کد خبر: 32076 - تاریخ: دوشنبه، 12 آگوست 2013 - 11:38

روحانی در مجلس شورای اسلامی:

مجلس آگاه، پویا و پیگیر سلامت قوه مجریه را تضمین می‌کند/ در انتخاب وزرا سهم‌خواهی جناح‌ها و احزاب در کار نبود

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تعامل بین دولت و مجلس بسیار کارگشا خواهد بود، گفت: مجلس آگاه، پویا و پیگیر می‌تواند سلامت و موفقیت قوه مجریه را تضمین کند.

به گزارش خوبان به نقل از فارس: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران که برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود13920521000125_PhotoA، سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه و نمایندگان شریف ایران سلام و درود مرا در آغاز این سخن بپذیرید.

وی افزود: از خداوند بزرگ خواستارم که عبادات همه ما را در این ماه صیام و قیام مورد قبول درگاه خودش قرار دهد و انشاءالله شوالی پر از برکت برای همه ما مقرر بدارد.

رئیس‌جمهور کشورمان از تلاش یک هفته‌ای نمایندگان برای بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی و ویژگی آنان تشکر و تصریح کرد: امیدوارم در ساعات امروز، فردا و شاید پس فردا سرنوشت کابینه دولت یازدهم مشخص شود و با عنایت خداوند متعال از پشتوانه اخلاص، تقوا، تفکر دقیق، دلسوزی برای منافع و تعهد به مطالبات مردم و همچنین پاسخگویی وزیران پیشنهادی به سؤالات و دغدغه نمایندگان بهره خواهیم برد.

روحانی اظهار امیدواری کرد: در همه مراحلی که در دو سه روز آینده پیش رو داریم مطمئنم که اخلاق متعالی دینی و انصاف سرلوحه همه گفتارها و کردارها خواهد بود.

وی با بیان اینکه بارها به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی شاهد تقاضای رؤسای جمهور گذشته در مورد رای اعتماد برای وزرای پیشنهادی بوده‌ام، گفت: اکنون مفتخرم که خود در پیشگاه نمایندگان ملت ایران ایستاده‌ام تا چهره‌های آشنا، کارآزموده و دوراندیش را در معرض قضاوت شما قرار دهم.

رئیس‌ قوه مجریه حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌ها را به معنای گفت‌وگو، همدلی و تفاهم دانست.

روحانی ادامه داد: در جلسات وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها بسیاری از سؤالات با صراحت پرسیده و اطلاعات بسیاری مبادله شد و بسیاری از سوء تفاهم‌ها نیز مورد رفع قرار گرفت.

وی تعامل بین دولت و مجلس را بسیار کارگشا تلقی و خاطرنشان کرد: مجلس آگاه، پویا و پیگیر می‌تواند سلامت و موفقیت قوه مجریه را تضمین کند.

*از دقت نظر نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی متشکرم

رئیس جمهور تصریح کرد: وزرای پیشنهادی در گزارش خود درباره تعامل با مجلس از نمایندگان آزاده‌ای یاد کردند که از سر خیرخواهی، دقت‌نظر، صلاحیت، توانایی و برنامه‌های وزرای پیشنهادی را مورد کنکاش قرار دادند بنابراین ما به سهم خود این دقت نظرها را ارج و امیدواریم پس از دولت نیز همین گونه تعامل‌ها پابرجا بماند.

روحانی به علت حضور خود در صحنه رقابت‌های ریاست جمهوری نیز اشاره کرد و اظهار داشت: اینجانب با شناخت از شرایط خطیر کشور و پس از مشورت‌ها و بررسی‌های فراوان تصمیم به ورود به عرصه رقابت انتخاباتی گرفتم و از همان ابتدا تلاش کردم تا تحلیل خود را از این شرایط خطیر و رویکردهایی را که در جهت بهبود امور در نظر داشتم به صورت صریح و شفاف با مردم در میان بگذارم.

وی ادامه داد: مردم با رای خود نشان دادند که با این تحلیل و رویکرد موافق هستند.

روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه از زمان اعلام نتایج همواره بر خودم لازم دانستم که رأی مردم را به عنوان یک الزام و یک میثاق بین خود و آنها تلقی کرده و لوازم اجرای آن را فراهم کنم، گفت:‌سوگندی که در خانه ملت ادا کردم تأکیدی الهی بر این عهد اجتماعی بود. بدیهی است رأی مردم تنها رأی به رئیس‌جمهور اسلامی و یک شخص نیست بلکه رأی به تشکیل دولت و برنامه‌های آن نیز است.

* رای نمایندگان به وزرا رای به مجموعه دولت و برنامه‌های آن است

وی در ادامه افزود: اینک پس از طی مراحل استقرار در موضع ریاست جمهوری در حساس‌ترین مرحله جهت فراهم آوردن برنامه‌های اعلام شده قرار داریم و آن هم رأی به وزرای پیشنهادی است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: شما که نماینده مردم در مجلس هستید و خواسته‌ها و رجحان‌های آنها را نمایندگی می‌کنید انتظار این است که این فرآیند هم به صورت موفقیت آمیز طی شود اما از آنجایی که رأی شما صرفا به وزرا محسوب نمی‌شود و رای به مجموعه دولت و برنامه‌های آن است آیین‌نامه داخل مجلس به درستی زمانی را برای بحث در مورد برنامه‌های دولت مشخص کرده است.

روحانی در ادامه سخنان خود، با اشاره به اینکه کشور در شرایط حساس اقتصادی و اجتماعی قرار دارد و فشارهای بین‌المللی نیز بر مشکلات اضافه شده است، گفت: این فشارها نقطه اصلی خود را بر این مسئله قرار داده است و تلاش کرده تا مسیرهای ارتباطی کشور را با خارج محدود و یا احیاناً مسدود کند.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه مسئله اصلی بحث بر سر آنکه تحریم‌ها تاثیرگذار هستند یا نه، گفت: بحث بر سر آن است که آیا شیوه انتخاب شده توسط کشوهای غربی مسیری برای حل یک مشکل بین‌المللی است یا نه و یا باید با فشارهای مختلف نیازهای اولیه جامعه را برای حل مسئله‌ای به کار گیرند که شیوه‌های مختلف و عقلانی و قابل قبولی برای حل آن در عصر حاضر وجود دارد.

* با سه عدم تعادل در تراز پرداخت‌ها، بودجه دولت و نظام و نظام بانکی مواجهیم

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه در بحث اقتصاد داخلی برخورداری از دلارهای نفتی می‌توانست فرصت استثنایی برای ایجاد ظرفیت‌های جدید در کشور ایجاد کند و از طریق ایجاد اشتغال درآمدزا کشور را از گردنه سخت هرم جمعیتی عبور دهد، گفت: با وجود این تلاش دولت برای پاسخگویی به تأمین نیازهای اجتماعی در طول سال‌های گذشته سبب شد تا بودجه رشد جهشی پیدا کرده و تعهدات دولت با افزایش روبرو شود. واردات از طریق درآمدهای نفتی با رشد مواجه شود که ادامه آن نیاز به تداوم و برخوداری از درآمدهای سرشار نفتی بود.

وی افزود: مصارف سیستم بانکی بر منابع پیشی گرفت و فاصله بوجود‌ آمده با منابع بانک مرکزی پر شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ما با سه عدم تعادل در تراز پرداخت‌ها، بودجه دولت و نظام و نظام بانکی مواجهیم گفت: باید تلاش کنیم تا از میزان آنها بکاهیم. از طرف دیگر دولت با دو حرکت اصلاحی در خصوص عرصه واگذاری تصدی‌گری‌های دولتی از سوی مقام معظم رهبری پس از ابلاغ سیاست‌های اصل 44 و همچنین اصلاح قیمت انرژی پس از هدفمندی یارانه‌ها روبروست و دولت یازدهم باید رویکرد خود را در خصوص تداوم آنها مشخص نماید.

روحانی با تاکید بر آسیب‌شناسی جدی اقدامات انجام شده گفت: دولت در سطح اقتصاد کلان با پنج سرفصل در بخش اقتصادی، یک سرفصل در بخش سیاست خارجی و یک سرفصل در بخش امنیت و دفاع و یک سرفصل نیز در بخش فرهنگی مواجه است و برای حل و فصل آن نیاز به کار آمدی وزرا دارد.

روحانی افزود: کسری بودجه، کسری تراز پرداخت‌ها و نظام چند نرخی ارز، عدم تعادل در سیستم بانکی راه ناتمام هدفمندسازی یارانه‌ها و بالاخره روش اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به عنوان پنج سرفصل اقتصادی در کنار مسئله تحریم‌های بین‌المللی سرفصل‌های اصلی مواردی را تشکیل می‌دهد که دولت در برنامه اقتصادی خود به آنها اهتمام ویژه خواهد داشت.

وی ادامه داد: برنامه دولت برای مواجهه با شرایط دشوار موجود شامل 2 مرحله مشخص است اول رسیدگی به برخی موارد ضروری و فوری و دوم پرداختن به مشکلات اصلی و راه‌حل‌های اساسی آن.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تامین منابع مالی برنامه هدفمندسازی یارانه‌ها و ممانعت از بروز هرگونه وقفه در پرداخت‌های آن، حصول اطمینان از تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، تنظیم رابطه بین واحدهای تولیدی، بانک‌ها، گمرک و سایر دستگاه‌های ذیربط به منظور روان‌سازی و تسهیل فعالیت‌ها در حوزه بانکی و تجاری و تلاش برای اجرای واقع‌بینانه بودجه سال 92 با توجه به عدم تحقق قابل توجه درآمدها از جمله مواردی را تشکیل می‌دهند که لازم است مجموعه وزرا و معاونین رئیس‌جمهور در اجرای آنها بکوشند.

روحانی در ادامه سخنانش اظهار داشت: اقدام اینجانب در معرفی زودهنگام کابینه به مجلس محترم با توجه به همین ضرورت‌ها صورت گرفت. اقدامات ضروری اولیه 6 ماهه اول شروع به کار دولت با این هدف انجام خواهد شد تا به برقراری ثبات و آرامش در اقتصاد کشور کمک کند.

* رویکرد بنیادی دولت به مسائل و مشکلات کشور

وی تصریح کرد: اما در رویکرد بنیادی به مسائل و مشکلات کشور، دولت 2 مسیر را به موازات یکدیگر دنبال خواهد کرد. از یک طرف در عرصه دیپلماسی تلاش خواهیم کرد تا در چارچوب خواست استقلال‌طلبانه مردم عزیزمان به چالش موجود بین‌المللی فائق آییم و بتوانیم تداوم روند نامطلوب موجود را متوقف کنیم.

روحانی تاکید کرد: اما از طرف دیگر محدودیت‌های موجود منابع را به منزله فرصتی تلقی می‌کنیم تا به بهره‌وری فعالیت‌ها بیفزاییم. باید تلاش کنیم اولا منابع اقتصادی را افزایش داده و ثانیا تخصیص بهینه منابع موجود را بهبود بخشیم.

رئیس‌جمهور گفت: دولت در گام نخست تلاش می‌کند در رابطه میان بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تغییرات لازم را ایجاد کند به این معنا که نظام بانکی بتواند محور اصلی جذب پس‌اندازهای کوچک و متوسط باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر بازار سرمایه محل دیگری برای جذب پس‌اندازها شود که اگر به عنوان مرکزی برای تامین منابع مالی بنگاه‌ها درآید تسهیل مناسبی برای فعالیت‌های تولیدی صورت خواهد گرفت.

وی همچنین اظهار داشت: در سمت بنگاه‌ها به طور جدی به بهبود فضای کسب و کار خواهیم پرداخت تا از این طریق فعالیت‌های تولیدی جاذبیت پیدا کند و با به دست آوردن بازده مناسب به جذب بیشتر منابع به امور تولیدی کمک کند و بازنگری شیوه‌های اجرایی سیاست‌های کلی اصل 44 در همین راستا معنا پیدا خواهد کرد.

روحانی در ادامه سخنانش در صحن علنی مجلس، گفت: اولویت دیگر دولت کاهش رشد نقدینگی است تا شتاب تورم کنترل شود، کاهش تورم به رشد سرمایه‌گذاری و ثبات اقتصادی کلان کمک می‌کند که نتایج مثبت آن قابل توجه است.

وی ادامه داد: در همین سال مطالبات مورد نیاز در چگونگی اجرای هدفمندی یارانه‌ها و شیوه پرداخت و اثرات آن در مدل کسب و کار و انرژی را آغاز خواهیم کرد و نظام ارزی کشور را به سمت یکسان‌سازی سوق خواهیم داد، فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باید کاراتر و برای رفع عدم تعادل‌های اقتصادی به اجرا در آید.

رئیس جمهور اولین آزمون سخت دولت را در بودجه سال 93 عنوان کرد و افزود: این بودجه بر مبنای انضباط مالی و پولی، شفافیت، حداکثر سازی منابع و افزایش کارایی مصارف تنظیم خواهد شد که در اینجا نقش وزارت بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، علوم، کشور و دفاع در مدیریت هزینه‌ها و نوآوری در سازوکارهای مالی تحت مدیریت خود تعیین‌کننده است.

روحانی افزود: دولت در حوزه‌های اقتصادی با بنگاه‌های بزرگی سروکار دارد که در ایجاد منابع نقش مهمی دارند، از جمله وزارت نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو در زمره این حوزه‌ها قرار می‌گیرند، به همین خاطر یکی از معیارها برای انتخاب این وزرا قدرت مدیریت و برقراری ارتباط با بنگاه‌های بزرگ بوده است.

روحانی در ادامه سخنان خود پیرامون سیاست خارجی دولت یازدهم گفت: در سیاست خارجی باور دولت در تحقق اهداف و بهره‌گیری از سیاست مبتنی بر اعتدال است، اعتدال یعنی ایجاد توازن بین واقعیات و آرمان‌ها.

وی افزود: گفتمان اعتدال در سیاست خارجی دولت حرکت واقع‌بینانه، هوشمندانه و تعامل سازنده به منظور ارتقا جایگاه ایران و امنیت و توسعه کشور است. در گفتمان اعتدال، افراط و تفریط جایی ندارند. سیاست خارجی در گفتمان اعتدال به معنای حراست از امنیت ملی، تامین منافع ملی و توسعه همه جانبه و هدفمند کشور است.

تهدیدزدایی و جلوگیری از ایجاد تنش، ایجاد تعامل متقابل محور دیگری بود که روحانی برای سیاست خارجی دولت خود ترسیم کرد و خاطرنشان کرد: تعامل سازنده بر پایه احترام متقابل و از موضع برابر صورت خواهد گرفت.

رئیس جمهور تصریح کرد: توجه به تمامی دیپلماسی‌ها در سیاست خارجه خصوصا در دیپلماسی عمومی و استفاده از توانمندی‌های انسانی برای پیشبرد اهداف، رویکرد دولت در سیاست خارجه است.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این اهداف ارائه چهره مطلوب نظام در سطح بین‌المللی ضرورت دارد. دستگاه‌های سیاست خارجی باید چنان هوشیار و سریع‌العمل باشند که در تحولات داخلی و خارجی لحظه‌ای در کسب منافع ملی غفلت نکنند.

حسن روحانی با تاکید بر این موضوع که عرصه سیاست خارجی، عرصه جاروجنجال‌های حزبی نیست، خاطرنشان کرد: چنین عرصه خطیری انضباط در کلام و گفتار و طراحی و ارائه مواضع منسجم و سنجیده و همه جانبه و اجرای دقیق را می‌طلبد، چرا که سیاست خارجی عرصه تصمیم‌گیری است و آن با دقت در عمل محقق می‌شود.

وی افزود: کوچکترین بی‌دقتی در سیاست خارجی مخل امنیت کشور بوده و موجب آسیب‌هایی غیرقابل جبران خواهد شد.

روحانی در ادامه گفت: در زمینه سیاست داخلی، امنیت و دفاع ملی از قانون اساسی و حقوق ملت منبعی است که هنوز ظرفیت‌های بسیاری برای بهروزی و عزت و تحقق کرامت ایرانیان دارد و رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است.

وی با بیان اینکه برنامه سیاست داخلی معطوف به اجرای تمام اصول قانون و به خصوص فصل سوم آن است، اظهار داشت: در راه اجرای قانون اساسی با برخی کاستی‌های جدی و تاریخی از قبیل فقدان منشور حقوق شهروندی، ناکافی بودن آگاهی مردم، کوتاهی عمر احزاب و آموزش ناکافی و عدم کادرسازی آنها مواجهیم.

رئیس‌جمهور توسعه وفاق ملی و همبستگی اجتماعی را راه حل این مشکلات دانست و گفت: اهتمام اساسی به بازتولید اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی، ارتقای سطح نشاط و ثبات سیاسی و همچنین رشد و توسعه موزون و متوازن در بخش‌های مختلف از راه حل‌های دیگر در برابر مشکلات ناشی از عدم اجرای قانون اساسی است.

روحانی تبدیل قانون‌گرایی و ارتقای ارزش اجتماعی، ایجاد آرامش سیاسی برای فعالان عرصه‌های مختلف، اتحاد اقوام مختلف در کشور، افزایش مشارکت مردم و ارتقای وجه مردم‌سالارانه، اهتمام به نخبگان و قانون‌گرایی و همچنین وجود اخلاق‌مداری در فرهنگ سیاسی و عمومی را از راه‌حل‌های دیگر در برابر مشکلات ناشی از عدم اجرای قانون اساسی برشمرد.

وی با مطرح کردن اهداف خود در بخش فرهنگ و هنر کشور تصریح کرد: صیانت از فرهنگ و هویت دینی و ملی، تقویت اقتدار فرهنگی، کمک به اقتدار سطح فرهنگ عمومی، تقویت نهادهای صنفی و تشکل‌های فرهنگی، ارتقای منزلت اجتماعی نیروهای فرهنگی، رونق اقتصاد فرهنگ و هنر، گسترش ارتباطات جهانی در زمینه فرهنگ و هنر و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناوری ارتباطات برای تقویت اهداف فرهنگی نظام از برنامه‌های فرهنگی دولت تدبیر و امید است.

روحانی با اشاره به نحوه انتخاب کابینه پیشنهادی‌اش خاطرنشان کرد: در سالیان گذشته به طرق مختلف از سختی‌هایی که جامعه تحمل می‌کرد و انتظارات مردم از دولت آگاه می‌شدم و باور داشتم که ایرانیان باید بهتر زندگی کنند، احساس کردم وظیفه دارم آبروی خویش را که از سر همراهی با نظام و خدمت به مردم از سه دهه گذشته کسب کرده‌ام بدون هرگونه محافظه‌کاری در میان بگذارم، استوار و با عزم جزم وارد میدان شدم و باور داشتم ورود من ادای تکلیف به مردم است.

وی افزود: احساس کردم جامعه از افراط و تفریط به تنگ آمده است و اعتدال راهی است که مردم از آن استقبال می‌کنند، اکنون نیز که در انتخابات موفق شده‌ام معتقدم می‌توانیم به مجموعه مطالبات مردم در چارچوب زمان‌بندی معقول و با همکاری همه نیروها پاسخ مناسب داد.

رئیس‌جمهور گفت: با تدوین رئوس برنامه‌های دولت تدبیر و امید و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی و انتخاب کابینه، آمده‌ام تا مطالبات مردم پاسخ دهم.

وی ادامه داد: خدا را شاهد می‌گیرم که کوشیدم در این شرایط حساس از همه زمانی که در اختیار دارم نهایت استفاده را انجام دهم تا مناسبت‌ترین برنامه و شایسته‌ترین کابینه را برگزینم و لحظه‌ای امور اجرایی را بدون سکاندار نگذارم.

وی با اشاره به تلاش کارگروه‌های متشکل از نخبگان کشور برای انتخاب کابینه عنوان کرد: با توجه به اینکه قصد داشتم از توان نخبگی کشور برای انتخاب کابینه بهره بگیرم چهار کارگروه در حوزه‌های اقتصاد، سیاست امنیتی، سیاست خارجه و اجتماعی و فرهنگی تشکیل دادم که در زیرمجموعه این کارگروه‌ها نیز 20 کارگروه فرعی بیش از 6 هزار نفر کار فشرده صورت دادند تا برنامه‌ها تدوین شده و لیست کابینه پیشنهادی تقدیم مجلس شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه کابینه پیشنهادی حاصل خرد جمعی تعدادی از نخبگان کشور است، گفت: در انتخاب وزرا به هیچ عنوان سهم‌خواهی جناح‌ها، احزاب و تشکل‌ها در کار نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: هیچ حزب و گروه و جناحی در تصمیم‌گیری برای ارائه لیست پیشنهادی فشار نیاورده‌اند و هیچ وزیری به عنوان سهم جناحی و یا گروه خاصی مد نظر نیست.

روحانی گفت: با تمام وزرا شرط شده است که افکار، عقاید و وابستگی‌های گذشته آنها محترم است اما آمدن آنها صرفا به خاطر داشتن دانش، تخصص، تجربه، تعهد و کارایی آنها بوده و بس.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اصل در انتخاب کابینه شایسته‌سالاری، اعتدال و فراجناحی بودن است، افزود: با وزرا شرط شده است در انتخاب همکارانشان معیار جناحی و حزبی را به کار نگیرند.

وی گفت:‌مبنای من در انتخاب وزرا شایسته‌سالاری و اعتدال‌گرایی بوده است و نمایندگان مجلس نیز در رأی اعتماد خود معیارهای اصلی انقلابی بودن، دینی، اخلاقی، کارآمدبودن و نجات کشور را بدون در نظر گرفتن وابستگی‌های جناحی و سیاسی مدنظر قرار می‌دهند.

روحانی با بیان اینکه وزرای پیشنهادی به مجلس از دلسوزان نظام هستند، گفت: این افراد از مطیعان رهبری و آماده فداکاری برای کشور هستند و برای همکاری با دولت بنده شخصا از آنان تقاضا و دعوت کرده‌ام و آنان نیز برای خدمت به کشور این وظیفه را بر دوش گرفته و پذیرفته‌اند.

وی گفت که مجلس شورای اسلامی و نمایندگان طبق قانون اساسی دستشان برای هرگونه بحث و بررسی و هرگونه رای باز است و همه ما به رای مجلس احترام خواهیم گذاشت.

رئیس جمهور 28 معیار را دلیل اصلی وزرای پیشنهادی دانست و گفت: همه این وزرا با این معیارها سنجیده شدند که بنده به دلیل ضیق‌ وقت ذکر نمی‌کنم.

روحانی تاکید کرد: مدعی نیستم که آنچه انجام شده کامل و بدون نقص بوده است و باور ندارم که این تصمیم‌گیری‌ها کاملا درست و بدون هیچ خطایی بوده‌اند اما تلاش خود را به کار گرفته‌ام که انتخابی شایسته صورت گیرد و به شایستگی وزرایی که برگزیده‌اند، ایمان دارم و معتقدم همنوا با اهداف و سیاست‌های کلی دولت در آینده خواهم بود.

وی ادامه داد: همکارانی را که در روز تحلیف به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده‌ام از آن جهت برگزیده‌ام که به خوبی از پس تحقق اهدافی که در برنامه‌های مدون تدوین شده، برآیند.

رئیس قوه مجریه خطاب به نمایندگان قوه مقننه، گفت:‌ دولت تدبیر و امید یک مجموعه واحد است و مجموعه رایزنی‌ها و بررسی‌ها موجب شکل‌گیری فهرستی پیشنهادی به صورت فعلی شد، بنابراین بنده در ارائه این فهرست مشکل واقعی کشور و توانمندی‌های بالفعل افراد را مدنظر قرار دادم.

روحانی ادامه داد: تلاش داشته‌ام در چند بخش اقتصادی، زیرساختی، سیاسی امنیتی، فرهنگی اجتماعی وزیرانی را کنار هم گرد آورم که توان کار جمعی و هماهنگ در مسیر اهداف دولت را داشته باشند.

وی با بیان اینکه شرایط کشور را پیچیده‌تر از آن دیدم که به خود اجازه آزمون و خطا دهم، گفت: با تمام وزیران شرط کرده‌ام که مدیریت استعدادهای جوان و پرورش نیروهای نخبه را در اولویت کاری خود قرار دهند.

رئیس جمهور کشورمان مشکلات کشور را بسیار عمیق تلقی و خاطرنشان کرد: بنده هم هنوز بسیار خوشبین هستم و به اراده خداوند ایمان دارم و هدایت‌ها و ارشادهای مقام معظم رهبری نیز امیدوارم که همواره همراه و یار دیرینه خود را مورد تفقد قرار داده است.

روحانی ادامه داد: من به حمایت مجلس نیز امید دارم و مطمئنم که فرزند مجلس را تنها نخواهند گذاشت؛ به ملت بزرگ ایران نیز امیدوارم که منتخب خود را با صبر و ثبات یاری خواهند کرد.

وی طبق آئین‌نامه به معرفی وزرای پیشنهادی خود پرداخت و در معرفی عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه، شهرسازی و مسکن گفت: دکتر عباس آخوندی که از بیت علما هستند،دارای مدرک فوق لیسانس راه و ساختمان از دانشگاه فنی دانشگاه تهران و دکترای اقتصاد سیاسی از دانشگاه لندن است.

وی افزود: ‌آقای آخوندی جزو افرادی بود که در تشکیل جهاد سازندگی فعال بوده و در دولت‌های مختلف نیز بعنوان وزیر مسکن و شهرسازی فعالیت داشته است؛ طرح آمایش سرزمینی را در دوران مسئولیت خود تهیه کرده‌اند و هم اینک نیز عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان هستند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: در مجموع با شناختی که از آقای آخوندی و سوابق ایشان داشتم و با مشورت‌هایی نیز که با انجمن‌های حرفه‌ای انجام گرفت، وی را به عنوان بهترین فرد برای تصدی این مسئولیت یافتم و به مجلس شورای اسلامی معرفی کردم.

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به سوابق حسین دهقان وزیر پیشنهادی دفاع،گفت: سردار سرتیپ پاسدار آقای دهقان را نمایندگان محترم می‌شناسند. ایشان مدت‌ها از فعالان دفاع مقدس در سپاه تهران و یگان‌های مردمی بوده‌اند و مدتی فرمانده نیروی سپاه را در اختیار داشتند.

وی افزود: ایشان بعد از دفاع مقدس نیز مسئولیت‌های متعددی را بر عهده داشتند در دولت هفتم و هشتم جانشین وزیر دفاع بودند و در بسیاری از زمینه‌های حساس تولید اقلام دفاعی فعالیت‌های بسیار موثری داشتند و چندین سال در بنیاد شهید و امور ایثارگران در خدمت آن عزیزان بودند.

روحانی ادامه داد: هم اکنون نیز ایشان در دانشگاه تهران مقام علمی استادی را بر عهده دارند و به عنوان استاد در دانشگاه فعالیت می‌کنند. با توجه به سوابق ایشان در دفاع مقدس و شناختی که نسبت به مسائل دفاعی وچارچوب‌هایی که باید وزارت دفاع با بخش صنعت همکاری کند به عنوان یکی از گزینه‌های خوب برای وزارت دفاع انتخاب شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به سوابق جعفر میلی‌منفرد وزیر پیشنهادی علوم گفت: آقای میلی‌منفرد از جهت‌های علمی فعالیت‌های زیادی در دانشگاه داشتند و استاد تمامی رشته برق را در دانشگاه امیرکبیر بر عهده دارند. ایشان تجربیات فراوانی را در زمینه مدیریت در وزارت علوم داشته‌اند و از افراد مؤثر برای توسعه پارک‌های علم و فناوری محسوب می‌شدند و در دوران دفاع مقدس نیز به عنوان معاونت وزارت علوم فعالیت کردند. ایشان در دانشگاه با همه جناح‌ها و گروه‌ها که فعالیت می‌کنند ارتباط دارند و قول صریح ایشان به شما و من این بوده است که رویه ایشان در دانشگاه یک رویه اعتدالی خواهد بود و برنامه‌های دولت را مدنظر داشته و آن برنامه‌ها را در دانشگاه اجرا کند.

روحانی همچنین با اشاره به سوابق محمود حجتی گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایشان در ابتدا برای پذیرش این پست مقاومت می‌کردند و یکی از افراد فعال در این زمینه را پیدا کرد و آورد و به عنوان جانشین خود معرفی کرد. پس از مشورت‌های زیاد با گروه‌های متخصص و افرادی که در این زمینه فعال بودند به این نتیجه رسیدند که آقای حجتی مسئولیت را بپذیرند و ما هم به همین نظر رسیدیم و ایشان هم زمانی که شرایط را اینچنین دید این مسئولیت را پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه از میزان واردات در سال جاری نگران شده است، گفت: اینکه ما در سال جاری نزدیک به 7 و نیم میلیون تن گندم وارد می‌کنیم، نشان می‌دهد که نیاز به یک تحول جدی در بخش کشاورزی داریم و انشاءالله این تحول با کمک فعالان این بخش و همچنین سیاست‌های دولت چه در زمینه تولید محصولات و چه در زمینه واردات محصولات کشاورزی ایجاد خواهد شد.

روحانی در معرفی محمود واعظی به عنوان  وزیر پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آقای واعظی سال‌ها در زمینه سیاست خارجی فعال بودند اما در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز فعالیت فراوانی داشتند و آشنایی من با ایشان به عنوان مدیرعامل مخابرات کشور در زمان مرحوم شهید قندی بود.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه ما برای توسعه بخش ارتباطات و فناوری ارتباطات نیاز به ارتباطات فعال خارجی داریم، گفت: این مسئله سبب می‌شود تا شرکت‌های مختلف ما بتوانند به بخش‌های مختلف در بخش بین‌المللی متصل شوند و همچنین فعال شدن آنها می‌تواند زمینه ایجاد فعالیت‌های کارآفرین در این بخش شود.

روحانی در ادامه در معرفی حمید چیت چیان وزیر پیشنهادی نیرو گفت: آقای چیت‌چیان نیز معرف حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، ایشان از یک خانواده روحانی است. تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی و در رشته مکانیک و در کارشناسی ارشد در رشته صنایع و در مقطع دکتری در رشته مدیریت ادامه دادند و هم اکنون نیز جزو هیئت موسس دانشگاه صنعتی سهند بوده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت چیت‌چیان در اوایل انقلاب در بخش قانونگذاری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ایشان در اوایل انقلاب در سپاه فعالیت داشتند، البته اینکه ایشان برای دفاع از کشور در نهاد مقدسی مانند سپاه بودند برای ما افتخار است اینکه هر جا می‌گویند کابینه فلانی امنیتی است اگر امنیتی به معنای فهم درست مسائل امنیت ملی است، همه به این امنیتی بودن افتخار می‌کنیم.

وی افزود: به هر حال ایشان در مجلس شورای اسلامی و شرکت‌های توانیر فعال بودند و 12 سال معاون انرژی و 6 سال به عنوان قائم مقام و معاون برنامه‌ریزی وزارت نیرو فعال بودند.

روحانی در معرفی علی جنتی گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایشان از چهره‌های مذهبی و انقلابی هستند و قبل از پیروزی انقلاب بسیار فعال بودند و از فضلای بنام در حوزه علمیه محسوب می‌شدند، کاملا با فقه اسلامی آشنا هستند و بنده در اوایل انقلاب که ایشان در قم طلبه بودند، با وی ‌آشنا بودم، در دوران انقلاب و نهضت اسلامی آشنایی ادامه داشت و با هم همکاری داشتیم. بعد از انقلاب هم در صدا و سیما ایشان عضو سرپرستی بودند، مدتی معاونت امور بین‌الملل وزارت ارشاد را به عهده داشتند و در زمینه سیاست خارجی هم ایشان عنصر فعالی بودند و همواره دارای یک تفکر اعتدالی و میانه‌روی بوده اند.

در جلسه امروز رأی اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت یازدهم، حسن روحانی در دفاع از مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت:‌ آقای سلطانی فر از چهره‌های خدوم و فعال است که نماینده‌های استان‌های مختلف از سابقه کاری او خبر دارند.

وی ادامه داد:‌ سلطانی‌فر در 6 استان با مسئولیت‌های مختلف فعالیت کرده و دو سال تجربه مدیریتی قائم مقامی سازمان تربیت بدنی را داشته است. در زمینه مدیریت جوانان نیز فعال بوده و مسئولیت شورای جوانان را در استان‌های مختلف برعهده داشته است. با بحث‌هایی که با او داشتم وی در ورزش و جوانان صاحب برنامه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه از اطلاعات سلطانی‌فر در زمینه قهرمانان و ورزشکاران متعجب شدم، اظهار داشت: سلطانی‌فر علاقمند است و تاریخچه خوبی از قهرمانان و ورزشکاران داشت، او یک کامپیوتر متحرکی است همراه با ورزش. مطمئنا کسی که می‌خواهد این مسئولیت را بپذیرد باید اطلاعات گسترده‌ای داشته باشد.

وی افزود: سلطانی‌فر به ورزش اشراف دارد و در زمینه این ورزش سابقه مدیریت دارد، کارنامه‌اش نیز در همه جا هم در استانداری و هم در ورزش موفق بوده است.

حسن روحانی در معرفی عبدالرضا رحمانی فضلی گزینه پیشنهادی وزارت کشور گفت: رحمانی‌فضلی نیاز به معرفی ندارد و همه نمایندگان با وی آشنا هستند و آخرین مسئولیت وی نیز در دیوان محاسبات کشور بوده است.

روحانی افزود: آشنایی من با رحمانی‌فضلی از دوره چهارم مجلس بوده است که همواره نماینده‌ای معقول و صاحب‌نظر بوده است. همین بس که وی جزو مجلس عقلا بودند هرکس جزو این جلسات بوده خود دلیلی بر اعتدال و صاحب‌نظری آنان است.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود پیرامون رحمانی‌فضلی گفت: وی علاوه بر صدا و سیما در شورای عالی امنیت ملی و در خود وزارت کشور نیز تجربیات مفیدی دارد. تحصیلات وی کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی و دکترای جغرافیا با گرایش برنامه‌ریزی است.

روحانی درباره علت انتخاب رحمانی‌فضلی برای تصدی وزارت کشور تصریح کرد: با انتخاب رحمانی‌فضلی می‌خواستم استان‌های ما از لحاظ توسعه اقتصادی شاهد تحرک جدی باشند. البته مسئولیت‌های سیاسی و امنیتی دیگری نیز در وزارت کشور وجود دارند اما آمدن رحمانی‌فضلی در این سمت قطعا یک آرامش را به کشور می‌دهد و به کشور می‌گوید که می‌خواهیم فضایی در کشور حاکم کنیم که فضای اقتصادی و فرهنگی خواهد بود.

وی پیرامون گزینه وزارت نفت نیز گفت: من برای تصدی وزارت نفت  زنگنه را معرفی کردم. وزارت نفت جزء وزارتخانه‌هایی بود که برای انتخاب وزیر آن مشورت‌های زیادی صورت گرفت. ابتدا که آقای زنگنه را دعوت کردیم وی فرد دیگری را برای تصدی وزارتخانه معرفی کرد. بار دوم نیز زنگنه فرد دیگری را برای تصدی وزارت نفت معرفی کرد اما هر دو نفر معرفی شده توسط زنگنه در مشورت با من آقای زنگنه را بهترین گزینه و بهترین فرد برای تصدی وزارت نفت عنوان کردند.

روحانی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: من از گذشته ایشان آشنا هستم و اگر سوالاتی پیرامون وی وجود دارد در ادامه خود من پاسخ خواهم داد.

وی با مهم خواندن شرایط فعلی کشور، اظهار داشت: در شرایط فعلی وزارت نفت یک اهمیت ویژه‌ای دارد و نباید به وزرات نفت تنها به عنوان منبع درآمدی که آن هم با معضلات جدی مواجه است، نگاه کرد. مدیریت وزارت نفت نیاز به تلاش گسترده‌ای دارد و آقای زنگنه به اعتقاد بسیاری بهترین گزینه‌ای است که در این شرایط می‌تواند این مسئولیت را بپذیرد.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود پیرامون گزینه وزارت نفت، تصریح کرد: آشنایی من با آقای زنگنه از دوران جبهه‌های نبرد بوده است که وی در جهاد سازندگی و در جبهه فعال بودند. وی همچنین در وزارت نیرو فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده است.

حسن روحانی در ادامه سخنان خود، پیرامون وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: آقای نعمت‌زاده دیگر نیازی به معرفی ندارد. تا شما اسم صنعت را ببرید نام نعمت‌زاده در کنار صنعت حضور پیدا می‌کند. وی از دولت شهید رجایی وزیر بودند و همواره چهره فعال در عرصه صنعت و پتروشیمی بودند.

رئیس‌جمهور با صحیح خواندن نظر کارشناسان که نعمت‌زاده را پدر صنعت و پتروشیمی معرفی کردند، اظهار داشت: فعالیت‌ها و اقدامات وی در حوزه‌های صنعت و تجارت گواه این مطلب است. تمامی افراد در حوزه صنعت و معدن نعمت‌زاده را به عنوان وزیر معرفی کردند.

وی افزود: افرادی می‌گفتند سن نعمت‌زاده بالاست و عده‌ای نیز می‌گفتند قلب وی جوان است. در همین چند هفته نعمت‌زاده با شجاعت و فعالانه بسیاری از مشکلات موجود را برطرف کرد.

حسن روحانی با بیان این موضوع که نعمت‌زاده باید صنعت و معدن را از سایه تجارت بیرون بیاورد، اظهار داشت: این موضوع بدین خاطر است که کشور در کوتاه مدت نیاز به تجارت و در بلند مدت نیاز به صنعت و معدن دارد.

حسن روحانی پیرامون محمدجواد ظریف که گزینه پیشنهادی وی برای تصدی وزارتخانه امور خارجه است، خاطرنشان کرد: شناخت من از ظریف به دوران دفاع مقدس برمی‌گردد و ما در مذاکرات قطعنامه 598 به وی نزدیکتر شدیم و همچنین در سازمان ملل نیز به عنوان سفیر فعالیت می‌کرد.

روحانی متذکر شد: محمدجواد ظریف از چهره‌های ممتاز در فهم سیاست خارجی و دانش مورد نیاز این عرصه است و از چهره‌های بنام  در مذاکرات سیاست خارجی است و من فکر می‌کنم وی بهترین گزینه برای سمت وزارت خارجه است.

روحانی در رابطه با خصوصیات وزیر کار و رفاه اجتماعی، گفت: با علی ربیعی بیش از 20 سال کار کردم، ایشان حدود 28 سال نیز با من رفاقت داشته و با هم آشنا بودیم.

وی افزود: از زمانی که ایشان در مجلس معاون پارلمانی بوده‌اند و بعد به دبیرخانه شورای امنیت ملی آمده و 16 سال در آنجا فعالیت کرد، با یکدیگر آشنا بودیم، وی فکر استراتژیک دارد و صاحب نظر است و در حال حاضر به عنوان استاد دانشگاه و پژوهشگر فعالیت می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در بحث وزارت کار علاوه بر بعد اقتصادی، بعد اجتماعی و کارگری نیز مهم است، خاطرنشان کرد: ربیعی در زمینه اجتماعی تألیفات بسیاری دارد و صاحب‌نظر است و در زمینه کارگری نیز با اینکه فردی تحصیل‌کرده است، ولی در میان کارگران بوده و از جنس آنهاست.

وی در رابطه با خصوصیات طیب‌نیا برای تصدی وزارت اقتصاد و امور دارایی، گفت: طیب‌نیا فرد صاحب‌نظر، متخصص و از اساتید دانشگاه است که در حوزه مسائل اقتصادی به عنوان یکی از صاحب نظران فعال است و تجربه عملی دارد.

روحانی افزود: وی در کمیسیون‌های مختلف دولت، ستاد تنظیم بازار، شورای پول و اعتبار و همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فعال بوده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: طیب‌نیا به دلیل دانش و تجربه اش مورد پذیرش صاحب‌نظران اقتصادی است و در مشورت با بسیاری از اساتید اقتصادی به این نتیجه رسیده‌اند که طیب‌نیا جزو بهترین‌هاست که امیدوارم در شرایط معضل اقتصادی فعلی کشور بتواند وزارت اقتصاد و امور دارایی را متحول کند.

وی در رابطه با وزیر کشور گفت: پورمحمدی نیاز به معرفی ندارد، سال‌ها وزیر کشور بوده است و در سمت‌هایی نظیر رئیس بازرسی کل کشور نیز فعالیت داشته است.

روحانی عنوان کرد: پورمحمدی از فضلای حوزه علمیه قم است که تحصیلات عالیه در سطح اجتهاد دارد و در هر سمتی که فعالیت کرده است، موفق بوده و کارنامه خوبی داشته است.

رئیس جمهور اظهار داشت:‌ پورمحمدی هم در بخش اجرا و هم در بخش قضا کارنامه موفقی داشته است و در حال حاضر نیز به عنوان استاد حوزه و دانشگاه فعالیت می‌کند که می‌توانیم از وی علاوه بر رابط بین قوه مجریه و قوه قضائیه در زمینه‌های دیگر نیز بهره بگیریم.

وی در رابطه با خصوصیات وزیر اطلاعات گفت: علوی از چهره‌های شناخته شده و معتدل است که در مجلس اول در زمان تدوین قانون وزارت اطلاعات در کمیسیون مشترک دفاعی داخلی با وی آشنا شدم، علوی در تدوین قانون وزارت اطلاعات نقش بسیاری داشت.

روحانی اضافه کرد: وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات پیش از این به عنوان رئیس کمیسیون امنیت داخلی و شوراها فعالیت داشته است، به قوانین داخلی آشناست و به میانه‌روی شهرت دارد.

رئیس جمهور اظهار داشت: با علوی در خبرگان همکار هستیم و وی کاملا به مسائل امنیتی اشراف دارد.

روحانی در رابطه با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: سید حسن هاشمی یک عنصر جهادی است که با یکدیگر در جبهه بودیم، وی دو بار در جبهه مجروح شده است و در حال حاضر به عنوان استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت می‌کند.

وی افزود: هاشمی از افتخارات علمی کشور است که برای بسیاری از سمینارها و مراکز بین‌المللی دعوت می‌شود و جایگاه جهانی دارد.

رئیس جمهور وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را جزو افراد نمونه در کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: هاشمی در حال حاضر دبیرکل انجمن چشم پزشکی ایران و فرد خدومی به مردم است.

وی افزود: طرح خیریه نوآوران سلامت کشور از سوی هاشمی تأسیس شده است به طوری که تیم‌های جراحی و امکانات جراحی چشم را به صورت سیار در استان‌های محروم فعال کرده‌اند و تاکنون 50 هزار نفر از مردم محروم کشور به صورت رایگان معالجه شده‌اند که این اقدام بسیار ارزشمند است.

روحانی گفت: وضعیت پزشکی کشور باید اینگونه اصلاح شود اینکه بگوییم دولت باید پول و امکانات بدهد، مشکلی را حل نمی‌کند. باید بخش‌های مردمی فعال شوند، به طوری که یک بخش در تهران باشد و امکانات به صورت سیار در روستاها فعال شوند.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر مؤسسات خیریه را به این صورت گسترش دهیم، بخش بزرگی از معضلات سلامت کشور حل و فصل می‌شود.

وی ادامه داد: هاشمی از جمله افرادی بود که با اصرار برای حضور در کابینه از وی دعوت کردم البته افراد دیگری را برای این پست می‌شناختم ولی فکر می‌کنم حضور هاشمی سبب تحول در نظام سلامت کشور می‌شود، زیرا ایشان با برنامه‌های دولت در بخش سلامت نیز هماهنگی دارد.

روحانی در ادامه در رابطه با خصوصیات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: نجفی چهره معروفی است که هم مجلس شورای اسلامی و هم مردم با وی آشنا هستند، وی از چهره‌های علمی بنام است که از دانشجویان با استعداد رشته ریاضی در دانشگاه MIT بوده است و سپس در ایران به عنوان رئیس دانشگاه فعالیت کرده است.

وی افزود: نجفی در دولت مسئولیت‌هایی داشته و مدتی که وزیر آموزش و پرورش بود نیز بسیار مورد احترام و محبوب بوده است.

روحانی گفت: نجفی فردی صاحب‌نظر و با تجربه است که برنامه‌های خوبی برای آموزش و پرورش دارد.

رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد: تمام وزرا بتوانند از اعتماد نمایندگان مجلس برخوردار شده و دولت یازدهم کار خود را آغاز کند تا وعده‌هایی که به مردم داده است عملی شود.

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads