کد خبر: 34251 - تاریخ: سه‌شنبه، 10 سپتامبر 2013 - 21:45

برای دیپلماتی که انقلابی بود/ جلیلی؛ «نخ تسبیح» نیروهای انقلابی در سال‌های پیش رو

سعید جلیلی با رفتار آرام در عین حال مقتدر، انقلابی در عین حال هوشمندانه و دیپلماتیک در عین حال اعتقادی خود، طراز جایگاه دیپلماتیک در کشور را بالا برد و با رفتار مردمی و صمیمی خود باعث شد افکار عمومی به طور گسترده از مواضع و سخنان او استقبال کنند.

انتصاب علی شمخانی به سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی یعنی خداحافظی شورا با مردی که شش سال سکان هدایت این دبیرخانه را برعهده داشت و سنگین‌ترین مذاکرات هسته‌ای در زمان مدیریت او صورت گرفت؛ مردی که در میان مردم به آرامش، متانت، صبر و تدبیر شناخته می‌شد و می‌شود؛ مردی که ادبیات و ظاهر آراسته‌اش مصداق یک دیپلمات کارکشته بود و رویکرد تصمیم‌گیری و اندیشه‌هایش تبلور یک فرد انقلابی؛ مردی که یک دیپلمات انقلابی بود.
به گزارش خوبان، از پاییز 86 تا تابستان 92 مدت زمانی است که دکتر سعید جلیلی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی مشغول به فعالیت بود و مسئولیت پیگیری مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 را برعهده داشت؛ شش سالی که پر از خاطرات خوب و شیرین برای مردم ایران است؛ خاطراتی که یادآور اقتدار و استقلال جمهوری اسلامی ایران در برابر دشمنان است؛ دشمنانی که بسیار تلاش کردند تا ایران را از دستیابی به حق رسمی خود بازدارند اما ایستادگی نظام به مدد حضور چهره‌هایی نظیر سعید جلیلی، یک تودهنی بزرگ به آنان زد.

جانباز هشت سال دفاع مقدس، در شش سال گذشته روبروی نمایندگان قدرت‌های استکباری جهان ایستاد و به قدری جانانه از حق مسلم ایرانیان دفاع کرد که همه را به اعتراف درباره عظمت و قدرت ایران عزیز وادار کرد؛ تا جایی که روزنامه “واشنگتن پست” چندی پیش در مقاله‌ای، دکتر سعید جلیلی را شخصی ایدئولوژیک و ضد آمریکا و نزدیک به رهبری توصیف کرد و نوشت: “فصاحت و بلاغت از ویژگی‌های یک دیپلمات محسوب می‌شود و اینطور که رفتار جلیلی در گذشته نشان داده، وی علاوه بر خصوصیت مذکور، یکی از منتقدان سرسخت آمریکا و مدافع سیاست مقاومت به شمار می‌رود.”

واشنگتن پست همچنین در ادامه این مقاله، با اشاره به اینکه جلیلی در اغلب مصاحبه‌های خود به رغم تحریم‌های متعدد ایالات متحده علیه ایران، آمریکا را در آستانه شکست می‌داند، اذعان کرد: “جلیلی بارها در مصاحبه‌های خود بیان کرده که تحریم‌های همه جانبه علیه ایران باعث پیشرفت و شکوفایی می‌شود. جلیلی گفته است که آمریکا در طول 34 سال گذشته نتوانسته سیاست موفقی در قبال ایران داشته باشد و از این به بعد هم نخواهد توانست و این نشان می‌دهد که آمریکا با شخص بسیار محکم‌تری روبرو است.”

دکتر جلیلی
شاید همین ویژگی‌های شاخص جلیلی بود که باعث شد تا پدر شهید مصطفی احمدی روشن اینچنین به تجلیل از او بپردازد و در وصف ایستادگی او در برابر زورگویی غربی‌ها بگوید: ” از مواضع ایشان که در قضیه‌ی هسته‌ای کوتاه نیامدند و از شانیت مردم بزرگوار ایران اسلامی دفاع کردند، تشکر می‌کنیم و همیشه برای ایشان آروزی موفقیت داشته و داریم.”

سعید جلیلی با رفتار آرام در عین حال مقتدر، انقلابی در عین حال هوشمندانه و دیپلماتیک در عین حال اعتقادی خود، طراز جایگاه دیپلماتیک در کشور را بالا برد و با رفتار مردمی و صمیمی خود باعث شد افکار عمومی به طور گسترده از مواضع و سخنان او استقبال کنند.

حضور بی‌حاشیه او در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و پرهیز از قانون‌شکنی‌های مرسوم که از سوی بسیاری از کاندیداها صورت گرفت و همچنین اظهارات درخشان او در مناظرات تلویزیونی که نشان داد او علاوه بر حوزه تخصصی خودش یعنی سیاست خارجی، اشراف کامل و جامعی بر حوزه‌های دیگر نظیر فرهنگ و اقتصاد دارد، یکی دیگر از تابلوهای ماندگاری است که دکتر جلیلی از خود برای مردم به یادگار گذاشته است.

اکنون دیگر سعید جلیلی مسئول تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران نیست. شاید به همین دلیل باشد که غربی‌ها جشن گرفته‌اند؛ تا جایی که “مارک فیتزپاتریک”، تحلیلگر موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی، روز 14 شهریور 1392 به خبرنگار خبرگزاری رویترز در دبی گفته است: «شرکای مذاکره کننده ایران از خبر سپرده شدن مسئولیت مذاکرات هسته ای به ظریف خوشحال خواهند شد. آنها پس از سالها مذاکره با جلیلی که موضعی سرسختانه و سازش ناپذیر داشت اکنون طرف گفت وگویی برای صحبت دارند که خواستار معامله است.»

امروز مسئولیت دکتر جلیلی در شورای عالی امنیت ملی به پایان رسید و علی شمخانی جایگزین وی شد اما قطعا کشور به مسئولین شایسته و با فهم و درایتی مانند او بسیار نیاز دارند؛ افرادی که هیچگاه مصلحت شخصی خود را به منافع ملی ترجیح نمی‌دهند و برای اعتلای نام ایران عزیز، هم جسم خود را فدا می‌کنند و هم آبروی خودشان را تقدیم انقلاب اسلامی و شهدا می‌کنند.

دکتر سعید جلیلی در اولین همایش انتخاباتی‌اش در ورزشگاه شهید شیرودی، گفت: «مالک اشتر هرگز به مصر نرسید اما تا ابد نامش به عنوان کارگزار امیرالمومنین ثبت شد.» شاید همین رویکرد اعتقادی و بینش سیاسی متعالی او باشد که باعث شده تا از او به عنوان «نخ تسبیح» نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی در سال‌های پیش رو نام برده شود؛ نخ تسبیحی که قطعا می‌تواند محور اجماع و وحدت حامیان جمهوری اسلامی ایران باشد.

عملکرد دکتر جلیلی در شورای عالی امنیت ملی

گفتنی است دکتر سعید جلیلی از سال 1386 به عنوان سومین دبیر شورای عالی امنیت ملی فعالیت خود را در این نهاد مهم آغاز نمود و پس از آن به عنوان نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی منصوب گردید. جلیلی در طول 6 سال گذشته ریاست هیئت مذاکره کننده با کشورهای 1+5 را بر عهده داشت.

جلیلی در هشت دور گفتگو با کشورهای 1+5 به عنوان مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد تا با فراهم کردن شرایط برای تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران و بومی شدن تمام فناوری ساخت سانتریفیوژ تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی، مانع تقابل سیاسی این کشورها با حقوق هسته ای کشور شود. در طی این گفتگوها با منطق، اقتدار و ابتکار نمایندگان ایران، کشورهای غربی با به رسمیت شناختن حق ملت ایران در برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای از مباحثی چون تعلیق غنی سازی، توقف فعالیت های هسته ای و تعطیل و تخریب تأسیسات هسته ای، به مباحثی مانند همکاری های همه جانبه با ایران از جمله در زمینه انرژی هسته ای و مسائل منطقه ای چرخش کردند.

دکتر جلیلی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی پرونده های دیگری از جمله تقویت محور مقاومت در منطقه، حمایت از آرمان فلسطین، جنگ 22 روزه و 8 روزه غزه، بیداری اسلامی، سوریه، جنگ نرم و مقابله با فتنه 88، مقابله و اضمحلال گروهک های ضد انقلاب مانند منافقین، ریگی، تندر و … را بر عهده داشت.

در حوزه مباحث اقتصادی، موضوعاتی چون تدابیر مقابله با تحریم ها، پیگیری تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در شرایط تحریم، شفافیت اقتصادی و مبارزه با پروندههای کلان فساد و رانت خواری اقتصادی، ساماندهی سامانه های اطلاعات اقتصادی مانند راه اندازی پورتال ارزی، شفافیت در معوقات بانکی و پیگیری و مطالبه وصول این معوقات از دستگاه های مسئول، ایجاد ثبات در بازار ارز و نظارت بر فعالان بازار سکه و ارز از جمله موضوعات محوری است که در دوره مسئولیت دکتر سعید جلیلی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی پیگیری و اجرا شد.

منبع: رجانیوز

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

انتشار یافته:۲

  1. بچه مسجدی
     | 2013/10/5 - 00:01
    پاسخ
    +1
    0

    شما اینقد هایی که هم دارین از این آقا حمایت میکنید ایشون فکر نکنم اینقد باشه!!!!!!!
    شاید خیلی از این تحریم هایی که الان ما گرفتارشیم بخاطر رفتارای ایشون تو منظرات هسته ای بود
    بخاطر قضایایی مثل گذاشتن پای مصنوعیشون روی میز مذاکره
    اون با این کارش مثلا چی رو ثابت کرد
    خدا رو شکر ایشون رئیس جمهور نشد
    الحمدلله

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads