کد خبر: 32314 - تاریخ: جمعه، 16 آگوست 2013 - 12:07

نماینده عالی دولت در بخش خمام؛

استراتژی توسعه پایدار روستایی مهمترین عامل دستیابی به رفاه و پیشرفت روستائیان

از دهیاران بخش انتظار می رود که با مساعدت در تدوین سند توسعه پایدار روستا، از ظرفیت ها و پتانسیل های روستا در جهت رشد، بالندگی و توسعه آن استفاده نمایند.

به گزارش خوبان، جلسه تدوین سند توسعه پایدار روستایی بخش خمام صبح روز پنج شنبه(1392/5/24) با حضور اعضاء ذیربط و به ریاست استقامتی بخشدار خمام  در بخشداری برگزار شد.

در این جلسه نماینده عالی دولت در بخش خمام در خصوص تدوین سند توسعه پایدار روستایی در بخش خمام اظهار نمود: سندتوسعه پایدار روستایی عبارتست از تغییر پایدار اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی و محیطی که برای رفاه طولانی مدت در کل جامعه روستایی طراحی می شود و استراتژی توسعه پایدار روستایی از مهمترین و کار آمد ترین مباحث برای دستیابی به رفاه و پیشرفت زندگی روستائیان با توجه به حفظ و ماندگاری منابع برای نسلهای آینده است.

SAM_4954

بخشدار خمام ادامه داد: توسعه پایدار روستایی یک فرآیند بلند مدت است که نتیجه آن تأمین نیازمندی ها و رفاه برای روستائیان و ارتقاء سطح کیفیت زندگی و کاهش فقر می باشد که این توسعه نیاز به حفظ و نگهداری سرمایه های انسانی و اجتماعی که از گذشتگان به ما ارث رسیده را دارد .

وی افزود: از پیش شرطهای ضروری برای توسعه پایدار روستایی دادن مسئولیتها، امتیازات و حقوق مالکیت به شکل دقیق به روستائیان و رفع چالشهای توسعه پایدار روستایی که شامل محدودیت خدمت رسانی به روستا، ضعف شناخت از جامعه روستایی، نابسامانی و تغییر و تحولات روستاها، محدودیت تأمین اشتغال و نابسامانی در مدیریت زمین و عدم ارتقاء بهره وری از منابع پایدار در محیط روستاهاست و شرایط مهم برای موفقیت در توسعه پایدار روستاها اولویت دادن به مردم روستاها، رفع نیازهای آنها و امنیت قانون و حفظ حقوق افراد و منافع آنها و پایداری از طریق خود اتکائی و فن آوری مناسب محیط زیست و مشارکت مردمی است.

SAM_4947

ذاکر استقامتی با تاکید به اهمیت نقش دهیاران در این سند اظهار داشت:در این میان آنچه مسلم است  نقش اساسی دهیاران در تدوین سند توسعه روستایی است یعنیاز جمله مسائل مهمی که دهیاران سراسربخش باید به آن توجه کافی داشته باشند و آن را در اولویت برنامه های خود قرار دهند، بحث تهیه و تدوین سند توسعه روستایی است.

مهندس استقامتی ادامه داد: از دهیاران بخش انتظار می رود که با مساعدت در تدوین سند توسعه پایدار روستا، از ظرفیت ها و پتانسیل های روستا در جهت رشد، بالندگی و توسعه آن استفاده نمایند.

وی افزود: دهیاران باید با مدیریت بومی و محلی در حوزه ماموریت خودشان، در جهت توسعه پایدار و متوازن گام بردارند یعنی در تدوین سند توسعه روستاها توسط دهیاران باید قابلیت ها، محدودیت و تنگناها، مسئله اساسی،اهداف بلند مدت، سیاست اجرایی، اقدامات اولویت دار احصاء و مد نظر قرار گیرد.

بخشدار خمام در انتها با اشاره به عوامل موثر بر شتاب توسعه روستایی افزود: قابلیت ها  وهمه توانائی هایی که با استفاده از آنها و با تاکید بر‌آنها توسعه روستایی شتاب می گیرد و به پیش می رود را بسیار حائز اهمیت برشمرد و افزود: قابلیت ها در عین حال از مقیاس تعیین کننده ای در آهنگ توسعه روستایی بخش برخوردار است اعم از مادی، معنوی، طبیعی، نماد جغرافیایی قابلیت توسعه نام دارد نظیر انواع جاذبه های گردشگری.

و در مقابل عوامل موثر بر شتاب توسعه روستایی، محدودیت و تنگناها پدیده ای است که وجود آنها سند توسعه روستایی را کند می کند. برخی طبیعی که روند توسعه را باید با سازگاری با آنها شکل داد مانند کمبود منابع آبی و برخی قابل حل و رفع ولی برای آنها باید هزینه های بسیار زیادی پرداخته شود مانند نبود برخی از امکانات زیربنایی و روبنایی در روستا.

SAM_4937 SAM_4941

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads