کد خبر: 32421 - تاریخ: یکشنبه، 18 آگوست 2013 - 10:36

فرهنگ حلقه گمشده در سواحل گیلان

فعالیت‌های فرهنگی مناسب با فرهنگ سواحل گیلان نیست و این سواحل به حیاط خلوت هنجارشکنان تبدیل شده است.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، مسایل فرهنگی در مناطق گردشگری به ویژه سواحل دریای خزر در حوزه گیلان بسیار حساس است و هر ساله در فصل تابستان و گرما گردشگران و مسافران ز یادی با سفر کردن به این سواحل سفر از موهبت آن استفاده می‌کنند.

منطقه شنا ممنوع گیلان از 300 نقطه به 158 نقطه کاهش پیدا کرده که توسط دهیاران و شهرداری‌ها اداره می‌شود، اما نقش دستگاه‌های فرهنگی استان از جمله اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سواحل گیلان بسیار ضعیف است.

*فرهنگ حلقه گمشده سواحل گیلان

فرهنگ حلقه گمشده در سواحل گیلان است که در نقاطی از دریا ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی از طرف کسانی که سواحل دریا را حریم امن خود می‌دانند دیده می‌شود.

ترویج بی‌بند و باری، بدحجابی و بی‌حجابی، ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی در سواحل دریای گیلان نگران کننده است به طوری که معاون سیاسی‌امنیتی استاندار گیلان  هنجارشکنی در مناطق گردشگری و طرح‌های سالم‌سازی دریا را قابل تحمل ندانست و اظهار کرد: سواحل گیلان نباید حیاط خلوت هنجارشکنان تلقی شود.

محمد اکبرزاده، عملکرد فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در مباحث فرهنگی طرح‌های سالم‌سازی دریا را بسیار ضعیف خواند و گفت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد عملکرد فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در مناطق گردشگری و طرح‌های سالم‌سازی دریا بسیار ضعیف است.

وی، پیگیری مسایل فرهنگی در جامعه توسط دستگاه‌های متولی را مهم دانست و افزود: دنبال کردن جامعه هدف توسط دستگاه‌های دولتی کم‌رنگ شده است.

*سواحل شمالی نباید حیاط خلوت هنجارشکنان شود

این مسئول، با تأکید بر اینکه ساحل استان‌های شمالی نباید حیاط خلوت هنجارشکنان باشد، خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد فعالیت‌های فرهنگی مناسب با فرهنگ ساحل حرکت نمی‌کند و عقب است.

معاون سیاسی‌امنیتی استاندار گیلان با اشاره به اینکه ارائه عملکرد دستگاه‌ها متولی نقاط ضعف را مشخص می‌کند، خاطرنشان کرد: هنجارشکنی در مناطق گردشگری و طرح‌های سالم‌سازی دریا دیگر قابل تحمل نیست.

وی موضوع‌های فرهنگی و اعتقادی را حائز اهمیت خواند و بیان کرد: وزارت کشور متولی و هماهنگ‌کننده مناطق گردشگری و طرح‌های سالم‌سازی دریا است.

اکبرزاده، با بیان اینکه تابلوهای مناطق گردشگری و طرح‌های سالم‌سازی دریا باید در مبادی ورودی رودبار، رودسر و آستارا نصب شود، گفت: ناشناخته ماندن طرح‌های سالم‌سازی موجب ورود گردشگران به مناطق شنا ممنوع شده است.

به گفته وی، راه و شهرسازی و شهرداری‌ها وظیفه حریم راه‌ها را به عهده دارند و متقاضیان نصب تابلوی طرح‌های سالم‌سازی باید با درخواست از نهادهای متولی اقدام کنند و تاکنون این مهم صورت نگرفته است.

*غرق شدن 22 نفر در دریای گیلان/10 درصد افزایش غرق شدگان

معاون سیاسی‌امنیتی استاندار گیلان درباره آمار غرق شدگان دریای خزر در حوزه این استان یادآور شد: از ابتدای تیر امسال تاکنون 22 نفر در دریا غرق شدند که 20 نفر در تیر و دو نفر در مرداد بودند.

وی، از افزایش 10 درصد غرق شدگان گیلان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: تمام این افرادی که غرق شدند در محدوده خارج از طرح سالم‌سازی دریا بودند.

اکبرزاده درباره کشته شدن دو نفر از غرق شدگان با قایق، اذعان کرد: این دو نفر که اهل تهران بودند با یک فروند قایق شبانه به منطقه شنا ممنوع رفته بودند و هنگام شنا قایق دیگری با آنها برخورد کرد و کشته شدند.

وی، بی‌توجهی مسافران و گردشگران نسبت به هشدارهای داده شده را دلیل وقوع حوادث برای آنها دانست.

*ابلاغ برنامه 28‌گانه فعالیت‌های فرهنگی به دستگاه‌های متولی

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری گیلان نیز نمره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در مباحث فرهنگی طرح‌های سالم‌سازی دریا را منفی خواند.

عزیز پورعزیزی با بیان اینکه برخی از دستگاه‌های فرهنگی فعالیت ضعیفی ارائه کردند، از فعالیت‌های فرهنگی بسیج در مناطق گردشگری و طرح‌های سالم‌سازی دریا در گیلان قدردانی کرد.

وی از ابلاغ برنامه‌های 28گانه فعالیت‌های فرهنگی مناطق گردشگری و ساحل دریا به دستگاه‌ها متولی استان خبر داد.

این مسئول گفت: برنامه‌های 28گانه ملاک اصلی گروه ارزیابی بازرسان وزارت کشور بوده و مسئولیت هر دستگاه مشخص شده است.

*کوتاهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در طرح سالم‌سازی دریا

وی تهیه و توزیع بروشور نقاط گردشگری استان را به عهده اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان دانست و تصریح کرد: آثاری از فعالیت‌های اداره مذکور در تیر و مرداد امسال در طرح‌های سالم‌سازی دریا مشاهده نشده است.

پورعزیزی، با اشاره به اینکه مسئولیت مستقیم فعالیت‌های فرهنگی در طرح‌های سالم‌سازی دریا به عهده فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان است، یادآور شد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد نمره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در مباحث فرهنگی طرح‌های سالم‌سازی دریا منفی است.

وی،  فصل بارندگی گیلان را از 15 شهریور ماه اعلام کرد و متذکر شد: گردشگران از این تاریخ استفاده کمتری از سواحل دریا می‌کنند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری گیلان نصب تابلوی طرح‌های سالم‌سازی دریا در هر 10 کیلومتر در جاده‌ها را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: فاصله نصب تابلو در ساحل دریا هر 100 متر بوده که تاکنون درباره موضوع مذکور از طرف دستگاه‌های متولی اقدامی انجام نشده است.

وی، نبود امام جماعت در طرح‌های سالم‌سازی دریا را از جمله موضوع‌های فرهنگی عنوان کرد و یادآور شد: اداره کل تبلیغات اسلامی در زمینه مذکور اقدام‌های لازم را انجام دهد.

پورعزیزی با بیان اینکه فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی استان در طرح‌های سالم‌سازی دریا حضور فعال ندارند، از سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در بحث بازرسی خواست تا در غرفه‌های طرح‌های سالم‌سازی دریا حضور پر رنگ داشته باشد.

*ورود 10 میلیون نفر گردشگر تابستانی به گیلان

معاون گردشگری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز با اشاره به تعداد ورود گردشگران به این استان اظهار کرد: از ابتدای تابستان امسال تاکنون بالغ بر 9 میلیون و 816 هزار نفر مسافر و گردشگر وارد این استان شدند.

فردین پورهادی، افزود: در عید فطر امسال تعداد یک میلیون و 116 هزار نفر مسافر وارد گیلان شدند که در نوع خود کم‌نظیر بوده است.

وی، طبیعت‌گردی و استفاده از سواحل دریا را هدف گردشگری مسافران به گیلان دانست.

انتهای پیام/34


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads