کد خبر: 32576 - تاریخ: دوشنبه، 19 آگوست 2013 - 11:22

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان:

سوزاندن کاه و کلش برنج تخلف است

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: سوزاندن کاه و کلش «ضایعات» پس از برداشت برنج تخلف است و برخورد قضایی صورت می‌گیرد.

به گزارش خوبان، امیر عبدوس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به سوزاندن کاه و کلش پس از برداشت برنج که بیشتر شب‌های استان را آلوده می‌کند، اظهار کرد: سوزاندن کاه و کلشسوزاندن ضایعات برنج تخلف است و با کشاورز متخلف برخورد قضایی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تمام ظرفیت‌های موجود برای مقابله با پدیده سوزاندن کاه و کلش در گیلان به‌کار گرفته شده است، تصریح کرد: در این راستا کارگاه‌های آموزشی برای دهیاران و کشاورزان برگزار شده است.

عبدوس درباره استفاده درست از ضایعات برنج گفت: ضایعات برنج می‌تواند به ورمی کمپوست تبدیل شود و برگزاری کارگاه‌ آموزشی نیز در همین راستا بوده است.

وی، با اشاره به اینکه ضایعات برنج می‌تواند به فرآورده‌های چوبی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: ضایعات برنج در تهیه خمیر کاغذ نقش مهمی دارد.

مدیرکل محیط زیست گیلان، امسال سوزاندن کاه و کلش پس از برداشت برنج را با کاهش عنوان کرد و افزود: هر سال وضعیت آلودگی هوا از طریق ایستگاه سنجش آلودگی هوای رشت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و طبق این ایستگاه میزان آلودگی ناشی از سوزاندن ضایعات برنج کاهش یافته است.

وی، اقدام‌های پیشگیرانه مانند آموزش توجیهی دهیاران را از جمله دلایل کاهش سوزاندن ضایعات برنج عنوان کرد.

عبدوس، سازمان جهاد کشاورزی را متولی پسماند کشاورزی ذکر کرد و یادآور شد: دهیاران نیز در محدوده روستاهای خود وظایفی به‌عهده دارند.

وی برخورد قضایی با متخلفان را آخرین راه برشمرد و متذکر شد: سال گذشته حدود 15 مورد برخورد قضایی صورت گرفت.

این مسئول، سوزاندن کاه و کلش برنج را موجب آلودگی محیط زیست و سلامت کره زمین خواند و خاطرنشان کرد: بیماری‌های تنفسی و مشکلات ریوی از جمله اثرات سوزاندن ضایعات برنج در انسان است.

وی از کشاورزان خواست از سوزاندن کاه و کلش برنج خودداری کرده و برای استفاده بهتر از این ضایعات به دهیاران مراجعه کنند.

عبدوس یکی از موارد قابل استفاده کاه و کلش را تأمین خوراک دامی دانست و تصریح کرد: کاه و کلش پس از برداشت برنج می‌تواند منبع درآمد خوبی برای کشاورزان باشد.

وی همچنین از شهروندان گیلانی خواست با مشاهده هر گونه سوزاندن ضایعات برنج موارد را به اداره محیط زیست شهرستان خود اطلاع دهند.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads