کد خبر: 34321 - تاریخ: پنج‌شنبه، 12 سپتامبر 2013 - 11:37

به بهانه‌ی پخش فیلم «فرشتگان قصاب» از شبکه‌ی یک سیما

امشب ساعت 22 شبکه‌ی یک؛ پخش فیلمی ضدآمریکائی که برخی مدیران نمی‌خواستند دیده شود! + تیزر

«فرشتگان قصاب» به نویسندگی و کارگردانی «سهیل سلیمی» روایتی است بدیع از حضور نیروهای آمریکا و نیروهای بین‌المللی سازمان ملل در خاک افغانستان و جنایت‌های آنان در قاچاق اعضای بدن کودکان افغان.

به گزارش خوبان: شاید بازگویی سرنوشت عجیب فیلم «فرشتگان قصاب» خود به تنهایی تابلویی تمام عیاری از مدیریت فرهنگی عجیب برخی مسئولان فرهنگی کشور باشد؛ فیلمی ضد امریکایی که به نسبت فیلم اولی بودن کارگردانش و نیز بودجه‌ی اندکش نسبت به تولیدات ظاهراً ارزشی اما تأسف‌آور مشابهی همچون «گام‌های شیدائی»، «سی و سه روز» و «فرزند چهارم»، می‌توانست یک اتفاق محسوب شود؛ اما دستگاه عریض و طویل مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی و بیشتر از همه خود نهاد تولید کننده‌ی فیلم –موسسه‌ی آوینی- با بدسلیقگی تمام تلاش خود را صرف کردند تا این فیلم دیده نشود. گرچه ظاهراً قرار است فردا طلسم بایکوت این فیلم شکسته شود و «فرشتگان قصاب» بدون اکران در سینماها، همزمان با سالگرد یازدهم سپتامبر روی آنتن شبکه‌ی یک سیما برود.

«فرشتگان قصاب» از همان روزهای نخست تولید فیلمی خبرساز بود. چنانچه از همان آغازین روزهای تولید، نام «فرشتگان قصاب» با چهره‌ی مشهور و خبرسازی چون «دکتر حسن عباسی» به عنوان مشاور فیلمنامه‌‌ی این فیلم گره خورد و موجبات کنجکاوی بسیاری را نسبت به حاصل این همکاری فراهم آورد. اما مدتی نگذشت که تمام خبرسازی‌های پیرامونی «فرشتگان قصاب» محدود شد به حضور یک بازیگر لبنانی شناخته شده در این فیلم و همزمانی‌اش با انتشار گسترده‌ی یک ویدئوی غیراخلاقی از این بازیگر. جنجالی که با اصرار تهیه‌کنندگان فیلم بر استفاده از این بازیگر مسئله‌ساز، ادامه پیدا کرد و مدتی به سوژه‌ی مورد علاقه‌‌ی برخی رسانه‌ها تبدیل شد.
اما این جنجال به همین جا ختم نشد و حواشی حضور این بازیگر لبنانی، دامن‌گیر «فرشتگان قصاب» شد و آن را در لیست سیاه مدیران سازمان سینمایی قرار داد؛ تا جایی که سیاست‌گذاران جشنواره‌ی سی و یکم در یک تصمیم عجیب، «فرشتگان قصاب» را که بارها و بارها از برخی فیلم‌های ضعیف به اصطلاح ارزشی حاضر در بخش مسابقه‌ی سینمای ایران همچون «گام‌های شیدائی»، «بشارت به یک شهروند هزاره‌ی سوم» و «آفتاب، مهتاب، زمین» آبرومندتر بود، از تمام بخش‌های اصلی جشنواره‌ی سی و یکم فجر کنار گذاشتند؛ هر چند که ارسال یک نسخه‌ی ضعیف و بی‌کیفیت برای هیئت انتخاب جشنواره از سوی موسسه‌ی آوینی هم در این بدسلیقگی بی‌تأثیر نبود.
به هر حال، «فرشتگان قصاب» در چنین وضعیتی با تلاش تهیه‌کننده‌اش –محمد قهرمانی- تنها موفق به حضور در بخش خارج از مسابقه‌ی جشنواره شد و حتی از حضور در بخش فیلم‌های اول هم جا ماند. اما با این وجود، اکران این فیلم در برج میلاد در خلوت‌ترین سانس در ساعت 23، واکنش‌های مثبت زیادی را برانگیخت و با استقبال منتقدان و رسانه‌های جبهه‌ی فرهنگی انقلاب اسلامی همراه شد. تا جایی که «سعید مستغاثی» منتقد و کارشناس سینما در مورد این فیلم گفت: واقعاً جا داشت که این فیلم در بخش بین‌الملل جشنواره‌ی فجر باشد و نبود آن در این بخش جای تاسف دارد. چنین فیلم‌هایی در هیچ جشنواره‌ای اجازه‌ی اکران نخواهد داشت. «فرشتگان قصاب» با نگاه استراتژیک به مسائل جهان و متفاوت‌تر از نگاه غالبی که در جهان به افغانستان دارند، ساخته شده و دارای یک قصه‌ی جذاب و به لحاظ سینمایی استاندارد است.
اما ظاهراً این واکنش‌های مثبت برای اکران نخستین فیلم بلند «سهیل سلیمی» کافی نبود و اختلافات داخلی و البته خنده‌دار مدیران موسسه‌ی آوینی با هم در کنار بی‌توجهی همیشگی مدیران سینمایی به چنین فیلم‌هایی باعث شد تا «فرشتگان قصاب» رنگ پرده را به خود نبیند؛ چه آنکه ساختن فیلم و اکران نکردن آن ظاهراً به رویه‌ی مدیران آوینی تبدیل شده است. جالب آنکه بعد از اکران موفق این فیلم در جشنواره‌ی فجر، دانشگاه‌های زیادی متقاضی اکران دانشجویی این فیلم شدند، اما موسسه‌ی آوینی و مدیران جدید آن طی یک اقدام سوال‌برانگیز، با تعیین یک هزینه‌ی گزاف برای اکران دانشجویی، عملاً مانع پخش این فیلم در دانشگاه‌ها‌ شدند.
این رویه تا چندی پیش ادامه داشت تا اینکه حمله‌ی احتمالی امریکا به سوریه و گره خوردن آن به سالگرد یازدهم سپتامبر و البته خالی بودن آنتن صداوسیما از آثار نمایشی ضد آمریکایی، باعث شد تا «فرشتگان قصاب» از بایکوت خارج و خبر پخش تلویزیونی آن روی خروجی رسانه‌ها قرار گیرد. به این ترتیب، هر چند که هنوز می‌توان بابت عدم اکران این فیلم و نوع برخورد موسسه‌ی آوینی و مدیران فرهنگی کشور با آن شکوه‌نامه‌های زیادی نوشت، اما ظاهراً باید از همین پخش نیم‌بند تلویزیونی بدون تبلیغات مناسب هم راضی و خرسند بود. شاید که «فرشتگان قصاب» این بار از آنتن تلویزیون مخاطبان گسترده‌تری بیابد.
«فرشتگان قصاب» به نویسندگی و کارگردانی «سهیل سلیمی» روایتی است بدیع از حضور نیروهای آمریکا و نیروهای بین‌المللی سازمان ملل در خاک افغانستان و جنایت‌های آنان در قاچاق اعضای بدن کودکان افغان. در خلاصه داستان فیلم آمده است: فرهاد و گیسو زن و شوهر افغانی که منتظر تولد فرزند خود هستند، در مخمصه‌ای گرفتار می‌شوند. گیسو معلم مدرسه است و فرهاد در کمپ سازمان ملل که در افغانستان مستقر است، به عنوان مترجم کار می‌کند. در این میان، نیروهای ارتش آمریکا به مدرسه‌ای که گیسو در آن درس می‌دهد، حمله کرده و فرهاد تلاش می‌کند تا …. در این فیلم ستاره پسیانی، محمدرضا غفاری، دارین حمزه و… بازی می‌کنند.
«فرشتگان قصاب» از آن دست فیلم‌هایی است که هر چه جلوتر می‌رود، بهتر می‌شود و با یک پایان غافلگیر کننده به اتمام می‌رسد. موفقیت این فیلم در حالی است که سينماگران وطني طی چند سال اخیر ثابت کرده‌اند معمولاً از ساخت فيلم‌هاي بين‌المللي با موضوعات برون مرزي عاجزند و فارغ از استثناهایی چون «شکارچی شنبه»، غالباً چنين فيلم‌هايي به دليل عدم آشنايي كارگردانان ايراني با فضاي خارج از كشور و فرهنگ بيگانه، به آثاري به غايت شعاري و ضعيف تبديل مي‌شوند؛ اما «سهيل سليمي» -كارگردان «فرشتگان قصاب»- تا حد زیادی از اين آفت شعارزدگي گريخته و به نسبت فیلم اولی بودن، يك اثر قابل قبول و استاندارد با يك موضوع بين‌المللي خلق كرده است كه از داستاني قوي و تعليق حرفه‌اي برخوردار است.
با این توصیفات، شاید دیدن فیلم «فرشتگان قصاب» که امشب ساعت 22 در قالب برنامه‌ی سینما یک و از شبکه‌ی یک سیما پخش می‌شود، خالی از لطف نباشد. باشد که سازنده‌ی جوان این اثر، بی‌توجه به ناملایمتی‌های دولتی و مدیریتی، مزد تلاش خود را از دست مخاطبان خویش بگیرند.
منبع: رجانیوز
انتهای پیام/

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads