کد خبر: 32215 - تاریخ: چهارشنبه، 14 آگوست 2013 - 18:52

آخرین نظرات نمایندگان درباره رای اعتماد به کابینه روحانی/ 16 وزیر از مجلس رای می‌گیرند

با ادامه روند بررسی وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم از صبح امروز رایزنی های فشرده و گسترده ای میان وزیران پیشنهادی و نمایندگان دولت با نمایندگان ملت در حال پیگیری است تا چند وزیری که احتمال می رود با عدم اقبال در اخذ رای اعتماد وزیران مواجه شوند نیز بتوانند از با موفقیت از این مرحله عبور کنند.

به گزارش خوبان به نقل از مهر، با ادامه روند بررسی وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم که از صبح روز دوشنبه در صحن علنی مجلس آغاز شده است رایزنی های فشرده و گسترده ای میان وزیران پیشنهادی و نمایندگان دولت با نمایندگان ملت در حال پیگیری است تا چند وزیری که احتمال می رود با عدم اقبال در اخذ رای اعتماد وزیران مواجه شوند نیز بتوانند از با موفقیت از این مرحله عبور کنند.

جعفر میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم، بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت، محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از جمله 5 کاندیدای وزارت هستند که در این راه با مشکلات جدی تری مواجه هستند.

اولین موضوع در این باره تصمیم دو فراکسیون بزرگ مجلس است که هنوز تصمیم قطعی در این خصوص نگرفته و نظر نهایی خود را اعلام نکرده اند.

احمد امیرآبادی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر در خصوص تاثیر نظر فراکسیون های مجلس در رای اعتماد به وزرا می گوید: شاید نظر فراکسیون ها موثر باشد اما بیشتر نمایندگان بر اساس حجت شرعی و بررسی ها و یافته های خود رای می دهند و حزبی و جناحی رای نمی دهند.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: پس از پایان رای اعتمادها آینده مجلس و موضع گیری های نمایندگان شفاف تر خواهد شد و فراکسیون های جدیدی شکل می گیرد.

نجفی با اعلام التزام به ولایت فقیه آرای خود در مجلس را افزایش داد

عباس قائد رحمت در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر در خصوص ارزیابی اش از آرای نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه رای اعتماد گفت: مخالفین وزارت وی در مجلس کمتر شده‌اند چون در دفاعیاتش علناً التزام خود به ولایت مطلقه فقیه را اعلام کرد و خود را از نیروهای نظام معرفی کرد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی افزود: فراکسیون ها نقش تاثیرگذاری در رای نمایندگان به وزرای پیشنهادی دارند اما هر نماینده ای نیز مستقلاً شاخص هایی دارد که بر اساس آن به وزیر مورد نظر رای می دهد.

عضو فراکسیون رهروان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فراکسیون رهروان هنوز تصمیم قطعی برای رای اعتماد یا عدم اعتماد به وزرای پیشنهادی اعلام نکرده اما وزیر خاصی مد نظر این کمیسیون برای رای عدم اعتماد نیست.

2 تا 3 نفر از وزرای پیشنهادی روحانی منسوب به فتنه هستند

مجتبی رحماندوست در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر با بیان اینکه فضای دو روز اول مجلس در رای اعتماد وزرا را نپسندیدم، گفت: کلمات و عباراتی که در صحبت های موافقان و مخالفان رای اعتماد وزرا به کار برده می شد در شان مجلس نبود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمی دانم چرا برخی آستانه تحمل کمی دارند، هنوز نطق مخالف تمام نشده می خواهند تذکر بدهند در حالیکه هر نماینده مجلس برای بیان نظرات خود آزاد است که یکی از بارزترین مصادیق این اتفاقات، جریان دیروز بود.

وی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه فتنه 88 خطر بزرگی بود، تصریح کرد: برای رای اعتماد به وزرا باید این خطر را مد نظر داشت. بعضی در جلسه دیروز بسیار نامربوط حرف می زدند و عباراتی مانند “فتنه را چماق می کنند” و یا “فتنه جدیدی در راه است” را به کار می بردند.

رحماندوست ادامه داد: در صورتی که وزرای پیشنهادی روحانی با مبانی که ما بر اساس آن به فردی عنصر فتنه یا حامی فتنه لقب می دهیم تطابق داشته باشند، رای ما را به دست نخواهند آورد.

وی تاکید کرد: دو تا سه نفر از وزرای پیشنهادی روحانی با این معیار تطابق دارند و یا فتنه گر هستند و یا منسوب به فتنه بنابراین در شان مجلس نیست که به آنها رای اعتماد بدهند.

طیب نیا رای نمایندگان را کسب خواهد کرد/ نظر فراکسیون رهروان نسبت به زنگنه مثبت است

عبدالرضا ثروتی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر در خصوص رای وزرای اقتصادی کابینه یازدهم گفت: طیب نیا وزیر پیشنهادی اقتصاد فردی شناخته شده و با تجربه به لحاظ نظری و عملی است و به نظر می رسد رای مجلس را کسب کند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در خصوص ابهاماتی که در مورد زنگنه وزیر پیشنهادی نفت وجود دارد گفت: با توضیحات زنگنه موضوع قرارداد کرسنت و ابهامات منتفی شد، بحث و گفتگوهایی در کمیسیون بودجه و فراکسیون رهروان در این خصوص انجام شد که با توضیحات زنگنه نمایندگان قانع شدند. در حال حاضر نظر اعضای فراکسیون رهروان نسبت به وزیر پیشنهادی نفت مثبت است. فراکسیون اصولگرایان نیز بخشی از اعضای نظر مثبتی درند و برخی از اعضا هنوز باید ابهامات شان رفع شود.

وی ادامه داد: زنگنه همچنین در خصوص فعالیت سیاسی اش در فتنه 88 نیز در فراکسیون ها توضیح داده که پس از سخنرانی مقام معظم رهبری هیچگونه صحبت و گفتگویی خلاف نظر ایشان نداشته است.

نقش وزرا در فتنه 88 یکی از شاخص های تصمیم گیری فراکسیون رهروان/ بنای مجلس بر اعتماد به سخنان وزرا است

اسماعیل جلیلی عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر در پاسخ به این سوال که آیا این فراکسیون حساسیتی در خصوص حوادث بعد از انتخابات سال 88 و نقش برخی وزرا در این حادثه را دارد یا خیر گفت: بله حتماً نسبت به این موضوع حساسیت داریم چرا که یکی از شاخص های ماست.

وی افزود: اما در بحث قلمرو فتنه دو رویکرد وجود دارد. یک دیدگاه این است که برخی همه کسانی که در حوزه غیر کاندیداهای خودشان هستند را عامل فتنه می دانند و قلمرو دیگر اینکه برخی نیز کسانی که اقدام عملی در مواجهه با نظام و مواجهه با اصول داشتند را فتنه گر می دانند.

نماینده مردم گچساران در پاسخ به این سوال که آیا فراکسیون رهروان نسبت به نقش برخی وزرای پیشنهادی حساسیت دارد گفت: هر مستندی که مراکز رسمی مبنی بر دست داشتن افراد در اغتشاشات و اختلالات ارایه شود مجلس و فراکسیون موضع خواهد گرفت اما هنوز نسبت به هیچ یک از وزرا نه به صورت گفتار وی نه به صورت مستند که قابل استعلام باشد سندی ارایه نشده است.

وی افزود: حتی برخی وزرا نیز مباحثی که در خصوص نقش آنها در فتنه مطرح می شود را تکذیب می کنند و بنای مجلس نیز بر اعتماد است نه بی اعتمادی.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت در پاسخ به سوال دیگری مبین بر این که آیا قرار است فراکسیون رهروان نظر خودش را در خصوص رای اعتماد به وزرا اعلام کند یا خیر گفت: فراکسیون بعد از جمع بندی نظر خودش را اعلام خواهد کرد.

توصیه مجلس به وزرا و نمایندگان در خصوص جلسات لابی

وی در پاسخ به این سوال که آیا هنوز رایزنی ها و لابی های خارج از مجلس ادامه دارد گفت: این رایزنی ها و لابی ها برای مجلس هیچ ارزشی ندارد و نمایندگان بر اساس واقعیت های موجود و شرایط کشور سوابق و توانمندی وزرا تصمیم می گیرند و لابی های بیرون مجلس تاثیری نخواهد داشت.

جلیلی با بیان اینکه مجلس به شدت به وزرای کابینه توصیه کرده است که سعی کنند با مجلس در قالب فراکسیون ها، کمیسیون های و مجامع استانی ارتباط بگیرند، گفت: چرا که واسطه گرها و لابی گرها موجب باعث ایجاد فساد می شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان مجلس برگزار کننده این جلسات در خارج از مجلس بوده اند و آیا در این خصوص تذکری دریافت کرده اند گفت: هیات رئیسه مجلس به نمایندگان توصیه کرده است که دیگر این کار را انجام ندهند چرا که کار پسندیده ای نیست.

پیش بینی رای اعتماد مجلس به 16 وزیر/ فضای مجلس متفاوت از فضای رسانه ها است

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت با بیان اینکه نمایندگان مجلس تصمیم نهایی خود را در مورد اکثریت کابینه گرفتن و در مورد چند وزیر باقی مانده در یکی دو روزه آینده تصمیم گیری می کنند گفت: پیش بینی می کنم 16 وزیر از مجلس رای اعتماد بگیرند.

سید احمدرضا دستغیب عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر ، اظهار داشت: همکاران من در فراکسیون رهروان نسبت به برخی نقد دارند و حرف و حدیث هایی وجود دارد اما اینکه تا فردا چه تصمیمی در این فراکسیون اتخاذ شود فعلاً مشخص نیست.

دستغیب گفت: دو فراکسیون رهروان و اصولگرایان مجلس در مبانی و اصول با هم یکی هستند و دغدغه های مشترک دارند اما ظاهراً غلظت دغدغه سیاسی دوستان ما بیشتر است.

عضو فراکسیون رهروان ولایت با بیان این که پیش بینی می کنند 16 وزیر بتوانند از مجلس رای اعتماد بگیرند، گفت: ظاهراً برخی همکاران در مجلس از توضیحات نجفی قانع شدند که البته این موضوع قابل پیش بینی نیست.

وی افزود: نمایندگان تصمیم نهایی خود را در مورد اکثریت کابینه گرفته اند و در مورد چند وزیر باقی مانده در یکی دو روز آینده تصمیم گیری خواهند گرفت.

نماینده مردم شیراز در پایان گفت: فضای مجلس متفاوت فضای حاکم بر رسانه های کشور است.

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads