد و اگر روزی نیاز به حضور همه مردم داریم آنچه باید همه مردم را به نام بسیج و زیر پرچم اسلام و کشور بیاورد سپاه است.

وی ادامه داد: اگر خدای ناکرده روزی حادثه‌ای پیش آید بسیج اقلیت‌های دینی و مذهبی را هم به حضور دعوت می‌کند و هر کس آماده دفاع از وطن است می‌آید. بسیج متعلق به همه است نباید آن را آنقدر کوچک و کوچک کنیم و نباید بگذاریم که ما را به کوچه تنگ ببرند. ما باید در میدان باز با دشمن مقابله کنیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌امروز روز حساس منطقه و ایران است و آن نیرویی که در خط مقدم است و در اولین صف در برابر تمام توطئه‌ها ایستاده و باید بایستد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. این حرف دل من است.

وی افزود: اولین قدم ما باید شناخت تهدیدات باشد. تهدیدات هر روز به شکلی عیان می‌شوند. در 31 شهریور 59 با تجاوز دشمن به کشورمان تهدیدات عمدتا تهدیدات نظامی بود لذا سپاه در آن زمان از یک نیروی امنیتی و انتظامی به یک نیروی نظامی شبه‌ ‌کلاسیک تبدیل شد.

وی ادامه داد:‌ پشت هر تهدید نظامی تهدید سیاسی وجود دارد و آنها در آن زمان به دنبال تغییر اصل نظام بودند. اما بعد که صدام می‌‌خواست به کویت حمله کند شکل تهدید جور دیگری بود و صدام در نظر داشت با نفت کویت تبدیل به بزرگترین قدرت منطقه شود. این در حالی بود که قبل از حمله عراق به کویت صدام در نامه‌ای به ایران نوشته بود که ما و شما 800 کیلومتر مرز مشترک داریم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: وقتی در آن زمان این جمله را در شورای عالی امنیت بررسی کردیم تفسیرهای مختلفی مطرح شد که یکی از آنها این بود که عراق می‌خواهد تا مرز عمان هم پیش برود. این نشان می‌داد شکل تهدید فرق کرده است همچنین در حمله آمریکا به افغانستان و عراق شکل تهدید جور دیگری بود و امروز هم که بحث حمله به سوریه مطرح است.

روحانی گفت:‌ بسیار خطرناک است که در محاسبه و شکل تهدید خطا صورت بگیرد ما باید تهدید را به خوبی بشناسیم و بدانیم تهدید اولیه و اصلی کدام است و بعد برنامه درستی برای مقابله با آن ترسیم و استراتژی صحیحی اتخاذ کنیم و در پایان ترسیم درستی از پایان کار و هدف نهایی با توجه به امکانات موجود داشته باشیم که شاهد بودیم آمریکایی‌ها در افغانستان و عراق در این موارد دچار خطا شدند و در سوریه هم همین‌گونه است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سوریه یک مسئله مهم برای کل منطقه است و شاید آثار آن جهانی باشد، گفت: سوریه در نقطه حساسی قرار دارد و دعوا بر سر فرد رئیس‌جمهور و یا طایفه نیست. مسئله بالاتر است و برای همه ما روشن است که غرب برای کل منطقه ما تصمیمی دارد و منطقه ما را به شکل فعلی نمی‌پسندد. این همان است که انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها پس از سال‌‌ها دارند به منطقه برمی‌گردند.

وی خاطرنشان کرد: بررسی شرایط لیبی، مصر، لبنان، فلسطین، عراق و سوریه نشان می‌دهد که غرب آنها را در یک زنجیره قرار داده و به دنبال تقویت اسرائیل و تضعیف جبهه مقاومت است. مسئله سوریه مسئله سرنوشت یک منطقه بزرگ است نه تنها یک کشور و ممکن است در شرایطی سرنوشت جهانی را هم رقم بزند.

وی با بیان اینکه بهانه آمریکا در خصوص سوریه سلاح شیمیایی است، اظهار داشت: البته نظر جمهوری اسلامی همیشه روشن بوده و ما با سلاح کشتار جمعی مخالف بوده‌ایم.اما اشتباه غرب این است که فکر می‌کند جمهوری اسلامی ایران به دنبال فرصت یافتن برای سلطه نظامی در منطقه است در حالی که ما به دنبال آن نیستیم. قدرت ما سلطه گفتمانی ما در کل منطقه است.

وی افزود: سپاه پاسداران سپاه جنگ در منطقه نیست. سپاه امنیت و آرامش است. اگر تهدیدات نظامی استکبار جهانی در منطقه از بین برود سپاه نمی‌‌خواهد در منطقه سلطه نظامی داشته باشد. گفتمان ما گفتمان مردم‌سالاری، ثبات، وحدت، برادری و مبارزه با تروریسم در کل منطقه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی قربانی تروریسم و سلاح کشتار جمعی و شیمیایی است، گفت: سپاه ما سپاه صلح، ثبات و آرامش در کل منطقه است. بهتر است مهمان‌‌های ناخوانده از منطقه بروند و دست از تجاوز و ایران‌هراسی بردارند. فریاد ما فریاد مردم‌سالاری است. اگر مردم مصر به دنبال مردم‌سالاری هستند و غرب از آن ناراحت می شود این تصمیم خود مردم مصر است.

روحانی ادامه داد: در سوریه، عراق و همه کشورها باید نظر مردم حاکم باشد حتی در فلسطین. همانطور که رهبر انقلاب تاکید کردند همه فلسطینی‌های آواره به این کشور برگردند و رای دهند این نشان می‌دهد مبنای ما مردم‌سالاری است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: هر کس در هر کجا سلاح شیمیایی استفاده کند برای ما مردود و محکوم است ما اصلا جنگ داخلی و کشتار را هم مردود می‌دانیم سوریه باید به ثبات برگردد و بعد مردم به هر کس که رای داده‌اند مورد قبول ما است.

وی با اشاره به تهدید نظامی سوریه از سوی آمریکا و اروپا، گفت:‌ آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها ضمن اینکه بر طبل جنگ می‌زدند لمس کردند که جنگ در این منطقه چه آثار شومی دارد آنها می‌دانند در جنگ‌های قبلی‌شان نیز به اهدافشان نرسیده‌‌اند لذا گفتند که این یک جنگ محدود خواهد بود و حتی هزینه آن را نیز از دیگران درخواست کردند همه اینها نشان می‌دهد که نقطه ضعف‌های دشمن کجاست.

روحانی تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم جنگی آغاز نشود و جمهوری اسلامی با تمام توان وارد عمل شد تا جنگی در منطقه رخ ندهد. البته سوریه برای ما مهم است و کشورها و ملت‌‌های منطقه در مسئله سوریه بی‌تفاوت نخواهند بود همانطور که جمهوری اسلامی در این مسئله سرنوشت‌ساز هرگز بی‌تفاوت نبوده و نخواهد ماند. ما به وظیفه خود عمل می‌کنیم و خداوند هم ملت‌‌های منطقه را در برابر توطئه‌های دیگران پیروز خواهد کرد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه دشمن معیشت مردم را هدف قرار داده است، گفت: تمام برنامه‌های تحریمی که غیرعادلانه، غیرقانونی و با بهانه‌های واهی بوده در این راستا است. زیرا آنها می‌دانند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و وقتی رهبر انقلاب به صراحت آن را حرام می‌داند ایران هرگز به دنبال آن نمی‌رود.

وی افزود: تحریم فروش نفت و فعالیت‌های بانکی یعنی فشار بر زندگی و معیشت مردم . ما باید این توطئه را بشکنیم زیرا پشت فشار اقتصادی دشمن فشار سیاسی است که مردم از انقلاب بریده شوند اما ملت ما خوب فهمیدند و پاسخ مناسبی به دشمنان در انتخابات دادند. این یکی از بهترین انتخابا‌هایی بود که هیچ اعتراض و تظاهراتی در آن نبود و اولین ضربه را به دشمن وارد کرد.

روحانی ادامه داد: ضربه دومی که باید به دشمن وارد شود در حماسه اقتصادی است که باید با حضور و هوشمندی مردم حاصل شود که سپاه می‌تواند در این راستا بسیار موثر باشد.

رئیس‌جمهور گفت:‌ سپاه توان بسیار عظیمی در نیروی انسانی و حوزه اقتصادی و فرهنگی دارد و هر جا فشاری بر نظام به وجود آید سپاه در مقابل آن مکمل و پشتیبان دیگران است.

روحانی تاکید کرد: بنده شایعاتی که راجع به سپاه در حوزه اقتصادی مطرح می‌شود را اصلا قبول ندارم. سپاه رقیب مردم و بخش خصوصی و مثل پیمانکارهای معمولی نیست. سپاه باید پروژه‌های بسیار مهمی که بخش خصوصی توان اجرای آن را ندارد بر عهده بگیرد.

رئیس‌جمهور گفت: بنده با فرمانده کل سپاه صحبت کردم که سپاه در چند پروژه ملی بار را بر دوش بگیرد و افتخارش را داشته باشد. در شرایط تحریم سپاه باید وارد عمل شود و سه چهار پروژه بزرگ ملی را بر عهده بگیرد. زیرا سپاه شرایط کشور و دولت را به خوبی می‌داند. کشوری که 2.5 میلیون بشکه نفت می‌فروخت الان کمتر از یک میلیون بشکه می‌فروشد. و از آن طرف باید 7.5 میلیون تن گندم وارد کند و این نشان می‌دهد که اوضاع چگونه است.

وی ادامه داد: از سپاه می‌خواهیم بخشی از بار دولت و البته نظام را بر دوش بگیرد. یکی دیگر از موضوعات قاچاق کالا می‌باشد که بلای اقتصاد کشور است. سپاه می‌تواند در مقابله با آن کمک کند تا جلوی قاچاق کالا گرفته شود.

روحانی تاکید کرد:‌به عنوان رئیس‌جمهور از سپاه می‌خواهم در دو بخشی که دولت با مشکل مواجه است پای کار بیاید و کمک کند تا مردم شاهد خلوص و ایثار سپاه در شکست دشمن در حوزه معیشت مردم و تولید باشند.

روحانی در پایان با اشاره به اینکه کشور دارای مشکلاتی است و در رکود به سر می‌برد، گفت: با این حال ما امیدواریم که با کمک خدا و همکاری سپاه توطئه‌های دشمن را در هم بشکنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads