کد خبر: 33029 - تاریخ: سه‌شنبه، 27 آگوست 2013 - 11:54

ادیبی مطرح کرد:

14 هزار تن گندم در گیلان برداشت شد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: امسال 14 هزار تن محصول گندم به ارزش اقتصادی 11 میلیارد و 200 ملیون تومان در استان برداشت شد.

به گزارش خوبان: شایگان ادیبی در گفتگو با مهر با اعلام اینکه گندم در هفت شهرستان گیلان کشت می شود، افزود: این استان هم اکنون دارای 13 هزار هکتار مزارع گندم است.

وی اظهارداشت: محصول گندم استان از حیث کیفی وضعیت خوبی دارد اما از نظر کمی در مجموع میزان تولید نسبت به سال گذشته کمتر است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی گیلان گفت: کشت گندم در گیلان بیشتر بصورت دیم است و برخی مزارع به دلیل ضرورت افزایش حاصلخیزی بصورت آیش یا در تناوب با دیگر محصولات قرار می گیرند و به زیر کشت نمی روند.

وی در ادامه قیمت تضمینی خرید گندم امسال را 800 تومان اعلام کرد و افزود: پارسال هر کیلو گندم 430 تومان از کشاورزان خریداری شد.

ادیبی به آیش اشاره کرد و اظهارداشت: آیش یعنی رها کردن و نکاشتن محصول در خاک است در بعضی نقاط مانند منطق دیم کاری و کم آب زمین را مدت یک سال زراعی بدون کشت رها می کنند تا خاک قوت کافی بگیرد.

وی افزود: گندم يكي از قديمي ترين و پر ارزش ترين گياهان روي زمين است كه بيش از هر محصول ديگري در دنيا كشت مي‌شود و بيش از هر محصول ديگري تامين كالري و بيشترين پروتئين را در جيره غذايي انسان عرضه مي‌ كند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی گیلان یادآورشد: گندم به دلائلی همچون ارزش غذايي بالا، متناسب بودن با دستگاه گوارش، عملكرد بالاي اين محصول، امكان كشت آن در شرايط آب و هوايي متنوع، بالابودن عمر نگه داري و انبار داري، تنوع واريته ها و مرغوبيت فرآورده هاي این محصول در زندگي بشر اهميت دارد.

 

انتهای پیام/

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads