کد خبر: 32735 - تاریخ: پنج‌شنبه، 22 آگوست 2013 - 10:08

نتیجه شیرین حوادث تلخ این روزهای مصر

سجاد ستوده

این روزها، تحلیل های فراوانی پیرامون چرایی اتفاقات اخیر مصر به ویژه عملکرد سراسر انتقاد «اخوان المسلمین» و آینده آن ارائه می شود؛ آیا فضای مصر به دوران مبارک باز می گردد؟ چه بر سر اخوان المسلمین خواهد آمد؟ چه آینده ای در انتظار حکومت های اخوانی کشورهای منطقه است و مباحث مختلف دیگری که در جای خود، قابل دقت و بررسی است.

به گزارش خوبان، حوادث دو ماه اخیر مصر، به ویژه اتفاقات دردناک روزهای اخیر، در کنار رنجی که بر دل می نشاند، نکات فراوانی برای دقت و تامل دارد.

این روزها، تحلیل های فراوانی پیرامون چرایی اتفاقات اخیر مصر به ویژه عملکرد سراسر انتقاد «اخوان المسلمین» و آینده آن ارائه می شود؛ آیا فضای مصر به دوران مبارک باز می گردد؟ چه بر سر اخوان المسلمین خواهد آمد؟ چه آینده ای در انتظار حکومت های اخوانی کشورهای منطقه است و مباحث مختلف دیگری که در جای خود، قابل دقت و بررسی است.

اما آنچه که در این گیر و دارها برای من مهم جلوه کرده، ارتباط سقوط اخوان المسلمین در مصر و به زودی در دیگر کشورهای منطقه، حوادث روی داده در قطر و جابجایی قدرت از پدر به پسر و رابطه تنگاتنگ آن با آینده «حرکت المقاومه الاسلامیه» یا همان «حماس» است.

مُرسی این کاره نبود. این موضوعی است که در همان یکی، دو ماه اول نشستنش بر مسند ریاست جمهوری برای خیلی ها عیان شد.

حرکتِ اخوان المسلمین به سوی «سلفی گری افراطی» و عدول از مواضع و آرمان هایی که سالیان سال این گروه اسلامی به آنها شناخته می شد در کنار تسویه کامل نیروهای نزدیک به ایرانِ این تشکیلات ـ از جمله «محمدمهدی عاکف» مرشد عام سابق اخوان المسلمین که ارتباط و قرابت زیادی با ایران داشت ـ در کنار نزدیکی فراوان این تشکیلات به غرب، همه و همه، دست به دست هم دادند تا «اخوان المسلمین» که با در دست گرفتن قدرت، بارقه هایی را در دلهای معتقدان به آرمان فلسطین زنده کرده بود، در سراشیبی سقوط قرار گیرد و شد آنچه که همه می دانیم.

حماس پس از پیروزی مُرسی در مصر و آغاز جنگ در سوریه، در یک چرخش عجیب، ضمن نزدیک شدن به دولت اخوانی مصر و به تبع آن حکومت قطر! به ایجاد فاصله معناداری با ایران دست زد. موضع گیری های وقت و بی وقت برخی از سران حماس بر ضد ایران، به سردمداری «خالد مشعل» نیز موید این نکته است.

آش این موضع گیری ها آن قدر شور شد که حتی شاهد اعتراضات شدیدی از داخل غزه بر این شیوه بودیم. «محمود الزّهار» از موسسین حماس و از اعضای پرنفوذ آن و «مروان عیسی» فرمانده گردان های عزّالدین قسام ـ شاخه نظامی حماس ـ از جمله رهبران حماس بودند که ضمن اعتراض به عملکرد برخی از همراهانشان نسبت به سیاست دوری از ایران و نزدیکی به مصر و قطر هشدار دادند. حتی برخی از این اعتراضات جنبه عملی به خود گرفت و «مروان عیسی» چندی پیش به ایران آمد و با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران دیدار کرد.

آنچه که این روزها در مصر رخ داد، بیشتر از همه به ضرر حماس تمام شد. حماسی که بخش خارج از فلسطینش، به رهبری خالد مشعل، با نزدیک شدن به مصر و ایجاد فاصله با ایران، ضمن از دست دادن حمایت های همه جانبه ایران اعم از مالی، سیاسی و … ـ پس از موضع گیری های مشعل بر علیه ایران و همکاری های شاخه خارج از فلسطین این تشکل با شورشیان سوری و رساندن سلاح و تجهیزات به آنها، کمک های مالی ایران به این بخش از حماس به طور کامل قطع شد ـ شریک تازه یافته را نیز در چنگال نظامیان «حسنی مبارک» می بیند. بی شک ضرب المثل معروف «از اینجا مانده و از آنجا رانده» حال و روز برخی از سران حماس ـ به ویژه جناب خالد مشعل ـ است.

حوادث اخیر مصر و نیز تحرکات و تدابیر جدید رهبران حماس به ویژه رهبران مستقر در داخل فلسطین این تشکیلات، همه و همه، حاکی از خبرهای خوبی برای جریان مقاومت است؛ انحراف ایجاد شده در حماس اصلاح و «حرکت المقاومه الاسلامیه» به مسیر اصلی اش باز خواهد گشت. این خبر خوبی است که از تلخی حوادث مصر می کاهد.

حرکت مقاومت اسلامی برای رهایی قدس شریف، در روزهای آینده پرطنین تر از قبل به راه خود ادامه خواهد داد.

نویسنده: سجاد ستوده

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads