کد خبر: 32551 - تاریخ: یکشنبه، 18 آگوست 2013 - 19:59

جشن عروسی در باغ گیاه شناسی ملی؟!

برگزاری جشن های عروسی در باغ گیاه شناسی ملی ایران، این روزها نفس بزرگ ترین مجموعه تحقیقات گیاهی خاورمیانه را به شماره اندخته است.

به گزارش خوبان به نقل از شبستان: پس از جنجال های فراوان بر سر تخریب باغ گیاه شناسی نوشهر،باغ گیاه شناسی ملی اینبار خبر رسیده که مدیران باغ گیاه شناسی ملی ایران به تازگی قراردادی با یک شرکت خصوصی منعقد کرده اند که بر اساس آن، این مجموعه عظیم تحقیقاتی به محلی برای برگزاری جشن های عروسی و تفریحی تبدیل شده است.
عیسی مومن رومیانی، مدیر پروژه باغ های اقماری باغ گیاهشناسی ملی با تایید خبر اجاره این مجموعه توسط یک شرکت خصوصی که تورهای گردشگری برپا می کند، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: همان طرحی که ما باید در راستای توسعه گردشگری انجام می دادیم حالا با انعقاد این قرارداد به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی در حالی هر گونه تخریب و آسیب رسانی به گیاهان منحصر به فرد مجموعه باغ گیاه شناسی ملی را تکذیب کرد که کارشناسان تنش های نوری و صوتی را از عوامل زیانبار و مهلک برای گیاهان می دانند.
رومیانی در ادامه با بیان اینکه در ضوابط و قواعد لازم برای جلوگیری از تخریب این مجموعه در این قراردهاد در نظر گرفته شده، تصریح کرد: بنده 22 سال تجربه مدیریت این باغ را دارم و مسلم است که در واگذاری باغ به بخش خصوصی همه جوانب در نظر گرفته ایم. تورهای گردشگری در قالب 20 نفر هستند و عروسی ها را نیز با قواعد مشخص برگزار می کنیم به گونه ای که صدمه ای به گیاهان وارد نشود.
گفته های مدیر این باغ در حالی است که این مجموعه با اهداف تحقیقاتی و گردشگری علمی زیر نظر موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، در نزدیکی تهران، در منطقه چیتگر راه اندازی شده است.
در این باغ، مجموعه‌ای از گیاهان بومی و غیر بومی در فضای باز و یا در گلخانه‌ها نگه داری می شوند و نقش مهمی در زمینه‌های مختلف پژوهشی از جمله علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم به اهمیت گیاهان و لزوم حفاظت از آنها برعهده دارند.
به علاوه باغ گیاه‌شناسی به‌عنوان ذخیره ژنتیکی گیاهانِ در معرض خطر انقراض مورداستفاده قرار می‌گیرد. در باغ‌های گیاه‌شناسی امکانات لازم برای مطالعه و پژوهش درباره تنوع زیستی و حفاظت از آنها فراهم می‌شود. همچنین با بهره‌گیری از روش‌های مختلف علمی، امکان شناخت گونه‌های گیاهی فراهم شده و محدوده پراکنش آنها تعیین می‌شود. تحقیق در زمینه روش‌های تکثیر و پرورش گونه‌های با ارزش از نظر حفاظتی و اقتصادی از موضوعات دیگری است که در باغهای گیاه‌شناسی به آن پرداخته می‌شود.
گفتنی است، عملیات اجرایی باغ گیاه‌شناسی ملی ایران در سال 1347 با واگذاری قطعه زمینی از مراتع ملی شده در اراضی چیتگر واقع در کنار اتوبان تهران-کرج آغاز گردیده و مراحل نهایی خود را طی می‌کند. مساحت باغ حدود 145 هکتار می‌باشد. ارتفاع آن از سطح دریا 1320 متر بوده و دارای آب و هوای نیمه‌خشک و میزان بارندگی متوسط سالیانه حدود 240 میلیمتر است. حداکثر دمای هوا در ماه‌های تیر و مرداد به 43-42 درجه سانتیگراد و حداقل دمای هوا در زمستان به پائین‌تر از 10- درجه سانتیگراد می‌رسد.
طرح جامع باغ گیاه‌شناسی ملی ایران به نحوی پیش‌بینی شده‌است که نشان‌دهنده الگویی از باغ ایرانی باشد. به این منظور یک میدان در مرکز باغ پیش بینی شده که چهار بلوار در چهار جهت به آن می‌پیوندد.

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads