کد خبر: 32713 - تاریخ: پنج‌شنبه، 22 آگوست 2013 - 00:40

آزمایشگاه سرّی Google X کجاست و چه می‌کند؟

“آزمایشگاه سری گوگل” از پروژه‌هایی است که شاید در میان کاربران گوگل کمترکسی از آن اطلاع داشته باشد. از آزمایشگاهی که پروژه‌های سرّی این کمپانی در آن اجرا می‌شود اطلاعات چندانی دردسترس نیست. راه‌اندازی این‌مجموعه با توجه به سوابق امنیتی و اطلاعاتی آن بي‌شک مورد حمایت سیاستگذاران آمریکاست.

به گزارش خوبان به نقل از مشرق، کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که نام گوگل (Google) را نشنیده باشد؛ این کمپانی عظیم آمریکایی از بزرگ ترین شرکت های اینترنتی است که در میان جهانیان با موتور جستجوی خود نامی آشنا را برای همگان رقم زده است.
شاید در ۴ سپتامبر سال ۱۹۹۸ و با آغازِ کار شرکت گوگل، برای کسی باور پذیر نبود که در کمتر از پانزده سال این شرکت به یک امپراطوری در فضای سایبر تبدیل شده و شعار خود که از آغاز «سازماندهی کردن اطلاعات دنیا و دسترس‌پذیر کردن آن‌ها برای عموم» بود، را جامع عمل بپوشاند و با در اختیار قراردادن انواع و اقسام خدمات به کاربران، هیمنه ای جهانی برای خود ایجاد کند.

در جهان سایبری شده امروز، دیگر نمی توان به شرکت هایی نظیر گوگل تنها به چشم یک موتور جستجو نگاه کرد، چرا که هر یک از این شرکت ها به تنهایی توانسته اند عامل تحولات زیادی در زندگی افراد باشند.

شرکت گوگل در طول سال‌های گذشته با سرعت زیادی در حال پیشرفت و گسترش روز افزون دامنه کاری خود است و با بسط دادن دایره‌ی فعالیتش، گام های مهمی در جهت اهداف خود برداشته است. اما گویا این کمپانی برای جاه طلبی های خود حد یقفی ندارد و با در دستور کار قرار دادن پروژه های جهانی همچنان با سرعت و قوت به مسیر خود ادامه می‌دهد.

اما نکته اساسی درباره گوگل این است که ارتباط تنگاتنگ سرویس های امنیتی و اطلاعاتی ایالت متحده آمریکا با این شرکت و استفاده از آن برای کنترل اعمال و رفتار شهروندان و استفاده ابزاری از این کمپانی برای تسلط اطلاعاتی بر جهان، گوگل را تبدیل به یک جاسوس‌خانه کارآمد کرده است.

استفن آرنولد(Stephen Arnold) که در گذشته در شرکت اطلاعاتی “بوز آلن همیلتون” (Booz Allen Hamilton) فعالیت داشته و همچنین در کارنامه خود سابقه اشتغال به عنوان يكي از مشاوران شركت گوگل را نیز دارد، در یک سخنراني در سال 2006 در حضور مقامات سياسي و اطلاعاتيِ واشنگتن، در گزارشی اعلام کرد که کمپانی گوگل به شکل کامل، در اختیار سرويس‌هاي اطلاعاتي ايالات متحده قرار دارد و کلیه كليك ها و جريان رفت و شد داده‌ها و یا هر چيز ديگري كه در آرشيو گوگل است، مورد تفتیش قرار می‌گیرد.

شرکت گوگل در ژوئن سال 2007 ميلادي، توسط آژانس حريم خصوصي بين‌الملل، به عنوان بدترين مجرم در نقض حريم خصوصي افراد در ميان شركت‌هاي اينترنتي معرفي شد.


در جهان سایبری شده امروز، دیگر نمی توان
به شرکت هایی نظیر گوگل تنها به چشم یک موتور جستجو نگاه کرد

این شرکت روابط اجتماعی افراد را از طریق شبکه اجتماعی خود، گوگل پلاس(+Google)، عادات تلفن‌هاي کاربران را از طريق گوگل ویس (Google voice)، سوابق پزشكي و نسخه‌هاي دارويي را از طریق گوگل هلث (Google health)، عكس‌هاي خانوادگی و شخصی را از طرق گوگل پیکسا ایمیج (Google Picassa image)، تحقیقات، نیازها، علاقمندی ها و … را از طریق موتور جستجو، رصد و ذخیره سازی و در کنار سایر امکاناتش، اطلاعات کاربران جمع آوری، بررسی و چک کرده و در اختیار نهاد های امنیتی قرار می‌دهد.

اما هم اکنون پس از گذشت چند سال از افشاگری ها و برقرای رابطه عمیق بین این کمپانی با دیگر سرویس های امنیتی و اطلاعاتی، استفاده از ظرفیت گوگل برای پیش برد اهداف ایالت متحده آمریکا بر کسی پوشیده نیست.

اخیراً نیز با افشاگری-های صورت گرفته توسط “ادوارد اسنودن(Edward Snowden)”، دستيار فني اسبق در سرويس اطلاعاتي سيا مشخص شده است كه برنامه‌اي محرمانه و جامع برای نظارت و مراقبت كامل بر ارتباطات جهان اينترنتي در حال اجرا بوده و از این طریق آژانس امنيت ملي‌ آمريكا(NSA) که وابسته به وزارت دفاع آمریکاست، بي‌واسطه به شركت‌هاي مشهور اينترنتي مانند فيسبوك، گوگل، توييتر، ياهو و دیگر شرکت های مطرح دسترسي مستقيم داشته و مكاتبات و مكالمات و کلیه اعمال کاربران در فضای سایبر را مورد کنکاش قرار می‌دهد.


ادوارد اسنودن

گذشته از شهرت گوگل در زمینه خدمات اینترنتی و کمک ابزاری به ایالت متحده در پیشبرد اهداف امنیتی و اطلاعاتی، ظرفیت گوگل بسیار بیشتر از مسائل مزبور است. داشتن چشم انداز و نگاه به افق دور دست توسط کمپانی گوگل، به تبع ایالت متحده آمریکا موجب شده است پروژه های عظیم توسط این کمپانی به اجرا در آید.

یکی از پروژه هایی که شاید در میان کاربران گوگل کمتر کسی از آن اطلاع داشته باشد، آزمایشگاه سری گوگل است. آزمایشگاهی که پروژه های سری این کمپانی در آن اجرا می‌شود و اطلاعات دقیق و چندانی از آن در دسترس نیست و اخبار موجود تنها بخشی از اطلاعات فیلتر شده و درز کرده توسط گوگل است که برای ارضای حس کنجکاویِ کنجکاوان، در اختیار افکار عمومی قرار گرفته است.

آزمایشگاه پنهانی گوگل، “گوگل ایکس(Google X)”نام دارد، که ایکس در آن به معنای ناشناخته به کار می‌رود. دانشمندان فعال در گوگل ایکس می‌توانند بر روی اختراعات و ایده های دور از ذهن و خارق العاده به فعالیت بپردازند.


یکی از پروژه هایی که شاید در میان کاربران گوگل
کمتر کسی از آن اطلاع داشته باشد، آزمایشگاه سری گوگل است.

در این باره رادنی بروکز، از پیشگامان روباتیک و از اساتید علوم رایانه و هوش مصنوعی ام.آی.تی(MIT) توصیف جالبی از کمپانی گوگل می‌کند: «آن‌ها همین الان هم خیلی جلو هستند. گوگل یک شرکت معمولی نیست!»

رادنی بروکز (Rodney Brooks):
گوگل یک شرکت معمولی نیست!

راه اندازی این مجموعه توسط کمپانی گوگل، با توجه به سوابق امنیتی و اطلاعاتی آن بدون شک مورد حمایت سیاست-گذاران آمریکایی است. به این جهت بررسی این مجموعه سرّی و اهداف آن برای آینده و تبعات فعالیت کمپانی گوگل در ابعاد جهانی نیاز به بررسی عمیق  تری دارد.

گوگل ایکس چیست و چه می‌کند؟

کمپانی گوگل، لابراتواری تحت عنوان گوگل ایکس و دور از دید عموم در سال 2010 میلادی راه اندازی کرد. این آزمایشگاه سرّی در پایگاه “گوگل پلکس(Googleplex)” واقع در مانتین ویوی(Mountain View) کالیفرنیا(California) و دیگری در نقطه‌ای نامعلوم در آمریکا واقع شده است؛ عده ای از کارشناسان نیز آزمایشگاه گوگل ایکس را در حد مراکز امنیتی نظیر سی.آی.ای مرموز می‌دانند.

پایگاه گوگل پلکس

ریشه ی تاسیس این آزمایشگاه به سال 2005 میلادی باز میگردد. در آن سال لورنس ادوارد لَری پیج (Lawrence Edward “Larry” Page)‏ یکی از موسسین شرکت گوگل و مسئول فروش محصولات این شرکت با پژوهشگر علوم کامپیوتری، سباستین ثرون (Sebastian Thrun) ملاقات کرد.

ثرون به همراه تعدادی از دانشجویان خود مشغول به کار روی پروژه خودرویی بدون سرنشین بودند تا آن خودرو بتواند مسافت 11 کیلومتری را در صحرای موجاوه طی کند. همین مسئله بود که مورد توجه پیج قرار گرفت و بعد از دو سال از آن جریان پیج، ثرون و دانشجویانش را برای پروژه Street View در زیرمجموعه سرویس نقشه گوگل، به همکاری گرفت.

سباستین ثرون                        لورنس ادوارد لَری پیج

در سال 2009 میلادی بود که ثرون در گوگل تحقیقاتش بر روی خودروی بدون سرنشین را آغاز کرد تا بتواند خودرویی با برد 1600 کیلومتر حرکت بدون خطا در جاده های مارپیچ بسازد که سرانجام وی به همراه گروه مهندسی خود بعد از 15 ماه موفق به ساخت این خودرو شد. بعد از این موفقیت بود که پیج به همراه ثرون و دیگر موسسین گوگل تصمیم به راه اندازی آزمایشگاهی کاملاً پیچیده و مجهز تحت عنوان گوگل ایکس گرفتند.

این آزمایشگاه هم اکنون تحت نظارت سِرگِئی میخایلوویچ برین، یکی از موسسین یهودی و روسی شرکت گوگل فعالیت می‌کند.

سِرگِئی میخایلوویچ برین (Sergey Brin)

هدف اصلی ایجاد این پایگاه، فعالیت بر روی ایده های دست نیافتی است. به واقع گوگل ایکس کارخانه سخت افزاری و نرم افزاری ساخت پروژه های به ظاهر غیر عملی و دور از دسترس است، کارخانه ای که هدف خود را به سمت اختراعات جدید و محیرالعقول تنظیم کرده است.

از آغاز به کار این آزمایشگاه، سرگی برین تمرکز گوگل ایکس را به ابعاد سخت افزاری متمرکز کرد. وی که عضو هیئت مدیره گوگل ایکس است تاریخ راه اندازی این پژوهشگاه سری را ژانویه 2010 میلادی اعلام ولی از بیان میزان بودجه رسمی آن خودداری کرده است.

هر چند طبق آمار اعلام شده توسط شرکت گوگل بودجه تحقیق و توسعه برای کل مجموعه گوگل در سال 2012 میلادی برابر با 6.8 میلیارد دلار بوده که نسبت به دو سال قبل نزدیک به 80 درصد رشد نشان می دهد، و به طور قطع رقم قابل توجهی از آن نصیب آزمایشگاه گوگل ایکس خواهد شد.

گوگل ایکس تا کنون به طور رسمی بر روی بیش از صد موضوع فعالیت داشته که بخش قابل توجهی از آنها رسانه ای نشده است.

استرو تلر، مدیر اجرایی آزمایشگاه سری گوگل می ‌گوید: «هر چیزی که برای بشریت مشکلی بزرگ است در گوگل ایکس می‌توان روی آن تحقیق کرد تا ببینیم برای حل کردنش راهی می‌توان پیدا کرد یا خیر؟»

استرو تلر (Astro Teller)

گوگل ایکس با راه‌اندازی این آزمایشگاه سعی برای رسیدن به فناوری‌های پیچیده و بعضاً تخیلی دارد که در گذشته تنها در فیلم‌های هالیوودی به تصویر کشیده شده‌اند، مانند ابزارآلات و فناوری‌های مورد استفاده در فیلم‌های “من، روبات” (I, Robot)، پیشتازان فضا (Star Trek)‏، نابودگر (The Terminator) و …

به‌واقع گوگل ایکس میل زیادی برای از بین بردن سدهای به‌ظاهر ناشکستنی داشته و بنا دارد تا آرزوهای خود را که در گذشته به تصویر کشیده، هم اکنون به اجرا در آورد.

گوگل ایکس به‌رغم داشتن نگاه بلندمدت، تقاضای سهامداران مبنی بر کسب سود بیشتر را نیز در نظر دارد. گذشته از جنبه¬های علمی و سیاسی این پروژه سود سرشاری از خروجی های این آزمایشگاه نصیب گوگل خواهد شد.

از پروژه های مطرح این آزمایشگاه که تا کنون معرفی شده است می‌توان اتوموبیل بدون سرنشین، عینک هوشمند، وسایل خانگی متصل به اینترنت، توربین های بادی و بالن اینترنتی را نام برد.

عینک گوگل

هر چند از پروژه های کلان و در دست اجرا گوگل ایکس اخبار موثقی در دست نیست اما شاید بتوان کوچکترین و پر سروصدا ترین وسیله ای که از این آزمایشگاه سری خروج کرده است را گوگل گلس(Google Glass) یا عینک گوگل دانست.


شاید بتوان کوچکترین و پر سروصدا ترین وسیله ای که از این آزمایشگاه سری خروج کرده است
را گوگل گلس(Google Glass) یا عینک گوگل دانست.

عینک گوگل را می‌توان یک کامپیوتر همیشه همراه معرفی کرد. این عینک بدون شیشه با استفاده از یک منشور، بر روی چشم راست تابش می کند و در واقع یکی از چشم‌های کاربر را کاملاً در اختیار خود می‌گیرد. طبق اعلام صورت گرفته تصویر نهایی معادل یک نمایشگر ۲۵ اینچی برای مخاطب است.


عینک گوگل را می‌توان یک کامپیوتر همیشه همراه معرفی کرد.

کاربر عینگ گوگل توانایی انداختن عکس و فیلم با کیفیت 720p، جستجو در اینترنت، دریافت و ارسال ایمیل، برگزاری جلسات گفتگوی اینترنتی، استفاده از نقشه های راهنما، دیدن برنامه های ملاقات و پیشبینی وضعیت آب و هوا را دارد. سیستم عامل این عینک همانند بسیاری از تلفن های همراه اندروید است که زمینه‌ای بسیار مناسب برای بسط دادن دیگر امکانات عینک گوگل را مهیا کرده است.
نحوه انتقال صدا در عینک گوگل نیز، از شاهکار های آزمایشگاه گوگل ایکس است.

المنت قرار داده شده در فریم عینک، آن را به لرزش می اندازد و سپس دستگاه با استفاده از تکنولوژی القای استخوانی، لرزش را از طریق فریم به استخوان جمجمه کاربر منتقل می‌کند. مبتکران این طرح علت لزوم کاربرد این تکنولوژی را اجازه شنیدن صدای محیط به کاربر بیان می کنند که از ایجاد خطر های گوناگون نظیر تصادف جلوگیری می کند.

جدای از آزمایشات سرّی در گوگل ایکس که از هیچ کدامشان اطلاعاتی در دست نیست، گوگل گلس را می‌توان یکی از پروژه های مهم و مطرح شده آزمایشگاه گوگل ایکس دانست که جزء پروژه های روبنایی این آزمایشگاه محسوب می‌شود و توسط یک پروفسور ایرانی به نام بابک پرویز، استاد رشته مهندسی الکترونیک در دانشگاه واشنگتن طراحی شده است.

وی که علاقه زیادی به کامپیوترهای پوشیدنی دارد، با اختراع یک لنز چشمی بیونیک (Bionic Contacts) موفق شد لقب خالق گوگل گلس را از آن خود کند و به دلیل همین اختراع بود که به پروژه گوگل‌گلس پیوست.

بابک پرویز
استاد رشته مهندسی الکترونیک در دانشگاه واشنگتن

این عینک قرار است تا پایان سال 2014 میلادی عملیاتی شود، هر چند طبق بعضی اظهارت، این عینک تا اواخر سال 2013 روانه بازار خواهد شد. اما همانگونه که قابل پیش بینی بود این وسیله جدید نیز به مانند دیگر گجت ها سر و صدای زیادی تحت عنوان نقض حریم خصوصوی و جاسوسی از کابران را ایجاد کرد.

به طور قطع گوگل که سال های متمادی به جاسوسی از کابران خود پرداخته است و طبق اسناد منتشر شده رابطه عمیقی با نهاد های امنیتی و اطلاعاتی دارد، می تواند از این عینک نیز، در همان راستا استفاده کند.

 گجت های جاسوس (Spy Gadgets)

چند ماه قبل پایگاه اینترنتی شبکه دولتی ترکیه، تی آر تی، طی خبری اعلام کرد در این کشور کمپین مبارزه با فروش عینک هوشمند به را افتاده است تا با طرح فروش آن در این کشور مقابله کند.

مخالفین عینگ گوگل معتقد اند که این عینک مخل آزادی های افراد است و در صورت فراگیر شدن آن هیچ گونه حاشیه امنی برای زندگی خصوصی افراد وجود نخواهد داشت. چرا که هر فرد صاحب این عینک می‌تواند بدون کسب اجازه در هر لحظه و هر مکان به ضبط تصاویر بپردازد و به حریم خصصوی افراد تجاوزکند و یا حتی با آن به جاسوسی بپردازد.

اخیراً نیز سی.ان.ان گزارشی پخش کرد که وجود نگرانی های فراوان در مورد نقض حریم شخصی کاربران و تبدیل شدن این عینک به ابزاری برای سوءاستفاده اخلاقی در میان مردم آمریکا را نشان می‌دهد.

و حتی در همین ارتباط نیویورک شاهد اعتراض و تظاهرات های چند صد نفری به نقض حریم شخصی توسط گوگل و ان.اس.ای بوده است.
یقیناً عینک گوگل در آینده تحولات عظیمی در سیستم ارتباطی و کامپیوتری به وجود خواهد آورد و هیچ یک از این اعتراضات توانایی مقابله با آن را نخواهد داشت.

عینک گوگل به عنوان یکی از محصولات آزمایشگاه گوگل ایکس به تنهایی موجی از تغییرات به وجود آورده است.

اینترنت بالونی
از دیگر محصولات این آزمایشگاه که اخیراً در رسانه های جهان مورد توجه قرار گرفت و تحولات شگرفتی در فضای ارتباطی ایجاد خواهد کرد، اینترنت بالونی است.


از دیگر محصولات این آزمایشگاه که تحولات شگرفتی در فضای ارتباطی ایجاد خواهد کرد
اینترنت بالونی است.

گوگل توسط این پروژه می‌تواند نقاطی از کره زمین را که تحت پوشش اینترنت قرار ندارند، به شبکه جهانی اینترت متصل کند.
گوگل این پروژه را پروژه لون(Loon) نام‌گذاری کرد و مرحله‌ی آزمایشی این طرح را روز شنبه ۱۵ ژوئن 2013 با موفقیت به اجرا درآورد و توانست۳۰ بالون مجهز به آنتن اینترنتی را که با زمین در تماس بودند، در زلاندنو به هوا بفرستد.

این بالن ها هم اکنون به کمک 50 آزمایش کننده بر روی زمین برای آزمایش و پیاده سازی این پروژه در زلاندنو وجود دارند؛ که هر یک از این 50 آزمایش‌کننده یک آنتن ویژه برای دریافت سیگنال از این بالون‌هاست. طبق اعلام صورت گرفته، هر بالون می‌تواند منطقه‌ای به وسعت 20 کیلومتر مربع را تحت پوشش قرار دهد.

طبق گفته مسئولان پروژه، سرعت و کیفیت اینترنت بالونی همانند شبکه‌های نسل سوم مخابراتی 3G است. این بالن ها نیاز به مصرف انژی زیادی نداشته و به شکل طراحی شده اند که بر روی جریانات هوایی در لایه استراتوسفر قرار گرفته و تنها با یک اپراتور از راه دور باید به بالا یا پایین هدایت شوند تا از مسیر اصلی خود خارج نشوند. این بالون ها بیست کیلومتر بالاتر از خطوط هوایی قرار گرفته و توانایی پوشش بسیاری از مناطق دور افتاده را دارند. با چشم اندازی که از سوی کمپانی گوگل اعلام شده، به زودی این بالون‌ها تمامی مناطق کره زمین را تحت پوشش خود در می‌آورند.

به گفته‌ی کارشناسان، پروژه‌یLoon بر اساس شبکه‌ی ماهواره‌ای ایریدیوم(Iridium satellite) طراحی شده،  و از ۶۶ ماهواره‌ی فعال تشکیل می‌شود که همگی در ۶ مدار و در ارتفاع ۷۸۰ کیلومتری قرار دارند و هر ۱۰۰ دقیقه یک بار دور زمین می‌چرخند.

باید گفت در حال حاضر برحسب آمارهای رسمی بیش از دو سوم جهانیان به اینترنت دسترسی ندارند و پروژه بالونی گوگل ایکس دقیقاً همین بخش از ساکنان زمان را مد نظر دارد. این پروژه می‌تواند جدا از پایین آوردن هزینه اینترنت به خوبی پوششی سراسری در جهان را رقم بزند.

همانگونه که مطرح است، شبکه اینترنتی به عنوان رشته های عصبی جهان که تمامی کشور ها را به یکدیگر وصل کرده، می‌تواند ارتباطی همگانی برای جهانیان را ایجاد کند. اما با نگاهی دیگر نیز می‌توان بسط پیدا کردن اینترنت جهانی و ارزان را گسترش یافتن هژمونی آمریکا بر دیگر کشور های جهان دانست.

از آنجایی که اساساً اینترنت به عنوان زیر مجموعه ای از ایالت متحده آمریکا است و کلید روشن و خاموش کردن آن در دستان رئیس جمهور این کشور است، این پروژه ابزاری برای بسط دادن هیمنه آمریکاست.

مسئله ای که تبعات شدید امنیتی، اجتماعی و فرهنگی برای بسیاری از جوامع را ایجاد خواهد کرد و مقابله با آن دیگر کار آسانی نخواهد بود و نکته قابل توجه آنکه این پروژه ها تنها بخش کوچکی از پروژه های آزمایشگاه سری گوگل ایکس است و به طور قطع اهداف بسیار پیچیده تری در ذهن متفکران گوگلی و سیاست مداران آمریکا وجود دارد.

از سوی دیگر گسترش کاربران اینترنت برای گوگل سود سرشاری خواهد داشت. کمپانی گوگل ۸۷ درصد از درآمد سالانه خود را از طریق تبلیغات آنلاین به دست می‌آورد و افزایش تعداد کاربران اینترنت در جهان، موجب افزایش درآمد این کمپانی خواهد شد چرا که گوگل ظرفیت بیشتری برای تبلیغات آنلاین پیدا خواهد کرد.
همچنین پروژه دیگری به نام آسانسور فضایی مطرح است که اطلاعات چندانی از آن در دسترس نیست و بارها از سوی گوگل مورد تکذیب قرارگرفته است، هرچند با توجه به شواهد موجود، وجود این پروژه با توجه به ذات شکل گیری گوگل ایکس چندان دور از ذهن نیست.

هدف گوگل ایکس چیست؟
ریچارد دووال یکی از فعالان این کارخانه سری، معتقد است: «گوگل ایکس به طور کاملاً آگاهانه به مقولاتی می پردازد که گوگل در ذهن عقلایی اش برای آنها جایگاهی قایل نیست. گوگل ایکس، سکوی پرتاب موشک را خیلی دورتر از کارخانه تولید خرده ریزها ساخته، بنابراین وقتی موشک پرتاب شد، این امیدواری هست که در کسب و کار اصلی شرکت خللی وارد نشود.»

از دیدگاه بعضی کارشناسان گوگل ایکس وارث و رهرو آزمایشگاه های سرّی قدیمی است که در گذشته از آن ها استفاده-های فراوانی برای پیش برد اهداف کشورها شده بود، مکان هایی مانند پروژه منهتن(Manhattan) که اولین بمب اتم در آنجا ساخت شد. یا بلچلی پارک که در آن کدشکنان بریتانیایی موفق شدند کدهای آلمان ها را رمزگشایی کنند و نیز در این باره می‌توان زیراکس پارک یا آزمایشگاه های بل متعلق به AT&T را معرفی کرد که همگی در راستای اهداف بزرگتری طراحی شده بودند که کشف ترانزیستورها و کامپیوتر¬های شخصی از همین آزمایشگاه ها بروز کرد.

 

هم اکنون گوگل ایکس به عنوان نسل جدید از این آزمایشگاه های سرّی
در مسیر پیش برد اهداف کلان ملی در خدمت ایالت متحده آمریکا است.

هم اکنون گوگل ایکس به عنوان نسل جدید از این آزمایشگاه های سرّی در مسیر پیش برد اهداف کلان ملی در خدمت ایالت متحده آمریکا است. بدون شک آمریکا با بررسی تحولات جهانی و داشتن هدف عالی برای رسیدن به اهداف بلند مدت خود و بسط دادن هژمونی جهانی اش نیاز به رشد روز افزون علمی دارد.

استرو تلر مدیر پروژه های بلندپروازانه گوگل ایکس در مکالمه ای با پیج از وی درباره اهداف این مجموعه پرسید: «آیا ما هدف هایی مثل پروژه سفر به ماه داریم؟» پیج جواب داد: «بله، خودش است.».

به وضوح مشخص است که چنین مجموعه ای، با اهداف بسیار عمیق علمی و اختصاص دادن بودجه های کلان کمک شایانی به سیاست های ایالت متحده آمریکا خواهد کرد.

استرو تلر معتقد است گوگل ایکس هم اکنون دوران نوجوانی خود را طی می‌کند، و طبق گفته وی تصمیم دارد در هر سال حداکثر 2 یا 3 پروژه بلندپروازانه را شروع کند. او در این باره می‌گوید: «اگر مشکل بزرگی در دنیا وجود دارد ما می توانیم خودمان را قانع کنیم که برای رفع آن در دوره ای طولانی و بی حساب، تلاش داشته باشیم، پس دیگر نیازی به نقشه تجاری نداریم.» و در انتهای سخنانش می گوید: «ما باید بر روی این تمرکز کنیم که دنیا را به جایی بهتر برای زندگی بدل کنیم، و وقتی چنین کردیم، پول خودش می آید و ما را پیدا می کند.»

صحبت های تلر نشان دهنده وجود انگیزه بالا در میان مدیران گوگل ایکس است که برای رسیدن به اهداف بلند مدت خود مصمم هستند. گذشته از نکات ذکر شده همانگونه که بیان شد، می‌توان آزمایشگاه گوگل ایکس را یکی از سری ترین و مروز ترین لابراتور های جهان دانست که در آینده نزدیک تحولات عظیمی را رقم خواهد زد.

بررسی صورت گرفته از این آزمایشگاه و رو نمایی از تعدادی از محصولات آن که تنها بخش کوچک و روبنایی آزمایشگاه گوگل ایکس است و هنوز عمق این پژوهشگاه سری عیان نشده است، موجی از مخاطرات و دل نگرانی ها را برای هر انسان آزاده ای به وجود می‌آورد.
در نگاه خرد و سطحی پیشرفت در تکنولوژی و فضایی تر شدن زندگی انسان امری پسندیده و درخور تقدیر است، اما واقعیت آن است که هر یک از این ابزار آلات می‌تواند مضرات جبران ناپذیری را بر پیکره جوامع و افراد وارد کند.

هیچ گاه نباید فراموش کرد که غنی سازی اورانیوم و کشف انرژی هسته ای در ابتدا موجی از شادی را در میان اهالی علم به وجود آورد، اما به مرور زمان و استفاده جنگ افزاری از این انرژی موجب شد که هم اکنون بشر در زیر سایه ترس از حمله هسته ای زندگی کند.
به طور قطع گوگل ایکس به مانند دیگر پدیده های علمی، در تمامی ابعاد زنگی انسان ها اثرگذار خواهد بود و در پس هر یک از این آزمایش ها و اختراعات علمی که بسیاری از آن ها در آینده عیان خواهد شد تهدید ها و آسیب های فراوانی وجود خواهد داشت. این اختراعات علمی هر کدام به مانند یک چاقو عمل می‌کند، به هنگامی که در دستان یک قاتل قرار گیرد باید از آن ترسید و در آن هنگام که در دستان یک جراح متخصص باشد با همان چاقو می‌توان جان یک انسان را نجات داد.

استفاده از اختراعات علمی به مثابه چاقو است؛ انسان و یا تمدنی می‌تواند از آن تکنولوژی استفاده صحیح کند که خود را تزکیه نفس داده باشد، و از آن در جهت خیر بشریت استفاده کند اما متاسفانه تجربه تاریخی نشان داده است، پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی در جهان امروز قریب به اکثر در دستان دیوانه مستی قرار داشته که بشر هیچ گاه از دست او در امان نبوده است.

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads