کد خبر: 32788 - تاریخ: جمعه، 23 آگوست 2013 - 10:05

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست گیلان:

پرنده‌های وحشی را به اداره‌های محیط‌ زیست تحویل دهید

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست گیلان از مردم خواست پرنده‌های وحشی را به اداره‌های محیط‌ زیست تحویل دهند.

به گزارش خوبان به نقل از ایسنا، برای پرنده چه چیزی مهم‌تر از پرواز است؟ مطمئنا هیچ‌چیز. پس چگونه است که انسانی، همه‌چیز یک پرنده را می‌گیرد تا به تماشای ناتوانی و ذلت او بنشیند؟ این موضوع وقتی دلخراش‌تر می‌شود که می‌فهمیم بسیاری از این پرنده‌های وحشی که در قفس‌های خانگی نگهداری می‌شوند، از گونه‌های حمایت شده و در خطر انقراض ایران هستند.

پرنده‌شناسان جهان در انتظار آمدن‌شان هستند؛ یکی یکی پرنده‌ها را بررسی می‌کنند، به سایت‌های مربوطه سر می زنند تا بلکه خبری از آنها بیابند، اما بسیاری از آنها در خانة مردم در بند هستند. بندی که پرواز را برای پرنده ممنوع و تحقیق را برای کارشناسان متوقف کرده است.

امير عبدوس مديركل حفاظت زيست گيلان صبح پنج شنبه در جلسه محيط زيست استان گفت: نگهداری پرندگان وحشی توسط مردم یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های متولیان حفظ محیط ‌زیست است؛ به خصوص پرندگانی که توسط کارشناسان برای تحقیق درباره زندگی‌شان حلقه‌گذاری شده‌اند. چرا که با حصر کردن این پرنده‌ها، مسیر تحقیق هم متوقف خواهد شد.

وي اضافه كرد:به همین دلیل، نگهداری آنها در حصر، ضربه جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست ایران وارد می‌کند.

امیر عبدوس نحوه نگهداری این پرنده‌ها را هم مناسب نمی‌داند و می‌گوید: بسیاری از این پرنده‌ها توسط عده‌ای در منازل و در شرایط نامناسب نگهداری می‌شوند، به نحوی که امکان بازگشت آنها به طبیعت از بین می‌رود. این‌جاست که به تماشای ناتوانی و ذلت نشستن، معنای واقعی می‌یابد.

وي با بيان اينكه قانون هم در این باره سکوت نکرده و نگهداری هرگونه پرنده وحشی بدون اخذ مجوز را جرم دانسته، اما به گفته وی هنوز بسیاری دست به این عمل مجرمانه می‌زنند.

وی افزود: طبق ماده 13 قانون شکار و صید، نگهداری هرگونه پرنده وحشی بدون اخذ مجوز جرم محسوب می‌شود اما تحویل پرندگان سالم یا زخمی توسط شهروندان گیلانی برای رهاسازی یا تیمار آنها جرم نیست و اقدامی مثبت و قابل ستایش است.

عبدوس در ادامه گفت: باور اشتباه بین برخی از مردم وجود دارد که چون عمل مجرمانه حصر پرنده وحشی را انجام داده‌اند، در صورت تحویل مجرم شناخته خواهند شد. در صورتی که برای سازمان محیط‌ زیست، تیمار و رهاسازی آن پرنده ارزشی به مراتب بیشتر از دادگاهی کردن فرد خاطی دارد.

عبدوس به حلقه گذاری پرندگان توسط کارشناسان اشاره كرد و گفت: در سال‌های اخیر بیش از 3هزار قطعه پرنده در استان گیلان و تعداد زیادی از پرندگان مهاجر به این استان، در سایر کشورها حلقه‌گذاری و رهاسازی شده‌اند.

بازگشت این پرندگان، پروژه‌های حلقه‌گذاری را که نتایج آن برای پرنده‌شناسان، زیست شناسان و اکولوژیست‌ها بسیار با اهمیت است، به ثمر می‌نشاند. اما متاسفانه، این چرخه علمی با عدم تحویل پرندگان حلقه دار یا حداقل حلقه آنها، توسط شکارچیان و برخی از مردم متوقف می‌شود.

عبدوس در ادامه به ترس از مجرم بودن کسانی که پرنده‌های حلقه‌گذاری را نگهداری می‌کنند اشاره و تصريح كرد: در سال‌های اخیر گروهی از شکارچیان و همچنین مردم عادی، پرندگان حلقه‌دار یا هر پرنده با علامت یا نشانه خاص را زنده یا مرده (صید یا شکار شده) از ترس جریمه و ارزشمند بودن پرنده، نه تنها پرنده‌ را بلکه حداقل حلقه آن را به محیط ‌زیست تحویل نمی‌دهند.

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان گیلان، برای روشن شدن اهمیت تحویل حلقه پرندگان به اداره محیط ‌زیست این مثال را می‌زند: در سال‌های گذشته یک قطعه پاشلک معمولی، در یکی از روستاهای اطراف چاف صید شد و حلقه آن پس از چند دور چرخش بین افراد مختلف در نهایت با ترس به یکی از کارشناسان محیط زیست تحویل داده شد. نکته جالب این است که اطلاعات درج شده بر روی حلقه پرنده، نشان داد، این پرنده در کشور بلاروس حلقه‌گذاری شده است.

وي ادامه داد: اطلاع از پیدا شدن این حلقه موجی از شادی را در بین کارشناسان بلاروسی ایجاد کرد و طبق گفته‌های آنها، گزارش این خبر در تکمیل مطالعات آنها بر روی این گونه بسیار حایز اهمیت بوده است، چرا که این گزارش، نخستین گزارش از این گونه پرنده برای آنها از خاورمیانه بوده و همچنین نخستین گزارشی بوده که این کارشناسان از ایران دریافت کرده بودند.

از طرفی این حلقه، به کارشناسان ایرانی هم نشان داد که گروهی از پاشلک‌های معمولی مهاجر به گیلان که در این استان به آنها «نیشک»، «نوشت» و «اشکل چیکه» هم می‌گویند در کشور بلاروس جوجه‌آوری می‌کنند.

امیر عبدوس با ذکر این مثال و اهمیت به ثمر نشستن تحقیقات کارشناسان با تحویل حلقه پرندگان به اداره محیط ‌زیست، از همه شهروندان تقاضا کرد تا گونه‌های وحشی زخمی یا سالم را جهت تیمار و رهاسازی، و پرندگان حلقه‌دار را برای شناسایی به اداره های حفاظت محیط ‌زیست شهرستان‌ها یا اداره‌کل محیط ‌زیست گیلان تحویل دهند و نام خود را به عنوان یکی از همیاران و ناجیان نسل این پرندگان در اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ثبت کنند.

انتهاي پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads