کد خبر: 32559 - تاریخ: یکشنبه، 18 آگوست 2013 - 20:10

چرا ابوالفضل (ع) را پناهگاه و باب الحوائج نامیده ‏اند؟

روشن است که شیعه در اثبات ادعاها «ابناء الدلیل» است. یعنی هر چند در فروع فقهی مؤمنین و پیروان را به اجتهاد و در موارد دیگر به تقلید از کارشناسان دین ارجاع می‏دهد اما راه تفکر همواره سرآمد طرق دیگر است.

به گزارش خوبانشبیر علیه السلام در بروزرسانی خود نوشت:حضرت ابوالفضل

روشن است که شیعه در اثبات ادعاها «ابناء الدلیل» است. یعنی هر چند در فروع فقهی مؤمنین و پیروان را به اجتهاد و در موارد دیگر به تقلید از کارشناسان دین ارجاع می‏دهد اما راه تفکر همواره سرآمد طرق دیگر است. آری در مواردی که برای دست یافتن به دلیل راهی نیست و عامه شیعیان نمی ‏توانند حرفه‏ای کارشناس و متخصص شوند به اهل خبره ارجاع داده می‏شوند و این امر در همه امور و عرف سایر ادیان و حتی غیر متدینین ساری و جاری است. چنانکه همه عوام کارشناس علوم طبیعی و طبی و مکانیک و… نیستند و به اهل هر علم رجوع می‏ نمایند.اما در نحن فیه بدون دلیل قمر بنی ‏هاشم را ملجأ و پناهگاه و باب الحوائج ندانسته‏ اند. بلکه به دلایل متعدد عقلی و نقلی این موضوع توجیه و پذیرفته شده است. در مبحث وجه تسمیه عبس به القاب و کینه ‏ها و اسامی حضرت و علل این عناوین و اطلاق آنها اشاره گردیده است. در جای خود توضیح داده شده است که بنی‏ هاشم همواره مورد توجه و رجوع گرفتاران و بی‏ پناهان بوده‏ اند. سقایت و آب‏ رسانی و اطعام به زائرین و مجاورین کعبه تنها گوشه‏ ای از فضایل ایشان است. قصی جد ششم ابوالفضل (ع) به سید و آقای حرم مشهور بود. [۱] .

از ابتکارهای قصی این بود که دستور داد در عهدی که همگان بت پرستیدند از زائرین حرم و بیت الله پذیرائی شود. و به پیشنهاد وی اموالی جمع شد و مقدم حجاج را با قربانی‏ های متعدد بر سر راهشان هنگام ورود به کعبه گرامی بدارند. آتش روشن کنند تا کسانی که نزدیکی حرم سرگردان می ‏شوند با مشاهده دود و آتش راه را پیدا کنند. از دور زمانها شام قصی به حجاج معروف بود و هنوز که پادشاه عربستان در صحرای منا به زوار شام می‏دهد از آثار یادگاری قصی است [۲] .

عبد مناف فرزند قصی جد پنجم پدری عباس (ع) هم از نظر بزرگی و شرافت ممتاز بود. و چون بسیار خوش سیما بود وی را «ماه بطحاء» لقب دادند [۳] .

وی بسیار سخی بود و حتی در زمان پدرش کسی را از جود و کرم خویش ناامید نمی‏ساخت و به او لقب «فیاض» دادند [۴] .

منزلت والایش موجب شد مناف نام بگیرد. هاشم جد چهارم ابوالفضل (ع) فرزند عبدمناف هم فردی فاضل بود. در یکی از سالها که قحطی آمده و قریش را آزار می‏داد هاشم به شام رفت و گندم و کعک (شرمال) خرید و قربانی کرد و سفره انداخت و بی ‏پناهان را پناه می‏داد. در مکه منی و مشعر پذیرایی حجاج را عهده ‏دار شد. وی پایه ‏گذار امنیت تجاری به یمن و قریش است که با مذاکرات با پادشاهان روم و غسان امنیت فراهم کرد [۵] .

عبدالمطلب هم معروف است. او دستوراتی داد که بعدها اسلام آمد همانها را تأیید کرد. او چنان بخشنده بود که حتی برای پرندگان وحشی نیز غذا تهیه و به بیابان می ‏انداخت. او کتب آسمانی را مطالعه می‏ کرد و جزو اوصیا بود [۶] .

ابوطالب جد اول ابوالفضل (ع) هم که در مکه سیادت و سروری داشت و پناه مردمان بود. او سرپرست و پناه رسول الله (ص) بود. امام علی(ع) هم که پناه همه عوام و اوصیا و اولیا بود. بنابراین اگر در این نوشتار طرق توسل به ذیل عنایات و کرامات باب الحوائج الی الله ماه بنی‏ هاشم سخن می‏گوئیم بدین لحاظ است که:

۱- پناه دادن به بیچارگان سیره جاریه اجداد مطهرشان نیز بوده است.

۲- در طول ۳۴ سال حیات فردی و اجتماعی حضرت همواره در رفع گرفتاری محتاجان کوشا بودند.

۳- بنابر اینکه: ان الله لا یضیع اجر المحسنین و… تمام وجود حضرتش احسان و نیکی و جود بود. بخصوص جوانی از پدر و مادری مثل علی (ع) و ام‏ البنین (س) و دارای مقام والای تالی تلو عصمت که خود نیز مراتبی بس والا را از عصمت و حجب و سخا و خلق و کرامت و شجاعت و غیرت و تجسم حیا و رادمردی و تبلور ایثار و فتوت داشتند.

۴- حیات مبارکش سرشار از رفع حوائج مردم بود.

۵- در کربلا این صفات به اوج رسید و در عین اینکه امکان عدم حضور مستقیم در جنگ و توجیه آن هم برای ایشان فراهم بود اما چند مرتبه قبح الله امانک را بر سینه شمر کوبید.

۶- باب الحوائج بودن ابوالفضل(ع) به امضا و تأیید مقام معصومین و صدیقین بارها رسیده و امضا شده است.

۷- سیره عقلا و عرف عالمیان این موضوع را معارض با ادله مؤیده ندانسته بلکه به تواتر و بالاتر از تواتر و بالاتر از قطع و یقین با همه مراتب و کرات از ناحیه خواص و عوام از هر ملل و نحل در طول قرون و اعصار حتی غیر مسلمین و غیر شیعیان بیان گردیده که جای هیچ تردیدی حتی در مرحله تصور نمانده است.

۸- عقل بدیهی و خالی از شوائب هم همراه این استدلال است. البته اشراقیون و عرفا زودتر از همه تصدیق نموده‏ اند. بحدی که می ‏توانم در این مورد ادعای آمادگی برای مباهله داشته باشم.

۹- بنا به عقیده امامیه و حتی بسیاری اهل تسنن امامان شیعه بدون تردید پاکترین مردمان بوده ‏اند در فضل و حسن و همه آنان به دست آویزهای شرف و مجد چنگ زده و شکوه بندگی را عاید و به خود اختصاص داده ‏اند. عباس شجره طیبه ‏ای از همان بوته و اصالت است که قلم در شناخت آنان بازمی ‏ایستد و در حیرت مات می‏ گردد. شق القمر و بارورکردن درختان خشک و رد شمس رسیدن از مدینه به طوس با طرفةالعین همانگونه عجیب نیست که زندانی را عباس از بند برهاند.

تنها نکته ‏ای که لازم الذکر است اینکه ممکن است فردی بگوید اذکار آتی تنها طریقیت دارند نه صرفا موضوعیت. و راه‏های توسل و توصل منحصر در این راه‏ها نیست. می‏توان با مطالعه آثار اهل دل اذکار دیگری برای حاجت گرفتن از حضرتش یافت. لذا این واژه ‏ها از آثار دیگران استفاده شده است مثلا یکی از طرق توسلیه این است:

ابتدا ۱۳۳ مرتبه صلوات بفرستید « اللهم صل علی محمد و آل محمد» نیز ۱۳۳ مرتبه بگویید: «یا عباس، یا عباس» و عبد از آن مجددا ۱۳۳ مرتبه بگویید: «اللهم صل علی محمد و آل محمد». و این عمل را هر روز انجام دهید تا انشاءالله حاجتتان برآورده شود.

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

انتشار یافته:۲

  1. یاحسین(ع)
     | 2013/11/27 - 20:41
    پاسخ

    ارباب من ، دوستتدارم شفیع ما دراین دنیا ودر آخرت باش . آقا ی من ، برام دعاکن یاابالفضل (ع)

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads